Antwerp Urban Trail 2015

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Antwerp Urban Trail 2015

Bericht door Dannieke »

Vandaag was het zover: de Antwerp Urban Trail 2015!!
Ik had wave 4 die om 10u startte.
Ik wist dat de organisatie top was dus ik ben niet te vroeg vertrokken.
9u00: de auto ingestapt in Temse en aankomst aan het Asiadok om 9u22, 38 minuten voor de start...
Het was onderweg beginnen regenen en toen ik wandelde naar Park Spoor Noord had ik dus m'n regenjas ook nog nodig.

Iets na half tien was ik in de hal om m'n borstnummer op te halen. De hal is daar zeer groot, dus het was echt nergens aanschuiven omdat het afhalen van de startnummers opgesplitst was in kleine groepen en ook bij de T-shirt stand ging het vlot.
9u42...borstnummer bevestigen en omkleden. Maar wat te doen?? Warm kleden in geval van nog meer regen of enkel een T-shirt vermits het toch knallen is op een wedstrijd. Met de regen en kou in het achterhoofd deed ik een shirt met lange mouwen aan en daarover het Urban Trail shirt in combinatie met een lange broek.

9u52: richting bewaarplaats. Ook hier nergens aanschuiven, gewoon rugzak droppen, afhaalnr op je borstnummer en klaar! Zalig!

9u58: tijd om naar de start te gaan. Er waren 2 "baanvakken" zodat wave 5 al kon gaan klaarstaan terwijl wave 4 vertrok.
Maar van een flitsende start kon geen sprake zijn: het was een zandloperstart die blijkbaar nog een extra korset was aangemeten! Breedte: 1,5 meter met een steward die af en toe nog een stopsein gaf. Mondjesmaat ging het dus richting start, ik stond achteraan omdat ik niet graag als een sardientje tussen het volk sta.
Wat dus als gevolg had:
10u24: Over de start! Wat een overwinning op zich :)
Ondertussen regende het niet meer en ik had het dus zeker niet te koud.

Kort na de start doken we dus met z'n allen de stad in en na een dikke kilometer was het al zover, de pre-metrotunnel!
Dat betekende 3 verdiepingen naar omlaag met de nodige trappen en opstoppingen als gevolg. Maar dat was zowat het enige punt op het parcours waar het even stilstaan was. Goed! Want mijn hartslag was toen al 162 omdat ik 11km/u had gelopen die eerste kilometer.
Ha! De tunnel...beetje vochtig, warm, stoffig; het was een plaats waarvan je voelde dat ze normaal gezien verlaten is; heel speciaal om door te lopen als "indringer" in de catacomben van de stad. Je kan ze op Garmin Connect zien als de kaarsrechte streep die vanuit de Lange Kongostraat vertrekt naar de Kerstraat.
Waar mijn hartslag spectaculair daalt zijn dus die trappen, ook trapje op was even aanschuiven.

Na de tunnel ging het aan de Kerkstraat rond een basketbalveld met een heel mooie mozaïek en daarna richting Centraal Station. Zoals gewoonlijk kom je snelle starters tegen die beginnen te sputteren na 4km, de trappen in het Station waren dus al aanleiding tot de nodige wandelaars. Trappen...het is iets helemaal anders dan gewoon rechtdoor lopen natuurlijk. Lekker door het station en over het perron van spoor 6, aangemoedigd door mensen groot en klein! Je kent ze wel: die 5 à 6 jarigen waar je vrolijk handje-klap mee kan doen! Iedereen blij en een energieboost voor mij :D

Na het station gaat het langs de Lange Kievitstraat naar het Stadspark, daar gaat het lichtjes op en af en halfweg zit er een steil slingerweggetje in; een lekker kuitenbijtertje waar we de hartslag nog eens opdreven tot 181bpm.
Met het stadspark en bijna 6km achter me, was ik halfweg en was het tijd voor een energygel toen ik de Gasthuistunnel inliep. Toen ik deze doorliep, kreeg ik het even moeilijk omdat het altijd een beetje lastig is om al lopend te eten. Maar ik zat snel terug in m'n ritme om op de helling bij het uitkomen van de tunnel weer wat lopers in te halen.

Richting Botanische Tuin dan, een mooi stukje groen om door te lopen! Daarna door de Bourla Foyer even trapje op en af en langs de Wapper naar de Meir: Kilometer 7,5. De energygel begon te werken en ik kon de snelheid dus goed aanhouden terwijl m'n hartslag wat daalde. Door een cafe richting grote markt en daarna naar het stadhuis. De vloer was weer mooi afgeplakt met een dunne grijze mat zodat er niet kon uitgeschoven worden op het marmer. Mooi!
Het laatste kwart van het toertje was hetzelfde als vorig jaar, met de trappen in het MAS op km10 als genadeslag voor de overmoedige starters, veel gestrompel daar. Hartslag ging ook daar weer richting 180, maar niet teveel last van gehad.
Ik was vooral te warm aangekleed, vermits de regen uitbleef en zelfs een zonnetje tevoorschijn leek te komen.
Note to self: volgende keer lichter kleden en desnoods maar wat rondspringen aan de start om warm te blijven :)

Na het MAS ging het over de Londenbrug richting finish, de laatste rechte lijn op kilometer 10,8. Ik dacht: rustig uitlopen...
Hartslag daalde van 175 naar 169 op een afstand van 150 meter. Maar toen dacht ik: ik wandel/loop wel wat terug naar de auto!
Wat is me dat zeg! Het blijft toch een beetje wedstrijd! Knallen Danny! Knallen!! Helemaal hyper van de geleverde inspanning begon ik dus weer te versnellen van 11 naar 12km/u bij een hartslag van 180... en dan is de finish wel heel snel daar natuurlijk!

Dan kom je hyper over de finish en krijg je nog een halve liter water en een blikje Red Bull.
Ik drink nooit Red Bull, maar na zo'n loopwedstrijd dus wel: Sugar Rush!! Bliep bliep, spring spring, happy! :P
Adrenaline en andere stoffen maakten er weer een leuke runner's high van :mrgreen:
Nog langs de hal gepasseerd voor het Urban Trail ontbijt: chocoladebroodje of croissant, sinaasappel, koffie en granenkoekje.
Chocoladebroodje koekiemonstergewijs naar binnen gespeeld... koffie binnen slurpend richting bewaarplaats gegaan.
Nog voor ik aan het dranghek stond was mijn rugzak al gehaald. Echt een pluim voor de organisatie!! (bevoorrading onderweg was trouwens ook ok)
Jas terug aan tegen de kou (want het is ongelooflijk hoe snel je er weer bovenop bent als de conditie goed is) en daarna nog lichtjes joggend maar meestal wandelend naar de auto. Uiteindelijk moet je met een koffie en chocoladebroodje + Red Bull in je maag geen topprestaties meer neerzetten.

Ik kijk al uit naar de Urban Trail in Gent (m'n eerste run in Gent trouwens).

Getalletjes: 11,26km op 1:00:42; Gem. 11,1km/u - HR169
https://connect.garmin.com/modern/activity/720176685
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
Kaath
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 feb 2013, 08:25

Re: Antwerp Urban Trail 2015

Bericht door Kaath »

Mooi verslagje
Zo heb ik het ook ervaren,keileuk om te lopen !!

Ohh komt dat van die red bull dat ik nog hyper ben haha
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: Antwerp Urban Trail 2015

Bericht door fann »

Ik was rond 10.20 daar dus dan moet ik je nog net zien vertrekken hebben - daarna nog even gewacht om wave 5 te zien vertrekken en wat aan de aankomst te zien

Als supporter was het wél heel erg koud - toch blij dat ik even over en weer ben gelopen van thuis om te komen kijken, zo'n massa events zijn echt niet voor mij weggelegd vrees ik
Gebruikersavatar
markman
Berichten: 166
Lid geworden op: 07 mar 2015, 08:44

Re: Antwerp Urban Trail 2015

Bericht door markman »

wauw !!! super ;)
30.04.2016 Spartacus Run 10 km boom /25.06.2016 Battle of the Ardennes 11km Durbuy /04.09.2016 Battle of Thor 12km Genk /02.10.2016 Race Against Nature 10km Averbode /13.11.2016 Neptunus Run 10km Nieuwpoort.
Gebruikersavatar
JackoBond
Berichten: 197
Lid geworden op: 30 jan 2015, 12:58

Re: Antwerp Urban Trail 2015

Bericht door JackoBond »

Heel leuk verslag, plezant om lezen :-)
En nu weet ik meteen ook waar de premetro tunnel is(zou daar graag eens gaan fotograferen)
De urban trail hoop ik ook ooit te lopen :)
Even a bad run is better then no run at all!
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Antwerp Urban Trail 2015

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Mooi verslagje, bedankt om het te delen maar ik zal toch passen wegens te groot geworden. Geef mij maar de kleinere gezellige loopjes :P .
Inhale the future. Exhale the past.
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Antwerp Urban Trail 2015

Bericht door Hellothere »

Altijd tof zo'n verslag, bedankt Dannieke, geeft zo altijd een beetje het gevoel dat je er toch bijbent.
flatcoatjrt

Re: Antwerp Urban Trail 2015

Bericht door flatcoatjrt »

Bedankt voor het verslag. Leuk om te lezen. Veel mensen slaan het trainen van trappen blijkbaar over :mrgreen:
Als het volgend jaar een beetje uitkomt dan kom ik ook.

Gr Mirjam
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: Antwerp Urban Trail 2015

Bericht door Dannieke »

Graag gedaan! En inderdaad: trappen zijn iets helemaal anders omdat je landt op de voorkant van je voet.
Ik ga meer en meer op trappen beginnen trainen en verder doen met marathonschema's. Mijn doel is uiteindelijk mee te doen aan de "Great Wall Marathon"
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Antwerp Urban Trail 2015

Bericht door Hellothere »

Dannieke schreef:Mijn doel is uiteindelijk mee te doen aan de "Great Wall Marathon"
Dan moet je op handen en voeten leren lopen :lol: :lol: :lol: (als ik de beelden mag geloven hoe de lopers die trappen opklauteren).
Plaats reactie