Dagboek Punbe

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
punbe
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mei 2014, 11:45
Locatie: Limburg

Re: Dagboek Punbe

Bericht door punbe »

Gisteren weer lekker gaan lopen, les 8 zit er ook al weer op :D
Maar ik zit dus met een serieus probleem... :( Heb enorm last van mijn knieën met het ergste in mijn linker knie.
Heb hier al wat in het forum zitten snuisteren en iedereen raad dan aan om het lopen even te staken en daar voel ik me echt niet goed bij, al snap ik dat dat de enige manier is om de knie terug goed te krijgen. Buigen (trappen lopen) is een ramp, het doet pijn aan de "zijkant" (van onder de knie schuin tot langs de knie) Kruisbanden???
Waar kan het aan liggen, schoenen, zou kunnen, heb al gelezen best schoenen te laten aan meten in een running center, maar hoeveel kost dat grapje? Ik loop maar voor mijn plezier, ben nog maar net bezig en zie het niet echt zitten om daar hopen geld tegen aan te smijten, zeker omdat ik niet weet of ik het zal blijven volhouden.
De ondergrond, zou ook kunnen, loop vooral op harde ondergrond, reden daarvoor, ik loop alleen, niemand hier in de buurt die mee zou kunnen lopen, en als vrouw alleen, tegen de avond, voel ik me veiliger om in een vertrouwde en bewoonde wereld te lopen en niet in het bos of fitometer. :oops:
Loophouding? Heb de indruk dat die wel goed zit, al moet ik bekennen dat ik iemand ben die tijdens gewoon stappen nogal de neiging heeft om haar tenen naar binnen te plaatsen, tijdens het lopen weet ik niet of ik dat doe, omdat ik dus probeer om zoveel mogelijk naar de horizon te kijken, hoofd omhoog en recht, schouders naar achter, naar je voeten gaan staren lijkt me niet ideaal voor de loophouding ;)

Het lopen op zich gaat prima, die vier minuten lopen gaan zonder problemen, heb mijn tempo gevonden, kan blijven praten, ademhaling gaat goed (in 't begin was die zo wat overal, lekker onregelmatig maar nu mooi op een constant ritme, wat het lopen een stuk aangenamer maakt) ze zijn om voor ik er erg in heb en zou gemakkelijk nog een tijdje kunnen doorlopen. Heb dus voor de rest helemaal nergens last van.

Wat doe ik nu met die knie (ën), laten rusten maar hoelang dan? Langs de dokter? Hoeveel kosten aangemeten loopschoenen? Of gewoon eens andere gaan kopen en het daarmee proberen? Wat kan het zijn als ik op die plaats pijn heb, kruisbanden meniscus?
When you think of giving up, just think of the reason why you held on for so long.

One of the hardest parts of life is deciding whether to walk away or try harder.

They aren't regrets, Just lessons learned.
LievenJ
Berichten: 109
Lid geworden op: 16 aug 2013, 10:03

Re: Dagboek Punbe

Bericht door LievenJ »

Doorlopen met een blessure is het slechtste wat je kan doen.
Is de pijn ook aanwezig als je loopt? (loop je met andere woorden met pijn?)
Aangemeten schoenen (of in ieder geval een loopanalyse) lijkt me voor elke beginner een must.
Aangemeten schoenen komen meestal neer op 100- 120 euro. De analyse op zich komt zonder aankoop 25 € en is gratis als je nadoen ook schoenen aankoopt.

Ik zou wel even langs de dokter gaan om er zeker van te zijn dat er niets anders misloopt.
Misschien loop je te snel? Enig idee wat je hartslag is (of voor de Evy vrienden kan je blijven praten tijdens het lopen zonder teveel te moeten "hijgen")

Hopelijk ben je wat met het bovenstaande advies!
punbe
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mei 2014, 11:45
Locatie: Limburg

Re: Dagboek Punbe

Bericht door punbe »

Als ik start, ale gisteren dan, was het precies wat stijf, maar kon het op dat moment niet plaatsen onder pijn, als ik even verder was ging het goed. Echter eerder naar het einde toe, begon ik wel last te ondervinden, vooral als ik over ging van wandelen naar lopen, maar als ik dan weer even aan 't lopen was, kon ik niet meer spreken van echt pijn.
Probleem is dat ik een behoorlijke pijngrens heb... Ik ervaar niet snel echt pijn, waardoor ik vaak denk, cho het is een beetje stram allemaal en dus gewoon door doe, om daarna dan soms pas de "klap" te krijgen. En dat is dus vervelend, de ene keer is het inderdaad stram zijn en is het op gelost als ik gewoon door doe en een andere keer heb ik dus prijs, zoals nu, waardoor het voor mij bijzonder lastig is om in te schatten of ik moet stoppen of gewoon door kan doen. :roll:
Paar jaar terug nog voorgehad dat er iets serieus scheelde met mijn gezondheid, en door die stomme hoge pijngrens leek er voor mij niets aan de hand, maar goed dat mijn man me toen naar het ziekenhuis heeft gesleurd of ik was verder van huis geweest.

Maar op dit moment is het best pijnlijk ja, trappen lopen is even tanden bijten, en zit hier met een kleintje thuis wat regelmatig zijn bedje in moet, dus kan daar niet onderuit.

Geen idee wat mijn hartslag is, maar praten tijdens het lopen is geen probleem, soms loop ik gewoon mee te zingen met de mp3 :oops: hebben de voorbijganger er ook iets aan haha Ook herstel ik snel als ik terug moet gaan wandelen, dus denk dat mijn tempo wel goed zit. Heb een hartslagmeter liggen, maar dat is enkel zo 'n horloge, niet met zo 'n band bij, dus denk niet dat dat ding zo accuraat is.
When you think of giving up, just think of the reason why you held on for so long.

One of the hardest parts of life is deciding whether to walk away or try harder.

They aren't regrets, Just lessons learned.
El Pollo Diablo
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 aug 2013, 22:13

Re: Dagboek Punbe

Bericht door El Pollo Diablo »

Ik heb iets van een 110€ betaald voor mijn schoenen en eerlijk gezegd ben ik heel blij dat ik dat gedaan heb. Naar mijn bescheiden mening zijn schoenen toch wel het belangrijkste onderdeel van je loopuitrusting en bespaar je daar beter niet op.
Die pijn: luister daar naar. Doorlopen met pijn is niet echt een goed idee - er zijn er veel hier op het forum( inclusief ikzelf) die dat kunnen getuigen. Beter nu even rustig doen dus.
punbe
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mei 2014, 11:45
Locatie: Limburg

Re: Dagboek Punbe

Bericht door punbe »

Ik vrees dat ik een grote beginners fout heb gemaakt als ik jullie reacties zo lees... :(
Dacht echt dat een degelijk, goed zittende normale loopschoen voldoende was voor mijn niveau van lopen, met het oog op ontspanning, conditie en als het even kan nog te helpen aan die laatste hardnekkige kilo 's.
En dat zo 'n loopanalyse en voetscan enkel nodig was voor mensen die op professioneel niveau lopen of de echte fanatiekelingen die wekelijks kiloooometers aan een stuk lopen... niet dus :oops:

Ga er dus onmiddellijk werk van maken om een goede aangepaste loopschoen te vinden voor mij bij een echt loopcenter. Heb er al één gevonden hier in de buurt.

Ik heb mijn leven volledig om gegooid ;) Dieet, lopen, nieuw kapsel (had lange haren en nu een Tom Boy kapsel, lekker stoer :lol: ) tijdskrediet ingelast om tijd voor de kindjes te hebben en even te ontsnappen aan die dagelijkse gehekste levensstijl die we hier in België kennen.
Hopelijk word ik niet het slachtoffer van mijn eigen onwetendheid :ugeek:

Vind het wel moeilijk om te achterhalen waar het nu echt aan ligt en of het mijn knie nu is of iets anders. Heb namelijk door een arbeidsongeval enkele spataders gekregen op dat been waar ik nu last van heb, want nu heb ik weer de indruk dat mijn knie geen pijn meer doet.
Of is hetgeen ik voelde puur te wijten aan het feit dat ik pas ben aan 't lopen en alle pezen, gewrichten, spieren hier nog aan moeten wennen. Ligt het aan de harde ondergrond?
Nu ga er vanuit dat goede loopschoenen hier ook voor een stuk aan zullen helpen, dat de inpakt zo klein mogelijk wordt gemaakt.
Ben eens benieuwd, vandaag dus maar niet gaan lopen en wachten tot ik mijn nieuwe schoenen heb.
When you think of giving up, just think of the reason why you held on for so long.

One of the hardest parts of life is deciding whether to walk away or try harder.

They aren't regrets, Just lessons learned.
punbe
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mei 2014, 11:45
Locatie: Limburg

Re: Dagboek Punbe

Bericht door punbe »

Woehoe, de echte gepaste en gecontroleerde loopschoenen zijn een feit! :D
Nu nog hopen dat mijn knie snel beter is, want deze is momenteel behoorlijk pijnlijk, loop rond als een bejaarde dame, traplopen doet geen goed, zelfs autorijden is behoorlijk gevoelig :(
T ja, wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten zekers...
Had gewoon echt niet verwacht dat de schoenen zooo verdomd belangrijk waren voor een beginnende lopen van enkele km om de dag... had ik maar is nu te laat, baal als een stekker.
When you think of giving up, just think of the reason why you held on for so long.

One of the hardest parts of life is deciding whether to walk away or try harder.

They aren't regrets, Just lessons learned.
punbe
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mei 2014, 11:45
Locatie: Limburg

Re: Dagboek Punbe

Bericht door punbe »

Vandaag vol goede moed mijn nieuwe aangemeten loopschoentjes aangetrokken, mp3 in de oren ...knieen waren terug goed dus hup, op 't gemak.
Conditie viel reuze mee MAAR al de rest... rampzalig, kon wel janken :| benen wilde niet mee, voelde me voor de eerste keer een echt hoppelpaard, dat dartel veulen was ver zoek, als er een voetganger was geweest had die mij met gemak kunnen voorbij steken, knieen vreselijk stram... nu zelfs weer licht ongemak :roll:
Wordt er zo hopeloos van, heb ik niet lang genoeg gewacht met opnieuw starten? Ligt het aan de schoenen, omdat ik nu misschien eindelijk moet voeten beter plaats waardoor het zo raar loopt.
Vraag me echt af wat ik zo fout doe, waarom het nu niet even mee zit, .... keek er zo naar uit om terug te straten en er volledig voor te gaan maar op deze manier... pffff de moed zakt me in de schoenen.
When you think of giving up, just think of the reason why you held on for so long.

One of the hardest parts of life is deciding whether to walk away or try harder.

They aren't regrets, Just lessons learned.
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: Dagboek Punbe

Bericht door fann »

Relativeert dit... Je kan niet elke keer een goede dag hebben. Je hebt gelopen en dat is het belangrijkste. Volgende keer kan het enkel maar beter gaan...
Sauv
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 mei 2013, 18:03

Re: Dagboek Punbe

Bericht door Sauv »

Herkenbaar hoor, Punbe! Ik had gisteren ook mijn dag niet. Gaan we 't de volgende keer weer beter doen! :)
El Pollo Diablo
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 aug 2013, 22:13

Re: Dagboek Punbe

Bericht door El Pollo Diablo »

Ik heb hier een veulen op overschot, 'k zal het jouw richting uitsturen - doet toch niet anders dan mijn hert de kop zot maken ;)
Plaats reactie