Hartslagzones

Heb je vragen over het lopen?
Stel ze maar hier wij zullen je zo goed mogelijk proberen helpen en je te begeleiden.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Hartslagzones

Bericht door BlackScorpion »

Hallo,

Ik vraag me af hoe men in hartslagzones moet trainen. Ik lees dat veel mensen in zone 1, 2 of 3 trainen, maar ik haal deze zones niet.

Ik heb mijn hartslagzones bepaald via een site door Fann gegeven. Mijn rusthartslag heb ik het gemiddelde genomen van mijn hartslag tijdens mijn slaap. Mijn activity tracker meerte toen elke 10 minuten mijn hartslag tijdens mijn slaap. Mijn max hartslag heb ik gemeten door eerst 5 minuten rustig te lopen en dan 10 intervallen van telkens sneller en rustiger tot het laatste interval waar ik zo snel mogelijk ging. Misschien dat die nog hoger zou gegaan zijn als ik nog 1 interval extra had gedaan, dat weet ik niet.

Rusthartslag: 70
Max hartslag: 173

Zone 1: 116 - 132
Zone 2: 132 - 142
Zone 3: 142 - 152
Zone 4: 152 - 163
Zone 5: 163 - 173

Maar nu, neem nu vandaag. Ik liep vandaag echt lekker, beter dan ooit tevoren, mijn adem was heel de tijd heel rustig, ik liep zonder moeite. En toch zat ik heel de tijd in zone 4, zelfs 10 minuten in zone 5! Moet ik dan toch veeeel trager lopen? Nu ja, volgens mij om in zone 3 te blijven, mag ik niet lopen, enkel heel rustig en traag stappen! Laat staan dat ik in zone 2 of 1 zou moeten gaan. Dan moet ik blijven stilstaan??

Afstand: 6,05 km
Tijd: 45:46
Tempo: 7:34 min/km
Hartslag: 159 bpm
Stappen: 152 ppm

Hartslagzones
Zone 5: 10 min
Zone 4: 30 min
Zone 3: 1 min

Hoe zit dit nu? Of kijk ik beter niet naar de hartslag (ben in maart begonnen met lopen) en is dat iets voor binnen een paar jaar?

Thanks,
Evy
Nico_de_Jong
Berichten: 110
Lid geworden op: 04 sep 2015, 13:30

Re: Hartslagzones

Bericht door Nico_de_Jong »

Het in de hogere zones lopen komt omdat je nog niet voldoende conditie vanaf maart tot nu hebt opgebouwd.

Erg langzaam lopen kan een beetje frustrerend werken maar geloof me uiteindelijk ga je er veel voordelen van hebben.

Op lage hs sneller lopen is niet is wat je in 4 weken kunt.
Denk eerder aan een jaar...

Blijf vooral genieten en laat je niet gek maken door de hs.

Wat ik hier al eerder heb gemeld is dat sommige al 10+ jaren lopen zie dit als motivatie maar ga je zelf er niet mee meten.
Voor de afwisseling en een juiste opbouw zou je nu een schema van 5 tot 10km kunnen gaan doen deze schema's bouwen rustig op waardoor je ook ongemerkt de juiste hs zones traint.
Eens je dan een 10km fatsoenlijk kan lopen zou ik weer eens serieus kijken naar de hs en gaan spelen met snelheid en dergelijke.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Hartslagzones

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Persoonlijk heb ik nooit getraind op hartslag, ik hou hem wel in het oog tijdens het lopen en nadien zie ik op m'n Polar dat ik altijd in zone 3 en 4 loop, enkel wanneer ik een wedstrijd loop dan ga ik in het rood maar dat geeft niet omdat het een eenmaal om de zoveel tijd is. Ik zou me niet druk maken over die zones want dat neemt de fun van het lopen weg, je bent goed bezig, houden zo :P
Inhale the future. Exhale the past.
Yoerivdm
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jun 2016, 08:06

Re: Hartslagzones

Bericht door Yoerivdm »

Hmm, ik loop nu ook dik 2 maand puur op HS maar het is verdomd lastig om het vol te houden ...
Ik volg zo een programma op polar m400 ... met een irritant lawaai als ik buiten de aangegeven zone ga ...

denk er eigenlijk aan gewoon "vrij" te gaan lopen om het terug plezant te maken en ervoor te zorgen dat ik in zone 3/4 (vooral 4 dan) loop ... momenteel moet ik bvb tijdens een loopsessie 10 minuten <130bpm, 15 min <150 en dan terug 5<130. Ik heb dus bijna continu lawaai de eerste 10 minuten tenzij ik wandel ... Als ik een ietwat redelijk tempo wil lopen kom ik al gauw in de buurt van 165bpm ...

Ik loop nu op HS omdat ik niks wil "forceren" maar je ziet vrij weinig verbetering qua snelheid/HR ... enige verbetering totnogtoe is dat ik kan joggen onder de 130 ipv wandelen ... alleen is het absurde dat ik trager jog dan wandel (kleinere stappen) ... :-/

Enfin, je bent niet de enige met dit probleem ;-)
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Hartslagzones

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Yoerivdm schreef:Enfin, je bent niet de enige met dit probleem
Inderdaad, en volgens mijn bescheiden mening moet je niet op hartslag lopen, enkel wanneer je puur op wedstrijd loopt. Het is natuurlijk altijd belangrijk om je HR in het oog te houden, zelf loop ik altijd in zone 3 en 4 en voel me daar goed bij, enkel op een wedstrijd loop ik in het rood maar dat komt door de adrenaline. Gewoon lopen leuk vinden en de rest... :mrgreen:
Inhale the future. Exhale the past.
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Hartslagzones

Bericht door BlackScorpion »

Hmm... ik ga misschien eens proberen om niet in zone 5 te gaan, maar lager ga ik niet proberen, dan mag ik niet meer lopen :p. Voor de rest ga ik gewoon genieten van het lopen. Ik ga binnenkort toch eens horen voor een hartcontrole, dan zal ik eens vragen wat ik best doe. Eerst de tikker laten goedkeuren en gewoon lopen :).
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: Hartslagzones

Bericht door fann »

Ik volg zo een programma op polar m400 ... met een irritant lawaai als ik buiten de aangegeven zone ga ...

denk er eigenlijk aan gewoon "vrij" te gaan lopen om het terug plezant te maken en ervoor te zorgen dat ik in zone 3/4 (vooral 4 dan) loop ... momenteel moet ik bvb tijdens een loopsessie 10 minuten <130bpm, 15 min <150 en dan terug 5<130. Ik heb dus bijna continu lawaai de eerste 10 minuten tenzij ik wandel ...
Tip: nooit je alarmpje op zetten als je intervallen moet lopen :D :D

Ik loop écht bijna altijd op hartslag - wij zijn dat zo gewoon om dat te doen in de ploeg waar ik train dat het echt geen last meer is - maar ik zet dus zelden of nooit mijn alarm op - alleen als ik een lange duurloop moet doen en alleen moet lopen durf ik het nog wel eens opzetten zodat ik niet te traag loop en dan is het de eerste twee kilometers tijdens de opwarming idd even irritant
Summer85
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2016, 11:04

Re: Hartslagzones

Bericht door Summer85 »

Hoi Black Scorpion,

Ik denk dat wij ook een beetje in hetzelfde schuitje zitten. Ook ik ben nog maar sinds maart/april begonnen met lopen.
Eerst heb ik S2R gedaan, nu is dat afgelopen en loop ik 'gewoon'.

En net zoals jij probeer ik in de hartslagzones te lopen maar lukt dit me niet. Vrijdag heb ik 56min gelopen op 6.84km. Toen zat ik aan een gem van 158bpm en had ik al bewust traag gelopen. (ik zat vooral in zone 4 volgens mijn hartslagmeter). Gisteren 55min op 5.99km, NOG trager dus en dan zat ik aan gem 150bpm. (55% in zone 4, 43% in zone 3 en 2% in zone 5 (maar dat was het moment dat ik mijn ex tegenkwam dus dat had niks te maken met mijn inspanning :lol: )) NOG trager gaan lopen zie ik ook niet zitten, het mag een beetje plezant blijven. Het positieve was wel dat ik gedurende de hele tijd door mijn neus kon blijven ademen en nooit buiten adem geweest ben.

Als we nu gewoon een tijdje zo blijven lopen, zou die conditie (en dus onze hartslag ook) niet sowieso verbeteren? Of zie ik dat nu te simplistisch? :?
12/03/2017 : Urban Trail Antwerpen √
23/04/2017 : 10 Miles Antwerpen √
21/05/2017 : 10 Miles Malle
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Hartslagzones

Bericht door BlackScorpion »

Hoi Summer,

Ik vind nog trager lopen super moeilijk. Ik zou het kunnen, maar dan voel ik me nog erger slak dan ik me nu al voel, haha. Misschien zou ik het eens moeten proberen, maar ik hoop ook dat met tijd dit zal beteren. We zijn nog geen jaar bezig, we zijn echt beginner-beginners. Dus zullen we het tijd geven en ondertussen gewoon genieten van het lopen?
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Hartslagzones

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Probeer eens om niet zo bezig te zijn met hartslagzones en gewoon te genieten van het lopen :P
Inhale the future. Exhale the past.
Plaats reactie