Realisme ... "Start-to-Run" biedt dat niet

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
jabli
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 aug 2014, 09:58

Re: Realisme ... "Start-to-Run" biedt dat niet

Bericht door jabli »

Ik ben het er wel mee eens dat de 5km halen niet echt realistisch is.
Maar ikzelf (met 30 kg overgewicht) ben op 14 juli gestart met STR en heb deze week 40' aan één stuk kunnen lopen.
Het is dan wel geen 5 km; ik denk ongeveer 4.5 km.
En dit dank zij STR ! Zonder Evy had ik dit nooit gekund.
NarN
Berichten: 355
Lid geworden op: 18 mar 2014, 21:18
Locatie: Tessenderlo

Re: Realisme ... "Start-to-Run" biedt dat niet

Bericht door NarN »

jabli schreef:Ik ben het er wel mee eens dat de 5km halen niet echt realistisch is.
Maar ikzelf (met 30 kg overgewicht) ben op 14 juli gestart met STR en heb deze week 40' aan één stuk kunnen lopen.
Het is dan wel geen 5 km; ik denk ongeveer 4.5 km.
En dit dank zij STR ! Zonder Evy had ik dit nooit gekund.
Maw, volgende week zonder problemen 5km.

Dus toch realistisch...
koen.h
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 okt 2014, 12:38

Re: Realisme ... "Start-to-Run" biedt dat niet

Bericht door koen.h »

NarN schreef:
jabli schreef:Ik ben het er wel mee eens dat de 5km halen niet echt realistisch is.
Maar ikzelf (met 30 kg overgewicht) ben op 14 juli gestart met STR en heb deze week 40' aan één stuk kunnen lopen.
Het is dan wel geen 5 km; ik denk ongeveer 4.5 km.
En dit dank zij STR ! Zonder Evy had ik dit nooit gekund.
Maw, volgende week zonder problemen 5km.

Dus toch realistisch...
Ik denk dat het voor de meeste mensen realistisch is om na het programma 30 minuten te kunnen lopen of het 5km volhouden maar 5km op 30 minuten zullen er denk ik niet zoveel na die paar weken doen. Misschien de jongsten onder ons?
Giwreh
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2013, 15:14
Locatie: Temse

Re: Realisme ... "Start-to-Run" biedt dat niet

Bericht door Giwreh »

Ik heb in het begin aangehaald, dat STR wel degelijk iedereen bepaalde "standaard" prestatie voorspiegelt !
Mijn punt was niet, dat we niet zouden moeten bewegen, maar wel dat de expliciete verwijzing naar "normaal", NIET met de realiteit voor de overdonderende meerderheid van de bevolking overeenstemt, en dat het schema DAAROM de meeste mensen ontmoedigt.
Afhaken, is de regel.
En neen die mensen ga je hier uiteraard niet horen. Dat afhaken manifesteert zich reeds in de eerste 5 weken...


Ik citeer LETTERLIJK uit de webpagina en de PDF
Beginnende lopers
Het volgende schema is speciaal opgesteld voor beginnende lopers en zou u normaal moeten toelaten in 10 weken 5 kilometer aan een stuk te doen lopen...

Beginners: 0 tot 5 km
Dit loopschema duurt ongeveer 10 weken.
Iedere week is opgebouwd uit 3 trainingsdagen en 4 rustdagen.
Dit is allemaal vrij te kiezen toch raden wij aan om tussen 2 trainingsdagen door een
rustdag te voorzien.
Veel succes.
..//... (tabellen)
Proficiat! Je kan normaal gezien 5 km al joggend aan!
© Start-to-run.be
Citaat : ...schema is speciaal opgesteld voor beginnende lopers...
Dat is eigenlijk wel een behoorlijk waardeloze uitspraak, hoor, want "beginnend" betekent in het geheel niets rondom het vaststaande genetisch profiel. Van een programma dat origineel ontstaan is bij BLOSO, verwacht ik een wetenschappelijke insteek van "volksgezondheid", niet de "sportmensen" insteek, van die toplaag die niet eens BESEFFEN dat ze slechts de fysieke top 5% op aarde uitmaken...

Meerderen hierboven proberen ons (niet genetisch begiftigden) aan te wrijven,
dat als we dit NIET halen, dat we dan de uitzondering zijn?
Waar halen jullie het?

Ik wou gewoon, dat de ergerlijke en voor velen vernederende "normaal" terminologie en prestatie doelen van de Start-to-Run eruit gesmeten wordt,
en dat er nog uitsluitend wordt ingespeeld op individueel-persoonlijke vordering, met gezondsheidsdoel.
DAN PAS, zal joggen iets worden voor "velen" (en nog steeds niet voor allen, uiteraard)

Dus samenvattend :
Het programma is opgesteld vanuit de ooghoek van de athletiek,
en heeft GEEN pedagogische waarde, vanuit de insteek naar volksgezondheid.
Het zou 100% moeten herschreven worden.
Dit is het minste dat verwacht kan worden van een programma dat zijn oorsprong heeft bij een overheidsdienst.
Laatst gewijzigd door Giwreh op 17 okt 2014, 14:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Giwreh
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2013, 15:14
Locatie: Temse

Re: Realisme ... "Start-to-Run" biedt dat niet

Bericht door Giwreh »

RunningHawk schreef:
Holenmens schreef:Heb zomaar het gevoel dat de topicstarter hier niet meer rondhangt :mrgreen:
LOL

Waarschijnlijk niet
Die ligt nu terug in de zetel met een zak chips..."het leven is zwaar", "iedereen is tegen mij", "Start to Run werkt toch niet" enz. :D
tja....
Kunnen beledigingen weggelaten worden, ja ? Je uitspraak is totaal ongepast.
Aan dit soort gedrag til ik zeer zwaar.
Ik "hang niet hier rond", nee, ik probeer vorderingen te maken op het terrein.
Ik eis dan ook dat U uw expliciete excuses aanbied.
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Realisme ... "Start-to-Run" biedt dat niet

Bericht door Holenmens »

Je stapelt de aannames op elkaar: "NIET met de realiteit voor de overdonderende meerderheid van de bevolking overeenstemt, en dat het schema DAAROM de meeste mensen ontmoedigt" Overdonderende meerderheid, de meeste mensen. Dit is vanuit jou perspectief? Of kun je dit op een wetenschappelijke manier onderbouwen?

Waarom maak je je hier zo druk over? Als je zelf inderdaad niet in de norm valt so what? Mag er daarom geen norm zijn? Neem je het een organisatie dan kwalijk dat ze een (gratis) schema opstellen waar een groot aantal mensen wel plezier aan heeft? Hele volksstammen zijn er door gaan lopen. Als je er zelf niks aan vind dan negeer je het toch gewoon ipv er wat ongefundeerd tegenaan te schoppen. Dit forum heet niet geheel toevallig start-to-run toch?

Door je, in mijn ogen dan, overdreven reactie diskwalificeer je jezelf toch wel een beetje voor een serieuze discussie.
Giwreh
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2013, 15:14
Locatie: Temse

Re: Realisme ... "Start-to-Run" biedt dat niet

Bericht door Giwreh »

Mijn conrete punt nog steeds niet begrepen?
Het programma is een pedagogische ZERO.
GELUKKIG heb ik het weggesmeten, anders was ik nooit blijven joggen..
Geen probleem.
Nath_*
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 sep 2013, 14:19

Re: Realisme ... "Start-to-Run" biedt dat niet

Bericht door Nath_* »

Het programma is een pedagogische ZERO.
GELUKKIG heb ik het weggesmeten, anders was ik nooit blijven joggen..
Geen probleem.
Fijn voor jou dat je een manier hebt gevonden die wel werkt. Kan je misschien even vertellen wat jij dan een betere manier vindt om te starten met lopen?

Wat betreft het programma een complete zero noemen: dat vind ik er persoonlijk wel over. Jij beweert heel de tijd dat het niet geschikt is voor de normale mens. Wat is een normale mens dan volgens jou? Ik begrijp uit 1 van jou posts dat je een verminderde longinhoud hebt.
Even kort toelichten : door 26 jaren jeugdastma werden mijn longen blijvend beschadigd, en heb ik slechts 2/3 van de longinhoud van een gemiddelde gezonde volwassen (man)

Ik kan goed begrijpen dat lopen daardoor veel zwaarder en moeilijker is, en kan er alleen maar respect voor hebben dat je het dan toch probeert maar, en het spijt me om dit zo te zeggen, dan heb je geen normaal profiel om te beginnen lopen toch?

Het schema richt zich in mijn ogen op mensen die geen medische achtergrond hebben waardoor lopen moeilijker zou gaan. Het lijkt me toch niet meer dan gezonde zelfreflectie als je beseft wat voor jou haalbaar is?

Ik geef een vb. Zelf sleep ik ongeveer 25 kilo extra mee, dus ik verwacht NIET dat ik 5km kan lopen binnen een half uur, ik verwacht WEL dat ik na het volgen van het programma 30 min aan 1 stuk kan lopen. In dat opzicht is de naam, zoals koen.h ook al aanhaalde, misschien wel wat ongelukkig gekozen. Toch heb ik nadat ik vorig jaar het programma beëindigd heb 5km aan 1 stuk kunnen lopen (in bijna 45 min weliswaar), maar dat kon ik aan 1 stuk. Voor mij heeft het programma dus wel degelijk zijn doel bewezen.

Nog iets: mijn ouders volgen ook start to run. Hun leeftijdscategorie is anders dan de mijne (papa 58, mama 49) en ook zij houden het programma vol.Mijn mama heeft dan bovendien nog een hernia in haar nek, en is vorig jaar geopereerd aan haar knie (meniscus). Als zij dat kunnen, ongeacht hun leeftijd of medische situatie, en als ik dat kan, ondanks mijn overgewicht, waarom zou het schema dan niet kunnen werken voor de gemiddelde, normale (zoals jij ze zo graag noemt) mens?

Ik wil je niet aanvallen, maar je begrijpt toch ook dat je op een forum zit dat er is om elkaar aan te moedigen en te steunen, en dat mensen met een (negatieve) visie als de jouwe reactie kunnen verwachten van de andere forumgebruikers die wel tevreden zijn van het systeem? Ik sta open voor nieuwe inzichten, maar zoals ik hierboven vroeg, vertel ons dan eens wat volgens jou wel een heiligmakend systeem is?
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Realisme ... "Start-to-Run" biedt dat niet

Bericht door Holenmens »

Giwreh schreef:Mijn conrete punt nog steeds niet begrepen?
Het programma is een pedagogische ZERO.
GELUKKIG heb ik het weggesmeten, anders was ik nooit blijven joggen..
Geen probleem.
Ja nee sorry, mijn excuses je hebt gelijk het is een pedagogische zero.

pe·da·go·gisch (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
betrekking hebbend op de opvoeding; opvoedkundig

Verder ga ik je maar negeren...
NarN
Berichten: 355
Lid geworden op: 18 mar 2014, 21:18
Locatie: Tessenderlo

Re: Realisme ... "Start-to-Run" biedt dat niet

Bericht door NarN »

Giwreh schreef:Van een programma dat origineel ontstaan is bij BLOSO, verwacht ik een wetenschappelijke insteek van "volksgezondheid", niet de "sportmensen" insteek, van die toplaag die niet eens BESEFFEN dat ze slechts de fysieke top 5% op aarde uitmaken...
Nu voel ik me goed sé, ik behoor tot een 'toplaag' LOL

Serieus, omdat jij, doordat je fysiek beperkt bent, STR niet kan volgen, kan dit voor 95% van de bevolking wel... Of misschien zelfs 99% van de bevolking zonder beperkingen.
Plaats reactie