Weekboek voorbereiding marathon 19 April

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Weekboek voorbereiding marathon 19 April

Bericht door Holenmens »

Vooruit, ter stimulans, lering en vermaeck zal ik de inspanningen op min of meer regelmatig basis neerpennen.

D-Day is 19 April, dan gaat de marathon van Zeeuws Vlaanderen van start; niet al te drukke marathon (600 deelnemers) waar het accent ligt op een mooie tocht door de natuur en niet op de snelheid. Grote stukken gaan dan ook over het onverharde, en bijkomend voor of nadeel is de windrichting. Er word min of meer dezelfde richting gelopen dus het risico bestaat op wind tegen de hele koers.

Streeftijd is 3:45, volgens de verschillende schema's die her en der te vinden zijn zou 3:35 mogelijk zijn. Voorlopig loop ik op een schema van My Asics (op Brooks) en heb er nu 31 van de 930km's opzitten. De trainingen door de weeks zullen voornamelijk op de loopband gebeuren wegens geen tijd als het licht is, de lange duurloop wil ik wel "echt" doen in het weekend.

Ik start zonder blessures, en ook zonder historie op dit gebied op een paar lichtjes overbelaste pezen in voet en lies na dit voorjaar. Toertjes tussen 25 en 30 km loop ik nu aan 10km/u met gemiddelde hartslag van 140. Dit jaar heb ik er in totaal ongeveer 900km opzitten. Gestart met lopen vorig jaar augustus met wat overgewicht wat ondertussen verdwenen is.

Zo nu staat het hier en is er geen weg terug!
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Weekboek voorbereiding marathon 19 April

Bericht door Hellothere »

Yezzzz, je hebt hierbij al zeker 1 trouwe lezer van je dagboek ... euh ... weekboek.
Alfred

Re: Weekboek voorbereiding marathon 19 April

Bericht door Alfred »

Tof dat steeds meer regulars op het forum hier zich wagen aan de marathon.
Ik lees zeker mee!
flightleader
Berichten: 879
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:08
Locatie: Ledeberg
Contacteer:

Re: Weekboek voorbereiding marathon 19 April

Bericht door flightleader »

En natuurlijk lees ik ook mee...
Lopen is een avontuur, genoeg stof voor een blog:
[url=http://www.flightleader.be/wordpress/]A Running Female Gamers mind[/url]
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Weekboek voorbereiding marathon 19 April

Bericht door Holenmens »

Oeps :oops: gelijk problemen met mijn schema.

De deur uitgegaan voor een comfortabele loop van 9km volgens schema (comfortabel volgens schema is tussen 11 en 12km/u en als je buiten adem raakt vertragen). Prima, beginnen lopen maar had niet op mijn Garmin gekeken en was ook niet buiten adem dus lekker aan het lopen. Na een tijdje toch tempo even gecontroleerd en ik liep aan 12,6km/u met een hartslag van 140. Het ging nog steeds comfortabel dus dat was al 1 van de 2 schema criteria goed. Zoals je hier zo heel af en toe wel eens hoort is het belangrijk om naar je lichaam te luisteren, zo gezegd zo gedaan, mijn lichaam vertelde me dat het tijd werd om nog een tandje bij te geven. Goed geluisterd, tot mijn verbazing resulterend in een verbetering van mijn PR op 10km :P was 47,22minuten, nieuwe tijd: 45:36

Tot zover mijn eerste "comfortabele" loop. Deze week (conditioning week) dus 35km van de 925 afgelegd, zeer tevreden over snelheid uiteraard, alle trainingen zonder noemenswaardige inspanning afgewerkt.

Volgende week begint de periode Getting Faster deze duurt 8 weken. Dit zou voor mij wel eens de zwaarste periode kunnen worden mentaal gezien. Zo goed als elke loop is een vrij snelle loop met als toppunt 18 km lopen aan 12km/u. Dat is een lange afstand om aan dat tempo te lopen omdat het wel degelijk inspanning en concentratie vraagt en deze niet zoals de langzame duurlopen al slapend weg te lopen is.

Vanaf nu beloof ik om braaf naar het schema te luisteren en nooit meer eigenwijs te zijn.
Capture.JPG
Capture.JPG (22.31 KiB) 3214 keer bekeken
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Weekboek voorbereiding marathon 19 April

Bericht door Holenmens »

1 week van de "Getting Faster" periode zit erop. Het viel me eerlijk gezegd helemaal niet tegen, ik kan het tempo goed aan ademhaling en hartslag blijven ok, geen spierpijn ofzo. In totaal 38km met snelheid tussen 12 en 13,5km/u. Ik merk dat ik toch wel een km of 2 tot 3 nodig heb om opgewarmd te raken, het kan zijn dat ik dat standaard naar 5 ga brengen, of misschien opwarmen op de koersfiets (staat in de winter toch al op de rollen naast de loopband). Deze tempo's kunnen niet ongestraft gelopen worden zonder goede warming up lijkt me.

Ik eet wel (veel) meer als anders; gewicht blijft wel stabiel maar tempolopen lijkt me duidelijk meer brandstof te vragen dan langzame duurlopen.

Ik realiseer me nu eigenlijk al hoe saai deze verslagjes zullen worden... Ik kan er altijd nog een 2 wekenboek van maken natuurlijk.
Capture.JPG
Capture.JPG (77.59 KiB) 3195 keer bekeken
-Edit: board software plaats bijlagen nog altijd dubbel zo te zien
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Weekboek voorbereiding marathon 19 April

Bericht door Holenmens »

Alweer een week voorbij, 120 van de 950km zijn achter de rug. Vandaag had ik mijn andere schoenen weer eens uit de kast gehaald, na 10km al blaren in holling van beide voeten. De Asics Kyano's gaan nu dus in de container, ben het zat. Al eens andere zolen geprobeerd maar het helpt allemaal niet. Afgezien hiervan gaat het wel lekker, tijdens de zgn opbouw trainingen (stapsgewijs versnellen van 12 tot 13,3km/u) heb ik wat hellingen van 5 of 10% meegenomen om wat meer afwisseling te hebben en me voor te bereiden op de halve marathon van Cadzand in februari die voor een groot deel over duinpaden gaat waar nogal wat korte steile stukken in zitten.
Capture.JPG
Capture.JPG (51.45 KiB) 3167 keer bekeken
flatcoatjrt

Re: Weekboek voorbereiding marathon 19 April

Bericht door flatcoatjrt »

Zo te lezen gaat het mooi volgens schema! Ga zo door :D

Gr Mirjam
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Weekboek voorbereiding marathon 19 April

Bericht door Holenmens »

Vandaag bij een sportfysio langs gegaan voor een check up. Het hele onderstel + rug is nagekeken en alles was in orde alleen 1 spiertje in de heup was wat stijf, dit is losgemaakt (=met elleboog proberen zoveel mogelijk pijn toe te dienen aan een weerloos slachtoffer). Voor de zekerheid de geplande duurloop ingekort van 18 naar 10km. Verder nog steeds prima op schema; deze week aanvullend op het trainingschema nog een paar uurtjes op de fiets doorgebracht.
Volgende week is een rustig weekje; 2x 9km snelle tempolopen en 1x 5km langzaam.
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Weekboek voorbereiding marathon 19 April

Bericht door Holenmens »

Eerder deze week de 2 geplande loopjes volgens plan uitgevoerd, vandaag was ik van plan om een 10km wedstrijdje te lopen (Scheldeloop Terneuzen) maar aan de inschrijftafel me in een opwelling ingeschreven voor de halve marathon. Dit met het idee om er een langzaam duurloopje van te maken. Echter mijn Garmin is al twee weken weg ter reparatie, dus ik had eigenlijk geen idee hoe ik aan het lopen was. Dus ik dacht langzaam gestart te zijn, leek ook wel te kloppen want ik werd van alle kanten voorbijgelopen (5 en 10 km startten samen). Na 1 ronde van 10km komen we op de atletiekbaan en ik zie op de klok dat er nog maar 55 minuten voorbij zijn. Eerst dacht ik dat dat niet kon kloppen want ik was nog zo fris als wat, ik dacht aan 10,5km of zo aan het lopen te zijn. Besloten om toch maar een stapje extra te zetten. Goed voor een tijd van 1:44, dus 12,1 per uur :shock: Laatste paar km wel serieus afgezien, wist niet dat tepels zoveel zeer konden doen, volgende keer maar tape over plakken als het wat fris is.

Mooie loop, over de Scheldeboulevard, en een paar rondjes op de atletiekbaan. Dat loopt eigenlijk wel lekker, dit was de eerste keer dat ik op zo'n baan liep.

Volgende week zal er misschien van lopen niet veel in huis komen, wegens werkzaamheden een dag of wat in het noorden van Zweden en het licht gaat daar al snel uit s'avonds. De meeste hotels daar hebben wel een gymzaal met loopband maar de verwarming staat daar vaak belachelijk hoog.
Plaats reactie