inspanningsproef

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Kaath
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 feb 2013, 08:25

Re: inspanningsproef

Bericht door Kaath »

Heb je dan geen schema meegekregen ?

9min/km is echt wel traag denk ik he,is bij mij snelwandelen zoiets
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: inspanningsproef

Bericht door Holenmens »

Hallo Suus, het advies wat je hebt gekregen is op zich prima. Eerst de conditie opbouwen door op comfortabel tempo de afstand uit te breiden. Die standaard hfmax formule lijkt bij zo goed als iedereen er een pak naast te zitten.
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: inspanningsproef

Bericht door fann »

Vandaag het resultaat van mijn test gekregen.
rusthartslag 67/min
maximale hf 204/min (zou dus 183 moeten zijn volgens de regel van 220-leeftijd)
verzuring begint vanaf 179sl/min
buffering van de verzuring wordt bij mij overschreden vanaf 193sl/min (ik weet eigenlijk niet goed wat dit wil zeggen)
erstaat dan bij dat vanaf dit punt de inspanning niet lang kan worden volgehouden.
Verder is er op medisch vlak alles in orde. Ze adviseert mij om de loopafstand gelijdelijk op te voeren naar 10 km aan het babbeltempo. bij mij dus heel traag(9min/km) . Dit tempo situeert zich volgens de test bij mij op 190 sl/min.
Sorry maar misschien ligt het aan mij maar ik versta hier niets van

Dus bij 179 slagen zou jouw omslagpunt zijn of jouw anaerobe drempel - dus daarboven begin je dan te verzuren

Maar je zegt dan dan ze zeggen dat je op babbeltempo zou moeten lopen (kan ik begrijpen) en dat dan bij jouw op 190 slagen zou liggen - maar dat is dan toch boven je omslagpunt ?

9 min per km is juist onder 7 km per uur - dat is het tempo dat wij vorige zomer heel lang aangehouden hebben om onze basisconditie op te bouwen - maar bij ons was het toen wel de bedoeling te leren lopen met een zeer lage hartslag...

Ik vind het nogal een rare uitleg die je gekregen hebt eigenlijk...
Gebruikersavatar
M_N_M
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 aug 2014, 10:57

Re: inspanningsproef

Bericht door M_N_M »

Volgens mij moet je je houden aan < 179, zoals Fann zegt dus ONDER je omslagpunt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: inspanningsproef

Bericht door Holenmens »

Ik verwacht eigenlijk dat de aerobe drempel bij 179 ligt en dat verzuring optreed bij 193. Neemt niet weg dat het "babbeltempo" nog steeds een goede indicatie is. Misschien nog wel beter dan je hartslag zelf, aangezien dit nogal kan varieren met de omstandigheden.
Suus123
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jan 2013, 22:32

Re: inspanningsproef

Bericht door Suus123 »

Als ik op mijn gevoel af ga kloppen de resultaten. Babbeltempo ligt bij mij inderdaad tot 190 erboven gaat het moeizamer. Ik denk dat er tussen de 179 en 193 een buffer zit waarbinnen je nog mag schommelen maar vanaf de 193 val je buiten de veilige buffer. en verzuur ik compleet. Dat voel ik fysiek ook. Als ik aan een hartslag van 179 max zou moeten lopen , moet ik na een km aan een tempo van 7km/uur stoppen want dan zit ik erover.
Sienzel
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2014, 14:13
Locatie: Mechelen

Re: inspanningsproef

Bericht door Sienzel »

Waar hebben jullie je inspanningsproef gedaan?
Ik ben ook aan het twijfelen om zo'n inspanningstest te doen. Ik heb altijd al aan sport gedaan, maar ben sinds een klein jaar intensiever aan het lopen. Onlangs kocht ik een hartslagmeter en zit aan 160-170 bpm wanneer ik aan een comfortabel tempo loop (tussen de 9 - 10km/u). Wanneer ik echt snel ga lopen (11km/u) ga ik richting 190. Terwijl ik bij vrienden (wel allemaal mannen, ik weet niet of dat dat uit maakt?) zie dat zij rond de 150 bpm zitten, dus ik werd een beetje ongerust. Nu zie ik hier dat ik toch niet de enige ben :-).
Gebruikersavatar
M_N_M
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 aug 2014, 10:57

Re: inspanningsproef

Bericht door M_N_M »

Sienzel schreef:Waar hebben jullie je inspanningsproef gedaan?
Ik ben ook aan het twijfelen om zo'n inspanningstest te doen. Ik heb altijd al aan sport gedaan, maar ben sinds een klein jaar intensiever aan het lopen. Onlangs kocht ik een hartslagmeter en zit aan 160-170 bpm wanneer ik aan een comfortabel tempo loop (tussen de 9 - 10km/u). Wanneer ik echt snel ga lopen (11km/u) ga ik richting 190. Terwijl ik bij vrienden (wel allemaal mannen, ik weet niet of dat dat uit maakt?) zie dat zij rond de 150 bpm zitten, dus ik werd een beetje ongerust. Nu zie ik hier dat ik toch niet de enige ben :-).
ik ben ook een man en heb bij 11-12km/u ook 190 hoor ;)
alles hangt af van je maximum hartslag: als de mannen waarmee jij je vergelijkt een maximum hartslag van 170 hebben, dan is hun 150 slechter dan jouw 190 als jouw maximum hartslag bv 220 is ;)

Een conditietest (lactaattest) kan je laten doen bij een sportarts. Ik ga dit binnenkort laten doen en kost een 50€ (in sommige running centers kan je dit ook laten doen maar heb daar al prijzen van rond de 150€ gehoord!)
Suus123
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jan 2013, 22:32

Re: inspanningsproef

Bericht door Suus123 »

Ik heb jaren ongerust rondgelopen en dan eindelijk de stap gezet om mij cardiologisch te laten nazien. Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Nu weet ik tenminste dat medisch alles in orde is en dat er nog veel werk is aan mijn conditie. Ook ben ik te weten gekomen dat ik mijn trainingen meer moet richten op langer loopjes (10km) ipv mijn snelheid.
Ik ben ook trouwens naar een sportcardioloog in een medisch centrum geweest.
miere
Berichten: 114
Lid geworden op: 08 apr 2015, 08:59

Re: inspanningsproef

Bericht door miere »

Amai, die resultaten klinken nogal chinees voor mij.

Ik heb gisteren ook een afspraak gemaakt voor een inspanningstest. Gewoon bij ons in het ziekenhuis, in het revalidatiecentrum bij een sportarts.

Ik ben wel benieuwd, want ik vind ook dat ik sneller zou kunnen. Jammer dat ik nog 3 weken moet wachten.
Plaats reactie