RunningJef - Strength & conditioning

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Plaats reactie
RunningJef
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 feb 2014, 15:43

RunningJef - Strength & conditioning

Bericht door RunningJef »

Na nog eens de vakantie foto's doorgenomen te hebben moet het er dan toch echt van komen. Ben altijd sportief geweest maar vooral in het krachtsport segment. Eten wat je eten kan om maar zo sterk mogelijk te worden en dat was te zien. Daar stond ik dan in zuid-Frankrijk pilsje in de hand, buik vooruit in de zon maar wel in staat om 200kg+ te squatten en 250kg+ te deadliften maar 500m "hardlopen" en ik was buiten adem. Dat is niet wat ik voor ogen had als een sportief persoon zijnde.

Dus tijd voor verandering. Ondertussen 8kg afgevallen en iets van conditie opgebouwd heb ik mezelf voorgenomen om op 1 Sept 2014 de 10 miles in mijn woonplaats te gaan lopen. Het doel is uitlopen en in ieder geval niet laatste te worden.

Mijn aanpak zal misschien wat anders zijn dan de meeste gewend zijn dit komt omdat ik het moeilijk vind om geheel afscheid te nemen van het ijzer. Niets staat in steen geschreven en ga along he way aanpassen als het nodig is.
RunningJef
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 feb 2014, 15:43

Re: RunningJef - Strength & conditioning

Bericht door RunningJef »

W1D1 - Run
Vrijdag mijn GPS horloge binnen gekregen (Polar RC3 GPS) en vandaag maar eens uitgeprobeerd. Was even puzzelen maar eigenlijk wijst het zichzelf redelijk. Deze week maar eens kijken wat er nog meer aan functies mogelijk zijn.

2.2km in 17:31
Laatst gewijzigd door RunningJef op 11 feb 2014, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
TeamBlue
Berichten: 166
Lid geworden op: 26 mei 2012, 13:30

Re: RunningJef - Strength & conditioning

Bericht door TeamBlue »

Ik ben ook meer een 'kracht'persoon. Altijd moeilijk met conditie, maar laat mij wat tillen en je verschiet wat er uit een klein meisje kan komen ;)
Leuk om te lezen dat je toch besloten hebt ook in het andere 'domein' fit te worden! Ben ervan overtuigd dat je zeker geen afscheid moet nemen van je ijzer :)

Veel succes!
RunningJef
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 feb 2014, 15:43

Re: RunningJef - Strength & conditioning

Bericht door RunningJef »

W2D1 - CF
Crossfit workout gedaan just for fun

Clean & Jerks OTM 10x1
Was best even eng sinds ik met deze oefeingen ongeveer 9maanden geleden mijn pols heb gebroken en hem nu weer voor de eerste keer deed.

21-15-9
Kettlebell swings
Burpees

1min max pullups
1min ma dubbleunders

W2D2 - Run
2km hardgelopen wat stukken beter ging dan de vorige keer for some odd reason.

2km in 15:21
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: RunningJef - Strength & conditioning

Bericht door Hellothere »

Interessant schema, en goede mix van lopen en andere bezigheden, zo kom je er wel denk ik.
Ikzelf ben niet echt een krachtmens zoals jij dat doet (korte series met beestige gewichten), maar een spierverstevigingsmens (langere series met ietsie minder gewicht).

hoe dan ook, lopen alleen is ook niet altijd zaligmakend. Veel mensen combineren lopen met andere sporten (hetzij conditioneel, hetzij op kracht), en meestal lukt dat best.

Er wordt wel altijd beweerd dat grote zware spiermassa's niet ideaal zijn voor een duurloper, en om eerlijk te zijn zie je ook zelden duursporters met gigantische spiermassa's.

Dus ik ben benieuwd, ik lees in elk geval mee.
RunningJef
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 feb 2014, 15:43

Re: RunningJef - Strength & conditioning

Bericht door RunningJef »

Hellothere schreef:Interessant schema, en goede mix van lopen en andere bezigheden, zo kom je er wel denk ik.
Ikzelf ben niet echt een krachtmens zoals jij dat doet (korte series met beestige gewichten), maar een spierverstevigingsmens (langere series met ietsie minder gewicht).

hoe dan ook, lopen alleen is ook niet altijd zaligmakend. Veel mensen combineren lopen met andere sporten (hetzij conditioneel, hetzij op kracht), en meestal lukt dat best.

Er wordt wel altijd beweerd dat grote zware spiermassa's niet ideaal zijn voor een duurloper, en om eerlijk te zijn zie je ook zelden duursporters met gigantische spiermassa's.

Dus ik ben benieuwd, ik lees in elk geval mee.
Verre van ideaal zelfs. Er is best wel veel onderzoek gedaan naar het zogeheten "concurrent trainen". Op celniveau houdt het in dat ze precies het tegenovergesteld van elkaar doen buiten dat is extra spiermassa verre van efficiënt voor het lichaam omdat spieren zoveel energie kosten en "wij" lopers die energie eigenlijk voor andere dingen goed kunnen gebruiken.

Ik heb mijn weg er nog niet helemaal in gevonden voor nu wil ik eerst even een aerobe basis leggen en van daaruit doorbouwen zeker gezien het feit ik best wel blessure gevoelig ben. Zal tegen de tijd dat ik eruit ben weleens posten wat ik van plan ben. Thanks for stopping by!
RunningJef
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 feb 2014, 15:43

Re: RunningJef - Strength & conditioning

Bericht door RunningJef »

W2D3 - Strength
ME BP: 10x50kg, 5x60kg, 3x70kg, 1x80kg, 1x90kg, 1x100kg
Pull ups: 3x8xbw
Ab circuit 3 oef

Grappig om op te merken dat upperbody lifts meer "lijden" onder het hardlopen dan lowerbody lifts.

W2D4 - Run
laatste 2km vanaf zondag alleen nog 3km en meer. Vandaag stukje in de bossen gelopen maakte best veel verschil voelde mijn benen veel meer dan normaal op een verharde weg. Daarnaast stond er ook best wat wind wat er ook wel wat mee te maken had.

2km in 14:15
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: RunningJef - Strength & conditioning

Bericht door Hellothere »

Ziet er goed uit. Je doet het in elk geval op ’t gemakske, niets forceren, eerst dat lopen onder de knie krijgen, dan pas de rest, en zo hoort het.

Keep running (en al de rest ook uiteraard).
Plaats reactie