Kevin's Running Diary

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Complexity

Kevin's Running Diary

Bericht door Complexity »

Beste,

Ik dacht hier ook maar eens een dagboek te beginnen kwestie om voor mezelf een soort logboek te hebben, heb ik op mijn telefoon ook al, maarja, dan kunnen jullie niet mee genieten.
Eerst een soort van introductie:

Wie ben ik?

Mijn naam is Kevin, of Complexity voor de mensen die dat liever horen, 27 jaar jong, en woon in Erembodegem, Oost-Vlaanderen, deelgemeente van Aalst.
Als job zit ik een hele dag achter de bureau, dus totaal geen beweging en heb een nogal Bourgondische levensstijl.

Dat verklaart dan ook mijn gewicht van 100 kilogram. Ik ben destijds begonnen aan een gewicht van 104 kilogram, maar ik lette totaal niet op wat ik at, enkel op het lopen, en nu probeer ik ook op mijn voeding te letten. Voor mensen die motivatie zoeken in lopen en gewicht verliezen raad ik de App, MyFitnessPal aan, deze is beschikbaar op iOS, Android en Windows Phone en bied een calorieteller waar je doelen kunt instellen hoeveel je wilt vermageren en op welke termijn. Tevens kan deze applicatie ook via het net gebruikt worden: http://www.myfitnesspal.nl/
Dankzij mijn sporten en mijn lopen ben ik al 1 kilo kwijt - op 1 week.

Wat achtergrondinformatie

Ik heb nooit gesport, had altijd een dikke buis voor Lichamelijke Opvoeding op school maar sinds ik ben beginnen lopen gaat mijn conditie er goed op vooruit. Ik heb echter nooit Start to run gevolgd, ik ben gewoon beginnen lopen, begonnen met toertjes van een 5-tal kilometer, waarvan ik bijna na iedere 300 moest stappen. Nu loop ik in een rustig tempo (8 min/km) een 5 kilometer aan een stuk.

Waar ik woon is er één groot nadeel, waar ik ook vertrek, ik loop altijd een kilometer bergop eerst vooraleer ik aan de platte stukken kan beginnen. Op zich geen probleem maar in het begin was dit toch wel een opdoffer om te lopen.

Wat wil ik bereiken?

Ik vertrek in Februari op SKivakantie, en zou tegen dan graag een gewicht van ergens in de 80 kilogram bereiken. Ideaal voor mij zou zijn 85 kilogram, dan ben ik een gelukkig mens. Op termijn zou ik graag in de 70 willen weten. I got a long way to go.
Ook zou ik graag mee doen aan de Wings For Life challenge dit jaar met als doel om toch wel een kleine 10 kilometer te lopen. Ik heb nog 7 maanden ter voorbereiding.
31 mei is er ook nog de 20 kilometer van Brussel welke ik heel graag mee zou lopen. Ik zie de Wings For Life Challenge dan als een mooie voorbereiding.

Als laatste doel heb ik nog mijn snelheid te verhogen tijdens het lopen. Zou graag meer dan 10 km/h kunnen lopen, en ik denk op dit moment niet dat dit echt haalbaar is maar naarmate ik nog een aantal kilo's zal afvallen zal dit wel mogelijk worden. Ik heb geen idee hoe het voelt om te lopen met minder gewicht, maar volgens mij kan dit enkel en alleen maar een positief effect hebben.

Wat gebruik ik om te lopen?

Voor de mensen die geïntresseerd zijn in wat voor outfit ik loop:

- Loopkledij van Aldi, Lidl & Decathlon. (Dunne T-shirt met korte mouwen, warme T-Shirt met lange mouwen, vest, lange or korte broek).
- Schoenen welke me zijn aangemeten in een Running Center (Lebbeke).
- GPS Horloge: TomTom MultiSport + Hartslagmeter.

Hoe ziet een week eruit voor mij:

Afhankelijk van week tot week speel ik 2 tot 3 keer volleybal.
1 of 2 wedstrijden (1 tot 2 uur ongeveer).
1 training (2 uur ongeveer).
1 keer zwemmen.
2 tot 3 keer lopen.

Zoals je ziet doe ik er alles aan om gewicht te verliezen alsook om mijn conditie te kunnen opkrikken.

Zo, nu op naar mijn 1e post, wat heb ik vandaag gedaan.
Laatst gewijzigd door Complexity op 05 okt 2014, 21:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Complexity

Re: Ook maar een dagboek beginnen

Zo, wat heb ik vandaag, 05/10/2014 gedaan.

Zondagmorgend om 10:00

Afspraak in de sporthal voor een Volleybal wedstrijd. Het is een 5 setter geworden waarvan ik alle 5 sets gespeeld heb, dus lekker goed voor de conditie, iets minder voor de knieën met al dat springen maar ik klaag zeker en vast niet. Helaas de wedstrijd wel verloren...

Al bij al ongeveer een 2-tal uur echt volleybal gespeeld.

Na de wedstrijd had ik een afspraak bij mijn ouders voor een najaarse barbeque. Echt gezellig, maar niet zo goed voor de lijn. Eest aperetief met alcohol, dan nootjes chips en kaas en dan de barbeque zelf. Heb wel gekozen voor gevogelte brochetten, naar mijn weten het minste caloriën, dus toch wel wat opgelet en niet te veel saus zoals majonaise en dergelijke.

2 brochetten en half gegeten + 2 gemarineerde balletjes. Ik weet het, heel veel, maar het smaakte zo.

Bij thuiskomst toch nog beslist om te gaan joggen, een 5-tal kilometer en heb het me absoluut niet beklaagd. Heb een nieuw record gelopen.
Heb onderweg wel iedere kilometer even moeten stappen om te bekomen, maar dit deerde me niet. Wou gewoon mijn vorige record verbeteren wat is gelukt.

Afstand: 5.02 kilometer.
Duur: 35:53 minuten
Gemiddelde snelheid: 07:09 min/km
Gemiddelde hartslag: 162 BPM

Morgen zwemmen :-)
NarN

Re: Kevin's Running Diary

Bericht door NarN »

Hallo Kevin

Tof dat je ook een dagboek start. Veel succes!

Enkele tips die ik door schade en schande geleerd heb:

- Staar je niet dood op snelheid, die komt wel. Train op hartslag.
- Varieer je trainingen (interval, lange duurloop, etc...), leuker en efficienter.
- Als je uit gaat eten (of bij iemand anders) geniet, maar laat de minst goede hapjes liggen (chips, kaas, ...).
- Alcohol is een dooddoener, niet alleen omwille van veel calorieën maar ook de rem gaat eraf en dan ga je makkelijker zondigen
- Durf NEE te zeggen, sociale druk is groot, aan jou om 'karakter' te tonen.
- Verwacht geen hulp van iemand anders. Ik wordt eerder geconfronteerd met ongeloof en jaloersheid als ik een pintje weiger.
- Kijk niet alleen naar gewicht, tel je vetgehalte uit en stel daar een doel op. Bvb van 30% naar 15%.
- Stel verschillende doelen (afstand, snelheid, gewicht, %vetgehalte, etc...) en geniet als je ze haalt!

Een tip die ik vaak toe pas: 'Verdien' je calorieën om eens te zondigen. Ik bedoel daarmee dat je eerst gaan sporten (calorieën verbruiken) waarna je deze kan spenderen aan iets lekkers. Psychologisch een zeer groot verschil tov eerst eten en dan uit schuldgevoel te gaan sporten...

Groetjes
NarN
fann

Bericht door fann »

Hey

ik ben drie jaar geleden bijna 35 kilo afgevallen door een gezond dieet en te beginnen met lopen.

Wellicht heb je de calorieën die je gisteren opgegeten hebt ook wel verbruikt met het volleyballen en het lopen. Maar toch...

Toen ik nog veel meer oplette bij het eten dan nu probeerde ik bv bij het aperitieven te kiezen voor één ding - bv wel de alcohol maar niet de chips en nootjes. Of bv de 'minst slechte' alcohol, bv cava in plaats van een mix van een suikerrijke vruchtensap met alcohol.,...
Die gevogelte brochetten zijn idd een goede keuze, vooral omdat je moet zorgen dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Vis is ook altijd een goede optie.
Ik eet nooit saus bij mijn eten (ook niet toen ik zo dik was) dus dat vond ik niet moeilijk om te negeren. Ik bedien mij ook altijd en overal volop van het groentenbuffet. Als dat er niet is geneer ik mij absoluut niet om de decoratieve sla, tomaten en komkommer weg te nemen op schotels met vlees/kaas,.... Alles wat niet calorie rijk is en mijn maag vult is dan mijn buit :twisted:

Zeker als het bij je ouders of goede vrienden is en die weten dat je je op je eten let zou ik durven vragen of zo ook gezonde aperitiefhapjes kunnen voorzien, een doosje tomaatjes, wat radijsjes,.... dat is écht geen extra werk voor de gastvrouw.
Complexity

Bedankt voor jullie reactie.

Ik hoop er op deze manier echt te kopen. Om jullie een idee te geven, ik eet ongeveer 1600 Kcal per dag, maar daar gaan bijna iedere dag nog eens 500 kCal af aan sporten alleen al.

En als eerste update, wat hebben we vandaag gedaan:

1 kilometer zwemmen in een zwembad van 50 meter.
Totale duurtijd: 35:50
Slag: Schoolslag

Tot morgen :-)
fann

Bericht door fann »

Wow, 1600 kcal is echt weinig... Zeker voor een man en in combinatie met je sport.
Neem je dan nog eiwitsupplementen om er voor te zorgen dat je geen roofbouw pleegt op je spiermassa ?
NarN

Bericht door NarN »

Ik ben het eens met fann, 1600 kcal is weinig. Het is ook nooit goed hé :)

Ik heb dat ook een tijdje geprobeerd, zeer weinig kcal, maar voelde me zwak en loopprestaties gingen achteruit. Gewicht verloor ik wel :)

Nu eet ik tussen de 10-20% onder mijn dagelijkse behoefte. 6x per dag kleine hoeveelheden en veel water. Nooit honger en geen zwak gevoel meer.
Complexity

Beste,

Die 1600 Kcal mogen weinig lijken maar heb echt wel genoeg gegeten tegen 's avonds.
Ik eet nog wel redelijk veel, maar houd mijn caloriën laag. Kip, Vis, Aardappelen, Groenten...

Dit kan toch niet slecht zijn lijkt mij? EN ik vermager niet spectaculair veel, 700-800 gr per week.
NarN

Bericht door NarN »

Het is natuurlijk voor iedereen zeer specifiek en calorieën berekenen blijft natte vinger werk.

Voel je je goed en val je af: verder doen :)

Vorige week woensdag ben ik met de fiets naar het werk gereden en 's avonds nog een rondje gaan lopen. Mijn berekend calorieverbruik was die dag ~3200 kcal. Ik heb er 2300 ingenomen. Maw een deficit van 900 kcal. Dat is een groot verschil. Ik kan me niet inbeelden om zo'n dag door te komen met 1600 kcal.
Complexity

Na een rustdagje gisteren, maandag ben ik een kilometertje gaan zwemmen, was het vandaag terug tijd om te lopen.
Helaas, ik ben veel te snel gestart waardoor ik na een kilometer al ongelofelijk veel krampen had in mijn kuiten, resultaat: eventjes stappen en nadien terug lopen.

In totaal 5 kilometer gelopen.

Zie hier de gegevens:

Afbeelding

Uit onderstaande grafiek kan je mijn snelheid een beetje afleiden:

Afbeelding

Al bij al, blij dat ik gelopen heb, toch had ik verwacht dat er meer in gezeten had. Lichte teleurstelling.

Heb mijn eigen wel een doel aangemeten.

Op 16 november is het in Aalst de Priester Daens Vredesloop.
Deze zou ik graag meedoen, dit zou dan teven mijn eerste wedstrijd worden waar ik 5 kilometer loop.
Maar ik zou dan wel graag mijn snelheid consistent krijgen rond de 10 km/h.

Met andere woorden, ik wil 5 kilometer binnen het half uur kunnen afleggen, als ik deze doelstelling niet haal tegen begin november dan zal ik niet meelopen.
Duimen maar.
Plaats reactie