dagboek...

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Charlene.devos
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 dec 2015, 18:11

dagboek...

Bericht door Charlene.devos »

Pff...ben begin deze week beginnen lopen...ben een 24jarige vrouw en ben een roker...ik zit nu al wel aan les 19...gaat me redelijk goed af...we hebben doel gesteld van de 10 miles te gaan lopen...maar als ik dat hier zo lees dan loop ik echt traag...loop een gemiddelde van 7 per uur met wandelen...heb na het lopen verschrikkelijk veel last van hoofdpijn en tijdens het lopen vooral van mijn bovenbenen...als ik sneller loop iets minder maar dan hou ik het niet lang uit...hebben jullie tips?groetjes!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: dagboek...

Bericht door martmarbus »

Hallo Charlene
Allereerst welkom hier.
Jeetje in zo'n korte tijd al aan les 19.
Dat is week heel snel.
Vandaar de spierpijn cq verzuring.
Gewoon een paardagen meer rust genieten.
De hoofdpijnen is een vocht tekort.
Voordat je gaat lopen 1 of 2 flinke glazen plat water drinken. Dat houdt voor een 30 minuten zeker wel.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: dagboek...

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Luisteren naar Mart, das een goed begin :P
Inhale the future. Exhale the past.
Charlene.devos
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 dec 2015, 18:11

Re: dagboek...

Bericht door Charlene.devos »

Thanks! Ik loop met water bij de hand en drink regelmatig en toch blijf ik hoofdpijn hebben...ik loop ook om de dag en heb absoluut geen pijn in de benen...alleen als ik loop...precies of ik moet te veel kracht zetten om "zo traag te lopen" maar zoals ik dan al zei sneller loop minder pijnen in de boven benen omdat ik precies ontspannender loop maar dan geen minuut kunnen lopen...ben blij dat jullie me helpen!ben echt onzeker in zo'n zaken...
Isabelle B
Berichten: 231
Lid geworden op: 20 nov 2015, 20:13

Re: dagboek...

Bericht door Isabelle B »

Ik begrijp het niet goed. Je bent deze week beginnen lopen, je loopt om de dag en zit aan les 19? Je loopt Zo'n 5 lessen per dag?
Daar zou ik ook hoofdpijn van krijgen :shock:
Hoe is het met je bloeddruk gesteld? Neem je voldoende suikers?
Charlene.devos
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 dec 2015, 18:11

Re: dagboek...

Bericht door Charlene.devos »

Hihi, neenee we zijn niet met les 1 begonnen :-) bloeddruk nog niet gemeten maar ben wel iemand dat veel gesuikerd water drinkt ;-) zie ook dat ik steeds nog oets kleins heb gegeten voor ik ga lopen...
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: dagboek...

Bericht door sporterkertje »

Welkom op de forum Charlene.
Het verontrust mij met je hoofdpijn. Ik had begrepen dat je een roker bent en ik ga je nu niet zeggen of je lastig maken om te stoppen met roken.......daar moet je zelf achter staan en die klik kunnen omdraaien. Maar ik ga je toch enkele sugestie's geven wat er allemaal gebeurd wanneer je stopt.

Na 20 à 30 minuten zal je bloeddruk en je hartritme weer normaal worden.
Na 8 à 9 uur zal je zuurstofgehalte weer normaal worden.
Na 24 uur zal alle koolstofmonoxide verdwijnen. Je longen beginnen slijm en andere afvalstoffen gebonden aan het roken van sigaretten te verwijderen.
Na 48 uur zal je merken dat je smaak- en reukzin veel scherper worden.
Na 72 uur begin je gemakkelijker te ademen, omdat je luchtpijptakken zich verwijden en je voelt je daarnaast ook fitter.
Na 2 à 12 weken zal de bloedcirculatie zich verbeteren waardoor je gemakkelijker beweegt.
Na 3 à 9 maanden zal hoest, fluitende ademhaling en ademhalingsproblemen verminderen.

Hier staan dingen tussen zoals de luchtpijptakken, ook de bloedcirculatie en ademhalingsproblemen. Misschien dat jou hoofdpijn met 1 van deze dingen te maken heeft, en misschien eerst eens een dokter raadpleegt, nogmaals....ik zeg niet dat je moet stoppen, dat beslis je zelf.....ik ben begaan met je hoofdpijn.

Ook heb ik uit je verslag begrepen dat je ineens met les 19 gestart bent. Als dat zo is.....raad ik je toch aan om met les 1 te starten zodat je lichaam kan wennen aan de inspanningen, ook je longen moeten wennen. Je zal merken dat het allemaal nog vlotter zal gaan en veel minder kans op blessures

Veel succes xx
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Charlene.devos
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 dec 2015, 18:11

Re: dagboek...

Bericht door Charlene.devos »

Ik weet dat ik beter zou stoppen met roken maar dit is niet makkelijk...op de moment krijg ik ook mijn vriend nog niet mee om te stoppen dus dat maakt het nog moeilijker...ik ga dit zeker proberen! Het is allemaal waar wat je zegt en ben me er ook bewust van! Ik ga nog het nog even bezien met de hoofdpijn...als het niet betert ga ik naar de huisarts en kan ik misschien vragen of ze me kan helpen met het roken...jullie zijn echt super bedankt voor alle tips!
Isabelle B
Berichten: 231
Lid geworden op: 20 nov 2015, 20:13

Re: dagboek...

Bericht door Isabelle B »

Hey Charlene,

Big smile, ik dacht echt dat je zo vaak per dag liep :D

Bouw misschien - zoals al aangehaald - het lopen eerst op ook al denk je dat het niet zinvol is omdat je best meer kan lopen. Het opbouwen traint je lichaam en laat aanpassingen toe. Misschien lukt het met het opbouwen van het lopen ook om het roken af te bouwen. Gewoon omdat je met andere zaken bezig bent.
Door te roken, vernauw je je bloedvaten en dat heeft natuurlijk gevolg op je bloeddruk. Dat zal ongetwijfeld zijn weerslag hebben wanneer je sport.

Wat bij mij een probleem is (wellicht niet bij jou maar ik geef het toch door, je weet maar nooit), zijn de suikers. Ik eet sinds enkele jaren koolhydraatarm. Reden: ik had hypoglycemie. Klinkt raar maar toch, hoe meer suikers ik innam, des te minder suiker in mijn bloed terug te vinden was. Door suikerinname ging ik teveel insuline produceren waardoor mijn suikerpeil plots zakte. Ik kan me niet voorstellen dat ik gesuikerde dranken zou drinken (dat heb ik ook zo goed als nooit gedaan) want dan voel ik me beroerd, krijg ik hoofdpijn en ga ik bibberen als een dood blad. Ik heb geen flauw idee hoe jouw eet- en drinkgewoontes zijn maar als je je vragen stelt bij je suikergehalte: je kan door een bloedonderzoek de historiek van je suikerwaarden over de afgelopen dagen te weten komen. Bij mij is dat gemiddelde, wanneer ik normaal eet, onder het minimum (wat wil zeggen dat ik de helft van de tijd zwaar onder het minimum zit).

Ik ben een zeer ongeduldig persoon maar 'k ga het toch zeggen: heb geduld en begin vooraan met de lessen. Loop eventueel twee x dezelfde les ipv 3x als je merkt dat je nergens last van hebt?

Het lukt wel hoor ;) Geef je lichaam tijd om zich aan te passen.
Charlene.devos
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 dec 2015, 18:11

Re: dagboek...

Bericht door Charlene.devos »

Hey allemaal, ik kan jullie niet genoeg bedanken voor al jullie tips...vandaag terug een rondje gelopen, benen waren wat vermoeid...ik denk dat iedereen wel is zo een dag heeft, ik vandaag...ik denk dat ik het probleem gevonden heb van de hoofdpijn...veeeel meer drinken...heb vandaag tijdens het lopen een halve liter water uitgedronken en na het lopen nog water drinken...ik vind het wel raar dat ik zoveel moet drinken...lopen met water is echt een last voor mij (extra onhandig gewicht)...ben vandaag de tip van voor het lopen ook water te drinken vergeten toe te passen...maar ik drink eigenlijk weinig in mijn dag dagelijkse leven dus is het echt moeilijk om 2 glazen water binnen te krijgen voor het lopen...mijn suikerwaarden staan goed...ik loop ook om conditie te krijgen en alles in mijn benen wat te verstevigen dus ik let absoluut niet op mijn eten... :oops: ik vind het echt top dat ik toch zoveel reactie krijg!!voel me echt gesteund door jullie!!!thanks again!
Plaats reactie