Shin splint

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
ThirtySomething
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2011, 10:26

Shin splint

Bericht door ThirtySomething »

Hey allemaal,

Ik ben onlangs ook gestart met de Start to run. Echter is deze voor mij niet echt positief gestart.
Na Week 2 ben ik last beginnen te krijgen van de zogenaamde Shin splints (scheenbeen wat ontstoken raakt).
Ik ben dan aangepaste schoenen gaan kopen (met alle meetingen en loopanalyses die noodzakelijk zijn om de correcte schoenen te kopen). Ook ben ik verhuist naar bosgrond als ondergrond.
Maar na week 3 heb ik doktersadvies mijn Start to run programma uiteindelijk tijdelijk moeten staken :(
Om mijn gewicht en niet mijn motivatie te verliezen ben ik dan maar tijdelijk beginnen te snelwandelen en te zwemmen.
Na 14 dagen rust met wat ontstekingsremmers ben ik vanochtend terug beginnen te lopen. Echter stel ik vast dat ik nog steeds (zij het in zeer lichte vorm) nog last heb van mijn scheenbeen.
Niet tijdens het lopen, echter wel als ik er op duw. Heeft er iemand eveneens deze kwetsuur gehad en weet er iemand vanaf wanneer men opnieuw kan beginnen te lopen ?
eriks
Berichten: 412
Lid geworden op: 23 jun 2011, 08:30
Locatie: Helchteren

Re: Shin splint

Bericht door eriks »

Is echt vervelend hé, beginnen met lopen en dan die vervelende blessure :|
Vele beginnende lopers hebben last van o.a shin splint.
Wat ik onlangs geleerd hebt is luisteren naar je lichaam en bij de minste pijn stoppen en rusten tot de pijn weg is + enkele dagen extra wachten met herstarten.
Ik heb er nog geen ervaring mee maar ben aan het uitkijken naar compressiekousen, volgens het runningcentra waar ik ga, zou dit enorm kunnen helpen zoals bij kuitblessures als shin splint. Hier vind je meer informatie over: http://www.herzogmedical.com/component/ ... article/85" onclick="window.open(this.href);return false;
flightleader
Berichten: 879
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:08
Locatie: Ledeberg
Contacteer:

Re: Shin splint

Bericht door flightleader »

Shin Splint, één van mijn collega's heeft het gehad, en die heeft 6 weken verplichte rust gehad voordat hij weer aan lopen mocht denken van de sportarts.
Hij mocht wel wandelen, dus ik zou zeggen voel je nog pijn dan best niet verder doen met lopen tot wanneer je pijnvrij bent.
Lopen is een avontuur, genoeg stof voor een blog:
[url=http://www.flightleader.be/wordpress/]A Running Female Gamers mind[/url]
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Shin splint

Bericht door Hellothere »

Volledig eens met flightleader. Geld overigens voor elke blessure.
Het gaat hier om een ontsteking, en die vererger/bestendig je enkel door te blijven sporten, goed laten genezen is inderdaad de boodschap.
Eric
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 apr 2011, 22:28

Re: Shin splint

Bericht door Eric »

Een tijdje terug was ik ook begonnen met STR en na enkele weken kreeg ik ook last aan scheenbeen, ben dan effe gestopt en op loopband gaan lopen...en de pijn daar was minder.
Toen op vakantie geweest en een paar weken van zwakte gekend ... dus paar weken op zeer laag pitje gesport. Nu een paar weken terug weer herbegonnen met lopen op loopband en de pijn was terug, nu niet op scheenbeen zelf maar net naast.
Heb dan maar een afspraak gemaakt bij een sportdokter en bleek dus shinsplint te zijn.
Ondanks het feit dat ik mijn schoenen gekocht heb bij een runners shop (met camera laten bekijken) moet ik van de dokter zolen laten maken...hij heeft me mijn voeten in een soort van schuim laten zetten, zo kon hij de vorm van mijn voet beoordelen. Ik moet nu een week ontstekingsremmers nemen en dan weer opbouwen...hij raad mij ook aan om buiten te lopen, loopbanden zijn niet slecht volgens hem, maar bij vele (goedkopere) is de demping alles behalve goed.
eriks
Berichten: 412
Lid geworden op: 23 jun 2011, 08:30
Locatie: Helchteren

Re: Shin splint

Bericht door eriks »

Hopelijk is het opgelost met die aangepaste zolen, ben benieuwd.
Ik ben heel tevreden over mijn compressie tubes. Heb je hierover met je sportdokter gesproken? Uit nieuwsgierigheid dat ik de vraag stel :oops: :P
Eric
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 apr 2011, 22:28

Re: Shin splint

Bericht door Eric »

heb daar ook aan zitten denken, maar ga eerst afwachten wat de zolen gaan doen....volgende week dinsdag mag ik erachter gaan en mag dan weer voorzichtig opbouwen.
eriks
Berichten: 412
Lid geworden op: 23 jun 2011, 08:30
Locatie: Helchteren

Re: Shin splint

Bericht door eriks »

Laat het maar snel dinsdag zijn dan. Ben benieuwd wat je ervaring gaat zijn!
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Shin splint

Bericht door Hellothere »

Eric schreef:volgende week dinsdag mag ik erachter gaan en mag dan weer voorzichtig opbouwen.
Je gaat voor steunzolen, maar hebt je schoenen gekocht in een running center na analyse loopstijl met videocamera.
Weet je of je pronatie/anti-pronatie schoenen hebt gekregen, dus schoenen die de landingshoek van de enkel tov het scheenbeen corrigeren ?

Als dat zo is, mag je in principe deze schoenen niet gebruiken in combinatie met stuenzolen, omdat ze elkaars effect opheffen of net versterken.

Regel is in principe : anti-pronatieschoen gebruiken zonder steunzolan of een neutrale schoen gebruiken met steunzolen.
Eric
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 apr 2011, 22:28

Re: Shin splint

Bericht door Eric »

Hellothere schreef:
Eric schreef:volgende week dinsdag mag ik erachter gaan en mag dan weer voorzichtig opbouwen.
Je gaat voor steunzolen, maar hebt je schoenen gekocht in een running center na analyse loopstijl met videocamera.
Weet je of je pronatie/anti-pronatie schoenen hebt gekregen, dus schoenen die de landingshoek van de enkel tov het scheenbeen corrigeren ?

Als dat zo is, mag je in principe deze schoenen niet gebruiken in combinatie met stuenzolen, omdat ze elkaars effect opheffen of net versterken.

Regel is in principe : anti-pronatieschoen gebruiken zonder steunzolan of een neutrale schoen gebruiken met steunzolen.
schoenen zijn inderdaad gekocht na een loopanalyse in het running centre, volgens hun waren mijn voeten neutraal en hebben ze me ook schoenen gegeven voor dat type...de sportdokter heeft ook mijn schoenen bekeken en gezien dat ze neutraal waren...dus denk ik niet dat er een probleem zal zijn. (hoop ik toch)
Plaats reactie