Verslagen van UpToRunnersHigh

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
UpToRunnersHigh
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2015, 19:16

Verslagen van UpToRunnersHigh

Bericht door UpToRunnersHigh »

Eerste looptraining van de maand maart is achter de rug. Ik heb net dit stuk van het forum ontdekt en ik wou hier mijn verslagen posten, in de hoop dat het eventueel anderen kan motiveren om te blijven lopen (hierbij ga ik ervan uit dat ik het lopen ook volhoud).

Vandaag net les 13 gelopen van het 0 tot 5km loopschema van S2R. Op voorhand had ik me voorgenomen om deze les het iets rustiger aan te vatten, maar achteraf bekeken is dit toch niet al te best gelukt. Resultaat: 30 minuten gelopen (4l, 3w, 5l, 3w, 5l, 3w, 4l, 3w) en 5,27km afgelegd met een gemiddelde snelheid van 10,54km/h.
Ik hoop het lopen alvast zo lang vol te houden als sommigen hier op dit forum, wie weet ooit een marathon lopen. Hoe dan ook bekijk ik het stap voor stap, te beginnen met het afronden van dit loopschema.

De volgende loopsessie staat gepland voor woensdag of donderdag, afhankelijk van de benen en de agenda.
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Verslagen van UpToRunnersHigh

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

That's the spirit, stap voor stap, niks forceren en genieten, dat is ook een doel van STR ;)
Inhale the future. Exhale the past.
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: Verslagen van UpToRunnersHigh

Bericht door Dannieke »

Dat is al goed gelopen, hoge gemiddelde snelheid. :)
Enig idee van je hartslag?
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Verslagen van UpToRunnersHigh

Bericht door Hellothere »

Eens met Dannieke,

18 minuten lopen, 12 minuten wandelen, en dan nog een gemiddelde van 10.54 km/u lopen, dan een meer dan fors gemiddelde.
Ben dus ook benieuwd naar die hartslag.
UpToRunnersHigh
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2015, 19:16

Re: Verslagen van UpToRunnersHigh

Bericht door UpToRunnersHigh »

De gemiddelde hartslag is 178. Hoog gemiddelde wetende dat mijn maximale hartslag rond de 215 ligt, maar tot nu toe geniet ik van het lopen. Vanaf de moment dat ik er niet meer van geniet, ga ik automatisch aan een lager tempo lopen.
UpToRunnersHigh
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2015, 19:16

Re: Verslagen van UpToRunnersHigh

Bericht door UpToRunnersHigh »

Les 14: 18 minuten lopen en 12 minuten wandelen

Afstand: 5,36 km
Gemiddelde snelheid: 10,72 km/h
Gemiddelde hartslag: 174
Maximale hartslag: 196

Tijdens deze les heb ik geprobeerd een constanter tempo te vinden en dat lijkt me gelukt te zijn met de iets lagere hartslag in vergelijking met de vorige keer. Op naar les 15, bijna in de helft van het eerste S2R-schema!
UpToRunnersHigh
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2015, 19:16

Re: Verslagen van UpToRunnersHigh

Bericht door UpToRunnersHigh »

Les 15: 18 minuten lopen en 12 minuten wandelen

Afstand: 5,27 km
Gemiddelde snelheid: 10,54 km/h
Gemiddelde hartslag: 180
Maximale hartslag: 196

Gisteren heb ik les 15 gelopen van het 0 tot 5km loopschema van S2R. Het was heel uitnodigend weer om te gaan lopen en dat was er ook aan te zien in het park/bos waar ik normaal gezien ga lopen. De zonnestralen waren zeer aangenaam, maar de route die ik nam en normaal gezien redelijk verlaten is, leek dit keer meer op een slalom door de vele mensen die besloten om opeens naar buiten te komen. :D

De benen waren gisteren een pak minder in vergelijking met de vorige trainingen, maar al bij al toch een redelijk resultaat. Laat ons hopen dat de zon nog wat meer van zich laat horen de volgende weken, want lopen met dit soort weer is echt top!
UpToRunnersHigh
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2015, 19:16

Re: Verslagen van UpToRunnersHigh

Bericht door UpToRunnersHigh »

Les 16: 24 minuten lopen en 8 minuten wandelen

Afstand: 5,69 km
Gemiddelde snelheid: 10,67 km/h
Gemiddelde hartslag: 178
Maximale hartslag: 195

Week 6 van het 0 tot 5k loopschema. Het gaat snel, ondertussen al over de helft! Voor deze training had ik besloten om het dit keer rustiger aan te doen en een tempo te zoeken dat ik heel lang zou kunnen volhouden. Achteraf gezien blijkt dit tempo te liggen tussen de 12km/h en de 13km/h. Tegen dit tempo kon ik nog veel langer blijven lopen, dat leek me zo althans. Het weer was opnieuw perfect om te lopen, met de zon door de bomen. Enkele weken terug liep ik nog over de met sneeuw bedekte wandelpaden.

Ik ben al een tijdje aan het nadenken over wat ik nu ga doen als dit schema voltooid is:
1) starten met het 5km tot 10km schema (of 30m lopen tot 1h lopen)
OF
2) Een schema met de 5%- of 10%-regel waarbij het aantal gelopen kilometers per week steeds stijgt met een van deze twee percentages.

Suggesties of meningen hierover zijn altijd welkom!
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: Verslagen van UpToRunnersHigh

Bericht door Dannieke »

Goed bezig, hoge snelheden... Maar blijkbaar heb je ook een hoge maximale hartslag als je de 200 bijna in zicht hebt soms.
Omdat je basis snelheid zo hoog is, kan je eigenlijk wel verder doen met een schema voor 10km of 16km.
Je gaat dan niet meer wandelen maar de tijdsduur opbouwen; gezien je zo snel kan lopen zal je al heel vlug de 10km halen.
Als je km's gaat toevoegen a rato 1km/week ga je eigenlijk maar 5 minuten langer lopen wekelijks vermits je 12km/u aankan.
Dat laatste lijkt me niet zo efficiënt in jou geval. Benieuwd hoe het je zal vergaan als je intervallen gaat doen met zo'n schema! Misschien wel meer dan 16km/u dan? ;)
Toch blijven opletten voor blessures omdat je nog niet lang loopt en toch al zo snel.
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Verslagen van UpToRunnersHigh

Bericht door Hellothere »

UpToRunnersHigh schreef:Ik ben al een tijdje aan het nadenken over wat ik nu ga doen als dit schema voltooid is:
1) starten met het 5km tot 10km schema (of 30m lopen tot 1h lopen)
OF
2) Een schema met de 5%- of 10%-regel waarbij het aantal gelopen kilometers per week steeds stijgt met een van deze twee percentages.

Suggesties of meningen hierover zijn altijd welkom!
Moeilijk om daar een mening over te geven, hangt ervan af wat je zoekt, en dat is voor iedereen verschillend.
Ikzelf heb na de S2R nog enige tijd de 5K blijven lopen, om dan met de 10% regel op te bouwen (maar telkens op doel, eerst 10K, dan 10 Miles en dan 21.1 K). Telkens ik het doel had bereikt ben ik die afstand weer even blijven lopen alvorens verder op te bouwen.

Nu moet ik wel zeggen, dat ik de lange afstand (nu weer teruggevallen naar 14K) maar één keer per week loop. andere keren is het ongeveer 10K.

De Keep Running heb ik nooit gedaan, omdat ik in het begin opzag tegen de intervallen, en ik eigenlijk best tevreden was met mijn snelheid (hoewel het heel lang geduurd heeft eer ik mijn gemiddelde boven de 10K/uur had.

nu ja, intervaltrainingen kan je altijd nadien ook nog inlassen. Wat ik wel hoor van degenen die de Keep Running wel gedaan hebben, is dat zij de combi enorm apprecieren, 1 X een kortere snellere loop, 1 X een duurloop met uitbouw in tijd, en 1 X intervallen om de snelheid te trainen. In elk geval afwisselender dan de +10% regel.
Plaats reactie