Snelheid en hartslag

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
Jan
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 sep 2009, 09:44
Locatie: Wijchmaal (Peer)

Snelheid en hartslag

Bericht door Jan »

Hoi

Gewoon uit curiositeit: aan welke snelheid en hartslag lopen jullie (ongeveer) tijdens een normale training? Het lijkt me eens interessant om mijn gegevens te vergelijken met anderen.

Tijdens een normale training (30' tot 60') loop ikzelf aan een snelheid van ongeveer 10 km/u. De laatste 2 weken merk ik wel dat het me lukt om mijn tempo al wat hoger te leggen. Mijn gemiddelde hartslag (opwarming en cooling down niet meegeteld) ligt dan rond 150 bpm. Mijn leeftijd en gewicht spelen natuurlijk ook wel een rol (27j en 81 kg voor de juistheid).
Laatst gewijzigd door Jan op 08 okt 2009, 09:26, 2 keer totaal gewijzigd.
henriette
Berichten: 193
Lid geworden op: 30 mei 2009, 21:36
Locatie: Eisden Maasmechelen

Re: Snelheid en hartslag

Bericht door henriette »

als ik aan 10/u loop, heb ik meestal een HS van zo'n 185-190, veel te veel, dus loop ik meestal aan 9/u, maar zelfs dan gaat ie nog vaak te hoog!
bij snelheidstraining verschilt het gek genoeg niet veel met een duurloop, je zou verwachten dat de HS dan rustiger is, maar soms schiet hij dan ook omhoog.
op de loopband, bij de test, had ik max 183, bij 11,5/u,terwijl hij buiten veel hoger ligt bij bv 9.
ik snap het niet :roll:
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Snelheid en hartslag

Bericht door Hellothere »

Hallo,

Momenteel loop ik zo’n 10 km/u aan hartslag 140. Een tempo dat ik aan die hartslag best lang kan volhouden (momenteel zo’n 45 minuten).

6 maanden geleden, ben ik opnieuw gestart met sporten, na een lange stop (om tal van redenen). Ik liep toen een 9 per uur, en probeerde ook hier de 140 te behouden. Dat lukte maar een vijftal minuten, en dan ging mijn hartslag pijlsnel de hoogte in tot zo’n 180. Dan was het telkens vertragen tot zo’n 126, kwestie van niet te verzuren, en weer enkele minuten tot zo’n 140.

Dan zij het start to run programma heb ik dat kunnen opbouwen tot wat ik nu doe. Ik ben dus het levende bewijs dat het programma wel degelijk werkt.

Momenteel bouw ik versnellingen waar ik voluit ga, tot hartslag 170, even aanhouden dan nog, en dan vertraag ik weer tot 9 km/u tot mijn harslag weer vlotjes zakt tot onder de 130, dan weer enige tijd aan 10 km/u tot 140, dat proberen te houden, en zo verder.

Als ik merk dat de hartslag niet of te traag herstelt maak ik geen versnellingen meer.

Lukt vrij aardig.
henriette schreef:op de loopband, bij de test, had ik max 183, bij 11,5/u,terwijl hij buiten veel hoger ligt bij bv 9.
ik snap het niet :roll:
Op een loopband is het iets gemakkelijk, je moet minder afzetten dan buiten waar de grond stilstaat :-) .
Als je min of meer de buitensituatie op een loopband wil simuleren moet je ook 1 % helling instellen, maakt al een groot verschil hoor.
Plaats reactie