Dagboek BlackScorpion

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

:lol: :lol: :lol:
Inhale the future. Exhale the past.
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door Hellothere »

BlackScorpion schreef: 08 apr 2021, 11:57Ik onthoud chocolade en whiskey :lol:
:lol: :lol: :lol:
Vergeet dan wel niet alsnog het vaccin te laten zetten :D
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door martmarbus »

Hellothere schreef: 08 apr 2021, 16:50 :lol: :lol: :lol:
Vergeet dan wel niet alsnog het vaccin te laten zetten :D
Wordt niet te veel van het goede?
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door BlackScorpion »

Geen problemen met het vaccin, een beetje pijnlijke arm, maar dat heb ik bij zowat elk vaccin.
Gelukkig in de linkerarm laten zetten, zodat ik nog op mijn rechterzij kon slapen.
Ooit zo eens links tetanus en rechts griep laten zetten, dat was leuk om te slapen :lol:
Buiten dat, volgens mij geen bijwerkingen.

Maar ik ben vrijdag geveld door een soort van buik-virus ofzo.
Maag- en darmklachten die me erg verzwakt hebben gemaakt.
Ik heb vrijdag dan ook niet kunnen lopen, noch de rest van het weekend.
Dat maakt dat ik al een week niet gelopen heb.

De maag en darmen zijn nu aan de beterende hand, maar ik leef nog even op toast met confituur.
Denk ook niet dat ik vandaag ga lopen, lichaam voelt nog niet sterk genoeg vrees ik.
Geen idee wanneer ik terug best ga lopen, ik hoop maar dat ik niet te ver terug herval in het lopen.
Maar soit, dat zie ik dan wel weer. Eerst de gezondheid terug op poten krijgen.
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door Hellothere »

BlackScorpion schreef: 12 apr 2021, 10:57ik hoop maar dat ik niet te ver terug herval in het lopen.
Maar soit, dat zie ik dan wel weer. Eerst de gezondheid terug op poten krijgen.
En gelijk heb je, lopen als je ziek bent (zeker wat maag-/darmtoestanden betreft) kan nooit kwaad.
Het geeft bovendien je lichaam de kans om alle spiertjes even te herstellen.
En normaal gezien mag/kan de terugval niet van die aard zijn dat je, na enkele dagen (of zelfs een week), weer van "scratch" moet starten.
Geniet nu dus maar van de (gedwongen) rust.
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door martmarbus »

Correct.
Gewoon even beter worden.
Beterschap
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door BlackScorpion »

Vrijdag heb ik voor de eerste keer terug gelopen na 2 weekjes out geweest te zijn en wat deed dat goed!

Het begon eigenlijk goed ook, geen problemen, moest er niet inkomen, het ging direct goed. Er stond mij op het einde van mijn eerste 5 minuten een ijscrème-kar op te wachten, maar ik vond 5 minuten lopen nu toch net iets te weinig om dan al te stoppen. Ik hoopte dat die er nog stond op het einde van mijn loopje (ik kom daar op die plek op het einde terug voorbij).

Op 15 minuten kreeg ik plots pijn aan mijn rechterlies. Iets dat ik vroeger nog eens 1 of 2 keer gehad heb, maar dan was dat altijd na 40 of 45 minuten lopen ofzo en nu dus al op 15 minuten. En het was best pijnlijk eigenlijk. Vorige keren was het een vaag gezeur in de lies, nu deed het echt pijn. Soit, toch doorgelopen.

Op 25 minuten passeerde ik de plek waar de ijsco-kar stond, maar ze was weg. Dju... anders had ik wel op 25 minuten gestopt en mezelf op een ijsje getrakteerd. Dan maar doorgelopen tot 30 minuten, inclusief de pijn in de lies. Eens ik begon te stappen na mijn loopje, leek de pijn in de lies wel te verdwijnen, het was enkel tijdens het lopen dat het pijn deed.

Normaal ging ik dan gisteren (zondag) terug lopen, een lange loop van 60 minuten. Maar ik heb wijselijk besloten om 1 extra rustdag in te lassen en geen lange loop te doen, in het voordeel van mijn lies. Ook omdat als ik zondag liep, ik dinsdag zou moeten lopen en dat gaat niet omdat ik dan mijn 4-wekelijkse baxter krijg. Dan zou ik sowieso 2 rustdagen hebben en dan had ik liever nu die 2 rustdagen (ivm de lies) dan wanneer het niet nodig is.

Dus vanavond ga ik opnieuw een 30 minuten loopje doen en fingers crossed dat de lies braaf gaat zijn. Dan kan ik woensdag opnieuw en dan ga ik zien wanneer ik dit weekend ga lopen voor de virtuele short run van de Antwerp Ten Miles (afhankelijk van wat voor weer ze voorspellen). Ofwel ga ik dan zaterdag en heb ik opnieuw 2 rustdagen. Ofwel ga ik vrijdag nog 30 minuten lopen en doe ik de short run op zondag.

Cheers, Evy
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door martmarbus »

wat gaat de week bij jou toch enorm snel voorbij.

Hier wat leesvoer.
Misschien heb je hier wat aan
succes


Liesblessure door sport
Sporters spreken over een liesblessure indien er aan de binnenzijde van het bovenbeen pijnklachten zijn, soms alleen tijdens de sportbeoefening. Vaak doet het been pijn in de buurt van de lies en het schaambeen. De pijn kan zich voor de eerste keer openbaren tijdens of direct na het sporten. Maar dat hoeft niet, want de pijn kan ook pas de volgende dag optreden. Een liesblessure is vooral daarom verraderlijk, omdat de pijnklachten soms (tijdelijk) verdwijnen tijdens de warming-up of wedstrijd. Dus de pijn zakt weg wanneer de aangetaste spieren zijn opgewarmd, waardoor de ernst onderschat kan worden. In afgekoelde toestand voelen de spieren daarna echter weer pijnlijk of te stijf aan.

Hoewel het, vooral bij hardlopers en voetballers, heel vaak gaat om een blessure aan de adductoren, bevinden zich een dermate groot aantal spieren in deze streek dat de uiteindelijke diagnose door een deskundige zal moeten plaats vinden.
Liesblessure hetzelfde als een liesbreuk?
Onder een liesbreuk wordt verstaan een zwakke plek in de buikwand. Hierdoor kan, door druk van binnenuit, bijvoorbeeld bij het tillen van zware dingen, een uitstulping ontstaan. Dit is iets heel anders als een liesblessure die te maken heeft met beschadigde spieren of aanhechtingen aan de pezen.
Wat is een liesblessure precies
Wat bij sport onder een liesblessure wordt verstaan, is een overbelasting, verrekking of scheuring van de spieren aan de binnenzijde van het bovenbeen (adductoren, met name de adductor-longus). Het kan om een chronische of acute overbelasting gaan. De blessure bevindt zich meestal in de overgang van de spier naar de pees, of bij de aanhechting van de pees aan het schaambeen (adductorentendinitis). Acute klachten ontstaan vaak door een plotselinge verkeerde beweging (voetballers), terwijl bij hardlopers door langdurige overbelasting, chronische klachten kunnen ontstaan.

De functie van de adductor-longus is het binnenwaarts en voorwaarts heffen van het been en het naar buiten draaien van het been. Bewegingen die bij hardlopen veelvuldig voorkomen. De adductoren zorgen daarmee tevens bij elke pas, dat het evenwicht wordt bewaard. De blessure zal daarom niet vaak bij wielrenners voorkomen. Meestal is het dan ook geen probleem om met een liesblessure te fietsen.
Waar doet het pijn
Behalve een vaak scherpe pijn in de lies of de spieren aan de binnenzijde van het bovenbeen, is het pijnlijk als je drukt op de spier en het schaambeen. De pijn kan naar de buik uitstralen. Als je het geblesseerde been naar binnen drukt zal de pijn heviger worden omdat dan de beschadigde spier aan het werk wordt gezet. Vaak is er ook een zwelling of blauwe plek zichtbaar.
Hoe ernstig
Een liesblessure mag je nooit negeren en je zal maatregelen moeten nemen om de klacht te verhelpen. Je kunt alleen sporten als je geen pijn krijgt en ook tijdens rekken en strekken mag je de pijngrens niet overschrijden.
• Bij een eerstegraads blessure is er sprake van een irritatie en/of verrekking zonder werkelijke spierscheuring en het krachtverlies is dan minimaal. Je hebt dan vaak pas klachten de dag na sportbeoefening en/of aan het begin van de warming-up. Beschouw dit ogenschijnlijk minimale signaal evengoed als een ernstige waarschuwing, en neem onmiddellijk gas terug. Belast liefst enkele weken het been niet. Ga bijvoorbeeld fietsen in plaats van lopen. Zit je op een voetbalclub laat dan de masseur/fysiotherapeut er naar kijken, en neem voorlopig plaats op de reservebank.
• Bij de tweedegraads beschadiging is er sprake van een spierscheuring. Hierbij zijn duidelijk vezels gescheurd en er is sprake van fors krachtverlies. Voorlopig is totale rust van de adductor nodig alsmede deskundige massages door een fysiotherapeut.
• Bij graad drie is er sprake van een totale ruptuur. Komt gelukkig weinig voor. Direct operatief ingrijpen is hierbij noodzakelijk.

Wie kunnen deze blessure krijgen
• turnsters bij een spagaat
• tennissers die van links naar rechts (en terug) rennen en uitglijden
• voetballers omdat ze vaak draaien en kappen en veel met de binnenkant van de voet de bal bespelen (overbelasting)
• hardlopers kunnen overbelastingsklachten van de aanhechting van de adductoren krijgen. De aanhechtingen zijn dan geïrriteerd.

Risicofactoren
• Te korte spieren, afwijking in de wervelkolom/bekken of beenlengteverschil geven een hoger risico. Ook een onvoldoende warming-up vraagt om problemen.
• Als je meer van je spieren eist dan je conditie aan kan loop je een extra risico. Ook vermoeidheid, en daardoor het risico van ongecontroleerde bewegingen vergroot het risico. Vooral voor de ontsteking van de pees aan het schaambeen geldt dat repeterende bewegingen, zoals bij lange afstandshardlopen de overbelasting in de hand werken.
• Goed materiaal, schoenen en koudebescherming is belangrijk

Eerste hulp
Koelen met coldpack of door ijsklontjes op de zere plek te wrijven. Liefst elk uur herhalen. Zorg dat er daarbij geen bevriezing kan plaats vinden. Doe desnoods een doekje op de huid. Raadpleeg ook zo snel mogelijk een fysiotherapeut of arts. Stop ogenblikkelijk met sporten. Als je de belasting na enige weken rust weer gaat opvoeren, zorg dan dat je beneden de pijngrens blijft, hoe teleurstellend de resultaten ook zijn in het begin. Doe het in overleg met een fysiotherapeut of andere deskundige. Een hardnekkige liesblessure die als gevolg van een maandenlange overbelasting is ontstaan, is zeker niet met 2 weken weg. Ruim daar rustig enkele maanden voor in en annuleer alle wedstrijden. Uitsluitend gecontroleerd en gedoceerd trainen, zonder enige pijn is verantwoord. Je kunt echter wel andere delen van je lichaam trainen en aan je conditie trainen, mits je de adductoren dus maar ontziet.
Weer beginnen met sporten
Als eerste kan je beginnen met lichte oefeningen, desnoods alleen maar voorzichtig steunen op het geblesseerde been.
Als dat volledig pijnvrij kan, is fietsen goed om de doorbloeding te verbeteren en herstel te bewerkstelligen. Fysiotherapie (sportmassage) en sauna kunnen het herstel mogelijk bespoedigen. Om herhaling te voorkomen zal de onderliggende oorzaak moeten worden weggenomen. De spieren zullen na herstel weer voorzichtig op lengte en kracht moeten worden gebracht.
Rekken van de lange adductoren
Het eenvoudigst is het door gespreid te gaan staan, voeten plat op de grond, tenen recht naar voren, en dan naar één kant “over te hellen”. De romp blijft hierbij rechtop. Het been waar je gewicht op steunt kan je dan voorzichtig buigen. Je voelt dan de rek in de adductoren van het andere been toenemen. Als je dat meerdere keren ca twintig seconden herhaalt, kan de andere kant gedaan worden. In ieder geval nooit veren en zorg dat je niet wegglijdt. Blijf bij het rekken altijd binnen de pijngrens.
Rekken van de korte adductoren
Er is ook een korte adductor (adductor brevis). Die kan je het beste rekken door op de grond te gaan zitten en de voetzolen tegen elkaar aan te plaatsen. De romp hierbij recht houden en de knieën voorzichtig naar de grond laten zakken. Als extra gewicht kan je de ellebogen op je knieën laten rusten. Ook hierbij weer nooit veren, enkele keren herhalen en vooral geen pijn opwekken.
Spieren weer op kracht brengen
Elke oefening waarbij de knieën met kracht naar elkaar toe worden bewogen is effectief. Zelfs achter een bureau kan je, zonder dat iemand het merkt, doortrainen. Gewoon een boek tussen de knieën en duwen maar. Teveel fanatisme levert wel weer een overbelastingsrisico op. Ook krachtoefeningen waarbij een stevig elastiek, of binnenband van een fiets als weerstand worden gebruikt zijn uitstekend. In het fitnesscentrum kunnen natuurlijk ook diverse oefeningen voor de adductoren worden gedaan. Breng tevens ook je buikspieren op sterkte
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door BlackScorpion »

Interessante lectuur, bedankt!

Ik denk dat het bij mij ook een kwestie kan zijn van niet goed opwarmen, zoals ook vernoemd wordt in de tekst. Ik had ten slotte 2 weken niet gelopen en dan ineens terug er 'volle bak' invliegen. Mijn 'opwarming' bestond ook altijd uit gewoon een kort stukje wandelen naar mijn start plek en verder niets. Ik denk dat dat nog geeneens een volle 5 minuten is. Dus van een warming-up kan je niet echt spreken.

Nu had ik in de weekend mijn lange loopje gelaten voor wat het is en 2 dagen rust genomen om gisteren na het werk terug een loopje van 30 minuten te proberen. Deze keer heb ik wel even wat dynamische stretch oefeningen gedaan (ook niet lang, maar toch een aantal) voor ik ging lopen. Een paar voor mijn korte wandelingetje naar de start plek en een paar op de start plek zelf vlak voor het lopen. En lag het daaraan of was mijn lies gewoon genezen, maar ik heb totaal geen problemen gehad gisteren tijdens het lopen. Ik zal proberen er aan te denken om vanaf nu elke keer wat dynamische stretches te doen voor het lopen.

De oefening in jou tekst van de knieën naar elkaar toe te drukken aan je bureau lijkt me ook wel interessant. Allé, ik bedoel doenbaar voor mij. Zolang ik er aan denk om dat af en toe te doen natuurlijk. Ik denk niet dat de lies (of de adductoren?) in mijn geval echt geblesseerd was, want ik had geen pijn buiten tijdens het lopen. Dus niet tijdens het uitstappen en ook nadien geen stijf gevoel ofzo. Dus een waarschuwingssignaal?

Nu ga ik vanaf nu proberen eraan te denken om altijd wat warming-up oefeningen te doen in de vorm van een aantal dynamische stretches. Een paar opzoeken en noteren. Ik denk dat ik met een paar keer de kniëen opheffen, lunges, side-lunges, kick-backs enzo wel goed zal zitten?

Nu dus het loopje gisteren ging best goed. Geen ijs-kar die mij kon afleiden (spijtig), enkel het weer dat een aantal dreigende onweerswolken boven mijn kop deed rondvliegen. Maar het onweer en de regen zijn uitgebleven, enkel toen ik terug naar huis aan het wandelen was, vielen er een paar dikke druppels. Maar de echt regen heeft braaf gewacht tot ik terug binnen zat. Qua het lopen zelf ging het goed. In het begin beetje te snel gelopen zoals zo vaak, maar na 5 à 10 minuten zat ik in een goed ritme. Eventjes naar het einde toe voelde ik mijn kniëen een beetje pruttelen, maar niets om me zorgen over te maken. En 4 mensen (waarvan 3 met hond) hebben vriendelijk (terug) dag gezegd, wat ik altijd leuk vind.

Morgen (woensdag) opnieuw een rondje van 30 minuten en dan ga ik eens zien wanneer ik mijn Antwerp Ten Miles Short Run ga doen: zaterdag (dan geen loopje tussen meer) of zondag (dan vrijdag nog een loopje).
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Dagboek BlackScorpion

Bericht door Hellothere »

Als je nu geen last meer hebt van die lies, gaan maar zou ik zeggen ;) .
Altijd leuk om jouw enthousiaste verslagjes te lezen.
Plaats reactie