50 and running

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
50 and running
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 aug 2013, 19:38

Re: 50 and running

Bericht door 50 and running »

Gisteren en vandaag rustdag

Gister ochtend 07:45 uur mijn rondje golfbaan gewandeld. Dit is 40 minuten. Geen hardlopers tegen gekomen wel golfers die al een balletje aan het slaan waren in een fijn ochtend zonnetje.
Dit zondagochtend wandelingetje ga ik voortaan uitbreiden naar een uurtje. Moet kunnen op een S2R rustdag.

Vandaag (maandag) ook rustdag maar wel 15 minuten op de crosstrainer mij uitgeleefd. Ik had het behoorlijk warm, maar niet buitenadem. Mijn hartslag wilde ook niet echt boven de 100 komen. Dus voortaan kan ik de crosstrainer ook wel langer doen of nog zwaarder zetten.

Ik wil toch serieus met een hartslagmeter aan de gang, hoeft geen uitgebreide versie te zijn met gps en dergelijke. Als het maar aangeeft wanneer je buiten je zone traint, want nu doe ik maar wat mijn gevoel mij zegt, en dat is misschien toch wel te veel of te weinig.
Lijkt mij toch wel heel nuttig, zeker na het lezen van alle adviezen hier op de site.

De loopband en crosstrainer zijn dan wel voorzien van hartslagmeters maar is niet prettig omdat het met handsensoren werkt.
Iemand nog tips waar je een niet te dure hartslagmeter kan kopen (Nederland) zonder verdere poespas??

Morgen les 4 (S2R 2011), ik ga het rustig aan doen want ik wil het graag uitlopen. Als dat goed gaat kan ik donderdag bij les 5 het tempo wel iets opvoeren.
LievenJ
Berichten: 109
Lid geworden op: 16 aug 2013, 10:03

Re: 50 and running

Bericht door LievenJ »

ik heb de mijne gekocht bij coolblue.
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: 50 and running

Bericht door fann »

Een paar weken geleden verkochten ze er (in België) bij de Lidl.

Ik zou Decathlon proberen, ik heb ook een vrij eenvoudige daar gekocht (ongeveer 40 euro).
50 and running
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 aug 2013, 19:38

Re: 50 and running

Bericht door 50 and running »

Les 4 op de loopband gelopen.
Ging prima met de blokjes van 3 minuten, niet extreem buiten adem. Viel mij reuze mee.
Snelheid op 4,5 k/u, nog niet snel maar voor mij een prima snelheid om het ook uit te kunnen lopen.
Donderdag bij les 5 wil ik de snelheid op 5,0 zetten, kijken of dat gaat lukken de hele les. En zo niet dan weer een tikje langzamer want uitlopen is voor mij eerst het belangrijkste.
50 and running
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 aug 2013, 19:38

Re: 50 and running

Bericht door 50 and running »

Les 5 S2R 0-5km
Ging prima op de loopband, snelheid iets opgevoerd naar 5 k/u.

Boven verwachting goed ging het vandaag. Niet overdreven buiten adem. En gelukkig ook nog steeds geen pijntjes in de benen.

Ik heb op de loopband mijn hartslag proberen bij te houden en na de blokjes van 3 minuten was mijn hartslag niet hoger dan 112, dus nog ruim over voordat ik aan mijn maximale hartslag zit.
Maximale hartslag zal voor mij zijn 226 (vrouw) - 50 (leeftijd) = 176. 80 á 85 % is dan 140.8 á 149.6 als bovengrens.
Maar wat is nu de ondergrens voor vetverbranding en conditie opbouw? Kan iemand mij daar antwoord opgeven? Ik kan het antwoord hierop helaas nergens terug vinden.

Gisteren op de rustdag half uurtje pittig gewandeld op de loopband.

Nu staat zaterdag les 6 voor de deur, en dat wordt voor mij dus weer lekker 's morgens vroeg in de natuur lopen. Ik ben erg benieuwd hoe mij dat dit keer vergaat, aangezien vorige week zaterdag het buiten hardlopen mij toch wel zwaarder viel dan op de loopband.
Ik ga mij dan ook niet bezig houden met hartslag of snelheid (heb toch geen meetapparatuur bij mij).
Dus rustig aan de les uitlopen en zingen op advies van Evy, dat is dan mijn meetinstrument of ik niet te snel ga.
Ik heb mij ook strikt voorgenomen gelijk na mijn ontbijtje te gaan, of het nu regent of niet. Stoer hé!
Ik lees hier zoveel over trainen in de regen, en dat het lekker verfrissend is, en dat de natuur dan zo lekker ruikt. Is natuurlijk allemaal waar, maar ik houd niet van natte kleren.
Maar het zal helaas niet altijd prachtig weer zijn. Dus niet klagen, petje op zodat in ieder geval het haar (en bril) een beetje droog blijft en lekker naar buiten voor een rondje met Evy.
Zo, mijn belofte aan mijzelf staat nu op papier dus kan ik er niet meer onderuit.
50 and running
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 aug 2013, 19:38

Re: 50 and running

Bericht door 50 and running »

Les 6 vanochtend om 07:30 uur buiten gelopen.

Les uit kunnen lopen maar was wel erg buiten adem na elk blokje hardlopen van 3 en 2 minuten. Maar ik heb het volgehouden. De wandel minuten waren ook genoeg om weer op adem te komen.
Benen doen het prima, nergens last van.
Ik heb nu ook een stukje op het gras hardgelopen, ging ook goed en voelde iets minder vermoeiend dan op de harde ondergrond.
Het is een mooie vlakke grasstrook naast het bospad dus weinig oneven heden gelukkig.
Het weer was prima, lekker fris maar geen regen.
Onderweg ook niet erg gezweet, dat kwam pas toen ik thuis kwam, toen gutste het zweet van mijn gezicht. Dus de douche was extra lekker naderhand.

Gisteren was een rustdag dus alleen maar 10 minuten op de loopband gewandeld met een flinke helling, en 15 pittige minuten gewerkt op de crosstrainer.
Mijn hartslag was op de crosstrainer niet hoger dan 80 te krijgen dus ik denk niet dat die helemaal betrouwbaar is. Op de loopband met de helling op 10 (de maximale hoogte) en speed op 4.0 ging mijn hartslag naar 119.

Ik heb nog even gepuzzeld wat voor mij de juiste zones zijn om te trainen.
Ik kom op het volgende:
Zone 1 voor vetverbranding tussen 117 en 126
Zone 2 voor conditie tussen 127 en 136
Zone 3 tussen 137-146
Boven de 160 verzuren de spieren.

Mocht ik er helemaal naast zitten hoor ik het erg graag van de mede hardlopers met meer ervaring dan mij.
50 and running
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 aug 2013, 19:38

Re: 50 and running

Bericht door 50 and running »

Vandaag les 7 gelopen op de loopband.
Ging prima, geen last van de benen. Ook niet erg buitenadem, maar wel erg warm.

Wat kan een mens trots zijn op zichzelf, 4 minuten achter elkaar hardgelopen en daarna nog eens 2 x 3 minuten. De 2 minuten stukjes zijn allang geen uitdaging meer. Wat een verschil met les 1.
Snelheid had ik vandaag nog op 5 km/u staan, les 8 ga ik het weer iets opvoeren. Misschien 5.5 maar dat zien we donderdag wel. Belangrijke les van Evy blijft "doe het rustig aan, het is geen wedstrijd".
Het lijkt mij super als ik na alle 30 lessen toch minimaal 3 km kan hardlopen in 30 minuten, is dus snelheid 6 km/u.
Daarna doe ik met alle plezier alle 30 lessen nogmaals over maar dan om meer snelheid te krijgen. De 5 km in 30 minuten blijft natuurlijk het einddoel. Maar ik moet er nu nog niet aan denken om de loopband op 10 te zetten. Ik ben Evy's stem nog lang niet zat, dus ik ga rustig voor een tweede ronde.

Zondag en gisteren een rustdag. Zondag 's morgens 1 uurtje gewandeld rond de golfbaan, en 's middags nogmaals 40 minuten.
Gisteren 27 minuten op de crosstrainer getraind. Op de crosstrainer luister ik dan alvast naar de volgende les van Evy vandaar de 27 minuten. Maar ik had er achteraf netjes een half uur van moeten maken natuurlijk.
Loesjesnoesje
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 mei 2013, 15:20

Re: 50 and running

Bericht door Loesjesnoesje »

Heb een keer gelopen op de loopband en was er meteen klaar mee, wat een hitte. Ik doe andere dingen wel in de sportschool maar lopen doe ik het liefs buiten. Ik ben dus gewoon 60+
50 and running
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 aug 2013, 19:38

Re: 50 and running

Bericht door 50 and running »

Les 8 op de loopband.

Ging goed ondanks de warmte.
Snelheid iets opgevoerd naar 5.2 k/u. Ik was eigenlijk 5.5 van plan maar ik was bang dat ik het dan niet zou redden aangezien het zo warm was. Wel bij het wandelen ook iets steviger door gestapt dan anders.

Gisteren tijdens de rustdag half uur gewandeld op de loopband.

Morgen weer een rustdag, dat wordt dan weer een half uurtje crosstrainer.

En zaterdagochtend weer lekker buiten lopen voor les 9.
Het plan is om dan een andere route te proberen, namelijk het fietspad door de woonwijk.
Normaal loop ik langs de golfbaan maar dat glooit een klein beetje, het fietspad is vlakker.
Ik hoop dat "de fietspad route" het buiten lopen iets gemakkelijker maakt voor mij. Want buiten ben ik elke keer veel meer buiten adem dan binnen op de loopband, en misschien ligt dat dus ook wel aan het mooie glooiende landschap van "de golfbaan route".
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: 50 and running

Bericht door Hellothere »

50 and running schreef:Ik hoop dat "de fietspad route" het buiten lopen iets gemakkelijker maakt voor mij. Want buiten ben ik elke keer veel meer buiten adem dan binnen op de loopband, en misschien ligt dat dus ook wel aan het mooie glooiende landschap van "de golfbaan route".
Of misschien loop je buiten gewoon iets sneller dan op je band ;)
Goed bezig in elk geval.

Wat ik mij wel afvraag (ja ik weet het, hier ben ik weer met mijn geleuter over snelheid) ... als je loopt aan 5.2 km/u, wat is dan je snelheid als je stapt ?
Plaats reactie