Dagboek van een beginnend loper

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Dagboek van een beginnend loper

Bericht door sporterkertje »

Ik kan je misschien een tip geven in verband met ziektes...
Er is soms sprake van de nek-regel, alles wat boven de nek/hals is mag je gaan lopen, alles wat eronder zit mag je niet gaan lopen, en met koorts zeker niet lopen.
Als ik het zo lees ben je (denk ik) een buikgriep aan het broeden :? Ik zou toch zeker luisteren naar je lichaam en toch wat rust nemen.

Veel beterschap xx
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Dummie
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 aug 2016, 21:06

Re: Dagboek van een beginnend loper

Bericht door Dummie »

Bedankt!

Ben dan toch maar naar de dokter gegaan en mijn spijsverteringsstelsel ligt idd overhoop. Een infectie of van de stress, dat kon ze niet zeggen, maar ik moet twee weken medicatie nemen.
Dummie
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 aug 2016, 21:06

Re: Dagboek van een beginnend loper

Bericht door Dummie »

Zonet 9km gelopen door de velden in een heel traag tempo, maar hartslag bleef altijd aan de hoge kant. Waarschijnlijk toch nog niet helemaal hersteld, maar wel blij dat ik loopje achter de rug heb.
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Dagboek van een beginnend loper

Bericht door martmarbus »

Mooi hoor. Ik ben blij dat je toch weer beweegt.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Dummie
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 aug 2016, 21:06

Re: Dagboek van een beginnend loper

Bericht door Dummie »

Ik heb nog eens de fitheidstest van mijn polar gedaan en volgens die test is mijn conditie er prima op vooruit gegaan. In maart had ik nog VO2 max "goed" (38) en nu "zeer goed" (45). Uiteraard weet ik zelf ook wel dat mijn conditie erop vooruit is gegaan, maar zo'n getalletjes zijn altijd leuk ter bevestiging. :D

Ik weet ook niet hoe juist dat soort testen zijn, ik weet zelfs niet exact wat VO2 max is. :oops: Maar elke bevestiging en aanmoediging is mooi meegenomen. :D

Gisteren nog eens 7km gelopen, maar nog steeds met vrij hoge hartslag. Dit weekend ga ik nog eens 10km proberen. :)
Dummie
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 aug 2016, 21:06

Re: Dagboek van een beginnend loper

Bericht door Dummie »

Dit weekend nog eens 10km gelopen en daarnet 5km. Mijn hartslag blijft aan de hoge kant (zone 4 en in het weekend zelfs een stuk zone 5). Ik weet wat hier gezegd gaat worden: trager lopen! Maar ik loop al vrij traag en dat is niet motiverend. Ik zal wel mijn ambitie om wat meer tempo te maken maar even laten varen en mij gewoon focussen op comfortabeler lopen.

Wel raar, want enkele weken geleden liep ik 11km veel comfortabeler qua conditie en liep ik niet verder omwille van de belasting (hoewel het conditioneel nog wel gekunnen had). Maar de laatste twee weken ben ik echt gewoon kapot, qua conditie...

Soit, ik maak me geen zorgen, ik vermoed dat het wel goed komt. Ik vind het gewoon wat raar...
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Dagboek van een beginnend loper

Bericht door BlackScorpion »

Ik loop 6.5 km/u en zit in zone 4... go figure ;)
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Dagboek van een beginnend loper

Bericht door martmarbus »

Als je eens een keer een hele loop lekker in het rood knalt, mag dat best hoor. Als je het maar niet altijd doet.
En als je de laatste 100 tot 200 meter van je trage loopjes echt alles uit de kast halt van wat je nog aan loopkracht hebt, dan bouw je ook meer conditie op.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Woepi
Berichten: 202
Lid geworden op: 17 dec 2016, 10:33

Re: Dagboek van een beginnend loper

Bericht door Woepi »

De ene week is soms wat minder dan de andere en toch gaat het in stijgende lijn. Hangt af van het weer (wind), de nachtrust (eh M_N_M), en wat je binnenspeelt. Maar plots kan een loopje sneller, zomaar. Dan denk ik dat zijn mijn duurzaam gekweekte spieren... En bij het volgende dipje denk ik er aan dat ik het WEL kan.
Doelstelling:1500km/jaar, 30km/week, 5km aan 12km/u.
Dummie
Berichten: 61
Lid geworden op: 21 aug 2016, 21:06

Re: Dagboek van een beginnend loper

Bericht door Dummie »

Bedankt voor jullie feedback! Het gaat de laatste weken niet super, ik lijk geen progressie meer te maken. Noch mijn tempo, noch de afstand gaat erop vooruit. Daarstraks wilde ik 5km lopen aan een vlotter tempo, maar het ging maar niet. En telkens ik op mijn horloge keek was ik gefrustreerd dat ik veel trager liep dan ik dacht. Het was voor het eerst dat ik niet meer fier was dat ik gelopen had, maar dat ik ontevreden was.

Mijn vriend zegt dat ik te hard ben voor mezelf en terug wat meer moet genieten, weer naar mijn lichaam moet luisteren en minder focussen op die getalletjes. En waarschijnlijk heeft hij gelijk. :D Ik wil op deze manier inderdaad niet aan hardlopen doen. (Maar ik wil wel progressie maken, maar op een manier die mezelf niet onder druk zet)

Phoe, ben aan het zeuren, gelukkig mag dat hier. :lol:
Plaats reactie