Sven's dagboek

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Sven's dagboek

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Hohoho, niet te snel van stapel lopen :o . Ik zou in jouw plaats eerst proberen om die 5 km verder te lopen, je hebt hem nu bereikt, je volgende doel moet nu zijn om verder die afstand te lopen totdat die mooi in je benen zit en je hem met de vingers in de neus kan uitlopen. Dan zou ik me concentreren op sneller of langer te lopen, ik begrijp je vreugde maar nu te hard van stapel lopen vergroot de kans op blessures en dan ben je terug naar af en geloof me, dat wil je niet.
Inhale the future. Exhale the past.
Sven1971
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2014, 16:11
Locatie: Zottegem

Re: Sven's dagboek

Bericht door Sven1971 »

Hihi, ik bedoelde wel degelijk allemaal op lange termijn hoor. Als ervaringsdeskundige op gebied van blessures weet ik wel waar de gevaren loeren.
Ik ga mij niet forceren (vandaar dat ik ook loop met een hartslagmeter). Ik ga eerst die 5 km een paar maanden lopen met af en toe eens een uitschieter naar 6 km schat ik zo. Altijd op hartslagmeter, het doel is die hartslag constanter te houden en lager.

Maar ik weet ook uit ervaring dat ik een slecht-weer-loperken ben en dus stelde ik mij doelen die ik hoop te bereiken na een winter zonder blessures.

Midwinternachtrun zal de versie van 5 K worden :-)

De doelen die ik daarnet vermeldde zijn ook ongeveer al mijn loopdoelen. Voor mij geen 20 km van Brussel of 10 Miles, die afstanden zijn mij echt te ver en ook mijn dokter vindt dat geen goed idee met m'n kraakbeenletsel.
Sven1971
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2014, 16:11
Locatie: Zottegem

Re: Sven's dagboek

Bericht door Sven1971 »

Voor het eerst sinds lang regende het eens toen ik mijn gordijn vanochtend opentrok. Het slecht-weer-loperken in mij kon een spontane glimlach niet onderdrukken want vandaag is een loopdagje.
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Sven's dagboek

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Regen en 15°C, ideaal :mrgreen:
Inhale the future. Exhale the past.
Sven1971
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2014, 16:11
Locatie: Zottegem

Re: Sven's dagboek

Bericht door Sven1971 »

En toen was het plots bijna te donker om te lopen. Dus dan ben ik gisteren maar naar de fitness geweest voor een cardiotraining.
5 km op de loopband, geen enkel idee van de tijd. Wel van mijn snelheid en hartslag. De snelheid: begonnen aan 9 km per uur, km 2 aan 9,4 km per uur, km 3 aan 9,4 km per uur en helling 2%, km 4 aan 9 km per uur en km 5 aan 10,5 km per uur. Kwestie van mij helemaal leeg te lopen.

Er staan daar 5 loopbanden, 4 daarvan met zo'n ingebouwde ventilator zodat je wat verkoeling hebt. Rarara: op welke loopband stond ik? Het zweet droop van mijn gezicht en kwam in mijn ogen terecht (mijn handdoekje was naast de loopband gevallen), ik moest mij vasthouden of ik belandde zelf naast de loopband. Niet makkelijk ze, lopen met je ogen dicht.

De hartslag viel mee. Begonnen aan 140 (na 1 km), lang op hetzelfde niveau gebleven, met de helling schoot ik naar 155-160, km 4 zakte ik terug naar 150 en de laatste km zat ik aan 164. Waarmee ik dan nog eens terugkom op mijn maximale hartslag. Die 164 is het hoogste wat ik bij mij gemeten heb sinds ik met een hartslagmeter loop. Zou dat werkelijk mijn max HS zijn?
Ik moet wel zeggen dat mijn Polar FT1 niet meedoet in de fitness, de band die erbij hoort wel en die band maakt dan een connectie met het fitnessapparaat. Ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft. Maar als mijn conditie nog net iets beter wordt, dan doe ik alleszins eens wat men mij eerder aanraadde: 200 meter spurten, 200 meter traag lopen en dat 4 keer na elkaar.
Sven1971
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2014, 16:11
Locatie: Zottegem

Re: Sven's dagboek

Bericht door Sven1971 »

Gisteren stond nog een loopje op het programma. Niet in de regen, maar in het zonnetje. Omdat ik nu langere afstanden loop (voor mij dan toch: zo'n 5 à 6 km) ben ik overgeschakeld van de finse piste die maar 500 meter lang is bij ons, naar de atletiekbaan. En neen (lees mijn vorige post) die is niet echt korter met de extra lus achter de tribunes.

Nu moet je weten dat in het midden van de atletiekbaan er een voetbalveld ligt, het voetbalveld van KSV Zottegem. Groot was mijn verbazing dat toen ik daar aankwam ze aan het voetballen waren en dat de tribunes halfvol zaten met publiek. Lopen met publiek, het is een wat anders :-)
Lag het daaraan? Feit is dat ik als een pijl uit een boog gestart was (op mijn niveau hé): de eerste km ging in 5:59. De hartslag ging direct over de 150. Km 2 ging in 6:04 en de harstslag kroop stilaan richting 160.

Ik was van plan om een klein beetje langer te lopen en de gedachte "ik hou dit nooit zo vol" spookte al snel door mijn hoofd. Een duiveltje op mijn schouder zei "nu eens kijken hoe hoog die maximale hartslag is, we zijn hier nu toch al in de 160". Maar het gezond verstand zegevierde dit keer: km 3 was in 6:22, km 4 in 6:27.
De hartslag ging toch nog hoger hoewel ik dus trager liep en ik twijfelde of ik 5 of 6 km zou lopen.

Ondertussen was het rust geweest in de voetbalmatch en kwam iedereen terug uit de kantine. Daarom moest ik wat vertragen en was km 5 de traagste: 6:33

En toen beet ik nog even door. In totaal liep ik 5,940 meter (volgens Runkeeper en dat kan kloppen volgens de afstand op de piste en de extra lus). Km 6 ging in 6:31, hoewel ik nog van plan was om wat te versnellen maar het vat was volledig leeg.

Maximale hartslag tijdens deze oefening: 168. Ik betwijfel echt of ik veel hoger kan. Wordt alleszins vervolgd.
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Sven's dagboek

Bericht door BlackScorpion »

Rond de 168 zat ik zelf ook gisteren tien ik mijn Max hartslag wilde vinden. Ik vind dat nu zo laag? Ik ga morgen zelf nog eens proberen met intervallen.

Bij ons is de atletiekpiste ook rond een voetbalveld, maar buiten een paar kinderen komt daar gelukkig niemand.
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Sven's dagboek

Bericht door martmarbus »

Het blijft moeilijk je eigen max hf te vinden zonder enige begeleiding. Dat is mijn mening.
ik heb nog wat gevonden let op het vet gedrukte

Er zijn twee veelgebruikte formules om je maximale hartfrequentie te berekenen. De eerste methode: 220 min je leeftijd. De tweede: 208 min je leeftijd x 0,7.

Helaas houdt geen van de twee theorieën rekening met je persoonlijke hartslag. Reden waarom prestatiesporters naar een sportarts gaan om daar hun exacte, individuele maximale hartslagfrequentie te laten berekenen. Als dit niet haalbaar is, zijn er ook andere acceptabele methoden, maar daarvoor moet je je grenzen opzoeken. Zeker voor beginners, lopers met overgewicht en ‘herintreders’ is dit niet aan te raden. Die kunnen prima toe met de bovenstaande formules. Ze geven weliswaar geen accuraat beeld, maar het is altijd beter dan vanaf nul te beginnen zonder enige wetenschap.

Voor alle anderen geldt: de hartslagen die je meet na het lopen van drie kilometer, vijf kilometer of tien kilometer met een eindsprint, geven je een aardig beeld van je maximale hartfrequentie. En als je geen wedstrijdloper bent, probeer dit dan eens: ga op een atletiekbaan rustig warmlopen gedurende vijftien tot twintig minuten. Loop 1600 meter (vier rondjes) stevig door, loop vervolgens een rondje tempo en uiteindelijk een rondje zo hard als je kunt. Het hoogste cijfer op je hartslagmonitor zit dicht aan tegen je maximale hartfrequentie. Let op: een warming-up is essentieel voor goede testresultaten. Je moet altijd topfit en uitgerust zijn voordat je de test doet.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Nico_de_Jong
Berichten: 110
Lid geworden op: 04 sep 2015, 13:30

Re: Sven's dagboek

Bericht door Nico_de_Jong »

Formules zijn in mijn ogen niet te vertrouwen. ze geven misschien wel een indicatie maar dit kan er ook 15 slagen naast zitten.

Wat is de reden dat je zo graag je max wil weten? Puur interesse of heb je een bepaald doel voor ogen.

Zo extreem lang loop je nog niet en als je geen serieuze wedstrijden gaat lopen lijkt het mij nog niet echt nodig.
Gewoon lekker lopen en genieten zou toch de eerste insteek moeten zijn

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Sven's dagboek

Bericht door BlackScorpion »

Bij mij is de reden gewoon om mijn hartslagzones te kunnen bepalen.
Om dan te kunnen zien of ik nog trager zou moeten lopen of ik ok ben hoe ik loop.
En om te kunnen zien of ik niet té lang loop (als hs te hoog wordt).
Dat is de enige reden voor mij...
Plaats reactie