voet draait naar buiten

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
Tigerlily
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2014, 18:28

voet draait naar buiten

Bericht door Tigerlily »

Hallo, ik ben zoals zovelen na nieuwjaar begonnen met start to run... Ik had nooit gedacht dat ik lopen leuk zou vinden maar nu vind ik het zelfs heerlijk!
De eerste 7 lessen gingen super... maar 2 dagen nadat ik de 7de les had gelopen had ik plots een dikke, pijnlijke knie. Na een paar dagen rust en tijgerbalsem smeren was de zwelling weg en de pijn zo goed als weg, dus ging ik terug een rondje lopen... Waarschijnlijk had ik dit niet mogen doen, want de dag erna had ik pijn in mijn voet/enkel. Volgens de dokter had dit te maken met het feit dat ik onbewust mijn knie wilde sparen. Met rust en ontstekingsremmers zou dit in orde komen. Ik besloot daarop toch maar eens naar een runnerslab te gaan om mijn manier van lopen te analyseren, en daar bleek heel duidelijk dat mijn rechtervoet (de pijnlijke) naar buiten draait als ik loop... Het ligt niet aan mijn schoenen en ze vertelden mij daar dat ik het niet kan verhelpen, maar nu wilde ik hier toch ook eens even polsen... Ik ben gisteren weer beginnen lopen, voel de pijn al veel minder maar het is nog niet helemaal weg. Ik voel het amper als ik op hakken loop. Tijdens het lopen ben ik er ook op beginnen letten of mijn voet wegdraait en inderdaad, dit is zo. Als ik hem recht probeer neer te zetten heb ik het gevoel of ik geforceerd loop.
Heeft iemand advies voor mij?
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: voet draait naar buiten

Bericht door Hellothere »

Hallo,

Welkom hier.

Advies nummer 1 : Als je pijn hebt, onderbreek het lopen lang genoeg om de blessure goed te laten genezen. Wacht tot je absoluut niets meer voelt, en doe daar nog een paar dagen bij.
Als ik lees “de pijn is zo goed als weg, dus terug beginnen lopen … “ en “Ik ben gisteren weer beginnen lopen, voel de pijn al veel minder maar het is nog niet helemaal weg” .. dan ben je eigenlijk niet zo goed bezig.

Meestal is dat het sukkelstraatje, waar jammer genoeg, nogal wat beginnende lopers in belanden … blessures lopen … te vroeg herstarten … opnieuw blessures … Geef die enkels en die knietjes nu even de verdiende rust om goed te kunnen herstellen, en zelf zal je nadien ook veel meer plezier gaan beleven aan het lopen.

Wat die “wegdraaiende” voet betreft, inderdaad niks aan te doen, maar op zich ook niet zo erg. Als het running center je correcte schoenen heeft aangemeten waardoor eventuele pronatieproblemen met zijn opgelost ben je al een heel eind, de rest komt wel vanzelf, als je naar je lichaam luistert, en pijntjes niet negeert.

Ik zou me ook niet “forceren” om je voet neer te zetten op een manier die voor jou niet natuurlijk is. Mijn vriendin heeft overigens een beetje het zelfde probleem als jij, en zet beide voeten iets naar buiten, wat haar loopstijl een beetje “drolliger” doet lijken, zeker als je vlak achter haar loopt (beetje lichte eendenpas). Maar op zich maakt dat niet uit, zij heeft destijds ook de S2R afgehaspeld, rustig opgebouwd en spieren en pezen aangesterkt, zonder er op te letten hoe ze haar voeten neerzette.

Nu geniet ze van het lopen, en ze loopt quasi blessurevrij, en daar draait het toch om ?
Dus gewoon je natuurlijke loopstijl aanhouden zou ik zeggen, en niet proberen je voeten te forceren naar een positie waar zij het niet mee eens zijn.
Tigerlily
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2014, 18:28

Re: voet draait naar buiten

Bericht door Tigerlily »

Bedankt voor je reactie! Ik ga dan nog maar even rust nemen tot ik er weer tegenaan kan :-)
patrick
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 feb 2014, 09:38

Re: voet draait naar buiten

Bericht door patrick »

hallo, het is juist wat die persoon schrijft, je moet eens inbeelden dat je dit heel je leven onbewust gedaan hebt zo leren stappen en lopen in je kindertijd
nu met te gaan rennen kom dit boven een wijze raad laat het voor wat het is en je moet zelf gemakkelijk lopen en forceer niks doet alleen maar kwaad
mijn zoon heeft dit ook , een goede schoen doet al veel
ps laat er zekers niet aan prutsen van een of andere dokter anders krijg je nog problemen met je rug
grt patrick
Plaats reactie