Nath_* loopt....

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Nath_*
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 sep 2013, 14:19

Nath_* loopt....

Bericht door Nath_* »

Hoi allemaal!

Ik stel me even voor: ik ben Nathalie, 25 jaar en eind juni/begin juli voor de 1000ste keer gestart met start to run. Ik heb ongeveer 25 kilo overgewicht en begon vroeger altijd enthousiast aan een dieet, wat ik dan combineerde met start to run. Na een week of twee lopen gaf ik dan altijd op, omdat ook het dieet niet lukte en ik niet snel genoeg afviel. Dom, ik weet het, maar geduld is nooit mijn sterkste kant geweest..

Deze keer ben ik dan aan start to run gestart met een andere motivatie: niet het gewichtsverlies, maar het opbouwen van een (basis) conditie werd mijn nieuwe doel! Ik heb dan 2 mensen gecharterd om mijn loopmaatje te worden (mijn man en een vriendin van de hondenschool) en toen zijn we gestart. Nadat we een aantal weken ver waren, heb ik me in een opwelling ingeschreven voor dwars door Turnhout (5K op 24 augustus). Mijn start to run zou normaal aflopen die week, en ik dacht, waarom niet?

Om het even samen te vatten: niet alle lessen van de start to run gingen even vlot, maar dit had ik ook niet verwacht. Mijn man en vriendin hebben bovendien een veel sneller looptempo, waardoor dit voor mij soms best frustrerend werd. (Zij lopen dan voorop en draaien pakweg elke 200m even terug tot bij mij, om me aan te moedigen en dan "snel" weer weg te spurten :oops: ). Gelukkig heb ik ook een loopmaatje gevonden dat mijn tempo wou volgen (niet dat hij veel keus had want hij hing namelijk aangelijnd aan mijn middel vast ;) ). Ik liep trouw elke les uit zoals Evy zei. Ik liep nooit langer, maar ook nooit korter dan de opgelegde loopstukjes. En zo was voor ik het goed en wel besefte de volledige lessenreeks voorbij en was daar de dag van de "wedstrijd" aangebroken. Mijn man had tegen iedereen verteld dat ik start to run had gedaan en mee ging doen aan de wedstrijd, waardoor er ook een aantal supporters op post waren. Spannend! Ik had mezelf op voorhand als doel gesteld om gewoon uit te lopen, zonder een specifieke tijd voor ogen, maar vooral ook zonder wandelen. En dat is me gelukt! Ik heb er 42.5 minuut over gedaan, maar heb geen seconde gewandeld. Wat was ik trots!

(Helaas kwamen er ook reacties van mensen die zeiden: ik loop nooit maar kan zeker 5km lopen binnen de 30 minuten, of 25 etc. waardoor ik me nadien toch een ongelofelijke slak begon te voelen... Gelukkig heb ik een schat van een man en ouders die zeiden dat ik nu eenmaal 25 kilo extra meezeul, het maar mooi wel gedaan heb en dat "cafépraat" veel gemakkelijker is dan het werkelijke uitvoeren.)

Sinds de "wedstrijd"loop ik nog steeds vrolijk verder, en ondertussen ben ik gestart met de keep running lessen van Evy. Vanavond ga ik erop uit om les 8 te lopen. Dit is 41 minuutjes joggen en mag geen probleem opleveren aangezien ik dit al gedaan heb :D . De interval lessen vallen me wel zwaar, maar ik merk toch al resultaat. Vorige les heb ik op 30 minuten 4km gelopen! Lang leve GPS tracking. Ik ben dan ook benieuwd om te zien of ik straks verder dan 5 km geraak. Ik doe mijn best.

Ik ben dit dagboek vandaag gestart voor mezelf, om mijn progressie bij te houden, en als een soort motivatie om te blijven lopen. Ik zal jullie dan ook (hopelijk) regelmatig lastig vallen met geleuter over mijn nieuwste persoonlijke overwinningen en "successen"!

Tot schrijfs!

Nathalie
LievenJ
Berichten: 109
Lid geworden op: 16 aug 2013, 10:03

Re: Nath_* loopt....

Bericht door LievenJ »

Je verhaal moet een ontzettende motivatie zijn voor andere mensen met overgewicht.
Waarschijnlijk ben je in de afgelopen weken ook wel wat kilo's kwijtgespeeld.
Het is ook fijn om te horen dat je na de S2R niet bent gestopt en verder gaat met Keep Running.

Hopelijk horen we snel terug wat van je!
50 and running
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 aug 2013, 19:38

Re: Nath_* loopt....

Bericht door 50 and running »

Geweldig gedaan Nathalie, je mag ontzettend trots zijn op jezelf.
Je hebt een fantastische prestatie neergezet.
Je verhaal motiveert mij en ongetwijfeld ook anderen om door te zetten als het allemaal niet zo gemakkelijk gaat.
jekl053
Berichten: 150
Lid geworden op: 09 jun 2013, 10:52

Re: Nath_* loopt....

Bericht door jekl053 »

Geweldige prestatie !
En die praatjes van anderen...niks van aantrekken, jij hebt het gedaan !

Keep running vond ik erg leuk, een mooi vervolg op de S2R lessen, veel succes er mee !
bloem
Berichten: 1195
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:54
Locatie: Zuiderkempen

Re: Nath_* loopt....

Bericht door bloem »

Nath_* schreef:Ik zal jullie dan ook (hopelijk) regelmatig lastig vallen met geleuter over mijn nieuwste persoonlijke overwinningen en "successen"!
Zo hebben we ze graag ;)
Welkom én nog veel voldoening met de keeprunning !
En misschien tot ziens op een of andere 'wedstrijd', streekgenootje ! ;)
El Pollo Diablo
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 aug 2013, 22:13

Re: Nath_* loopt....

Bericht door El Pollo Diablo »

Nath_*, 't is terecht dat je een ster in je forumnaam plaatst, wat mij betreft ben je er inderdaad een! Superprestatie en een geweldige ingesteldheid :)
flatcoatjrt

Re: Nath_* loopt....

Bericht door flatcoatjrt »

Welkom, en vooral veel plezier met lopen !

Gr mirjam
flightleader
Berichten: 879
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:08
Locatie: Ledeberg
Contacteer:

Re: Nath_* loopt....

Bericht door flightleader »

Heel goed bezig! En onderweg zal je zeker nog wel een aantal kilootjes verliezen! Keep Running!
Lopen is een avontuur, genoeg stof voor een blog:
[url=http://www.flightleader.be/wordpress/]A Running Female Gamers mind[/url]
Nath_*
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 sep 2013, 14:19

Re: Nath_* loopt....

Bericht door Nath_* »

Hallo allemaal!

Eerst en vooral bedankt voor jullie lieve reacties. 't Doet me deugd!
Zoals gezegd stond er gisteren les 8 van de keep running op het programma. Op voorhand was ik heel optimistisch omdat die 41 minuten lopen in mijn ogen niet echt een probleem mochten opleveren! Nu, viel dat me gisteren even tegen...

Ik voelde al meteen bij het vertrek dat mijn benen ontzettend moe waren/zijn. De ademhaling ging meteen de hoogte in en het was dan ook echt afzien geblazen vanaf stap 1. Ik beet dapper door en merkte dat ik er steeds beter door kwam. Voor ik het wist was dan ook de eerste km voorbij, en daar waar ik vreesde dat dit de traagste km ooit was, bleek dit toch niet het geval te zijn. We hadden een mooie tijd van 7min20. Ik verbaasd, omdat dit het tempo is waar ik ook vorige keer mijn half uur in afgewerkt had, en omdat ik toen het gevoel had dat ik zo vlot liep die dag. Ook km 2 en km 3 gingen goed vooruit aan dit tempo, en toen...

Iets na de 3de km (ik had toen ongeveer 24 minuutjes gelopen) voelde ik mijn linkervoet in slaap vallen. Aan het begin van mijn start to run sessies had ik hier ook last van, en ik ben toen op aanraden van mijn vriendin naar een runner center geweest voor de juiste loopschoen. Daarna heb ik het wel nog een paar keer gehad, maar de laatste weken leek dit euvel verholpen. Raar dat ik er dan plots weer last van had...Ik besloot om dit lastige gevoel te negeren, in de hoop dat dit wel over zou gaan na een minuutje ofzo. Mijn tempo trok ik naar omlaag, maar het mocht niet baten. In plaats van beter, werd het namelijk erger. Op een gegeven moment was het tintelende gevoel al doorgetrokken door mijn kuit, tot ongeveer in mijn bil. Ik besloot dan toch maar om even te wandelen, want op deze manier was het ook geen doen toch? Het tintelende gevoel trok dan redelijk snel weg, maar toen stond het volgende probleem al klaar. Omdat ik een paar 100 meter door gelopen had met die slapende voet, heb ik waarschijnlijk mijn andere kuit extra belast, en deze schoot dan ook in een kramp. (niet zo een kramp waarbij je gillend op de grond valt en begint te spartelen als een spin die op zijn rug ligt, maar toch wel degelijk een venijnige, samengetrokken spier).

Wat was ik teleurgesteld! Ik die dacht dat deze les zo goed zou gaan, moest iets na half weg al opgeven :( . Ik heb dan een tijdje verder gewandeld, en ben de laatste km opnieuw beginnen lopen. Deze knol had namelijk haar stal / de verse spaghetti van hubbie geroken, en toen ging het weer redelijk goed. Het tempo was niet meer echt hoog te noemen, maar dit durfde ik eerlijk gezegd ook niet meer zo goed. Samengevat heb ik gisteren dus 4km gelopen en 1 km gewandeld, in drie kwartier. In eerste instantie was ik dan ook om te rotten toen ik thuiskwam, en had ik heel erg het gevoel gefaald te hebben naar mezelf toe.

Nu ik dit een nachtje heb kunnen laten bezinken overheerst er echter ook een ander gevoel, namelijk:

-Ik ben er op uit getrokken in de regen, en dit met volle goesting. Dat vind ik al een hele prestatie en had ik twee maanden geleden zeker niet gedaan!
- Ik heb mijn eerste 3km aan een (voor mij) mooi tempo gelopen, ook al had ik het gevoel dat het moeizaam ging.
- Achteraf bekeken ben ik heel trots op mezelf dat ik gestopt ben met lopen, toen het niet meer zo goed ging.( Ik ken mezelf namelijk en negeer pijn en ziekte etc. nogal snel, waardoor ik het vaak erger maak dan het eigenlijk was in eerste instantie)
- Morgen herhaal ik deze les gewoon, en ik ben er zeker van dat het dan een “piece of cake” wordt…
- Na het lopen ben ik nog gaan trainen met mijn border collie. Met hem doe ik agility, en tijdens die spurtjes merkte ik dat het me steeds beter lukt om hem bij te houden, en al lopend commando’s te geven. Hallelujah!

PS. Wat dat gewichtsverlies betreft: ik ben nu ongeveer 3.5 kilo afgevallen. In het begin viel ik echt niets af, maar sinds eind augustus ongeveer gebeurt dit wel! Al beschouw ik dit op het moment als een leuke bijkomstigheid! De conditie opkrikken, dat is mn doel, en dat is al veel beter verwezenlijkt dan ooit gedacht!
Nath_*
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 sep 2013, 14:19

Re: Nath_* loopt....

Bericht door Nath_* »

O ja, ik heb het trouwens opgezocht en een echte slak legt ongeveer 8m af per nacht..

Ik ben dus al meer een soort van TURBO-slak :twisted: :lol:
Plaats reactie