Hartslag

Heb je vragen over het lopen?
Stel ze maar hier wij zullen je zo goed mogelijk proberen helpen en je te begeleiden.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Hartslag

Bericht door BlackScorpion »

Hoi,

Ik zag dat er toch een aantal mensen met een hartslagmeter lopen en daarom heb ik de mijne eens van onder het stof uitgehaald.
Nieuw batterijtje er in, opnieuw instellen en hij was ready to go.

Nou die hartslagmeter-band onder de rekker van mijn sport BH is niet echt aangenaam te noemen, maar ok, dat zal wel wennen.
Nu heb ik hem tijdens 2 loopjes gebruikt en de ene keer zat ik rond de 160 en de andere keer rond de 165 piek.
Beide keren liep ik op mijn normale tempo, wat op de piste rond de 6,70 km/u is en op asfalt rond de 7,50 km/u ofzo.
Maar wat kan ik hier nu met?

Want als ik mijn hartslag moet doen dalen, moet ik al stoppen met lopen en gewoon wandelen denk ik :P

Wat kan je doen met de informatie die je harstlagmeter je geeft?

Alvast bedankt!
Evy
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: Hartslag

Bericht door fann »

Eerst zou je moeten te weten komen wat jouw hartslagzones zijn.

Een groffe schatting kan je hiervan krijgen door op het internet zo'n berekeningsprogamma te googelen en daar je geslacht, je leeftijd en je rusthartslag in te voeren.
Je rusthartslag meet je als je wakker wordt voor je rechtop gaat zitten.

Als je al die data ingeeft gaat de computer jouw zones bepalen. Die kunnen bij mensen met een genetisch hoge of lage hartslag afwijkend zijn. Bij mij klopten ze bijna perfect met de zone's die later bepaald zijn bij een inspanningstest.

Die test is een betere manier om je zones te bapalen maar kost erg veel geld.

Mijn zone voor trage lange duurlopen is van 138 tot 150 - als ik in die zone loop train ik eigenlijk mijn basisconditie en dat moeten wij van onze trainer dus héél veel doen. In de winter kon ik deze zone ongeveer 10 km aan 7.8 per uur. Nu kan ik ongeveer 15 km aan 8.5 per uur. Als ik langer loop gaat mijn hartslag omhoog uit deze zone.

Mijn tweede zone is 150-160: deze lopen wij voor kortere iets snellere loopjes - bv 1 uur aan 9 per uur.

De hogere hartslagen zijn enkel voor kortere intervaltrainingen op de piste.
Plaats reactie