Loopdagboek van Tine

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Plaats reactie
Tine-357
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2015, 18:06

Loopdagboek van Tine

Bericht door Tine-357 »

Hoi allemaal!

Ik stel me even voor: ik ben Tine, 28 jaar, ongeveer 1m70 en 106 kg. Halverwege januari 2015 ben ik gestart met S2R omdat ik in eerste instantie toch dringend iets wou doen aan mijn (nagenoeg onbestaande) conditie maar eigenlijk ook wel aan het overgewicht. Nieuwe loopoutfit, loopschoenen en een goedkope hartslagmeter aangeschaft en ik was er klaar voor. En nu 10 weken later, kan ik trots zeggen dat ik met succes S2R heb afgerond!

Week 1 tem 5
Moeizaam begin maar wel netjes alle loopblokjes volgehouden en elke keer blij als ik weer even mocht wandelen. De hartslag piekte op het einde van de loopblokjes altijd net boven de 190 en de praattest lukte niet. Ik liep al traag maar blijkbaar toch 'te snel', maar gelukkig geen last van andere kwaaltjes of pijntjes dus volhouden maar ..

Week 6 en 7
De hartslag maakte plotseling een sprongetje naar beneden want op het einde van de loopstukjes bleef die ongeveer 10-15 slagen lager dan de week voordien. terwijl het tempo nagenoeg gelijk bleef. De loopstukjes gingen vlotter en ik voelde echt dat mijn conditie met reuzensprongen vooruit ging. Dit gaf moed om door te gaan.

Week 8 en 9
En opnieuw maakte de hartslag een sprongetje naar beneden. Ook dit keer weer 10-15 slagen zodat mijn hartslag tijdens de loopstukjes niet meer boven de 165 slagen/minuut kwam. Wat ging het allemaal vlotjes ... maar ik liep wel aan een zeer laag tempo.

Week 10
Ik volgde het schema van 2006, dus geen podcast meer om me te begeleiden maar twee rustige loopjes zonder muziek van respectievelijk 30' en 32' met nadien 2' wandelen. Tijdens het lopen bleef de hartslag tussen 150 en 160 en tijdens het wandelen zakte deze snel terug naar 135. En dan de grote test, een loopje van 4 km dat ik afgerond heb op 42'26''. Het tempo was laag, maar het belangrijkste is dat ik heb volgehouden en het is mooi meegenomen dat ik al 5 kg kwijt ben zonder echt op mijn eten te letten, enkel frisdrank is voorlopig volledig van het menu geschrapt.

Maar wat nu? Mijn doel is om uiteindelijk 5km te lopen in 30'. Dit wil ik rustig opbouwen, dus de volgende weken plan ik om 3 keer per week 30 minuten te lopen met een hartslag tussen 65-75% (Karvonen) om de conditie verder op te bouwen. Ook zal ik stapje per stapje mijn eetgewoonten verder aanpassen om nog meer gewicht te verliezen want dat komt mijn loopsnelheid wel ten goede denk ik. Af en toe zal ik dan opnieuw de 4 km lopen om mijn vooruitgang te kunnen volgen en regelmatig zal ik hier een update posten.

Misschien hebben jullie nog tips voor mij?

Tot binnenkort!
jabli
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 aug 2014, 09:58

Re: Loopdagboek van Tine

Bericht door jabli »

Veel success Tine, met je loopvoorderingen en je aangepaste eetgewoonten.
Looptips kan ik je niet geven,; dat laat ik over aan de meer ervaren lopers onder ons.
Maar, als "ervaringsdeskundige" (zelf 28kg minder in 1jaar), zal ik je aangepaste eetgewoonten zeker volgen.
Tine-357
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2015, 18:06

Re: Loopdagboek van Tine

Bericht door Tine-357 »

Ook vandaag stond er weer een loopje van 30' op het programma. Het ging vlot met een beetje wind, een beetje regen, een beetje zon en even was er zelfs een mooie regenboog te zien in de verte.

Vanaf vandaag ook weer een verandering van de eetgewoonten. Elke ochtend een stuk fruit bij het ontbijt en ook de snoepjes tussendoor worden vervangen door iets gezonder, ik denk dan aan magere yoghurt, soep, smoothie, fruit, kerstomaatjes, ... en heel af en toe mag er eens gezondigd worden :-) Nu eerst maar even deze aanpassing gewoon worden en dan op naar de volgende.
Plaats reactie