Mijn ervaring en progressie

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Bartdbr
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 mei 2014, 21:42

Mijn ervaring en progressie

Bericht door Bartdbr »

Begin vorig jaar ben ik beginnen hardlopen. Ik had hier totaal geen ervaring mee en had er voordien zelfs geen interesse in. Lopen kon ik niet want na 15 meter was ik buiten adem. Komt daar nog bij dat ik een lichte vorm van inspanningsastma heb. Ik fitnesste wel en zocht een manier om mijn vetpercentage te verlagen.
Dan toch maar de stap gewaagd en het beginnersprogramma van start-to-run onder de arm genomen. Een paar loopschoenen gekocht en er aan begonnen vanaf les 1. De eerste lessen waren vrij lastig vooral wanneer ik 3 minuten aan een stuk moest lopen. Die minuten duurden erg lang :-). Maar ik bleef verder doen en gaande weg verbeterde mijn conditie.
Ik zocht info over hardlopen op het internet en ik besloot een hartslagmeter te kopen. Daar heb ik nog geen minuut spijt van gehad. Het is een heel goed hulpmiddel en zo leer je in de juiste zones te trainen.
Ik maakte goede vorderingen en was op een bepaald moment in staat om een uurtje aan een stuk te lopen op mijn eigen tempo.
Toen kwam de winter en ben ik er mee gestopt. Sinds een paar maand heb ik de draad weer opgepakt.
Inmiddels wat goede loopkleding gekocht en een looptest gedaan. De juiste loopschoenen gekocht en nu ga ik voluit.
Ik stel nu zelf mijn trainingsschema op, heb zelf een soort voedingsschema opgesteld om wat vetmassa kwijt te raken en train 4 x per week.
Ik was gewend om steeds mijn zelfde trage tempo te lopen. Onlangs liep ik zo zelfs al 22 km. Dat is mijn uiterste maximum tot nu toe :-).
Sinds kort doe ik verschillende soorten training omdat ik mijn snelheid wil verbeteren. Als je steeds aan hetzelfde tempo blijft lopen, maak je geen progressie meer.
Dus nu train ik vershillende vormen: extensieve duurloop, intensieve duurloop, interval,...
Ik train nu eerst om mijn snelheid te verbeteren op 5 km. Daarna ga ik trainen op de 10 km.
Heb me als beginner zelfs ingeschreven voor een internationale loopwedstrijd op de 10 km en geef mezelf nu 1 jaar om mijn snelheid zo goed mogelijk te verbeteren.
5 km loop ik momenteel in 26 minuten maar zoals gezegd ben ik eigenlijk maar beginner en ben vastberaden er voor te gaan.
Ik loop altijd op het joggingparcours te Waregem. Als iemand zin heeft om es mee te lopen, laat maar weten.
Plaats reactie