volhouden wordt het moeilijkste

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
GetActive
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 aug 2014, 17:10

volhouden wordt het moeilijkste

Bericht door GetActive »

Vandaag ben ik dan de eerste keer na het beëindigen van start to run gaan lopen.
Ik heb besloten om deze week 30 minuten te lopen , en dit hopelijk 3 keer te doen . Vandaag heb ik dus een half uur gelopen, achteraf heb ik het via http://www.afstandmeten.nl/ gemeten en blijkt dat ik ongeveer 3 km heb gelopen. Ja ik besef maar al te goed dat ik een slak ben , maar ik loop tenminste ;)

Het was vandaag ook weer veel warmer dan de voorbije weken als ik ging lopen. Dus toen ik de eerste helft ongeveer de hele tijd in de zon had gelopen begon ik zelfs mijn topje te warm te vinden. Gelukkig kwam er daarna schaduw met een beetje wind, en daarna ben ik dan door een bos naar huis terug gelopen , daar was het natuurlijk ook lekker fris :) Ik hou echt meer van lopen in warm weer , dan zweet ik tenminste en heb ik het gevoel dat ik heb gesport als ik thuis kom.

Lopen met een hartslagmeter is toch niet echt niets voor mij. Tijdens de wandelminuten in het start to run programma zakte mijn hartslag ook altijd op een paar seconden van 140 naar 50 , en ook vandaag had ik mijn hartslagmeter nog een keer aan. Ergens in het eerste stuk heeft mijn hartslag een maximum van 179 gehaald. Maar aan het einde van mij route was een bergop , waar ik zelf voelde dat ik toch echt wel een grotere inspanning had gedaan, en bovenop de heuvel keek ik nog eens naar die meter en duidde hij 57 aan. Ligt het aan mij of is mijn harslagmeter (cheap ass toestelletje uit de aldi) gewoon echt niet juist in zijn metingen? Want eerlijk gezegd vind ik die schommelingen echt wel een beetje eng.
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: volhouden wordt het moeilijkste

Bericht door fann »

Dat je traag loopt is helemaal niet erg, in tegendeel zelfs. Het is beter om traag op te bouwen, snelheid komt later wel.

Wij zijn in april gestopt met STR en hebben ondertussen de voorbije maanden geleidelijk opgebouwd van een half uur naar 50 minuten lopen. In die 50 minuten lopen we nu een 6tal kilometer (dus ook nog niet echt snel hé).

Volgende week begint ons Keep Running programma, voorwaarde om dat te mogen beginnen is dat je vlot 50 minuten traag kan lopen. Tegen eind november moeten we dan normaal 10 km kunnen lopen.

Wat je hartslagmeter betreft: ik heb heel lang gelopen met een goedkope hartslagmeter van de Lidl en was daar tevreden van. Misschien een vals contact even tijdens het bergop lopen?
GetActive
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 aug 2014, 17:10

Re: volhouden wordt het moeilijkste

Bericht door GetActive »

Het is juist doordat ik zo vaak plots een sterke daling heb in men hartslag dat ik er aan begin te twijfelen of het een vals contact is. 1 keer zou nog goed kunnen , maar na een tijdje had ik het dus tijdens mijn wandelpauzes bijna elke keer dat ik opeens van 140 zakte naar 50 ofzo. Mijn ouders zeggen dan dat ik ' snel recupereer' maar dan denk ik toch dat die geleidelijk naar beneden zou gaan en niet zo plots?
Maar voorlopig loop ik dus zonder hartslagmeter verder , als ik daarop let ga ik weer uit men ritme komen door daar teveel mee bezig te zijn vrees ik.
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: volhouden wordt het moeilijkste

Bericht door Hellothere »

Hallo,

Als je hartslag op enkele seconden met bijna 100 slagen zakt, zou ik toch ook eerder aan een probleem denken met de hartslagmeting hoor.
Als je goed bezig bent is het wel de bedoeling dat je vlot recupereert na de inspanning, maar zo extreme heb ik het toch nog nooit geweten.

In dit geval denk ik eerder aan een slecht contact van de borstband met de huid. dus kijk of de borstband een goed contact houdt met de huid, en maak 'm eventueel goed nat voor je 'm aandoet.

Als de meting niet deugt, kan je inderdaad beter zonder lopen. Mensen met enige loopervaring kunnen doorgaans naar hun lichaam luisteren. ben je niet buiten adem tijdens het lopen, kan je nog praten (of meezingen met de muziek, dan ben je vermoedelijk goed bezig).

En het is veel aangenamer om zo zorgeloos te lopen, in plaats van te stressen over een hartslag die toch van geen kanten klopt.

Let wel : dit is zeker geen pleidooi tegen de harslagmeter, voor vele, zeker beginnende lopers, is het quasi een must, zeker als je nog niet correct kan inschatten hoe snel, ver, lang .... je kan en mag gaan. In dat geval, is een hartslagmeter, die je tijdig terugfluit, zeker geen luxe, gesteld dat ie goed meet uiteraard.
GetActive
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 aug 2014, 17:10

Re: volhouden wordt het moeilijkste

Bericht door GetActive »

Gisteren ben ik de tweede keer gaan lopen sings het einde van mijn start to run schema. Hoewel ik trager liep had ik toch het gevoel een grotere inspanning te hebben gedaan dan de keer ervoor. Mijn parcours was hetzelfde als de vorige keer maar ik ben ongeveer100 meter vroeger gestopt.

Toen ik thuiskwam stond er dan wel een heel ontvangstcomité me op te wachten en bleek mijn moeder al met de fiets op zoek te zijn naar me. Verklaring hiervoor was dat ik voor mijn 30 minuten lopen de buurjongen was tegengekomen en daar toch echt bijna een uur bij heb staan praten , iets verder kwam ik een tweede buurtbewoner tegen waar ik ook een kort gesprekje mee had. Daarna ben ik dus pas beginnen lopen. Het is niet verwonderlijk dat ik na mijn wandeling tot het jaagpad en de wandeling van het einde van het parcours terug naar huis toch een mooi uurtje weg ben , maar blijkbaar is anderhalf uur en langer een reden tot paniek.

Toen ik thuiskwam stonden mijn vader en broer me samen met mijn voormalig looppartner , de hond , op te wachten. Achja , ik heb het uiteindelijk tenminste uitgelopen, het was alleen maar een uurtje later dan gepland.
GetActive
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 aug 2014, 17:10

Re: volhouden wordt het moeilijkste

Bericht door GetActive »

Vandaag de derde keer deze week gaan lopen, opnieuw 30 minuten.
Het ging voor mij wel goed, ik heb wel weer de gekende problemen met mijn knie. Het wordt tijd voor stretchoefeningen want het voelt exact zoals vorig jaar , toen het verdict na lange tijd onderzoeken (en niets vinden) was dat het wel aan een te korte pees zou liggen. Ik ben zelf nog geen 1m60 , en toch zijn mijn pezen te kort?
Dus stretchen zal het worden. Toen heeft dat ook geholpen (had ik het toen maar braaf volgehouden).

Volgens onze vriend Internet heb ik 2,91km gelopen vandaag , dat komt overeen met wat ik de voorbije dagen dus heb gedaan.
Volgende week een paar minuutjes extra , heeft er iemand tips of opmerkingen om rekening mee te houden bij het opbouwen?

Lopen met mijn gsm voor zowel muziek als timer loopt voor mij trouwens ook veel makkelijker, mijn timer is niet zichtbaar op het scherm zonder hem te onderbreken (en dan zou ik langer moeten lopen :o ) en zolang ik niet naar mijn timer kijk denk ik ook niet "damn ik ben nog niet half" of " die voorbije 2 minuten duurden zooo lang" . Tijdens het lopen merkte ik trouwens ook op hoe verscheiden mijn muziek eigenlijk is. Ik zal hieronder even de playlist van deze sessie zetten, dit is gewoon de muziek die op mijn gsm staat.
-Eminem ft. Dido - Stan
-brain Adams - summer of '69
-M.I.A. - Sunshine
-Savage - Swing
-T-pain - take your shirt off
- Eminem ft. Kobe - Talkin' to myself
- Tarrus Riley - Start a new
-Technohead - i wanna be a hippie.
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: volhouden wordt het moeilijkste

Bericht door Holenmens »

Tip om op te bouwen heb ik wel; probeer 80% van de tijd die je loopt op een tempo te lopen dat je nog normaal kan praten, de overige 20% kan je proberen wat sneller te lopen eventueel afwisselen met wandelen. Bouw per week uit met 10% afstand OF snelheid. Bouw voldoende rust in, maar probeer niet meer dan 2 dagen helemaal niet te lopen. Ook als je een pijntje hebt is het vaak beter om met lage intensiteit toch een stukje te lopen/fietsen of iets anders.

Succes!
GetActive
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 aug 2014, 17:10

Re: volhouden wordt het moeilijkste

Bericht door GetActive »

Vandaag weer gaan lopen , 35 minuten worden het deze week. Het lopen en volhouden ging vlot , de warmte daarentegen zorgde wel weer voor een verdubbeling van het zweet. Al bij al ben ik nog steeds verbaasd dat ik nu : ten eerste voor mijn plezier ga lopen , zonder dwang van school zoals vroeger. En ten tweede dat ik het zolang volhou. En ten derde dat ik bij een goed lied ondertussen ook tijdens het lopen gewoon hardop meebrul (doe ik op de fiets ook hoor). Hieruit komt voor mij dus het besluit : mijn conditie is echt wel omhoog gegaan.

Ondertussen loop ik al langer dan 2 maanden om de dag , met 1 uitzondering omdat ik mijn loopminuten liever niet midden op een festivalterrein of de bijhorende camping loop. En verbaas ik me elke week weer dat ik me zo goed aan men schema houd.

Vandaag zegt afstandmeten dat ik 3km 23 heb gelopen , ik heb nog een lange weg te gaan tot mijn 5km , maar ik zie toch al vooruitgang. Ik had trouwens voor vertrek een andere route uitgemeten van 3km 25 maar besliste onderweg toch maar om dat plan te veranderen omdat ik toch nooit zover zou kunnen lopen .... zo zei althans het stemmetje in mijn hoofd. Les van de dag : dat stemmetje moet dringend positiever worden, of ik moet het negeren.
GetActive
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 aug 2014, 17:10

Re: volhouden wordt het moeilijkste

Bericht door GetActive »

Gisteren avond nog een keertje de deur uit gegaan om te lopen.
's Ochtends was het plan nog om gewoon 35 minuten te lopen , maar dat was buiten mijn 'het is te warm'-uitstelgedrag gerekend. Uiteindelijk het gedacht : om half 9 zal het al wel wat frisser zijn. Frisser was het inderdaad maar het begon ook al te schemeren. Toen veranderde dus het plan van 35 minuten lopen naar een paar rondjes van ongeveer 10 minuten lopen zodat ik toch iets had gedaan. Dus daar ging ik dan.... In de schemering vertrok ik en ontdekte ik al na een paar minuten dat schemering buiten het bos hetzelfde is als bijna donker in het bos ... liever niet bijna de hele tijd (3/4 ongeveer) in een donker bos waar bijna niemand komt. Ondertussen was mijn tempo ook aanzienlijk hoger omdat ik er gewoon weg wou. Onderweg dus besloten om mijn route aan te passen door in het bos verderte lopen naar de baan en dan via het jaagpad langs het kanaal weer naar huis te keren.

Heel het bos aan een versneld tempo gelopen , daarna een tijdje nodig gehad om terug om adem te komen maar wel aan een trager tempo blijven lopen. Dan een paar honderd meter over de weg en dan langs het jaagpad , ondanks de fabrieken die wel voor enige verlichting zorgen was dit ook verre van favoriet. Langs het jaagpad was ik dan ook niet de enige , na een fietser , 2 lopers en 2 wandelaars (of waren het start-to-runners?) tegen te komen mocht ik door een smal , donker, heeel donker zandweggetje terug naar de bewoonde wereld. Verre van mijn favoriet , dus sprintje trekken over die 50 meter? geen probleem , zolang ik maar niet langer daar moet lopen , en dan gewoon rustig verder naar huis. 33 minuten gelopen , is nog steeds dicht bij het eerstgestelde doel , en de versnellingen die werden aangeraden zijn hier dus ook zeker in verwerkt.

Morgen toch maar vroeger gaan lopen , of de warmte gewoon verslaan en het niet blijven uitstellen.
Totaal van de toer is ongeveer 3,2km, de eerste versnelling duurde ongeveer 5 minuten en toen had ik dus bijna 800 meter gelopen en de sprint door het donkere padje was zo'n 150 meter.
GetActive
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 aug 2014, 17:10

Re: volhouden wordt het moeilijkste

Bericht door GetActive »

HELP ...
ik zou vandaag gaan lopen maar door de werken hier thuis zou douchen achteraf moeilijk worden dus toch maar effe uitstellen dan :o .
Maar ergens is dit ook mijn geluk omdat ik deze namiddag werd uitgenodigd voor the color run in Brussel morgen.
5K lopen , met elke kilometer komt er ook een ander kleurtje op je wit tshirt en wordt je een prachtig kunstwerk :) , maar moet ik dan mijn nieuwe goede opgemeten schoenen aandoen? Of moet ik toch maar mijn oude schoenen aandoen die vies mogen worden? Zoveel vragen , zo weinig tijd.

Ik laat snel weer iets weten.
Plaats reactie