Met hond lopen

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Kaath
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 feb 2013, 08:25

Met hond lopen

Bericht door Kaath »

Wij hebben sinds 2 maanden een nieuwe beaglpup:)
Ik wil dus met hem proberen te lopen,met onze andere beagles heb ik het nooit gedaan,omdat ik toen nog niet liep.
Toen ik begon met lopen waren ze te oud 10 en 11 jaar,de oudste is intussen overleden.
Dus nu wil ik met onze nieuw pup proberen.

Hoe bouwen jullie dat op en op welke leeftijd?
Lopen jullie dan gewoon met de hond aan de leiband,of zo'n speciale gordel om je heup( heb ik eens bij de buurvrouw gezien)

Ik weet niet of het gaat lukken met een Beagle ,snuffelen nogal veel soms.Maar het lijkt me leuk en zo kan die ook z'n energie kwijt.
Stefkelino
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 sep 2014, 07:59

Re: Met hond lopen

Bericht door Stefkelino »

Ik heb het vorige week ook geprobeerd met mijn 5 jarige boerboel maar ze kon niet mee.
Denk dat ze bij haar gewone wandelingen blijft en haar speelkwartiertje in de wei waarbij ze zichzelf half dood rent :P

Wat betreft jouw hond is het niet verstandig om die nu al mee te nemen.
Eerst beginnen met wandelen en afstand opbouwen vooraleer je over gaat tot effectief lopen denk ik zo. :)
flatcoatjrt

Re: Met hond lopen

Bericht door flatcoatjrt »

Kaath schreef:Wij hebben sinds 2 maanden een nieuwe beaglpup:)
Ik wil dus met hem proberen te lopen,met onze andere beagles heb ik het nooit gedaan,omdat ik toen nog niet liep.
Toen ik begon met lopen waren ze te oud 10 en 11 jaar,de oudste is intussen overleden.
Dus nu wil ik met onze nieuw pup proberen.

Hoe bouwen jullie dat op en op welke leeftijd?
Lopen jullie dan gewoon met de hond aan de leiband,of zo'n speciale gordel om je heup( heb ik eens bij de buurvrouw gezien)

Ik weet niet of het gaat lukken met een Beagle ,snuffelen nogal veel soms.Maar het lijkt me leuk en zo kan die ook z'n energie kwijt.
Eerst uit laten groeien, dan de gewone wandeltijd opvoeren en dan gaan hardlopen. Ik zou hem tegen die tijd mee gaan nemen op 5 km rondjes. Met ertussen in tussen elke kilometer even een poosje gewoon wandelen. Tijd van het wandelen zou ik laten afhangen van zijn manier van ademhalen. Dus bij hijgen net zolang wandelen tot de ademhaling weer rustig is.

Wat je wel tzt al kun gaan doen, is de commando's bekend gaan maken. Denk aan links/rechts, doorlopen, wachten enz.
Ik gebruik een heupgordel met een veer-lijn. Beagles snuffelen wel maar doen dat al dravend hoor.
Gr mirjam
Klazina54
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 okt 2014, 23:14

Re: Met hond lopen

Bericht door Klazina54 »

Hallo,
Ik heb ook een hond het is een bordercollie ,
In het begin veel met hem gewandeld in de bossen in een losloopgebied en aan de riem in de bb kom
Toen hij ouder werd na een jaar heb ik hem naast de fiets leren lopen heel langzaam, ik zie nml best veel dat een hond rent en de fiets meetrekt geen gezicht.Ik heb een fietsbeugel met veer.
Er is veel geduld voor nodig maar nu hij is 1.5 jaar gaat het prima recht ,links ,stop en ga gaat harstikke goed.

Ik heb me gisteren aangemeld en wil gaan rennen en ga gelijk starten met de hond, zodat hij ook kan wennen om netjes naast me te lopen, een heupriem ga ik bestellen.

En heb je ondertussen al gerent ik raad je aan om nog niet met de hond te gaan rennen.pas na een jaar.
Leer hem alvast te wennen een beetje dribbelen kan geen kwaad wandelen en belonen met een lief woordje als hij goed zijn best doet
Succes
Nath_*
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 sep 2013, 14:19

Re: Met hond lopen

Bericht door Nath_* »

Ook ik loop met mijn hond. (Wij hebben er hier 3).Ik neem altijd dezelfde mee en mijn man neemt ook altijd dezelfde (wel een andere) mee.
De derde loopt niet mee, simpelweg omdat dat niet goed lukt. (hij is veel te bang van alles, je moet hem vooruit sleuren,…). Geeft hem teveel stress, dus doen we hem dat liever niet aan.
Onze twee loopmaatjes zijn ook beide border collies. We hebben ze pas mee uit lopen genomen vanaf dat ze uitgegroeid waren. Een jaartje wachten mag je daar dus wel voor tellen.

Hoe ver en lang je hond mee kan lopen is denk ik afhankelijk van een heel aantal factoren:

-hoe goed is zijn conditie al voor het lopen? Een hond die regelmatig lange wandelingen maakt en iets van hondensport doet zal volgens mij sneller lange stukken meekunnen dan een hond die niet gewend is aan meer dan 500 meter wandelen per dag
- de manier waarop je hond meeloopt. Leer je je hond om mooi naast je te lopen, dan zal dit voor hem minder intensief zijn dan wanneer je hem met een trekgordel rond je middel hangt. In dit laatste geval trekt je hond je echt voort aan zijn borstkas. (het principe van de canicross). Dit vergt heel veel van je hond, en ik denk dat dat ook de reden is dat een canicross wedstrijd maar maximum 8km is (als je dan weet dat de besten daar een snelheid van een 17km/h gemiddeld halen, dan snap ik ook wel dat 8km genoeg is voor zo een beestje).
Als je hond los meeloopt in het bos bv. en je tempo is niet zo heel hoog dan zal hij ook wel langere afstanden meekunnen.

Ook ik loop met zo een trekgordel (ik loop natuurlijk niet ver en ben nog start to run aan het doen) en in de wandelstukjes kijkt die hond me echt aan van: alé, vooruit, ik wil lopen. In de loopstukjes trekt hij echt, maar dat is ook de bedoeling van zo een gordel.(in principe verhoogt de hond jou persoonlijke snelheid, ik vraag me af of ik zonder hem dan niet stil zou staan, haha). Mijn hond blijft nooit achter en kent links en rechts, rustig, wachten, net als "ja", dat wil zeggen dat een wandelstukje voorbij is en we weer gaan lopen. Hij blaft dan eens en schiet in gang. Stop kent hij ook. Links en rechts, voouit ed. kent hij wel van de hondenschool. Ik heb dat nooit echt apart moeten trainen.

En beagles? Dat zijn volgens mij ook best sportieve hondjes, niet? Ik denk dat, eens je hond oud genoeg is, en hij het een paar keer gedaan heeft, ook spontaan begint te kwispelen als zijn loopharnasje bovenkomt! Bedoeling is vooral dat hij het als een spel ziet, en het echt leuk vindt natuurlijk.
flatcoatjrt

Re: Met hond lopen

Bericht door flatcoatjrt »

Mijn Duitse Herder van 5 jaar loopt met gemak 15 km mee, mits het niet te warm is.
Mijn oude jack russel dametje gaat alleen op vakantie nog mee met hardlopen, we doen dan een heel rustig bosrondje.
Ze is bijna 13 maar geniet er op haar eigen tempo nog ontzettend van.

Zo'n heupgordel is niet perse voor als je je hond wilt laten trekken.
Maar het is gewoon veel prettiger lopen als je je handen vrij hebt. Als je altijd maar die lijn in je hand moet houden ga je die arm waarschijnlijk krampachtiger houden en dat geeft kans op overbelasting.

Wel is het misschien handig om van te voren te beslissen was je wil, dus lopen op de canicross manier met een trekkende hond of lopen met een niet trekkende hond.

Gr mirjam
veerle&zena
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 feb 2014, 12:52

Re: Met hond lopen

Bericht door veerle&zena »

Kaat, zie ook mijn 'forum' - canicross - tips & bevindingen - hier ergens onder
Je beagle is nu nog echt te jong om al volop mee te gaan lopen, maar je kan hem/haar al netjes aan de lijn leren lopen.
Indien je ECHT wil van start gaan is een tuigje voor je hond en heupband met rekker een must, voor jouw en de hond z'n loopcomfort
Je zal merken dat je hond mega-enthousiast is ... en nauwelijks te volgen :roll: :roll: :roll:
Met hond loop ik al gauw een kilomtertje per uur sneller
Mijn hond is een bordercollie en we lopen samen telkens zo'n 10 km - maar af en toe ook al best eens 20 km :o
Het grappige is dat zij heel snel het 'vaste' parcours kennen - je hoeft er MAAR achter te hollen.
Let wel op de temperatuur ! Het mag echt niet warm zijn ! En best lopen in een omgeving met plassen zodat je hond hier en daar eens kan drinken.
Alvast veel succes !!!
veerle & Zena
Kaath
Berichten: 536
Lid geworden op: 28 feb 2013, 08:25

Re: Met hond lopen

Bericht door Kaath »

Dank jullie allemaal voor de reacties.
Ja Bløf is nu inderdaad nog te jong en hij moet nog veel leren.
Tja het is en blijft een Beagle of hij ooit netjes naast me gaat lopen hihi
Nath_*
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 sep 2013, 14:19

Re: Met hond lopen

Bericht door Nath_* »

veerle&zena: kan een hond echt 20km meelopen? Vind ik namelijk heel leuk om te horen. Ik dacht (mede door die canicroswedstrijden ed) dat ik vanaf een 8tal km alleen verder moest. Ben ik blij dat jij zegt dat dat niet het geval hoeft te zijn :)
flatcoatjrt

Re: Met hond lopen

Bericht door flatcoatjrt »

Nath_* schreef:veerle&zena: kan een hond echt 20km meelopen? Vind ik namelijk heel leuk om te horen. Ik dacht (mede door die canicroswedstrijden ed) dat ik vanaf een 8tal km alleen verder moest. Ben ik blij dat jij zegt dat dat niet het geval hoeft te zijn :)

Elke hond is daar verschillend in. Een Beagle of Dalmatier zal dat makkelijker kunnen als een Buldog of een Teckel.
Het is ook een beetje van de bouw afhankelijk en of ze het leuk vinden.
Natuurlijk zul je het rustig moeten opbouwen en regelmatig ook even de voetzolen controleren.

Canicrossers lopen een stuk harder en ik vermoed dat die maximale afstand eerder is omdat de baasjes veel harder lopen met hond als zonder hond en dus eerder moe zijn .

Mijn Duitse Herder is in elk geval na 15 km niet uitgeput. (Ik wel :mrgreen: )
Gr Mirjam
Plaats reactie