afvallen door start to run

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
runnertje
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:46

afvallen door start to run

Bericht door runnertje »

Hoi

Ik ben nu in week 7 met evy en het gaat erg goed maar mijn vraag is wanneer komt het punt dat je begint met afvallen ik ben namelijk nog niets kwijt en ik heb wel wat extra kilootjes over.

Mijn voeding heb ik denk ik redelijk goed onder controle af en toe een :oops: dagje maar verder prima
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: afvallen

Bericht door Hellothere »

In principe zou je nu al effect moeten hebben, zij het beperkt. Als je in week 7 zit, en je volgt het schema goed, dan zit je conditieopbouw normaal gezien al redelijk goed, en ben je volop bezig je spieren en pezen te ontwikkelen.

Je iets zwaardere spieren kunnen in het begin wel degelijk het vetverlies compenseren, waardoor het lijkt of je niet afvalt, hoewel je wel wat vetmassa kwijtbent, en er spiermassa hebt bijgekregen.

Wanneer je langere tijden gaat lopen (dus als je ongeveer je half uur hebt) en je hartslagzone van ong. 75 % respecteert, zou je in principe vlotjes enkele kilo's moeten kunnen afvallen, dus als het nog niet het geval is, nog even geduld, zal zeker snel komen, en dus vooral niet opgeven.

buiten het trainen in de juiste hartslagzone is het natuurlijk ook belangrijk dat de opname van calorieën minder is (of in evenwicht) met de verbranding. Dus een evenwichtige voeding is ook niet onbelangrijk.

Succes in elk geval, laat weten hoe het loppt.
runnertje
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:46

Re: afvallen

Bericht door runnertje »

Bedankt voor je reactie ik hoop echt om wat af te vallen

als ik 75% van mijn hartslag mag lopen om vet te verbranden is dat dan van mijn max hartslag 220-40?

en ik 3 keurig 3 keer in de week en volg het schema nou gezet nu is het wel zo dat ik nog niet heel erg hardloop ongeveer 7.50 km/p
kan het ook daar aan liggen?

ik ben erg blij met deze site :D
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: afvallen

Bericht door Hellothere »

Dag runnertje,

Inderdaad is je Max HR 220-40 (gesteld dat je 40 jaar bent :D ), als je een vrouw bent mag je daar nog zo'n 6 bijtellen.
75 % daarvan is zo'n 135 dus.

Laat ons dus stellen dat je, op jouw leeftijd dus best niet boven de 140 uitgaat.

Als je een exactere berekening wil maken, kan dit met Karvonen. Dan werk je met de rustpols, wat iets betrouwbaarder is.

Details hierover, kan je lezen in dit forum, onder "Eigen ervaringen -> Lopen met een hartslagmeter"

Snelheid is momenteel totaal irrelevant voor u. Je moet lopen op een snelheid die voor jou comfortabel is, dus je hartslag niet te hoog, en je ademhaling ok (dus zoals Evy regelmatig vraagt, als je de praattest kan doen, zit je goed :D ).

Als die comfortabele snelheid voor jou 7,5 km/u is, dan is dat zo. Ga zeker niet sneller lopen omdat alle andere lopers je voorbijsteken, of omdat je het gevoel hebt dat de mensen je aanstaren, dat je op een sukkeldrafje loopt ... Kortom, trek je van de anderen niks aan.

Een keer je vlotjes 30 minuten loopt, zelfs tegen 7,5 km/u kan je alsnog je snelheid opdrijven door intervallen in te bouwen, de lat naar 5 km te brengen, gelijk voor de 10 km gaan ... Mogelijkheden genoeg, maar momenteel totaal niet aan de orde, probeer nu maar gewoon die 30 minuten te halen (en dat gaat je lukken, weet ik zeker ;) ).

Succes, en loop ze.
runnertje
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:46

Re: afvallen

Bericht door runnertje »

Hoi

Bedankt voor je snelle reaktie ja ik ben inderdaad een vrouw van 40 :shock:

als ik ren zit mijn gemiddelde hartslag op 158 en loopt op tot ongeveer 166 dit is het hoogst gemeten hoor!!!!
maar dat zou betekenen dat ik mijn ren tempo nog meer moet verlagen? dan kunnen gewone wandelaars mij nog bij houden :lol:

ik ren alleen dus ik weet niet of ik kan praten onder het lopen zal ik dit in mijzelf doen ben ik bang dat mensen mij wel voor gek verklaren :lol: :lol: :lol:
dus ik hou het maar op mijn hartslag
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: afvallen

Bericht door Hellothere »

Gemiddeld 158 is toch wel heel hoog hoor, probeer toch op die 140 te mikken, ik weet dat het niet gemakkelijk is.
Troost is, dat, als je het goed doet, je zal merken dat je gemiddelde hartslag daalt na enkele sessies, en dat het ook langer duurt eer je die 75 % overschrijdt.

Tegen jezelf praten is misschien wat onozel in het openbaar, maar er zitten, bij de podcasts nogal wat meezingers, misschien moet je gewoon even meekwelen met de muziek :lol:

Wel vreemd dat je nog steeds zo hoog zit in week 7. Normaal zou je conditie nu al een pak beter moeten zijn dan in het begin.

Zoals ik kan aanhalen, kan het zijn dat je van nature een hoge pols hebt, vandaar dat ik Karvonen heb aangehaald. Als je een hoge rustpols hebt, kan je ook langere tijd aan een iets hoger gemiddelde lopen. De rustpols meet je door een week lang, elke ochtend je pols te meten, terwijl je nog in je bed ligt, dus vooraleer je enige inspanning doet, en daar het gemiddelde van te nemen. Verder kan je aan de slag met de formulie van Karvonen (zie link die ik eerder doorgaf).

Maar meestal voel je toch wel zelf of je comfortabel loopt of niet. Als de loopblokken langer worden, dien je de snelheid die je nu loopt langere tijd te kunnen volhouden.

Maar voor vetverbranding is het effectief wel degelijk van belang om de pols zo laag mogelijk te houden, zoniet ga je anaeroob trainen en enkele je snelle suikers verbranden, geen vetten.
runnertje
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:46

Re: afvallen

Bericht door runnertje »

Hoi

Mijn hartslag is al veel naar beneden gegaan toen ik begon zat ik geregeld tegen de 180 aan en verzuurde mijn benen direkt dit is nu niet meer zo
dus daar ben ik ook al erg blij mee
ik zal mijn hartslag eens s'morgensvroeg voor het opstaan meten kijken wat die dan doet.

conclusie ik heb een conditie van een dood paard :lol:
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: afvallen

Bericht door Hellothere »

runnertje schreef:conclusie ik heb een conditie van een dood paard :lol:
Hmmm, als je inmiddels tot week 7 hebt kunnen lopen, en je gemiddelde hartslag is van 180 naar 158 gegaan, terwijl je toch langere stukken loopt, heb je geen conditie van een dood paard, eerder een jong veulen dat net gereanimeerd is :D
runnertje
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:46

Re: afvallen

Bericht door runnertje »

Hoi

Die 180 was de eerste keer dat ik ging rennen na 2 jaar met medicijnen
daarna nog twee keer een poging met rennen gedaan

nu ben ik medicijn en pijn vrij

ik kom nu net terug van mijn 1 les van week 7 en dan heb ik een gemiddelde hartslag van 163

dit staat er op mijn hartslagmeter 80% mhr/hi 163

ik heb mijn hartslag ingesteld op upper hr154 en lowe hr 118
above zone 9.12
in zone 20.10
below 1.39

gr.runnertje
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: afvallen

Bericht door Hellothere »

Hmm, niet zo slecht, van de 30 minuten zit je toch 20 in je own zone.
Spijtig dat je er nog zo veel boven zit, toch proberen dat nog naar beneden te kijken.

als je altijd aan een comfortabel tempo loopt, zou je in principe nooit boven je own zone mogen komen, en zou het ook langer moeten duren eer je daarin komt.

Blijven lopen zou ik zo zeggen, succes.
Plaats reactie