2de dagboek van sporterkertje

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door Hellothere »

Welkom terug hier,

Ik zou ook gewoon verder gaan met dit dagboek.
Tenslotte maken jouw voorgaande "loopavonturen" ook deel uit van je huidige loopcarrieren, en soms is het wel nuttig om te kunnen lezen dat mensen die een keertje afhaken, ook weer succesvol terug herstarten.

Jammer van je job (je bent niet de enige in deze turbulente corona tijden), maar het is goed dat je niet bij de pakken gaat neerzitten, en opnieuw de moed (en de tijd) vindt om de loopschoenen weer aan te trekken.

Veel mensen vullen de tijd die vrijkomt anders in, en gaan ergens stilletjes in een hoekje zitten, dus ik kan je nu al vertellen dat je heeeeeeeel goed bezig bent.

Ik ga hier in elk geval meelezen, dus blijven schrijven (maar vooral ook blijven lopen).
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

Maandag 11 januari 2021 - 7u - 2graden en droog

Deze morgen om 6u30 opgestaan. Na een hele slechte nacht te hebben gehad, had ik liever mij nog eens omgedraaid. Maar ik moest eruit voor de vuilzakken buiten te zetten (wij mogen die niet de dag op voorhand buitenzetten). Dat was dan ook de aanzet om eerst in mijn kledij te springen, de zakken buiten gezet, Evy haar eerste les, samsung sporthorloge en samsung smartphone aangezet en we zijn vertrokken.
Bij het eerste loopminuutje..... man man ik was vergeten hoe zalig dit was. Ik heb genoten, en ik had spijt dat de les al gedaan was, want bij de laatste 3 minuten had ik de flow in de benen en had gerust kunnen door gaan (lopen). Ze zeggen niet voor niets dat het uit bed komen met deze koude het moeilijkste is, maar vanaf je uw schatjes aan je voeten hebt is het ergste voorbij. De les was gedaan en met spijt in het hart dan toch maar naar huis gegaan voor de cool-down. Nu zit ik hier om 14u20 het verslagje te schrijven en mijn spieren weten ervan, amai mijne amai..... dat beloofd voor morgen. :shock:
Heel de tijd heb ik liggen uitvissen hoe ik alles van mijn horloge naar mijn gsm moest overzetten, hoe ik alles kon terug vinden op mijn horloge... met al dat technisch gedoe pffffff. Ik naar de orange-winkel en gevraagd of ze mij konden helpen, en bingo, mijn blu-tute of zo iets stond niet op :?
Ben ik blij dat lopen simpeler is, en niet zo technisch ingewikkeld.
In ieder geval... het mag al woensdag zijn ;) aiaiai, mijn pieren. :? :lol:

Ik ga handmatig mijn gegevens plaatsen:
20 min 8 sec totaal
2,47 km
08 min 07 sec / km (wil dit zeggen dat ik 8 min over 1 km doe ?)
138 spm (ik zou niet weten wat dat betekend) gem. cadans
169 spm max. cadans
7,3 km / u gem. snelheid
10,9 km /u max. snelheid ( km/u ....yes dat ken ik)
"05" "29" max. tempo ( en dit is weer latijn)
Hartslag is niet genoteerd op mijn horloge :?
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door Hellothere »

Hey sporterketje,

Het enthousiasme spat ervan af, en dat is fijn om te lezen.
En als je kan lopen met dit gure druilerige koude weer, dan kan je het in alle omstandigheden, dus dat zou ook al geruststellend moeten zijn ;) .
sporterkertje schreef: 11 jan 2021, 14:4108 min 07 sec / km (wil dit zeggen dat ik 8 min over 1 km doe ?)
"05" "29" max. tempo ( en dit is weer latijn)
Klopt, bij zowat alle sporten wordt er gesproken over km/u (snelheid), behalve bij lopers, die spreken liever over minuten per kilometer (tempo).
dus je gemiddeld tempo van 08m 1s / km, komt dus overeen met de 7.39 km/u .
En je maximale tempo (5m/29s) komt inderdaad overeen met 10.94 km/u (wat behoorlijk fors is, maar dikwijls met een korrel zout te nemen.

In het kort : hoe kleiner het tempo, hoe hoger de snelheid.

Maarre ... en dat heb je hier destijds ook gelezen ... als je terug start met lopen, is de snelheid voorlopig van geen belang.
Geniet maar van de loopjes (en dat doe je blijkbaar).
sporterkertje schreef: 11 jan 2021, 14:41138 spm (ik zou niet weten wat dat betekend) gem. cadans
169 spm max. cadans
spm is "steps per minute", dus effectief het aantal stappen dat je zet per minuut.
Bij geoefende lopers die die doorgaans +170, maar ook hier dezelfde opmerking uiteraard, je oefent nog niet op snelheid, dus je kadans is momenteel ook nog ondergeschikt.
sporterkertje schreef: 11 jan 2021, 14:41Hartslag is niet genoteerd op mijn horloge :?
Ik weet niet welke samsung wearable je gebruikt.
Mijn vrouw heeft een Samsung Galaxy Watch (welke ze niet gebruikt, want verkiest haar Garmin Vivoactive), maar ik weet wel dat deze in elk geval een hartslagmeting doet aan de pols. Voor zover ik weet doen de activity trackers van Samsung dat ook.
Zie je op je GSM (ik veronderstel dat je de Samsung Health app gebruikt) ook de hartslag niet ?

Hoe dan ook, sterke start ... even volhouden nu, en genieten van elk loopje.
Laat je ook niet verleiden om te gaan overdrijven. In het begin kan het misschien een beetje gemakkelijk aanvoelen, maar probeer je niet te laten verleiden om loopstukjes te verlengen, rustpauzes over te slaan, lessen direct na elkaar te doen, rustdagen te negeren, ....

Maar dat weet je in principe allemaal al.
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

Dank je Hellothere voor de fijne uitleg,

Bij mij is lopen ontspanning en ben geen strevertje, wat enkel bij mij telt is de afstand. Over de tijden en dergelijke hou ik me niet bezig en nooit gedaan.
Je ziet bij velen die getallen staan, en een paar kerstmissen geleden heb ik zo'n horloge gekregen van manlief, die heeft 2 jaar in de kast gelegen. Op mijn werk hadden we het over een stappenteller en ik heb mijn horloge uit de kast gehaald en ben die beginnen dragen, voor die stappenteller. de rest was latijn. Maar naarmate ik het meer draag werd de interesse ook meer. Het is een samsung gear sport.
De laatste kerst heb ik een smart-phone gekregen van manlief, een samsung galaxy s 10 lite. Daar staat dezelfde app als mijn horloge, de Samsung Health app . Ze hadden mij wijsgemaakt dat mijn horloge beter functioneert als die gekoppeld is met mijn smart-ding. Dat heb ik geprobeerd en ben dan naar de winkel gegaan voor hulp. Nu is het verder ermee leren werken. Voor velen zijn dat speeltjes, voor mij is dat een cursus latijn, Grieks en Chinees in hetzelfde lesvak :D

Verder over mijn lopen, vandaag heb ik op een heel rustig en ontspannen tempo gelopen. Soms dijk op en dan bij de volgende straat de dijk terug naar beneden. In 2013 heb ik voor de eerste keer de s2r gelopen en heb me braaf aan het schema gehouden. Dat is nu terug de bedoeling omdat forceren geen zin heeft. Dat is zoals 2 stappen vooruit en 4 stappen in de lappenmand en dat wil ik het liefste vermijden.

Nogmaals dank voor je uitleg
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door Hellothere »

Hallo sporterkertje,

Blij te lezen dat het het inderdaad goed begrepen hebt :

- Lopen moet eerst fun zijn : check.
- Snelheid van geen belang : check
- pasfrequentie van geen belang : check

Kortom, voorlopig genieten van de loopjes, en al de rest is bijzaak.

Jouw Samsung Gear Sport heeft nogal wat mogelijkheden. Ik kan me best voorstellen dat je niet alle functies van dat horloge kan en wil gebruiken (ik doe dat ook niet), maar wel goed dat je het horloge toch hebt kunnen koppelen aan je telefoon. Op een dag zal de info die je uit Samsung Health kan halen toch wel nuttig blijken te zijn.

Als er wel één ding is wat je misschien eens zou kunnen (laten) bekijken, is het toch je hartslag. Veel beginnende lopers voelen nog niet van nature aan of ze in een correcte hartslagzone trainen, en naarmate je langer gaat lopen (en dus minder recupereert), is het toch niet slecht om dat even in het oog te houden.

Zoals ik verwachtte (en wat tegenwoordig bij de meeste sporthorloges wel het geval is), heeft jouw horloge ook een hartslagmeting aan de pos.

Succes.
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

Goede morgen Hellothere

In verband met mijn hartslag, ik denk dat ik op verkeerde knopjes heb gedrukt, of iets fout heb gedaan. Want gisteravond heb ik hier thuis nog eens getest en de hartslag kwam er wel op te staan :? Het is allemaal nieuw voor mij met die dingen, maar het komt wel.
Morgen terug mijn loopje, en ik zie ernaar uit :D en dan kunnen we het horloge en gsm nog eens uittesten :?
Sportieve groetjes en keep it safe
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door BlackScorpion »

Hoi Sporterke,

Ik heb paar jaar geleden gelopen, maar toen kwam de winter en ben ik er met gestopt. Ik vond lopen eigenlijk toen ook totaal niet leuk. Maar begin november (2020) ben ik 40 geworden en dat had er niets met te maken, maar ik kreeg plots de ingeving om ook terug te beginnen lopen. Ik ben begonnen met de C25K app, maar heb die in het midden van week 6 stop gezet en ben verder gegaan op mezelf. Ik had in een artikel gelezen dat de gemakkelijkste training is om gewoon je lichaam te volgen. Lopen wanneer je kan lopen en stappen wanneer je niet kan lopen, zonder schema's of wat dan ook. En dat heb ik dan ook gedaan. Dit was niet om aan 5 km te raken, maar om 30 minuten aan een stuk te lopen (die app dan en die tijdsduur volgde ik nog altijd). En dat heb ik - op mezelf - dan ook gehaald, zo ongeveer een week geleden.

Mijn doel nu is om blijven 30 minuten aan een stuk te lopen, tot het vlotjes en easy aanvoelt en daarna kan ik de lengte van mijn loopjes stilletjes aan gaan verlengen tot ik aan 5 km kom. Ik loop nu veel trager dan vroeger, maar dat maakt ook dat ik het lopen nu veel leuker vind dan vroeger. Nu is het voor het plezier dat ik loop (ook al zie ik toch soms nog serieus af).Het voordeel is wel dat ik nu in de late hefst / winter gestart ben, nu zit ik er minder met in om buiten te lopen in deze temperaturen dan ik enkele jaren geleden deed. Dus ik heb er een goede hoop in (even op hout kloppen) dat ik het nu doorheen de winter heen zal volhouden.

Nou, heel veel succes alvast en hopelijk lezen we regelmatig verhaaltjes van jou lopen hè!
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

Woensdag 13 januari 2021 / 7u / 2graden en droog

Het opstaan ging iets vlotter dan maandag, maar mijn beenpieren hadden een ander gevoel, zo stijf als iets. Ik keek naar mijn benen en gaf het bevel " en werken ga je" :evil: . Met veel moeite ben ik gestart. In mijn hoofd was het met veel plezier, maar die pieren wilden niet mee. Dat ik het wat warmer kreeg met het lopen trok de pijn uit mijn benen en dan was het weer genieten met volle teugen. Gaan die pieren dan toch spieren worden? :D
Terug het toertje van maandag gedaan, dijk op, dijk af. Heerlijk om het zeetje te zien en toch niet te veel last van het zand op de dijk, en ook een beetje interval is meegenomen.... niet dat ik daaraan werk nu omdat het de beginperiode is, maar ja ik doe dat graag zo'n uitdagingen. Ik had weer heel veel spijt dat mijn les en mijn rondje gedaan was. :cry:
Nu weer dat prullen met die technische dingen pffff.
Wie is er aan het flippen :?: :?: :?: :?:

Mijn horloge ..

24min 03 sec
2,58 km
6,5 km/u gemiddeld
20,5 km/u max :shock:
09' 10" / km gemiddeld
02' 55" /km max :?:

Mijn gsm..

23min 31 sec Dat kan kloppen omdat ik eerst mijn horloge heb afgezet
2,87 km dat was op de zelfde plaats van mijn horloge af te zetten
7,4 km/u gemiddeld
11,1 km/u max
08' 05" /km gemiddeld
05' 21" /km max

Mijn hartslag was weer niet genomen, daar ga ik nog verder achter zoeken hoe en waar ik die kan vinden.
Ik vraag mij af of die samsung health betrouwbaar is. Vroeger had ik strava maar van horen zeggen is dat betalend geworden en daarom dat ik die niet geïnstalleerd heb.

In ieder geval het was weer heerlijk om sportief de dag te beginnen.

Sportieve groetjes en keep et safe
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door Hellothere »

sporterkertje schreef: 13 jan 2021, 09:38Ik vraag mij af of die samsung health betrouwbaar is. Vroeger had ik strava maar van horen zeggen is dat betalend geworden en daarom dat ik die niet geïnstalleerd heb.
Het basisabonnenment voor Strava is gratis.
Normaal gezien kan je ook een koppeling maken tussen Samsung health en Strava.

Wel een beetje bizar dat Health op je telefoon andere resultaten geeft dan op je horloge.
Ik heb de indruk dat de sync tussen health en je horloge toch nog niet verloopt zoals die zou moeten.

Ik weet niet of je je GSM meeneemt als je gaat lopen, indien ja, laat de GSM even thuis en kijk of je nadien nog je loopje in health ziet (dan ben je zeker dat je GSM en je wearable syncen).

Maarre ... zoals je zelf aangeeft ... het lopen is nu het belangrijkst.
De electronische toeters en bellen laat je bij gelegenheid maar eens uitvlooien, inderdaad niet dringend voor nu.
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: 2de dagboek van sporterkertje

Bericht door sporterkertje »

Vrijdag 15 januari 2021 / 12u30 / 2 graden droog met een beetje zon

Een goede avond iedereen,

Deze middag mijn laatste les van deze week..... en ik heb er een paar lessen uitgetrokken :? :?
Gisteren avond hebben we één glaasje whisky.... 2....3.... op :mrgreen:
Deze morgen met een vermoeid lichaam de wekelijkse kuis gedaan en dan mijn mijn toertje gaan joggen.
Aiaiaiai, pffffffff
Normaal ben ik een vroege ochtendlopertje, maar vandaag wouw ik eerst de huishoudelijke taken klaar hebben voor ik de ontspanning doe. :D
Les 1... drink geen alcohol de dag voor je gaat joggen
Les 2... eerst joggen en dan poetsen

Mijn gewrichten wilden niet mee, mijn lichaam was puuut en die stadsgeur bah..... Dan de mensen die in uwe weg staan en wandelen grrrrr ....Auto's die gewoon hun zin doen grrrrrrrr...... geef mij de ochtenden maar. Zuivere lucht, geen verkeer, en af en toe eens een persoon die zijn hond uitlaat, die veel meer respect hebben voor een loper dan wat er in de dag gebeurd.

Maar al bij al ben ik blij dat ik toch mijn toertje heb gedaan, en ik had geen spijt vandaag dat mijn les gedaan was.
Wel ben ik trots op mezelf dat ik vandaag heb doorgebeten om toch te joggen, want ik was aan het twijfelen omdat mijn lichaam tegenstribbelde met het poetsen en dan nog het joggen. Nadien gaf het me een WAUW gevoel.

Nu die getallekes... en yes ik heb het probleem van mijn hartslagmeter gevonden.... ik moest die op een ander programma aanzetten :oops:
Ook heb ik runkeeper op mijn gsm geïnstalleerd :?
Mijn horloge samsung health :
3,05 km
26min 35 sec
6,9 km /u gem.
9,4 km/ u max
08' 36"/ km gem.
06' 19"/ km max
154 gem hartslag
186 max hartslag

runkeeper op mijn gsm
2,81 km
26 min 11 sec
9' 20"/ km

Hop naar maandag yes yes yes maar dan terug de vroege ochtend :D terug de zuivere lucht en geen lastige mensen op de baan
RUST OP DE BAAN :!: :!: :!: :!: :!:

Sportieve groetjes en een fijn weekend
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Plaats reactie