Mentaal dip(je)

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Sanmiguel
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 mar 2010, 14:56

Mentaal dip(je)

Bericht door Sanmiguel »

Normaal doe ik een loopsessie van 5 km. Een goeie dag in 31 minuten, een minder goeie in 34-35 minuten.

Gisteren rond 18u30 begon ik aan èèn van m'n favoriete trajecten. Bestaat uit twee rondes in een fortpark.
De eerste ronde ging vlot en heel makkelijk.
De tweede ronde, halverwege, voelde ik met de meter het licht uitgaan.
Manman, nog nooit meegemaakt.
Flanellen benen, leeg gevoel, kracht weg. Kortom : lege batterij.
Het rare was wel dat ik geeneens op m'n adem trapte. Verre van zelfs.
Twee minuutjes gewandeld.
Opnieuw beginnen lopen en na 100 meter terug hetzelfde.
Dan maar terug gewandeld en zo naar huis.
En om eerlijk te zijn, ik was blij dat ik thuis was.
Moe, gewoon moe en vooral leeg.

Ik vermoed dat ik te weinig had gegeten die dag.

Ik leef nu - met enig angstgevoel - naar m'n donderdagavondloopje... Een mentaal dipje ? Zucht.
Ria
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 mar 2010, 12:58

Re: Mentaal dip(je)

Bericht door Ria »

hee Sanmiguel, de moed niet laten zakken he..
lees maar even je eigen antwoord terug dat je plaatste op 12 mei op mijn item "terug naar af"
ook alle andere antwoorden staken mij toen een hart onder de riem
dus.... niet van wakker liggen.... ;)
Sanmiguel
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 mar 2010, 14:56

Re: Mentaal dip(je)

Bericht door Sanmiguel »

Weet ik wel, Ria, maar het is echt wel een "terug-naar-af-gevoel' sinds gisterenavond.

Eens een keertje je hart luchten, doet goed hè ;)

Trouwens, wie ooit hetzelfde zal meemaken (of heeft meegemaakt), zal door dit topic het gevoel hebben van 'ik ben geen alleenstaand geval'.
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Mentaal dip(je)

Bericht door Hellothere »

Klopt Sanmiguel,

Als het dipje eenmalig is, geen probleem.
De ene dag is de andere niet.
Ik begin vanavond na 1,5 week wegens blessure opnieuw te lopen, maar ook tot voor die 1,5 week waren er soms ogenblikken dat ik er geen kop noch staart aan krijg.
De ene dag lijkt het of er vleugeltjes onder de voeten zitten, de volgende dag lijken dat betonblokken te zijn.

Hoe komt zoiets, tja, oververmoeidheid, stress, verkouden, niet genoeg geslapen, onvoldoende gegeten (of teveel), .

Als ik jouw "symptonen" lees (plotse verzwakking, "flanellen" benen, plotse algemene verzwakking) denk ik aan suikertekort (ik heb dat ooit meegemaakt tijdens de dodentocht, en toen is het licht overigens letterlijk uitgegaan, nog net de rode kruispost gehaald).

Maarre op zich niet zo erg, zoals je zelf zegt, onvoldoende gegeten.
Als je in de toekomst denkt dat je niet voldoende hebt gegeten kan een banaan (of een paar) kort voor je loopsessie wonderen doen.
Sanmiguel
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 mar 2010, 14:56

Re: Mentaal dip(je)

Bericht door Sanmiguel »

Inderdaad, Hellothere, de tip van die banaan kreeg ik gisteren ook al van een ervaren loper.
Bedankt.

Ik ga in ieder geval een uur of twee voor m'n loopsessie banaan en rozijnen eten. :)
Sanmiguel
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 mar 2010, 14:56

Re: Mentaal dip(je)

Bericht door Sanmiguel »

Donderdagavond dus terug loopje gedaan.
4km250m in 28 minuten.
geen problemen gehad/gevoeld onderweg.
de banaan en de rozijntjes hebben blijkbaar hun brandstof geleverd ;)
dag dipje :)
bloem
Berichten: 1195
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:54
Locatie: Zuiderkempen

Re: Mentaal dip(je)

Bericht door bloem »

De truuk met de banaan pas ik ook wel eens toe, meestal zelfs ,als ik 's ochtends ga lopen... alvorens te ontbijten...
henriette
Berichten: 193
Lid geworden op: 30 mei 2009, 21:36
Locatie: Eisden Maasmechelen

Re: Mentaal dip(je)

Bericht door henriette »

dat ga ik ook eens proberen! ;)
ik loop de laatste tijd ook heel moe en futloos; heb de raad van onze trainer opgevolgd en een paar dagen rustig aan gedaan; dacht na zo'n 28 minuten: dit gaat fantastisch, en toen lukte plots niets meer, slappe knieen, moe, even gestapt, maar na enkele minuten wéér van dat; en zo gaat het nu al iedere training :(
woensdag hebben we de afsluiting van onze training: de 10-km-loop, gaat wat worden! gisteren 8,5 km in 1uur, terwijl ik vorig jaar de 10km makkelijk aankon; ik snap er niks van! :roll:
Sanmiguel
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 mar 2010, 14:56

Re: Mentaal dip(je)

Bericht door Sanmiguel »

Zondagmiddag banaantje gegeten en dan 5 km gaan lopen.
Hartslag gemiddeld 145-150 en binnen in 34 minuten.
Heb al beter gedaan (maar ook slechter :) )

De laatste twee-drie weken geen vooruitgang meer gemaakt.

Ben al content de 5 km zonder problemen te kunnen afmalen.
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Mentaal dip(je)

Bericht door Hellothere »

Sanmiguel schreef:Zondagmiddag banaantje gegeten en dan 5 km gaan lopen.
Een voordeeltje van dit topic, de beursaandelen van Chiquita zijn sinds kort spectaculair gestegen :lol:
Sanmiguel schreef:De laatste twee-drie weken geen vooruitgang meer gemaakt.
Dat komt voor ja :roll: :roll:
Misschien kan het wel helpen om je trainingen een beetje minder eenzijdig te maken, dus niet alleen lopen.
Je kan bijvb. een keertje een cardio training op de fitness proberen, of zoals ik, combineren met fietsen (op souplesse, dus zeker niet te ver boven die 140 gaan).
Voor de meesten is het effectief ook zo dat je, als je aan hetzelfde tempo (ongeveer) traint, niet meer wint aan snelheid.
Als je nog sneller wil gaan dien je opnieuw intervallen in te bouwen.
Zoals je met de start-to-run afwisselde met wandelen en lopen, zou je nu (als je de 5 km vlot loopt), opnieuw intervallen kunnen inbouwen, door lopen af te wissel met "snel lopen". Je bouwt dan om de zoveel minuten korte versnellingen in, je hartslag mag dan vlotjes naar de 85 % gaan, en vertraagt na een dertigtal seconden opnieuw naar de "normale" 70-75 %.
Kijk even op de "keep running" schema's (dag 3 van elke week). Ik was hiermee begonnen, maar heb dit even stopgezet wegens mijn kuitblessure de afgelopen paar weken. Maar ik kan je wel zeggen dat het werkt, en je snelheid ten goede komt.
Plaats reactie