waarom willen mijn beentjes niet?

Heb je vragen over het lopen?
Stel ze maar hier wij zullen je zo goed mogelijk proberen helpen en je te begeleiden.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
sabineG

terug aant lopen maar de beentjes willen niet

Bericht door sabineG »

heyhey terug van weggeweest,ik ben ongeveer 3weken geleden terug begonnen en ik liep de eerste keer 17minuten dan 3minuten stappen en daarna nogeens 13minuten lopen dus ik was superfier op mezelf! 2dagen later deed ik hetzelfde en weer geen probleem.dan begon het bergaf te gaan...2dagen later kon ik amper nog 10min lopen heb dan 5min gestapt en dan kreeg ik er met veel moeite nog 7min achterna :cry: als ik nu probeer te lopen dan is het na ongeveer 12a13min afgelopen dan protesteren mijn onderbenen :( elke pas die ik dan zet bij het lopen zou ik zo door mijn knieen durven zakken...
wat moet ik doen?begin radeloos te worden...
doe ik terug de start to run(die ik deze zomer volledig heb uitgedaan en ook een wedstrijdje van 5km heb ik gelopen) of ga ik fitnessen om mijn beenspieren sterker te maken?
ik heb heel de dag een zittende job (ben nagelstyliste) misschien heeft het daarmee te maken...hopelijk kunnen jullie mij wat goede raad geven!
alvast bedankt
grtz sabine
sabineG

waarom willen mijn beentjes niet?

Bericht door sabineG »

heyhey terug van weggeweest,ik ben ongeveer 3weken geleden terug begonnen en ik liep de eerste keer 17minuten dan 3minuten stappen en daarna nogeens 13minuten lopen dus ik was superfier op mezelf! 2dagen later deed ik hetzelfde en weer geen probleem.dan begon het bergaf te gaan...2dagen later kon ik amper nog 10min lopen heb dan 5min gestapt en dan kreeg ik er met veel moeite nog 7min achterna :cry: als ik nu probeer te lopen dan is het na ongeveer 12a13min afgelopen dan protesteren mijn onderbenen :( elke pas die ik dan zet bij het lopen zou ik zo door mijn knieen durven zakken...
wat moet ik doen?begin radeloos te worden...
doe ik terug de start to run(die ik deze zomer volledig heb uitgedaan en ook een wedstrijdje van 5km heb ik gelopen) of ga ik fitnessen om mijn beenspieren sterker te maken?
ik heb heel de dag een zittende job (ben nagelstyliste) misschien heeft het daarmee te maken...hopelijk kunnen jullie mij wat goede raad geven!
alvast bedankt
grtz sabine
bloem

Re: waarom willen mijn beentjes niet?

Bericht door bloem »

In eerste instantie zou ik zeggen : gewoon volhouden... maar dat doe je nu al gedurende drie weken zonder verbetering te merken dus ? Blijkbaar heb je dan iets te lang stilgelegen terwijl je basis nog niet echt stevig was...
Denk dat je dan idd beter even terug je s2r-schema bovenhaalt... Je hoeft daarom niet met les 1 terug te starten, maar herneem gewoon ergens waar je nu qua niveau blijft op hangen ? Ik ben niet vertrouwd met het schema en welke loop-/wandelminuten in welke week voorkomen, maar er zal wel ergens iets zitten met loopstukjes tot 10-12 minuten ? Pik er om terug te beginnen misschien een iets makkelijker week uit, geeft je mentale moed voor de 'zwaardere weken' die daarna komen ;) en ook, begin je nieuwe start met 2 rustdagen... 8-) zodat je beentjes terug even op adem kunnen komen...
Beschouw het maar als een soort opfriscursus voor je beentjes ;) ... je zal merken dat 't je nu veel makkelijker afgaat dan die eerste keer...
En nog wat gratis en voor niks tips bovenop: plan meteen ook de keep running al in ... én schrijf je ook alvast maar in voor een leuk loopevenement ergens in 't voorjaar...
8-)
Veel succes nog !!
sabineG

Re: waarom willen mijn beentjes niet?

Bericht door sabineG »

thanks voor de goeie raad!dat ga ik zeker eens proberen!
ik hou je op de hoogte :D
Hellothere

Re: terug aant lopen maar de beentjes willen niet

Bericht door Hellothere »

Hallo,

for starters heb ik je gelijkaardige topic uit verslag met dit samengevoegd.

Herkenbaar verhaal ja. Ik weet niet hoelang je hebt gelopen, en hoelang je bent gestopt, maar als je een tijdlang stopt met lopen, is het logisch dat de beentjes niet meewillen.
Je hebt gewoon de kracht niet meer om dat te doen.

Hierdoor ga je de spieren forceren, en verhoog je de blessurekans.

De S2R opnieuw doen is een optie, hoewel ik lees dat je die afgelopen zomer hebt gelopen, wat toch niet zo heel lang geleden is. Je kan natuurlijk ook proberen halverwege te starten, en zo opnieuw op te bouwen. En je blijft de weken doen, tot je de trainingen naar behoren kan uitvoeren (dus zoals Evi het vraagt). Ik onderstel dat je nog een minimum aan conditie hebt.

Krachttraining als aanvulling op je lopen is altijd aan te beelen, zelfs voor ervaren lopers.

Succes, en zeker niet wanhopen !!! Komt goed ;)
Plaats reactie