Benen willen niet mee

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
*Ramona*
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2013, 19:01

Benen willen niet mee

Bericht door *Ramona* »

Hallo iedereen,

Sinds 3 weken ben ik begonnen met de 'start to run'-schema's. De eerste 2 weken gingen eigenlijk vrij goed en ik voelde snel vooruitgang. Maar sinds vorige week gaat het heel wat minder. IK weet niet goed hoe ik het moet omschrijven maar mijn onderbenen voelen zwaar aan, het lijkt alsof ze niet van de grond willen komen. De eerste keren heb ik gewoon proberen door te zetten, uiteindelijk lukt het wel, maar ik kan het niet echt meer lopen noemen vind ik. IK weet niet goed wat er nu scheelt en wat ik nu moet doen. Weet er iemand raad ?

Alvast bedankt!

Groetjes.
LievenJ
Berichten: 109
Lid geworden op: 16 aug 2013, 10:03

Re: Benen willen niet mee

Bericht door LievenJ »

loop je met aangepast schoelsel? (heb je dit laten testen in een runninglab?)
Anders zou dit het begin kunnen zijn van overbelasting.
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Benen willen niet mee

Bericht door Hellothere »

Zware benen duiden meestal op overtraining, maar da’s een fenomeen dat eerder voorkomt bij mensen die lang en ver lopen (bijvb. Trainen voor een marathon). Als je nog maar 3 weken met de S2R bezig beng, onderstel ik dat dit bij jou niet het geval is.

Maar het kan wel zijn dat je toch iets teveel hooi op je vork neemt, waardoor overtollig melkzuur niet optimaal wordt afgevoerd uit de spieren. De opstapeling van melkzuur is niet dan die aard dat je spieren pijnlijk, stijf en stram aanvoelen, maar wel zwaar en vermoeid, waardoor het lopen inderdaad geen pretje is.

Loop je met een hartslagmeter ? Zo ja, wat zegt die ? Ik zie aan je profiel dat je 21 jaar bent, en uit ervaring weet ik dat jeugdig enthousiasme zich nogal eens vertaalt in onstuimigheid. Jongeren zijn dikwijls conditioneel beter in orde dan hun spieren, gewrichten en pezen, waardoor het lopen wel gemakkelijk “voelt”, maar overbelasting van de spieren hierdoor achter het hoekje komt kijken.

Vandaar mijn vraag naar de hartslagmeter. Heb je die nog niet, overweeg misschien toch om er eentje aan te schaffen. Zo’n ding fluit je, in je enthousiasme tijdig terug Het is belangrijk dat je “gedoseerd” loopt, en niet gelijk als een hazewind uit de startblokken schiet. Hartslag en ademhaling moeten dus wel altijd onder controle blijven.

Wat je nu kan doen ?
1. Eens rondkijken voor een hartslagmeter als je die nog niet hebt. Voor enkele tientallen euro heb je bij Decathlon al een eenvoudig modelletje dat zijn ding perfect doet. Voor jou is het momenteel alleen maar van belang dat je die hartslag niet te hoog laat “uitschieten”.
2. Enkele extra rustdagen (of zelfs een rustweekje inlassen), zodat die overbelastte spiertjes kunnen herstellen, en melkzuur kan afgevoerd worden.
3. Na die rustdagen/rustweek, opnieuw starten met week 3. Normaal zal je merken dat het lopen alweer vlotjes gaat.
4. Niet dezelfde fout maken als voordien, anders blijf je sukkelen, dus :
4.1. Bij de volgende loopjes hartslag en ademhaling onder controle houden.
4.2. Rustig inlopen, en niet onmiddellijk als een wind uit de startblokken schieten als Evy je zegt dat je mag beginnen lopen. Snelheid is overigens bij de S2R van geen enkel belang. Belangrijk is, dat je die minuten aan een comfortabel tempo kan blijven lopen, zelfs al heb je het gevoel dat dit aan een sukkeldrafje is.
4.3. Laatste loopblokje van de les (of laatste loopminuten als de loopblokken langer worden), ook rustig uitlopen, zodat je hartslag ook tot een comfortabel peil kan zakken, en eventueel melkzuur kan afgevoerd worden.
4.4. Als na het laatste loopblokje de hartslag nog aan de hoge kant blijkt, kan je ook rustig uitstappen (= aan een flink tempo doorstappen, niet lopen), tot de hartslag terug op een min of meer laag peil is (vb. -65 % van je MaxHr).

Ik denk als je bovenstaande “regeltjes” opvolgt, de kans op zware benen al een stuk kleiner zal zijn, en je in elk geval een pak meer plezier aan het lopen zal beleven, en daar gaat het toch om niet ? ;)

Hou ons op de hoogte.
Nicolasvandamme
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2014, 14:25

Re: Benen willen niet mee

Bericht door Nicolasvandamme »

ik ben blij dat ik de zin in lopen teruggevonden heb, maar ook mijn benen willen niet mee. Steeds na enkele minuten lopen krijg ik het gevoel geen kracht meer met mijn benen te kunnen ontwikkelen - een erg zwaar gevoel, waardoor mijn loophouding erg verslechtert. Iemand tips?
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Benen willen niet mee

Bericht door Hellothere »

Nicolasvandamme schreef:ik ben blij dat ik de zin in lopen teruggevonden heb, maar ook mijn benen willen niet mee. Steeds na enkele minuten lopen krijg ik het gevoel geen kracht meer met mijn benen te kunnen ontwikkelen - een erg zwaar gevoel, waardoor mijn loophouding erg verslechtert. Iemand tips?
/\
||
|| Zie tips in eerder poss.
||
Plaats reactie