Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

Korte intro (man - 36j - 1m95 - 85kg)
Sinds jaar en dag een fervent fietser, zowel toertochten als wedstrijden (vooral individuele tijdritten). Ik ben nooit een veeltrainer geweest door gebrek aan tijd maar nu 2014 in het teken staat van verbouwingen blijft er te weinig tijd over om het fietsen op dit niveau te houden. Om toch geen sabbat sportjaar te moeten inlassen ben ik overgestapt naar het lopen. Met een kortere duur bereik je hetzelfde resultaat (op cardio & conditioneel gebied). Ondanks een meer dan degelijke basisconditie ga ik mezelf niet forceren (blessures…) en ga ik braaf het STR programma volgend. Vanavond net les 5 afgewerkt, ging al vlotter dan les 4.

Enkele ervaringen:
Eerste 2 lessen opnieuw leren ademenen, serieuze aanpassing tov het fietsen…
Ik heb de neiging van vrij snel te lopen (volgens analyse op Strava). Door mijn lengte neem ik wel grotere passen waardoor de snelheid automatisch mee verhoogd.
Buiten 2 blaren (altijd al een gevoelig punt geweest) nog geen ongemakken ondervonden.

Eventueel doel na overgangsjaar EN als het lopen me bevalt:
overschakelen naar Duathlon in de loop van 2015

Ik kijk ondertussen al uit naar les 6!
Laatst gewijzigd door gonzo op 11 apr 2014, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

Vanmorgen les 17 afgewerkt.
Vorige week lichte ongemakjes aan de knie & liesstreek, maar deze week alles terug OK.

Trainingslog is terug te vinden op:

http://www.strava.com/athletes/358626
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door Hellothere »

Welkom hier,

Goeie beslissing in elk geval om het S2R programma te gaan volgen, zelfs al heb je een goede basisconditie. Je spieren, gewrichten en pezen worden bij het lopen immers anders belast dan bij het fietsen.

In het begin, zal het misschien belachelijk gemakkelijk aanvoelen, omdat je conditioneel wel het gevoel hebt dat het allemaal veel te gemakkelijk is, maar je spieren zullen je dankbaar zijn als je hen toch de kans geeft om geleidelijk aan, aan te sterken.

Veel kookplezier nog, en hou ons zeker op de hoogte.
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

Thx voor welkomstberichtje.

Belachelijk gemakkelijk is natuurlijk overdreven ;-). Conditioneel zat het natuurlijk OK, maar de inspanning is niet te vergelijken met het fietsen. De hartslag gaat veel sneller de hoogte in en in tegenstelling tot het fietsen zijn er weinig of geen rustmomenten. Je kan namelijk niet even 'freewheelen' of uitbollen. Daarentegen ben ik tot op vandaag (8ste week afgewerkt) zeer tevreden over de progressie die ik heb gemaakt.

Ik heb de eerste 4 trainingen onmiddellijk werk gemaakt van
1/ Juiste ademhalingstechniek (te oppervlakkig tijdens de eerste 2 trainingen)
2/ Juiste voetafzet (op de hiel tijdens de eerste 2 à 3 trainingen)

Ondertussen zijn deze 2 technieken 'naturel' geworden.
Ademhaling is regelmatig en voldoende diep.
Voetafzet op het midden van de voet.

Progressie nog steeds te volgen op Strava

http://www.strava.com/athletes/358626
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

Vandaag met een prachtige ochtendzon (en lekker fris) les n° 26 afgewerkt. Het ging zo vlot dat ik er nog een blokje van 7' heb aan toegevoegd. Totaal 45' waarvan 4' al stappend, goed voor bijna 10km (9,3 om precies te zijn).

Volgende week = laatste week en dus aan één stuk doorlopen. Ben benieuwd...

Trainingslog:
http://www.strava.com/athletes/358626
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

Eerste les van de laatste week zit erop.

30' non stop kunnen uitlopen. Na 2' rust nog een blokje van 10' toegevoegd, goed voor bijna 9km.
Enkele (misschien voorbarige) conclusies:
1/ Programma volgen loont, ben perfect in staat om 30' te lopen na 9 weken
2/ Egaal tempo houden lukt meer dan behoorlijk (zelfs bij overgang hard-onverhard en vice versa)
3/ 'natuurlijk' tempo ligt blijkbaar tussen 4'30" en 4'40"/km
4/ Loopduurvermogen is OK
5/ Progressie na dit programma ligt dus vooral in het tempo en minder op duur

Er zit dus maar 1 ding op:
'Keep running' !

http://www.strava.com/athletes/358626
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

S2R programma afgewerkt!
Laatste les met enkele dagen vertraging aangevat wegens lichte knieblessure - iliotibiaal frictiesyndroom (lopersknie). Enkele dagen rust hebben hun werk gedaan, toch is het opletten geblazen. Kon de 30' vlot uitlopen aan een behoorlijk tempo.
Morgen loopanalyse laten uitvoeren...

Vanaf volgende week wordt het onderhouden, nadien wat intervaltrainingen inlassen om tempo op te trekken.

Ter info

Laatste run:
8,3km
37'33"
4:31 /km

Zie trainingsblog
http://www.strava.com/athletes/358626
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door Hellothere »

tof dat je hier je dagboek bijhoudt.
Ook ik ben al jaren zowel fervent loper als fietser (mountainbiker), 2 sporten die overigens perfect te combineren zijn, dus ik volg het wel een beetje, en ja, ik heb het ook ondervonden dat je als mountainbiker met redelijke basisconditie niet moet denken dat je gelijk kilometers kan gaan lopen :oops:

Als je hier wil blijven schrijven, stel ik voor om dit topic te verplaatsen naar Dagboeken, als je wenst wil ik dat wel doen.
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

Hellothere schreef:tof dat je hier je dagboek bijhoudt.
Ook ik ben al jaren zowel fervent loper als fietser (mountainbiker), 2 sporten die overigens perfect te combineren zijn, dus ik volg het wel een beetje, en ja, ik heb het ook ondervonden dat je als mountainbiker met redelijke basisconditie niet moet denken dat je gelijk kilometers kan gaan lopen :oops:

Als je hier wil blijven schrijven, stel ik voor om dit topic te verplaatsen naar Dagboeken, als je wenst wil ik dat wel doen.
Inderdaad wat begon als een introductie is overgegaan naar een soort dagboek. Ik zie niet direct hoe ik dit topic kan verplaatsen, dus stel ik voor dat je dat van mij even overneemt. Dit weekend volgt een verslagje van mijn loopanalyse.
Trouwens bedankt voor jouw reacties! Bij mij ligt de focus dit jaar op het lopen wegens tijdgebrek maar vanaf 2015 neem ik het fietsen weer op naast het lopen. Lopen mag dan een nieuwe sport voor mij zijn, waardoor de drive automatisch wat hoger ligt, maar toch lijkt de voldoening sterker dan bij het fietsen.
Wordt vervolgd...
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door Hellothere »

Voila, uw topic is verplaatst naar Dagboeken / verslagen.
In "Introductie" blijft een "schaduwonderwerp" achter (zeg maar een link naar de nieuwe locatie), zodat je zelf het onderwerp niet gelijk kwijtbent.

Onder de dagboeken zullen je postings zeker de aandacht krijgen die ze verdienen, en is de kans dat je zinvolle adviezen (en aanmoedigingen) krijgt ook wel groter.

Veel succes, ik blijf meelezen.
Plaats reactie