Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

Het eerste loopevenement is een feit.

Eind september na 3 maand inactiviteit en een eerste start to run ervaring (kraakbeenblessure) opnieuw rustig beginnen lopen. Telkens afstanden tussen 5 & 12km, vooral offroad en piste om knie te sparen. Daar de pijn uitbleef me impulsief ingeschreven voor de eindejaarsjogging 10K van Kampenhout (15/12). Een à twee trainingen per week moeten voldoende zijn, want meer durfde ik de knie niet belasten. Hieronder een verslagje dat ik schreef voor familie en sympathisanten (waar ik jullie onder catalogeer). Niet alle informatie is relevant, maar dat geeft niet.


Relaas van mijn eerste Eindejaarsjogging in Kampenhout, was trouwens de 25e editie en ditmaal in Berg City.

Zoveel training had ik er nu ook niet opzitten maar een 10km fatsoenlijk uitlopen was het minimumdoel dat ik voor ogen had. Anders gezegd alles onder de 48' was goed zonder meer, alles onder de 45' uitstekend. Samen met Timmy 'Stimpy' richting de start warmgelopen, nog een paar 'would-be-warming-up-bewegingen' om zo echt mogelijk over te komen en aftellen maar naar de start. De goesting was groot ondanks de slijmen en het hoesten van de voorbije dagen. Wonderwel was het vandaag net allemaal een ietsiepietsie beter, de adrenaline van het moment zeker. Mooi vooraan plaatsgenomen met het gedacht overspoeld te worden door het jong en/of ervaren lopersgeweld. Je inspanning indelen kan je op verschillende manieren doen: op gevoel/ervaring, op hartslag, op tempo. Het eerste is (nog) niet van toepassing, het tweede is al lang achterhaald (ook bij het fietsen), alleen al door de ziekte kan je hartslag hoger liggen dan normaal dus geen referentie. Tempo daarentegen, of anders gezegd het aantal minuten en seconden per kilometer kan ik veel beter inschatten. Elke kilometer geeft mijn Garmin-horloge een signaal met het gelopen tempo, in functie daarvan wordt het tempo aangehouden, opgedreven of afgebouwd. Simpel toch? Aan de start al een aantal bekenden (oa Matthias G en Luc VE) die zich hadden voorgenomen mijn tempo te volgen, gezien mijn doel van 45 à 48 minuten. 3 2 1 GO, onmiddellijk het goede tempo zoeken in het Loverdal (licht bergop toch wel) en ik zie de eerste gelederen letterlijk wegspurten (het gaat hier toch wel degelijk over een 10km hé mannen, allez voor sommigen 5 maar toch...) Aan Mario, stond reeds een eerste delegatie supporters met Moeki, Samsi en Titi. Zonder sentimenteel te worden zag ik toch de fiere oogjes van GGjunior. Ik voel dat het goed vooruitgaat bij het opdraaien van de Grootveldstraat (ook gekend als Leuvensebaan), maar wordt toch galant voorbijgestoken door snellere gazelles. "Geen paniek, we volgen ons tempo remember". Een tweede en derde delegatie supporters staat me op te wachten, respectievelijk de familie Maes en mijn liefie. Eerste kilometer aan 4'05", lap veel te rap natuurlijk maar het gaat nu zo goed. Ik vertraag lichtjes maar voel dat ik hier en daar al wat te voortvaren starters begin bij te benen. Op de Ring (rond het Lemmeken welteverstaan) liep ik mooi in het zog van 3 lopers, wat toch een voordeel blijkt (zie 2e ronde). Na de passage aan de '5 Eiken' ga ik erop en erover richting 'Beire Fluit', waar er geen pint staat te wachten maar een zalige afdaling richting Fazantendal. Hier volgt een eerste confrontatie met de keuze voor de 10km, hier en daar zijn er aantal aan het spurten richting aankomst van hun 5km, waar ik geen aandacht probeer aan te geven want straks volgt de tweede beklimming van de 'Côte de Loverdal'. Eerst nog de aanmoedigingen meepikken van het gekende trio Moeki, Samsi & Titi maar voel dat eerste kilometer van de 2e ronde een stuk trager gaat ... niet getreurd nog steeds onder de 4'30" per kilometer. Verval blijft met ander woorden beperkt. Ondertussen werd delegatie nummer 3 versterkt met 'de Gille & Nonkel Ronny' die lieten uitschijnen dat er wat sleet begon op te komen. "Jamaar het is hier wel windtegen hé", probeer ik nog mee te geven. Effectief de Grootveldstraat werd nog het lastigste stuk en ik stond er alleen voor. Niemand onmiddellijk voor me en geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht om me te laten inlopen door een achtervolgend 6-tal. "Trouwens waar blijft Matthias," dat is normaal gezien toch een veel betere loper... Opnieuw 'de Ring van het Lemmeken' rond, in niemandsland want de plaatsen lagen precies al vast bij de doortocht. Een klein dipje tussen 'de 5 Eiken' en 'Beire Fluit' zorgde ervoor dat mijn Top40 plaats eraan was, want een 8-tal moest ik laten voorbijgaan. Nu volgde de afdaling richting 'La Vallée des Fazants' waardoor het tempo opnieuw lichtjes omhoog kon, een kwestie van vasthouden nu. Dat lukte nog, maar aan hartslag 180 (al gedurende de voorbije 4km) kon er geen noemenswaardige spurt meer af. Wel snel genoeg want Matthias kwam 7 seconden later binnen. Hij heeft een sneller 2e deel gelopen, maar net niet voldoende om eerste Kampenhoutenaar te worden. Inderdaad beste lezers, als debutant ben ik erin geslaagd de eerste van de Gemeente Kampenhout te worden. Eindtijd: 43'18" of een kleine 14km/u. Uitstekend dus.


Activiteitslog Strava (met Garmin geregistreerd)
http://www.strava.com/activities/229331287/overview

Uitslag
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

Ondertussen ook mijn eerste 2 (cross) duatlons afgewerkt.

Verslag SP&O Duatlon Hofstade - 01/03/2015

SP&O Duatlon Blosodomein Hofstade (Hofstade Plage voor de locals) - Hier staan we dan na een voorzichtige inleiding in het lopen met ups en downs (opbouw - knieblessure - heropbouw - achillespeesblessure), maar toch net op tijd klaar om een degelijke prestatie neer te zetten. Volume heb ik niet getraind wel telkens korte intensieve sessies, ambitie dit jaar is beperkt tot korte inspanningen. Mijn hoop is gevestigd op een goede fietsbeurt, maar de omloop ligt me absoluut niet. Draaien en keren, rond bomen plooien,… dat kan mijn 29er Extra Extra Large niet aan en al zeker niet het lange lijf dat erop zit. Vermogen in overvloed maar kan het niet voldoende kwijt op dergelijk parcours. Verkenning van vorige donderdag bevestigde wat ik al vreesde - ploeterpartij met weinig stukken waar ik het verschil zou kunnen maken. Maar laten we niet vooruitlopen op de feiten, er moet ook nog gelopen worden. Inschrijving en klaarzetten materiaal verloopt zeer vlot, nog eens kijken hoe het zit met de wisselzone want ook dit is nieuw en zeker niet onbelangrijk. Volgens sommigen een discipline apart… Van het beloofde extreem weer is er geen sprake, hele dag kurkdroog wel veel wind maar niet zo erg als voorspellingen. Korte briefing en de meute sprint weg, ik doe even mee maar zoek heel snel mijn eigen ritme en dat ligt blijkbaar een pak lager als 2/3 van het deelnemersveld. Eenmaal rond de grote vijver of 3,1km en we kunnen aan de fietsproef beginnen. Halverwege de vijver durfde ik niet achteruit kijken, want zag veel volk voor me en hoorde niets achter mij. Gelukkig kon ik naar het einde toe toch wat plaatsen winnen maar keek er al tegenop om op deze technische omloop aan een inhaalmaneuver te beginnen. Wissel naar het fietsen ging vlot, maar kan nog beter, vond wel snel de goede pedaalslag en gewenst vermogen. Nu is het een kwestie van 1/ recht te blijven op dit verraderlijk parcours en 2/ zoveel mogelijk plaatsen te winnen. Geen van beide was een evidentie. Maximale concentratie was geboden, want stuurfouten lagen achter elke boom te wachten al dan niet door eigen inbreng. Bij het ingaan van de 2e ronde had ik niet echt de indruk veel te zijn opgeschoven, maar mijn vader vertelde dat ik zeker 30 plaatsen had gewonnen. Eindelijk een positieve vibe! Op de langere stukken windop voelde ik wel dat er veel opzat en dat er niemand kon of zin had om aan te pikken. Jammer genoeg waren deze stukken tekort om echt brokken te maken. Ronde 2 en 3 verliepen gelijkaardig zonder terugval maar met iets meer vrijheid op het parcours. De verschillen liepen op, zowel vooraan als achteraan. Opnieuw een vlotte wissel nu naar het lopen, maar de eerste honderden meters in het losse zand voelden zwaar aan. Zeker niet te voortvarend van start gaan, durfde ook niet goed. Eerste kilometer 2e run was dan ook de traagste van alle 6. De 2 slotkilometers van mijn eerste duatlon verliepen opnieuw op niveau en geven me vertrouwen voor het vervolg. Aan de aankomst wel nog steeds het gevoel dat ik ergens rond 60-80ste plaats moet zijn gefinished, maar uitslag is onverhoopt. Dik onder de beoogde 1u30 en 32ste algemeen (11e categorie). Zeer tevreden met deze eerste ervaring! Thanks aan de supporters langs de kant.

Verslag Baik XDuatlon Nossegem - 08/03/2015

Verslag Baik XDuatlon Nossegem (Noskoem voor de locals) ofwel deel 2 van het tweeluik Duatlon-initiatie waarvoor ik me een 6-tal weken geleden nogal impulsief inschreef. Vorige zondag in Hofstade was een opsteker waardoor de lat voor deze nieuwe Duatlon, die me in principe beter moest liggen (lees: minder draaien en keren), weer iets hoger mocht gelegd worden. Jammer genoeg startte ik de week met een nieuwe blessure, na de kuit- en achillespees was het scheenbeen aan de beurt. De kleinste loopbeweging was al teveel, daarenboven een dagje Batibouw op donderdag (zware kost, niet te onderschatten…). Toch bleef de moral hoog en wou en zou ik starten, pijn of geen pijn, de wedstrijdsituatie zal deze wel deels neutraliseren. Starten doen we met 4km lopen - voornamelijk verhard met een passage in bos, maar goed beloopbaar - 20km MTB afwisselend verhard, onverhard, weiland, single track, op af - 2km slotloop met 1 km in voornamelijk dalende lijn en 1km bergop tot aankomst. Opwarming beperk ik tot het fietsen, gezien de voorbije dagen. Loslopen tot aan de start met oplopende pijn thv scheenbeen, maar na 500meter wedstrijd volledig verdwenen of vervangen door andere pijn wink-emoticon. Een zorg minder dus, maar ondanks dat en een naar mijn doen vlotte start (2km à 3’45”/km) moet ik opnieuw vaststellen dat de helft van het deelnemersveld voor me uitloopt. Geen paniek, tijdens het fietsen kan je bijna overal vlot voorbijsteken en de wind is mijn bondgenoot. Ik wissel als +/- 48e(!), vind onmiddellijk de gewenst wattages en kan aan inhaalrace beginnen. Steun moet ik niet verwachten, maar rij het liefst mijn eigen tempo dus geen probleem. Ik schuif vlot op in het deelnemersveld telkens met de neus in de wind. Begin van de laatste ronde krijg ik een goede tijdrijder (Pascal Vanaudenaerde) in het vizier en beslis om er in 1 beweging naar toe te springen om dan ook even op adem te komen in zijn wiel. Hij blijft een stevig tempo ontwikkelen en ik beslis om op een technische passage wat afstand te nemen want ik weet dat hij in de slotrun toch opnieuw vlot zal weglopen van mij. Effectief na de wissel, die bij een ervaren duatleet als Pascal een stuk vlotter gaat, is hij me reeds voor en ik zie hem onmiddellijk afstand nemen. Vlak voor de wissel verneem ik van mijn vader dat ik in 17e positie zit, maw een dikke dertig plaatsen opgeschoven door een goede fietsbeurt. Hopelijk niet te diep gegaan tijdens het fietsen, want zou graag die top 20 plaats vasthouden. Vlak na het buitenlopen van de wisselzone gaat er me een 2e man voorbij waardoor ik slechts 1 plaats mag verliezen op 2km. Niet evident, maar de fietsachterstand van mijn concurrenten blijkt toch te groot om mijn matige slotrun af te straffen. 19e dus op een behoorlijk kwalitatief deelnemersveld. Opnieuw goed gedoseerd en tevreden met het resultaat. Leuke kennismaking met dit wereldje en wordt zeker vervolgd... Opnieuw dank aan de supporters langs de kant
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

Blessureleed

Sinds de start to run toch al een aantal blessures doorlopen.

1/ Knie - kraakbeenletsel
Opgelost met kuur van 3 maanden Mobiflex

2/ Achillespees - Kuitspier
Ortopedische consultatie => te korte kuitspier + te flexibele voorvoet + holle voet ondersteunen met zool
In behandeling bij kine - rugoefeningen, stretchoefeningen

3/ Scheenbeenvliesontsteking
Rusten... (momenteel 16 dagen niet gelopen)

Opgelet: ben telkens in beginstadium van letsel/pijn gestopt en met behandeling gestart.
Hierdoor snel herstel en pijnvrij fietsen ter compensatie
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door Hellothere »

Prachtig die verslagen, zou zo kunnen geschreven zijn door een Fredje De Bruyne of een Rik De Saedeleer .
Scheelt ook niet zoveel of ik hoor daar Michel Wuyts zeggen : Gonzooke Gonzooke Gonzooke, wat doe je nu ??? :lol: :lol: :lol:

Wat die blessures betreft ... Da's al een mooi palmares. Ik zie dat je een dik jaar geleden bent begonnen met de S2R .

Zowel de knie als de scheenbeenvliesontsteking zijn typische blessures tgv overbelasting.
Ook de achillespees wijst toch wat in die richting (hoewel dat bovenop andere zaken komt blijkbaar).

Bovendien geef je ook aan dat je zelfs met serieuze pijn, nog altijd gaat lopen.

Zou het kunnen dat je toch soms wat te veel hooi op je vork neemt, en bovendien ook niet altijd naar je lichaam luistert ?
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

@ Hellothere

Thanks voor leuke en kritische reactie.

Ik luister wel degelijk naar mijn lichaam, hierdoor zijn de blessures tot op heden altijd beperkt geweest in de tijd en kon ik tijdig opnieuw hernemen. Maar ik geef toe dat de 2e duatlon in principe te vroeg kwam. De week ervoor 1x kort gelopen met pijn en dan maar wijselijk gerust tot de wedstrijddag. Tijdens opwarming wat last maar tijdens wedstrijd niets... Nadien is het in rust opnieuw opgekomen (scheenbeen). Dus verplichte rust sinds 8 maart. Jammer want dacht net intervaltrainingen op te starten. Ondertussen volledig pijnvrij maar ga nog even wachten.

Misschien moet ik wel die typische overbelastingsblessures doorworstelen alvorens echt gelanceerd te zijn. Na 20jaar slechts 1 sport beoefend te hebben (fietsen) lijkt me dit ook niet echt onlogisch.

Belangrijkste om te onthouden is dat ik samen met kine werk aan mijn zwakke punten en waarschijnlijke oorzaken van deze blessures. Hopelijk kan ik op korte termijn opnieuw beginnen opbouwen.

Wel vervelend dat loopanalysecenter me antipronatieschoen aanbeveelt en podoloog (die me ook ortopedische zool heeft gemaakt) een neutrale schoen...
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door martmarbus »

Een Sabbatjaar. Mooie term.

Dat wielren en hardloop trainen elkaar niet bijt is bekend. Wel in het begin uitkijken voor blessuren.
Want bij het hardlopen gebruik je net iets andere spieren dan bij het fietsen.
Denk aan de lange en korte spieren.
qua conditie zal het je zeker niet tegenvallen en uit ervaring weet ik dat je echt moeite zal hebben met het STR programma.
Als je wat langer STR doet zul je merken dat 30 minuten al snel te weinig zal zijn. Geen angst als je een les twee keer achter elkaar loopt en zo een uurtje bezig bent.
Ik wens je veel succes.

gonzo schreef:Korte intro (man - 36j - 1m95 - 85kg)
Sinds jaar en dag een fervent fietser, zowel toertochten als wedstrijden (vooral individuele tijdritten). Ik ben nooit een veeltrainer geweest door gebrek aan tijd maar nu 2014 in het teken staat van verbouwingen blijft er te weinig tijd over om het fietsen op dit niveau te houden. Om toch geen sabbat sportjaar te moeten inlassen ben ik overgestapt naar het lopen. Met een kortere duur bereik je hetzelfde resultaat (op cardio & conditioneel gebied). Ondanks een meer dan degelijke basisconditie ga ik mezelf niet forceren (blessures…) en ga ik braaf het STR programma volgend. Vanavond net les 5 afgewerkt, ging al vlotter dan les 4.

Enkele ervaringen:
Eerste 2 lessen opnieuw leren ademenen, serieuze aanpassing tov het fietsen…
Ik heb de neiging van vrij snel te lopen (volgens analyse op Strava). Door mijn lengte neem ik wel grotere passen waardoor de snelheid automatisch mee verhoogd.
Buiten 2 blaren (altijd al een gevoelig punt geweest) nog geen ongemakken ondervonden.

Eventueel doel na overgangsjaar EN als het lopen me bevalt:
overschakelen naar Duathlon in de loop van 2015

Ik kijk ondertussen al uit naar les 6!
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door Hellothere »

gonzo schreef:Ik luister wel degelijk naar mijn lichaam, hierdoor zijn de blessures tot op heden altijd beperkt geweest in de tijd en kon ik tijdig opnieuw hernemen.
Met peesontstekingen moet je wel opletten, dat is een blessure die langzaam in je systeem sluipt als het ware.
Heb enkele jaren geleden ook zo gesukkeld met achillespees. In het begin voel je nauwelijks iets, de pijn (was niet echt pijn, eerder een ongemak) is snel weg, en tijdens het lopen, omdat er een betere doorbloeding is, voelde ik de eerste keren zelfs niets.

Tot de pijn niet meer wegging => paar weken lappenmand. Want net door de mindere doorbloeding van pezen, geneest een peesontsteking ook minder snel.

Maw : dus ook met kleine pijntjes of zelfs ongemakken rekening houden.
gonzo schreef:Wel vervelend dat loopanalysecenter me antipronatieschoen aanbeveelt en podoloog (die me ook ortopedische zool heeft gemaakt) een neutrale schoen...
Da's al een probleem wat ik niet heb.
De uitbater van mijn runningcenter is tevens podoloog. Alles onder één dak ;) .
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

Ondertussen weer een paar weken verder.

6 weken ZONDER te lopen
6 weken MET behandeling kine (rug - kuit)
6 weken MET dagelijkse inlegzolen

Dus tijd voor een voorzichtige poging om het lopen te hernemen.
In eerste instantie gestart op loopband bij kine, nadien op dempende piste en tenslotte zeer uitzonderlijk op verharde ondergrond.
Na enkele weken treedt opnieuw dezelfde blessure op, lichte pijn scheenbeen (ontsteking, haarscheurtje...)
Conditioneel alles perfect, zou kunnen blijven lopen, maar verstand zegt STOP

Misschien opnieuw langsgaan bij orthopedist...
gonzo
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2013, 15:19

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door gonzo »

UPDATE

Weer 3 maanden verder, maar vooral met goed nieuws. Ondertussen onder begeleiding van osteopaat die oa beenlengteverschil van +/- 1cm vaststelde. Voor niet-sporters is dit minder 'erg', maar met intensieve belasting dient dit gedeeltelijk gecorrigeerd te worden. Steunzolen aangemeten en oefeningen om buiging naar links soepeler te maken. Dit alles samen met het dragen van compressiekousen (Herzog, en neen geen belangen bij dit merk) tijdens het lopen zorgen ervoor dat ik nu toch al bijna 3 maanden volledig pijnvrij loop. Vooral het effect van de compressiekousen is me niet te onderschatten. Tijdens het fietsen gebruik ik deze bewust niet op aanraden van kine, zodat de pezen en spieren toch nog vrij kunnen bewegen tijdens andere sporten.

Gisterenavond nog een duatlontraining afgewerkt (6km / 40km / 4km) dit vooral om mezelf eens te testen want er staan dit jaar in principe geen wedstrijden op de kalender.

Activiteiten nog steeds te volgen op:
https://www.strava.com/athletes/358626
Gebruikersavatar
Bubbels**
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2013, 22:22

Re: Overgangsperiode (fietsen => lopen)

Bericht door Bubbels** »

Heel fijn om te lezen dat alles je nu veel beter vergaat!
Zal vast een hele opluchting voor je zijn om weer te kunnen lopen zonder pijn :)
Plaats reactie