Poging tot halve marathon

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
TeamBlue
Berichten: 166
Lid geworden op: 26 mei 2012, 13:30

Poging tot halve marathon

Bericht door TeamBlue »

Beste medelopers,

Jawel, de plannen werden enkele weken geleden gemaakt; ik wil graag in oktober de halve marathon van Brussel meelopen!

Na een winterstop van een 2-3 tal maand ben ik in januari herbegonnen met goede moed. Helaas mocht ik mijn ambitieuze plannen al snel temperen; ik kreeg weer last van mijn schenen door mijn overpronatie.

Na 3 weken en nog altijd geen 3 km te kunnen lopen, ben ik dan maar terug naar het loopcentrum gegaan. Daar kreeg ik nieuwe schoenen aanbevolen (aangesmeerd?); Saucony's. Naar het schijnt dé betere schoen voor overpronerende voetjes.

Nu, 2 runs met deze blitse (uberlelijke) loopschoenen later, steekt de wanhoop terug de kop op. Ik wou vandaag 2x10 minuten lopen met 1,5 minuut wandel ertussen.
De eerste helft liep goed, wat oppervlakkige stramheid maar mijn hartslag op de bloemenerf-heuvel bleef rond de 160 (normaal piekt ze daar naar 170). Een glimlach verscheen op mijn gezicht.

Na 1,5 minuut wandelen, zag ik het weer volledig zitten; nog eens 10 minuutjes. Moest best lukken, toch?
Verkeerd gedacht.

Mijn hartslag bleef stijgen, alsook het pijnniveau in mijn benen. Ondanks mijn pogingen om ze naar beneden te halen bleef ik schommelen op 160. Tegen het einde steeg ze naar 171, inclusief verzuurde kuiten, alwaar ik beslist heb uit te stappen. :cry: Op deze manier is de 21 km toch nog héél ver weg.

Training 01/02
Doel: 10min lopen - 1,5min stappen - 10 min lopen
Duur: 21:07min (30 seconden van het tweede deel moeten afpitsen)
Gemiddelde HR: 152
Maximum HR: 171
Snelheid: 7,87km/h ( :( !!)

Voornemens: stapje terug doen en het schema van S2R nog eens bovenhalen.

Mensen die goede moed en motivatie op overschot hebben; stuur maar hier heen! ;)
Csar1985
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2014, 23:21

Re: Poging tot halve marathon

Bericht door Csar1985 »

Ik zou voorstellen om te wachten tot de pijn in de schenen volledig verdwenen is, anders blijf je in hetzelfde sukkelstraatje (heb hier ook last van ;-)).
TeamBlue
Berichten: 166
Lid geworden op: 26 mei 2012, 13:30

Re: Poging tot halve marathon

Bericht door TeamBlue »

Ik heb er in mijn dagelijkse leven geen last van ;)
Ook niet tijdens het begin van het lopen trouwens ;) Jij wel?

Dus weet niet goed of wachten helpt? Wanneer voel ik dan dat het 'over' is? ;)

Ga morgen toch nog ns proberen denk ik. Minder lange stukjes met meer wandelen tussendoor; eens zien wat dat geeft
TeamBlue
Berichten: 166
Lid geworden op: 26 mei 2012, 13:30

Re: Poging tot halve marathon

Bericht door TeamBlue »

In plaats van gisteren te gaan lopen, ben ik gisteren lang gaan wandelen. Het weer leende zich ertoe; dus een wandeling van zo'n 2 uurtjes gemaakt.

Dan deze ochtend begonnen aan mijn loopje; 5-6-7-8 minuten met telkens ofwel 1 ofwel 2 minuutjes wandelen ertussen.
Ik heb het tot een 'goed' einde gebracht en uitgelopen. Geen scheenpijn deze keer; wel algemene beenpijn. Maar goed, nog doenbaar. Tegen de laatste minuten voelde ik wat verzuring in mijn kuit maar dat verbaasde me ook niet gezien mijn hartslag. Want wat lag die hoog!

De eerste 2 delen gingen vlot. Opnieuw HR 171 op de bergop aan het Bloemenerf. Da's logisch, die haal ik daar altijd. Tegen de 7 minuten kreeg ik algemene 'last' in mijn benen. Mijn hartslag lag ook op 160... Hoger, maar nog niet problematisch.

Het laatste deel; vals plat. Een verraderlijk stukje. Mijn hartslag lag op dat vals plat op maar liefst 171!!! Na dat irritante stukje kwam nog een klein bergopje; HR steeg naar 179!!! Woeps! Ik merk wel dat mijn hartslag hoger ligt als ik op een nuchtere maag loop. Is dit toeval of niet?

Toch uitgelopen. Goed gestretcht erna. Hopelijk volgende keer weer wat beter.

Toch blijf ik teleurgesteld. Ik dacht echt dat dit vlot zou gaan, maar dat was het helemaal niet. Wil in maar toch echt beginnen met de 5-10
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Poging tot halve marathon

Bericht door Holenmens »

Op een nuchtere maag zou je hartslag eigenlijk lager moeten zijn; je spijsvertering verbruikt dan geen energie. Voor inspanningen minder dan een uur heb je normaal gezien genoeg glycogeen (snelle brandstof) in je spieren en lever opgeslagen. Als je vetverbranding wil trainen is het daarom beter om op een nuchtere maag de lange duurlopen uit te voeren.
Maar je hartslag is inderdaad wel hoog ja. Je zou kunnen overwegen om de wandelpauzes wat te verlengen zodat je hartslag wat lager blijft.
Succes!
El Pollo Diablo
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 aug 2013, 22:13

Re: Poging tot halve marathon

Bericht door El Pollo Diablo »

Hier nog een heel sterke overproneerder, die ook op aanraden van 't loopcentrum op Saucony's loopt. En die van mij zijn ook niet meteen de mooiste om te zien - 't motiveert wel om netjes voor mij uit te kijken ipv 't kopke te laten zakken dus misschien is 't nog goed voor de loophouding ;)
Ik had in 't begin ook best wel pijn - niet aan mijn scheenbenen maar aan mijn knie - en hoe moeilijk 't ook was, ik heb er verstandig aan gedaan om even te wachten met lopen en pas te hernemen eens ik pijnvrij was. Liever een beetje mijn ongeduld verbijten dan met 't kopke spelen en meer schade aan te richten.
Wat die hartslag betreft: lijkt inderdaad wat aan de hoge kant, maar misschien kunnen wat meer ervaren lopers ook nog even iets komen vertellen of wat gerichte vragen stellen?
Interessant is de opmerking van Holenmens dat je hartslag trager zou moeten zijn op een nuchtere maag: ik had zelf ook 't gevoel dat een nuchtere maag een negatieve invloed had op mijn hartslag.
TeamBlue
Berichten: 166
Lid geworden op: 26 mei 2012, 13:30

Re: Poging tot halve marathon

Bericht door TeamBlue »

Ik ga vandaag eens in de late namiddag lopen (wat ik vorig jaar ook altijd deed). Eens zien welke invloed dat heeft.
Ik zou ook eens die test moeten doen voor de rusthartslag. Heb die namelijk nooit gedaan en wie weet ligt die ook veel hoger...

Bedankt voor de reacties :)
TeamBlue
Berichten: 166
Lid geworden op: 26 mei 2012, 13:30

Re: Poging tot halve marathon

Bericht door TeamBlue »

Donderdag er uiteindelijk niet meer in geslaagd te gaan lopen vanwege het (nood)weer... Vrijdag van't zelfde, mijn wekkertje gezet 's ochtends vroeg maar wijselijk blijven liggen na de wind en regen horen te keer te gaan.

Dan maar vandaag... om 14:30 nog eens mijn loopschoentjes aangetrokken. Na vorige training, beslist om toch NOG een stapje terug te nemen en wat vond ik dan in het S2R schema; 2-4-5-6-7 minuten lopen met telkens 2 minuten wandelen tussen.

Zo gezegd, zo gedaan. Natuurlijk een beetje strategisch gespeeld en ervoor gezorgd dat ik deze keer mijn verraderlijk vals plat in den bergaf liep :)
Dat heeft er wel voor gezorgd dat mijn loopstukjes heel wat bergop waren, maar liever een bergop dan vals plat ;)

Het ging! Het ging niet goed, maar het ging zeker ook niet slecht! Het ging ;)

Mijn hartslag lag nu gemiddeld op 156, met een maximum van 175... Tijdens het lopen ook af en toe gekeken, heuvels zorgen er consequent voor dat ik naar de 170 ga... Eens de heuvel voorbij krijg ik hem gemakkelijk terug op 160. Maar ik woon onder Brussel; heuvels en afdalingen volgen elkaar zéér snel op, dus weinig tijd voor recup. Tijdens het wandelen ging mijn HR gemakkelijk naar 130, dus denk wel dat dit goed zat.

Een beetje last gehad van de kuitjes (tjah, die bergopjes weer he), maar GEEN scheenpijn ;)
Trouwens iets zeer vreemds opgemerkt; ik versnel in een heuvel? Verklaart misschien ook de hartslag. Iemand dezelfde ervaring?
Afbeelding

Training 08/02
Doel: 2-4-5-6-7 minuten lopen met telkens 2 minuten wandelen tussen
Duur: 32 minuten
Gemiddelde HR: 156
Maximum HR: 175
Gemiddelde snelheid: 7.51km/h

Voornemen? Dit nog 2 keer doen en dan nog eens de 5-6-7-8 proberen.
RunningJef
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 feb 2014, 15:43

Re: Poging tot halve marathon

Bericht door RunningJef »

Aaah de kuitjes dat herken ik maar al te goed :oops: . Goed bezig!
TeamBlue
Berichten: 166
Lid geworden op: 26 mei 2012, 13:30

Re: Poging tot halve marathon

Bericht door TeamBlue »

Vandaag het weer getrotseerd op deze actieve dag! Deze ochtend een uurtje gaan wandelen, deze namiddag een half uur gaan lopen en straks nog behendigheid met de honden. Ik heb mijn calorietjes wel verbruikt vandaag.

Zoals vorige keer vandaag opnieuw 2-4-5-6-7 minuten gelopen. Het ging sneller voorbij als de vorige keer. Tegen de 7 minuten opnieuw kuitjespijn, maar niets onoverkombaar. Gezien ik toch nog wat van huis was na de 7, er nog een minuutje achter geplakt ;-)

Dit keer een hartslag van 150, met een maximum van 165 ;)

Volgens Runkeeper heb ik maar liefst 10 km gelopen met een gemiddelde van 30km/h :lol: Denk dat daar iets misgelopen is

Alleszins, toch het gevoel dat het lichtjes vooruit gaat. ;)
Plaats reactie