Dagboek Peerappelbanaan

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
peerappelbanaan
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2015, 19:45

Dagboek Peerappelbanaan

Bericht door peerappelbanaan »

Op aanraden van Evy toch maar een dagboekje aangelegd.

Inmiddels ben ik bijna op de helft van het start2run programma (zojuist training 13 afgerond) en loop ik met veel plezier. Ongetwijfeld ziet het er nog niet allemaal geweldig professioneel uit maar ik voel me er goed bij en ik merk dat mijn conditie met sprongen vooruit gaat, ook mijn gewicht gaat gestaag naar beneden sinds ik 5 weken geleden gestart ben (plm. 5 kilo)

Soms heb ik goede dagen en soms heb ik minder goede dagen, na een minder goede dag vindt ik het altijd lastiger om mezelf te motiveren de volgende training in te starten, het dagboek is hierin voor mij een soort houvast. Zolang ik voor ogen houdt dat na elke mindere dag ook weer een goede dag komt (zojuist zonder problemen heerlijk de les uitgelopen) blijft de motivatie hoog.

Wel merk ik dat mijn linkerknie de eerste minuten van het lopen enigszins pijn doet (het is niet echt pijnlijk maar hij is wel voelbaar aanwezig), dit verdwijnt nadat ik warm ben vanzelf maar als ik eenmaal thuis ben dan voel ik mijn knie weer. Dit gevoel blijft ongeveer een dag hangen en hierna verdwijnt dit weer. Zelf heb ik bedacht dat dit door twee dingen kan komen:

*1 Mijn knieen krijgen veel te verduren want ik ben behoorlijk zwaar (96 KG -ja ik weet het, dat woog ik in mijn eerste post ook en toch ben ik 5 kg afgevallen, blijkbaar schaamde ik me ook in het anoniem op het internet voor mijn gewicht-)
* 2 Mijn loopschoenen zijn versleten omdat ze al wat ouder zijn.

Als het optie 1 is dan verdwijnt dit vanzelf omdat mijn gewicht ook snel daalt. Als het optie 2 is dan zal ik eens naar nieuwe schoenen om moeten kijken (alhoewel mijn schoenen oud zijn, zijn ze in het verleden nooit gebruikt -vandaar mijn gewicht-) Hoe denken jullie hierover?

Tot slot, dank voor het lezen en ervaringen welke op het forum gedeeld worden, het is allemaal erg herkenbaar (bijvoorbeeld het in het geheim lopen) en het motiveert mij ook enorm!
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: Dagboek Peerappelbanaan

Bericht door fann »

Eerst en vooral proficiat !!

Ten tweede: koop nieuwe schoenen - de gel in de zolen verduurt óók van in de kast te zijn en daardoor loop je wellicht met te weinig demping.

Probeer ook traag te lopen, heel traag zelfs. Komt op termijn je conditie en je vetverbranding alleen maar ten goede.
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Dagboek Peerappelbanaan

Bericht door Hellothere »

+1

Met versleten of foute schoenen kan je nogal wat schade aanrichten, vooral in de knieën en de enkels.
Heel veel mensen twijfelen over de investering van een fatsoenlijk paar loopschoenen.

Toch is het zowat de enige noodzakelijke investering die je al van in het begin moet maken. En T-shirtje en een shortje heeft iedereen wel liggen, allerhande technische kledij of andere snufjes kunnen later nog ...

Hierdoor blijft lopen sowieso nog altijd de allergoedkoopste sport die er bestaat, dus waar wacht je op, hup .... naar jouw runningcenter.
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Dagboek Peerappelbanaan

Bericht door Holenmens »

Pijn die verdwijnt tijdens het lopen en daarna weer terugkeert is typisch voor overbelasting. De pees en de koker waar de pees door beweegt zijn niet perfect glad meer, daarom voelt het in het begin wat stijf en gaat het tijdens het sporten beter.
Schoenen kan een oorzaak zijn, en de beweging op zich ook uiteraard. Zolang je s'morgens als je opstaat niet te veel last hebt en ook bij traplopen geen echte pijn voelt is er niet zoveel aan de hand. Gewoon rustig verder doen en als het slechter word de afstand wat inkorten.
peerappelbanaan
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2015, 19:45

Re: Dagboek Peerappelbanaan

Bericht door peerappelbanaan »

Dank voor de reacties, vanmiddag bij run2day nieuwe schoenen gehaald. Met frisse tegenzin even een weekje rust houden en volgende week weer lekker doortrainen.
Gebruikersavatar
zoefje
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:27

Re: Dagboek Peerappelbanaan

Bericht door zoefje »

Hoi hoi, welkom hier!!! Je bent al lekker bezig lees ik. Omdat je zelf aangeeft dat je schoenen wat ouder zijn zou ik als ik jou ws heel snel een paar nieuwe halen bij een runningcentrum, dat kan een hele boel leed voorkomen.
Je zal zien dat hoe langer je loopt hoe makkelijker het is om je loopschoenen aan te trekken, als je dan een keer over zou moeten slaan zou je het zelfs gaan missen. :D
De 10 mijl bereikt!!! :D
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: Dagboek Peerappelbanaan

Bericht door Dannieke »

Je bent goed bezig, succes! Mindere dagen zal je altijd hebben. Als je nog pijn voelt voor het lopen, kan je misschien best een extra dagje rust inlassen.
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
peerappelbanaan
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2015, 19:45

Re: Dagboek Peerappelbanaan

Bericht door peerappelbanaan »

Had nooit verwacht dat schoenen zo een groot verschil konden maken. Na een weekje rust ivm. mijn knie vol goede moed op mijn nieuwe, in de speciaalzaak aangemeten, schoenen een week in training. Wat een wereld van veschil, geen last meer van mijn knie en om de een of andere reden is ook de spierpijn na het hardlopen minder.

Bedankt allen voor de tips
Gebruikersavatar
zoefje
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:27

Re: Dagboek Peerappelbanaan

Bericht door zoefje »

peerappelbanaan schreef:Had nooit verwacht dat schoenen zo een groot verschil konden maken. Na een weekje rust ivm. mijn knie vol goede moed op mijn nieuwe, in de speciaalzaak aangemeten, schoenen een week in training. Wat een wereld van veschil, geen last meer van mijn knie en om de een of andere reden is ook de spierpijn na het hardlopen minder.

Bedankt allen voor de tips
Fijn dat je goede nieuwe schoenen hebt! Nu kun je weer lekker genieten van het lopen en als het goed is straks in een voorjaarszonnetje. Wat wil een mens nog meer? 8-)
De 10 mijl bereikt!!! :D
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: Dagboek Peerappelbanaan

Bericht door Dannieke »

Nieuwe schoenen is zoals een nieuwe auto: heel leuk om uit te testen :mrgreen:
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
Plaats reactie