Dagboek RigolleM

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
Bubbels**
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2013, 22:22

Re: Dagboek RigolleM

Bericht door Bubbels** »

Dat is interessant Holenmens! Ik probeer de manier voor de wreef eens, die is nog altijd gevoelig :)
Gebruikersavatar
rigollem
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 aug 2015, 09:24

Re: Dagboek RigolleM

Bericht door rigollem »

Holenmens schreef:Je kan eens proberen je schoenen anders te strikken: http://www.glowmagazine.nl/veters-hardloopschoenen/

Zorg vooral dat je schoen voorin niet te strak zit.
Ga de versie aan de wreef ook eens proberen, als dit hetzelfde is dan neem ik contact op met een fysiotherapeut.
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Dagboek RigolleM

Bericht door Holenmens »

Je weet zeker dat je schoenen breed genoeg zijn? Als je de binnenzool eruit haalt en je ziet de indruk tot op de zijkant van de zool zijn ze te smal, of de vorm is niet geschikt voor je voet.
Gebruikersavatar
rigollem
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 aug 2015, 09:24

Re: Dagboek RigolleM

Bericht door rigollem »

Holenmens schreef:Je weet zeker dat je schoenen breed genoeg zijn? Als je de binnenzool eruit haalt en je ziet de indruk tot op de zijkant van de zool zijn ze te smal, of de vorm is niet geschikt voor je voet.
Ik zie niks aan de zool, maar met mijn voet in de schoen zit ik wel met de buitenkant van de voet serieus te duwen tegen de schoen.
Ik heb mijn schoenen gekocht bij een runningcenter.
Gebruikersavatar
JackoBond
Berichten: 197
Lid geworden op: 30 jan 2015, 12:58

Re: Dagboek RigolleM

Bericht door JackoBond »

Ben je met je schoenen al eens teruggeweest naar het runningcenter?

Leg hen je probleem uit, Holenmens zou wel eens gelijk kunnen hebben wat betreft de wreef van je schoenen.
Even a bad run is better then no run at all!
Gebruikersavatar
rigollem
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 aug 2015, 09:24

Re: Dagboek RigolleM

Bericht door rigollem »

Ja ik ben ermee terug gegaan en ze hebben onder de zool ter hoogte van mijn wreef een rubberen uitstulping geplaatst. Volgens de drukplaat zakt mijn voet in en met die uitstulping zou mijn ondervoet niet meer inzakken en de tenen minder drukken tegen de zijkant.
Maar dit heeft niet geholpen, en als ze mij schoenen hebben vekocht die te smal zijn, dan heb ik nog weinig zin om daar terug te keren.
Ik heb morgen een afspraak bij de fysiotherapeut!
Hij zal wel zien of ik verkeerd loop, schoenen niet geschikt zijn, problemen van andere aard zijn,...
Gebruikersavatar
JackoBond
Berichten: 197
Lid geworden op: 30 jan 2015, 12:58

Re: Dagboek RigolleM

Bericht door JackoBond »

Succes, ben benieuwd wat daar uit komt.
Even a bad run is better then no run at all!
jabli
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 aug 2014, 09:58

Re: Dagboek RigolleM

Bericht door jabli »

ik hoop dat het probleem opgelost raakt.
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Dagboek RigolleM

Bericht door Holenmens »

Inlegzolen, aanpassingen etc. zijn vaak lapmiddelen. Een schoen hoort direct goed te zitten, zonder dat de zijkant van je voet tegen de schoen drukt. Als je voet zich niet vrij kan bewegen is de schoen niet goed. Je voet vangt de klap op door enigzins in te zakken, bij de 1 is dat al wat meer dan de andere. Maar automatisch word je voet dus even langer/breder. Dit proberen sturen door de natuurlijke beweging te beperken is m.i. fout en kan weer andere problemen veroorzaken.

Ik heb ook geen makkelijke voeten, het probleem is vaak dat je alleen kan ontdekken of een schoen geschikt is als je er een heel eind op hebt gelopen. Na een stuk of 8 paar weet ik hoe een goede schoen voelt en is het makkelijker om schoenen te kopen. De schoenen aangeraden door een runningcenter zijn deels ongebruikt in de container gegaan. Vaak probeert men je zo snel mogelijk een paar te verkopen, ik zou adviseren om er zoveel mogelijk te passen en pas te kiezen als je een paar aanhebt wat direct perfect zit en waar je nog wat ruimte over hebt, niet alleen aan de voorkant maar ook aan de zijkant. Je voet mag niet over buiten de zool komen.
Gebruikersavatar
rigollem
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 aug 2015, 09:24

Re: Dagboek RigolleM

Bericht door rigollem »

Gisteren mijn (voorlopig) laatste loopje gedaan, les 23 (10L - 1S - 12L - 1S - 12L - 1S)

De schoenveters volledig gelost en het heeft 30' geduurd eer de rechtervoet begon te slapen.
Hierna had ik een afspraak bij de fystiotherapeut en het probleem was na een 10 minuten ontdekt. Rechter enkel zit vast en ik kan geen normale rolbeweging maken. Iets wat ik blijkbaar overgehouden heb van het accident van vorig jaar in November.
Tijdens de crash ben ik zwaar tegen de oppervlakte gegaan en een behoorlijk val gemaakt op mijn been, want ik had een diepe snee in mijn knie en blijkbaar heeft de enkel het ook zwaar te verduren gehad. De eerste 10 dagen na het accident heb ik bijna niet gestapt en ik herinner mij dat ik wat mankte als ik mij moest verplaatsen. Maar na een tijdje is de pijn verdwenen, en heb ik er geen last meer van gehad. In het dagelijkse leven zou ik er ook geen last van hebben, maar door te beginnen lopen is het euvel terug boven water gekomen. Tijdens het lopen merkte ik daar ook niks van maar toen de fysiotherapeut heel zware druk op de enkel zette begon het toch zeer te doen en hij voelde onmiddellijk dat de enkel, vergeleken met de linker enkel, behoorlijk vast zat. Tijdens wat stretchoefeningen kreeg ik het heel lastig in de rechterenkel.
Ik had dus een voorgevoel en in plaats van te blijven experimenteren met de schoenen ben ik gelukkig bij de fysiotherapeut langsgegaan, want ik zou op den duur een zware blessure beginnen oplopen zijn, en stond ik nog verder van huis.
Het advies gekregen om niet meer te lopen tot hij de enkel terug los heeft gekregen. Wandelen, zwemmen, fietsen,.. mag wel, enkel zware stoten op de enkel (lopen) mag momenteel niet meer.

De resultaten van gisteren:
Afbeelding

Hopelijk mag ik snel terug lopen, want ik had het einde van S2R in zicht en ik had het gevoel dat 30' lopen in één keer geen probleem ging worden, maar nu moet ik het wat uitstellen.

Alvast bedankt voor de info en steun en hoop hier snel terug te zijn!
Plaats reactie