2de dagboek van sporterkertje

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door martmarbus »

Er zit genoeg spirit in je lichaam. En dan bedoel ik daar niet de single malt's mee.
De wil is er en je bent er zeer positief onder, wat ten goede van je loopjes komt.
Bij ons amateurs is het helemaal niet erg om 's avonds 1 of 2 drams te nuttigen, maar daar moet het dan bij blijven.
Je bent top bezig.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

martmarbus schreef: 16 jan 2021, 13:40 Bij ons amateurs is het helemaal niet erg om 's avonds 1 of 2 drams te nuttigen,
Iemand naar je hart, is het niet Mart? :mrgreen:
Je blijft goed bezig, volhouden nu ;)
Inhale the future. Exhale the past.
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door Hellothere »

sporterkertje schreef: 15 jan 2021, 18:07Les 1... drink geen alcohol de dag voor je gaat joggen
Tsja, je lichaam (in dit geval je lever) stelt bepaalde prioriteiten, en blijkbaar vindt het belangrijker om eerst alcohol af te breken, en dan pas melkzuur.

Goeie nieuws is, dat je daar ook wel aan went, zoals Mart in een vorige post aanhaalde, voor ons "amateurs" moet het kunnen om eens een keertje uit de bocht gegaan (en normaal gezien moet dat de ochtend nadien wel uit je systeem zijn, behalve natuurlijk, als je een ganse fles whisky naar binnen hebt gewerkt).

Gelukkig maar : ik eet graag, en drink bij tijd en wijle ook wel eens een glaasje (tripel westmalle, of een glaasje wijn (of 2, 3, ...), of een cognacske bij de koffie achteraf, of ...).

Ik loop dagelijks, en heb daar weinig last van (uiteraard zolang het alcohol drinken met mate is), en gelukkig maar, anders zou ik geheelonthouder moeten worden, en dat heb ik er net niet voor over. Er zijn immers nog andere leuke (en lekkere) dingen in het leven naast het lopen ;) .
sporterkertje schreef: 15 jan 2021, 18:07Les 2... eerst joggen en dan poetsen
Dat zal wel zo blijven vrees ik.
Lopen gaat inderdaad zoooooveel beter als je een beetje uitgerust aan het loopje begint.
Maar zelf dan (als je verder, langer, ...) gaat lopen, zal je in de toekomst bij het poetsen ook wel een paar keer denken ... had ik dat lopen eerst maar niet gedaan :lol: :lol: :lol: .
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

Hallo iedereen,

Blij om te lezen dat er hier nog levensgenieters zijn :D
Wij drinken geregeld een fles Whisky met ons 2, maar het liefste drinken we een bottel Moonshine (corn-whisky) vanuit Amerika. Dat is niet dagelijks :lol: :lol:
Gisteren zijn we braaf geweest want ik wou vandaag met een zuiver lichaam mijn toertje doen.
Zo ..nu mijn loopje :D

Maandag 18 januari 2021 / 11u35 / 6 graden, droog en een beetje zon.

In het weekend kwam ik een buur tegen die mij in de week heeft zien lopen. Ze vertelde me dat er een loop parcour is aangelegd in het park. Dat leek me interessant om variatie te brengen met mijn toertjes. Maar om 7u daar in het donker zag ik niet zo zitten, dus ben ik tegen de middag vertrokken. Het zonnetje kwam er heel flauwtjes door, dus gaan met die banaan.
Eerst een km naar het park gestapt om mij warm te maken en mijn stijve knieën wat los te maken, en aan het park zag ik het eerste bordje al. Alle attributen aangezet en vertrokken. De eerste 2 min wilden mijn knieën echt niet mee, een gevoel dat ik elk moment door mijn knieën zou zakken. 2 min stappen en het ging terug beter, Volgens Evy moest ik 8 keer 2 min lopen met wandelpauzes van 1 min. Behalve de eerste keer dan was het 2 min wandelen. Wandelen???? Bij mij is dat flink doorstappen.
De 2de sessie van 2 min ging het iets beter met mijn knieën, en de 3de sessie was het zo goed als gedaan, maar ik voelde het nog. :?

In het park was het heel rustig en de vogeltjes waren druk in de weer en dat is genieten, maar op sommige plaatsen waren er modderplassen :evil: , mijn mooie loopsloefies helemaal vuil :cry: , wanneer ze droog zijn met een borsteltje al dat slijk eraf borstelen en hopen dat ik ze terug proper krijg.
Voor de rest voelde ik me prima tijdens het lopen, spijtig dat het al voorbij is, maar mijn knieën zijn opgelucht.

Omdat de firma fait is verklaard moet ik nog wachten op mijn achterstallig loon, als dat er is ga ik nieuwe schatjes kopen, want ik voel wel aan dat deze sloefies hun tijd hebben gehad. De deze zijn van de maand mei 2017, omdat het lopen er niet meer inzat, gebruikte ik ze in het dagelijks leven. Dat mijn loon maar snel word vrijgegeven 8-)

Ik kijk ernaar uit voor woensdag :P :P

De getalletjes: Horloge samsung health
28 min 26 sec
3,29 km
08' 38" /km gemiddeld
06'35" /km max
6,9 km/u gemiddeld
9 km/u max
152 gemiddeld hartslag
174 max hartslag

GSM runkeeper:
28min 55 sec
3,18 km
9' 05"/km gemiddeld (met deze berekening blijf ik het moeilijk hebben, ik weet niet of dat goed is of???? Ik reken liever met km/u, daar heb ik een beter zicht mee)

Sportieve groetjes
Oja, ik wil nog vertellen dat ik op 1 week tijd 3kg ben afgevallen :D van 76,5 kg naar 73,5kg en ik heb niet op mijn eten gelet.
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door Hellothere »

Ziet er goed uit allemaal ;)
sporterkertje schreef: 18 jan 2021, 13:53 Ik kijk ernaar uit voor woensdag :P :P
Da's al een heel goed teken.
Betekent dat je geniet van de loopjes.
sporterkertje schreef: 18 jan 2021, 13:53 De getalletjes: Horloge samsung health
08' 38" /km gemiddeld
6,9 km/u gemiddeld

GSM runkeeper:
28min 55 sec
3,18 km
9' 05"/km gemiddeld (met deze berekening blijf ik het moeilijk hebben, ik weet niet of dat goed is of???? Ik reken liever met km/u, daar heb ik een beter zicht mee)
Die 9'05" /km komt overeen met 6.6 km/u .
Welkom in lopersland, hier wordt inderdaad overwegend met tempo gewerkt (min/km, en niet met snelheid km/u).
Na een tijdje heb je dat wel door hoor, is even wennen in het begin.

Je tempo is voor een S2R niet slecht, het is een behoorlijk "drafje", maar als je natuurlijk rekening houdt met het feit dat je toch ook nog wel flinke stukjes stapt, ben je zeker meer dan goed bezig.

Wat ik wel zie, is dat je meting van runkeeper behoorlijk afwijkt van deze van jouw sporthorloge (verschil van 27 seconden per kilometer is toch wel redelijk fors). Gezien de totaaltijd (en -afstand) gok ik dat je sporthorloge het bij het rechte eind heeft.
Misschien is het niet slecht om je tot slechts één meting te beperken.

Beter voor jou om je resultaten op te volgen en te kunnen vergelijken (meten is weten, maar het moet dan wel vergelijkbaar zijn :lol: ).
sporterkertje schreef: 18 jan 2021, 13:53Oja, ik wil nog vertellen dat ik op 1 week tijd 3kg ben afgevallen :D van 76,5 kg naar 73,5kg en ik heb niet op mijn eten gelet.
Goed eh ;) .
Lopen is bij uitstek dè sport als je caloriën wil verbranden, ook daar zal je na verloop van tijd de vruchten van plukken.
Nu is 3 kilo na één week S2R wel redelijk fors (als je weet dat 1 kilo vet het equivalent is van 9000 calorieën), dus hopelijk reken je er niet op dat je wekelijks dat kunstje kan uithalen :lol: :lol: :lol: .
Ook wel opletten dat je door het lopen (of elke sport waarmee je spieren belast) vert vervangt door spiermassa, dus op sommige momenten zal je merken dat je niet echt afvalt (of zelfs wat bijkomt), maar dat je lijf toch een beetje "strakker" wordt.

Keep running !!!!
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

Dank je Hellothere voor de info
Een mens is een gewoontebeestje, en als er veranderingen komen vraagt het inderdaad geduld en aanpassing. Vroeg of laat ben ik er wel mee weg met die min/km.

Met mijn kilootjes.... voor mij is het goed dat ik wat vermager, maar begrijp ook dat het niet blijft duren, en zeker niet met het sporten. Hier op de s2r forum is dat ook dikwijls aangehaald dat het gewicht van vetmassa naar spiermassa overgaat. Het is heerlijk om terug te lopen en dat is voor mij het voornaamste.

Met die getalletjes ga ik je raad opvolgen en het enkel bij mijn horloge houden, want ik frustreer mij er soms mee dat het niet overeen komt. terwijl ik op dezelfde plaats alles aan/af zet.

Thanks voor de feedback ;)
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door BlackScorpion »

Ik ben ook helemaal niet mee met die min/km hoor, ik lees ook nog altijd graag de km/u en laat mijn Garmin met dat nou mooi vertellen (het gemiddelde toch) op zijn overzicht op de Connect app. Ik vind ook altijd wel leuk om naar mijn loopcadans te kijken. Niet dat ik er iets met doe, maar ik vind het altijd leuk te zien of ik nu mooi ritmisch gelopen heb, of dat mijn passen de pan uit swingden. Ook zien in welke hartslagzones ik gelopen heb, vind ik leuk te weten. Again, ik doe totaaaaal niets met al die info, ik vind het gewoon leuk te weten.

Qua modderige sloefjes, hey zo zie je tenminste dat je buiten bent geweest! Mijn sloefjes hebben ook al een mooi aantal moddervlekken opgelopen de laatste paar weken. Maar ik laat ze voorlopig even zo, er komt nog mottig weer aan. Eens het mottigste weer voorbij is, zal ik ze eens proper (properder) proberen te krijgen.

Hoe snel loop je eigenlijk tov je ademhaling? Kan je nog volledige zinnen spreken tijdens het lopen? Mij hebben ze altijd gezegd, zeker in het begin, dat je nog volledige zinnen moet kunnen spreken. Als je dat niet kan, loop je te snel. Ik loop momenteel héél erg traag, bijna slow jogging traag. Maar ik heb er plezier in nu, tov vroeger toen ik sneller liep dat ik lopen eigenlijk echt niet leuk vond. Nu ik zo traag loop (een slak op koffie kan mij inhalen), vind ik het echt leuk en kijk ik er telkens naar uit om te gaan lopen.

Nou, goed gedaan alweer!
Succes bij te volgende!
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Zo is het, lopen moet plezierig blijven :P
Inhale the future. Exhale the past.
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

Goede avond iedereen,

Ik weet dat ik een paar lappen rond mijn oren ga krijgen :oops:
Maandag had ik pijne knieën met het lopen, in het begin hevig maar naarmate de les vorderde werd de pijn zachter. s 'Avonds kreeg ik heel veel last en die pijn straalde uit tot onder mijn knieën. Voltaren aangesmeerd, maar de pijn bleef. Voor het slapen gaan een dafalgan genomen om te kunnen slapen. Gisteren heb ik het heel rustig gehouden, de pijn was minder maar toch hevig genoeg om iets te kunnen doen. Regelmatig voltaren aangebracht, en gisteren avond nog een keer en plastiekfolie er rond gedaan. Deze morgen pffffff. Het is loopdag en ik zit hier met die knagingen aan mijn benen.
Manlief verplichte mij (bij manier van spreken) om nieuwe loopsloefies te gaan halen. Liever nu dan dat je in de lappenmand ligt, want je loopt zo graag, je bent blij dat je terug kan lopen en het kost nu wat geld, maar de dokter en de kine kosten nog meer als je zo verder blijft doen.
Deze middag naar de running winkel in Oostende en heb ik me daar Brooks aangeschaft. :D Ik had mijn Nikes aangetrokken om naar daar te gaan, en die pijn in mijn knieën en benen begon terug erger tot hevig te worden.
Met het testen van die Brooks begon de pijn terug te verminderen. Oef, dan ligt het toch aan het schoeisel.
Ben ik thuis gekomen en heb direct die Brooks aangetrokken om naar de winkel te gaan voor eten. Aan een kruispunt liet er een wagen mij voor en ik nam een loopje om de straat over te steken... kerdieje dat deed pijn, de tranen sprongen me in de ogen. Naar de winkel is ongeveer 1km stappen, dus die km terug en de pijn verzachte onmiddellijk. Aan het zelfde kruispunt hetzelfde scenario, en ik nam een loopje en het voelde nog wel iets maar niet die hevige pijn.
Ik wil die sloefies uittesten maar mijn benen......
Ik heb een banaan gegeten, een ipbrufen 600 ingenomen, mij omgekleed en heb mijn toertje gedaan. :oops: :mrgreen:

Woensdag 20 januari 2021 / 16u30 / Zon en winderig 8 graden

Met mijn nieuwe Brooks naar het park gestapt wat ongeveer 1 km is. En we zijn vertrokken, de pijn was bijna weg, het ging vrij goed, het was 1 min lopen 1 min stappen 2 min lopen 1 min of 2 min stappen (dat ben ik kwijt) 4 min lopen 3 min stappen terug 4 min lopen en 3 min stappen en tot slot 5 min lopen en 1 min stappen.
Alles verliep heel goed, het lopen was zweven, genieten, zonder enig probleem.
Evy vertelde in mijn oor dat ik recht had op 2 dagen rust dat de week voorbij is :shock: :? We zijn nog maar woensdag Evy ;)
Heb ik blijkbaar een les overgeslagen :oops: :?
Ok tja euuuuuu, de les verliep heel vlotjes :D Mij hoor je niet klagen 8-) Mijn benen waren niet aan het klagen, het was heerlijk

31 min 37 sec
3,55 km
08' 50" /km gem.
06' 56" /km max
6,7km/u gem.
8,6km/u max
167 hart gem.
195 hart max

Nu is het afwachten wat mijn benen gaan zeggen of ik 4 dagen rust moet nemen of dat ik vrijdag nog een toertje kan joggen maar zonder medicatie :D Ik weet nu wel dat ik goede loopsloefies heb gekocht. :D

Sportieve groetjes
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Inderdaad, de sloefkes zijn het belangrijkst voor een lo(o)p(st)er.
Inhale the future. Exhale the past.
Plaats reactie