pijn in de kuit & onderrug

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
bas89
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jun 2014, 11:57

pijn in de kuit & onderrug

Bericht door bas89 »

Beste,

ben sinds een week of 2 terug beginnen lopen na 2 jaar niets doen (buiten exta kilos verzamelen)
Ik volg niet echt het start to run programma maar loop meestal gewoon een 5tal km. Het probleem dat ik vaak heb is dat na 2 a 3 km mijn kuiten en onderrug echt pijn beginnen doen.. Als ik dan even wat wandel dan kan ik wel verder doen maar ik vind het toch raar dat ik steeds pijn krijg hiervan..Heb vorige week nieuwe loopschoenen gaan halen maar die geven momenteel niet echt een beter resultaat. Iemand enig idee hoe dit komt en of er iets aan te doen is?

Alvast bedankt
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: pijn in de kuit & onderrug

Bericht door Hellothere »

bas89 schreef:Ik volg niet echt het start to run programma maar loop meestal gewoon een 5tal km. Het probleem dat ik vaak heb is dat na 2 a 3 km mijn kuiten en onderrug echt pijn beginnen doen.. Als ik dan even wat wandel dan kan ik wel verder doen maar ik vind het toch raar dat ik steeds pijn krijg hiervan..Heb vorige week nieuwe loopschoenen gaan halen maar die geven momenteel niet echt een beter resultaat. Iemand enig idee hoe dit komt en of er iets aan te doen is?

Alvast bedankt
Ik zou toch maar die S2R starten. Je loopt een paar jaar niet, en dan gelijk 5 km, is wat veel in één keer.
Meestal als iemand zoiets schrijft, ga ik altijd naar de leeftijd kijken, omdat dit meestal het gedrag is van een jong, onstuimig veulen, dat (bijna letterlijk) wil lopen voor het kan stappen. Ik zie ze leeftijd niet in je profiel, maar als 89 je geboortejaar is, dan is mijn vermoeden bevestigd.

Die pijn in de kuiten, en de onderrug staan los van elkaar.

Jouw kuitspier is waarschijnlijk (nog) niet sterk genoeg om zolang belast te worden. En als ik het zo lees, verbaast het mij, dat je enkels en knieën nog niet protesteren.

Je haalt ook aan dat je de afgelopen jaren, door de inactiviteit, nogal wat extra kilo's hebt opgeraapt, en daar kan de pijn in je onderrug voor iets tussenzitten. Ikzelf heb een viertal jaren geleden een pre-hernia overgehouden (bulging disc tussen de onderste rugwervels). Wil je echt niet meemaken. Zoals je weet krijgt je ganse lichaam (dus ook die onderrug) opdoffers van tot viermaal je lichaamsgewicht, als je intenser gaat lopen. De tussenwervelschijven, lijden daar serieus onder. Spierversteviging van de onderste rugspieren kan hierbij helpen.

Voor het onderrug probleem kunnen je nieuwe loopschoenen enigszins helpen, gesteld dat je loopschoen de juiste demping heeft voor iets zwaardere personen. Als je de nieuwe schoenen in een running center hebt gehaald, waar een loopanalyse gebeurd, hebben ze je dat normaal aangehaald, maar met schoenen alleen kom je er niet.

Dus om een lang verhaal kort te maken :

- Spieren en pezen laten wennen -> start met het S2R programma, en neem niet teveel hooi op je vork. Loop niet te snel en met een hartslagmeter als het even kan.

- Onderrug : schoenen met de juiste demping + spierversteviging.

good luck, en rustig aan nu maar.
bas89
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jun 2014, 11:57

Re: pijn in de kuit & onderrug

Bericht door bas89 »

HelloThere, bedankt voor je reactie :)
Ondertussen is het allemaal wat gebeterd. Ik heb minder en minder last en train toch een 4tal keren per week (gisteren zelfs zonder problemen 9,5km gelopen).
Ik denk wel dat je volledig gelijk had dat mijn lichaam het nog niet aankon(/kan) maar ik heb toch het idee dat het momenteel de goede richting uitgaat.
Je had idd ook gelijk over mijn leeftijd ;)

Nu heb ik nog één ander ding dat ik zou willen vragen. Ik merk de laatste tijd dat als ik een tijd aan het lopen ben mijn rechtervoet begint "te slapen" wat wel vrij vervelend is. Ik heb dit nooit aan men linkervoet enkel rechts, heb al gecontroleerd
of ik mijn schoen niet te vast doe en dit is zeker niet het geval..Heb je per ongeluk enig idee hoe ik dit kan vermijden? Heb er momenteel niet beter op gevonden dan even te stoppen en mijn schoen uit te doen wat wel vrij vervelend is..
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: pijn in de kuit & onderrug

Bericht door Holenmens »

Dat is een zenuw die wat bekneld raakt, even stoppen zoals je nu doet is OK. Vaak gaat dit vanzelf weer over. Als je er last van hebt zou ik wel de afstand wat beperken, mooi moment om wat aan snelheid te denken!
bas89
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jun 2014, 11:57

Re: pijn in de kuit & onderrug

Bericht door bas89 »

Ondertussen ben ik vorige week ziek geweest en heb ik een dag of 5 rust genomen daardoor. Ik moet zeggen dat sinds die rustpauze alles enorm verbeterd is.
Geen pijn meer, geen slapende voeten meer. Ik veronderstel dat ik gewoon wat overdreven heb in het begin.
Bedankt voor alle tips nog en veel succes aan alle lopers hier :)
Spinnekop
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mar 2014, 13:11

Re: pijn in de kuit & onderrug

Bericht door Spinnekop »

Van je kuiten weet ik het niet, toch mee oppassen zou ik zeggen.
Rugpijn kan je eventueel verminderen door regelmatig core stability oefeningen te doen.
bas89
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jun 2014, 11:57

Re: pijn in de kuit & onderrug

Bericht door bas89 »

Even een update over mijn problemen in de rug & kuiten (misschien heeft het voor anderen nut)..
Ik was dus inderdaad gewoon bezig met mij serieus te overtrainen..Ben dan ook nog begonnen met voetbal terug enja..Ik heb dan het (on)geluk gehad om geopereerd te worden aan mijn wijsheidstanden waardoor ik het 2 weken heel rustig aan heb gedaan en eigenlijk zijn alle kleine kwaaltjes toen weggegaan..

Wat ik ook zeer nuttig vond en mij echt wel helpt is een foam roller. Ik heb mij er eentje aangeschaft een maand geleden en bij mij heeft het na consequent gebruik wel goed geholpen aan mijn kuiten. Voor de rest doe ik ook bijna dagelijks van alle stabilisatie oefeningen voor de rest van het lichaam dus ik kan er weer goed tegenaan :)
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: pijn in de kuit & onderrug

Bericht door Holenmens »

Wat doe je met een foam roller?
bas89
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jun 2014, 11:57

Re: pijn in de kuit & onderrug

Bericht door bas89 »

Oefeningen voor de kuiten. 2 soorten, 1 met losse knie en 1 met knie strak. En dan ook oefening voor de bovenkant van de bil (weet niet meer hoe die spier juist noemt) omdat ik hier vroeger een serieuze spierscheur heb gehad met voetballen. Ik weet niet of het echt helpt of het gewoon een mentaal effect heeft op mij maar ik heb zeker minder last van pijn aan mijn achillespezen & kuiten.
Er zijn ook andere factoren die hierin meespelen waarschijnlijk: ben 9 kilo verloren, ik rust wat vaker. Maar mijn lichaam lijkt alles beter aan te kunnen. Toen ik dit origineel poste deed ik maar een 10tal km per week denk ik, nu doe ik er 20 - 25
Redcord
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2014, 11:43

Re: pijn in de kuit & onderrug

Bericht door Redcord »

Goed dat je een foam roller gebruikt om je spieren te masseren. Het is geen mentaal effect. Als je een foam roller gebruikt op je kuit is dit ook verzachtend voor de achillespezen.
Goed bezig ;-)
Plaats reactie