Dagboek van een groentje wat lopen betreft

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
Chantalle
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 apr 2017, 12:36

Dagboek van een groentje wat lopen betreft

Bericht door Chantalle »

Met vertraging begin ik aan mijn "loopdagboek"
Ik ben een beetje laat om met lopen te beginnen, in februari telde ik 58 kaarsjes op de verjaardagstaart, maar toch wou ik eens zien of ik het aankan.
Op 22 maart ben ik dan begonnen. Ik had me ingeschreven voor de start to run sessies in Gistel, georganiseerd door de Gistelse joggingclub.
Vol verwachting stond ik de woensdagavond om 19u30 te wachten achter de andere deelnemers. We waren maar met een klein groepje. Twee dames met hun tienerzonen, en twee jonge vrouwen. Ik denk wel dat ik de oudste deelneemster was :lol:
We begonnen met de 1ste start to run les. Het ging redelijk vlot, ondanks mijn leeftijd was ik zeker de laatste niet.
Na het lopen had ik wel last van mijn hals en schouders. De vrijdag ben ik dan alleen gaan lopen, les 1 op de ipad met Evy. Dit ging ook vlot, maar ik had na het lopen weer last van hals en schouder.
Mijn broer die ook wekelijks gaat lopen, zei dat het waarschijnlijk door mijn schoenen kwam. Omdat ik er voor wou gaan, ben ik de zaterdag naar een runningcenter geweest. Na een test kon ik kiezen uit drie paar loopschoenen. De saucony's zaten goed, ik koos dit paar.
De zondagvoormiddag was de tweede start to run les (een herhaling van de woensdag) en ja, ik liep echt beter met mijn goede schoenen. Joepie, ik had geen last meer van hals en schouders.
Vorige week woensdag weer met de groep gelopen, de vrijdag alleen (we zaten aan les 2, dus hier ook les 2 met Evy) en de zondagvoormiddag voor de 6de keer in twee weken gelopen. Zondagvoormiddag had ik het echt lastig. De vrijdag was het zo goed gegaan, maar de zondag had ik echt zware benen. We lopen ook niet zacht met de groep, het is op de baan dat we lopen.
De maandagochtend bij het opstaan voelde ik een beetje pijn in mijn knieeën. Ik voel het ondertussen nog steeds. Het is nu niet dat het ondraaglijk is, maar ik voel het als ik van mijn stoel opsta, en als ik trappen doe.
Misschien heb ik een beetje overdreven door als leek direct 3 keer per week te gaan lopen :roll: ik denk ook dat ik te snel loop. Zit meestal met de twee jongeren van de groep vooraan, terwijl de twee andere dames verstandig een heel stuk minder snel lopen dan ik. Ik zal het nu noodgedwongen wat rustiger aan doen, en al beginnen met alleen maar de twee loopsessies met de groep, en niet alleen lopen de vrijdag, want ik vrees dat 3 keer voor een beginner als ik teveel is. Ik wil er echt in slagen om die 12 weken uit te lopen, en zou het ontzettend jammer vinden dat ik moet stoppen door overbelaste knieën. Benieuwd wat ik er woensdagavond van zal bakken :lol: wordt vervolgd (hoop ik toch)
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Dagboek van een groentje wat lopen betreft

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Gewoon rustig blijven, niets forceren. Dit is hier op dit forum al vele malen geschreven. Je bent geen 3X7 meer (ik heb dit ook ondervonden) en om nu al direct alle registers open te trekken zal alleen maar narigheid veroorzaken. Wanneer je loopmaatjes te snel gaan zeg het hun of loop gewoon je eigen tempo het is kwestie dat je het volhoud, je loopt geen wedstrijd hé. Dat je wat pijn hebt is ook begrijpelijk, je gebruikt immers spieren waarvan je tot nu toe niet wist dat je ze had :mrgreen: maar dit zal wel overgaan, gewoon niks forceren.
Veel succes ;)
Inhale the future. Exhale the past.
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Dagboek van een groentje wat lopen betreft

Bericht door BlackScorpion »

Zoals ik in je andere topic geschreven heb, 3 keer per week zou normaal doenbaar moeten zijn.
Maar lopen jullie in groep echt de lessen van Evy? Wij in groep hadden een aangepast rooster dat in de eerste weken echt veel rustiger was dan dat van Evy.
Zo moesten wij de eerste les gewoon X aantal keer 1 minuut lopen en 3 minuten stappen, de les erop 1 minuut lopen en 2 minuten stappen.
Terwijl bij de lessen van Evy je al meer minuten aan 1 stuk moet lopen, dat lijkt me persoonlijk nogal zwaar.
Volgens mij ligt het niet zo zeer aan de 3 keer per week, maar gewoon aan de lessen zelf, dat die té zijn voor je, zeker nu in het begin.

Kan ook altijd aan de schoenen liggen, ik had ook speciale schoenen en na een tijd bleken die toch niet zo goed te zijn voor mij.
Ik gebruikte op de duur mijn oude verslepen loopschoenen, omdat die nieuwe me echt tegen staken.
Nu heb ik er gewoon op het gevoel gekocht en (voorlopig) tevreden :).
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Dagboek van een groentje wat lopen betreft

Bericht door martmarbus »

Knieën pijnen, probeer licht te lopen. Plof niet neer, maar maak een doorloop beweging. Maak geen grote passen. Nu kan je je landingen nog aanpassen.
Wanneer je geen pijnen meer hebt, kan je inzetten op landingen die jou liggen. En waarbij jij geen pijn ondervindt.
Verder, loop je niet stuk. Maar loop op een tempo waarbij je nog normaal kan converseren, zonder adem te kort te komen.
Heel veel succes en loop plezier
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
Chantalle
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 apr 2017, 12:36

Re: Dagboek van een groentje wat lopen betreft

Bericht door Chantalle »

BlackScorpion schreef:Zoals ik in je andere topic geschreven heb, 3 keer per week zou normaal doenbaar moeten zijn.
Maar lopen jullie in groep echt de lessen van Evy? Wij in groep hadden een aangepast rooster dat in de eerste weken echt veel rustiger was dan dat van Evy.
Zo moesten wij de eerste les gewoon X aantal keer 1 minuut lopen en 3 minuten stappen, de les erop 1 minuut lopen en 2 minuten stappen.
Terwijl bij de lessen van Evy je al meer minuten aan 1 stuk moet lopen, dat lijkt me persoonlijk nogal zwaar.
Volgens mij ligt het niet zo zeer aan de 3 keer per week, maar gewoon aan de lessen zelf, dat die té zijn voor je, zeker nu in het begin.

Kan ook altijd aan de schoenen liggen, ik had ook speciale schoenen en na een tijd bleken die toch niet zo goed te zijn voor mij.
Ik gebruikte op de duur mijn oude verslepen loopschoenen, omdat die nieuwe me echt tegen staken.
Nu heb ik er gewoon op het gevoel gekocht en (voorlopig) tevreden :).
De eerste en tweede les, die we nu telkens 2 keer per week hebben gelopen, is inderdaad zoals jij beschrijft.
De 1ste en 2de les van Evy waren volgens mij ook zo (ik zal ze thuis nog eens beluisteren) want de tweede week was het met de groep ook 1 minuut stappen, 2 minuten lopen, in totaal 20 minuten gelopen. Met de 2de les van Evy was het ook zo, 1 minuut stappen en 2 minuten lopen, om dan ook aan een totaal van 20 minuten te lopen.

Ik ga vanavond om 19u30 weer met de groep en ik hoop dat het zal lukken. In elk geval zal ik voorzichtig zijn en zeker niet te hard of te snel proberen te lopen :-)
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Dagboek van een groentje wat lopen betreft

Bericht door sporterkertje »

Hoi Chantalle, Welkom hier en hoe oud of hoe jong je bent speelt hier geen rol, het gaat om het lopen, of in mijn geval joggen ;)
Ik had ook altijd last van mijn knieën en bij was het omdat mijn rechter been 2 cm korter was dan mijn linker. Sinds ik een verdikking in mijn schoen heb is de pijn in mijn knieën verdwenen.
Die pijn kan aan 101 dingen liggen, en het is nu uitzoeken aan wat het zou kunnen liggen. Schoenen, landing, te snel, te traag, te veel/week........

Je bent al heel goed begonnen, en een goed begin is half gewonnen, dus.........niet opgeven je gaat er zeker komen :P

Nog heel veel loopplezier en genieten zou ik zeggen ;)
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Gebruikersavatar
Chantalle
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 apr 2017, 12:36

Re: Dagboek van een groentje wat lopen betreft

Bericht door Chantalle »

Dag sportieve forumleden ;) gisteren ben ik gaan lopen met de groep van start to run.
We zitten nu aan 2 en 3 minuten lopen. Zoals ik wel kon voorspellen heb ik last gehad van mijn knieën, allebei eigenlijk :cry: We lopen langs een langwerpig plein, met in het midden gras en een brede berm zachte ondergrond waar de mensen hun auto kunnen parkeren. Ik probeerde zoveel mogelijke op deze grindbodem te lopen, maar moest wel goed naar de grond kijken, want die ligt natuurlijk niet zo effen als de betonnen baan waar we op lopen. Ik vind het super, maar dan ook super erg dat mijn knieën de grote spelbreker zijn in mijn poging om te gaan lopen. Aan mijn conditie ligt het zeker niet. Andere dames die gewoon nog eens herbeginnen met de start to run zeiden zelf dat ik dat wel goed deed. Ze vertelden zelfs dat zij helemaal uitgeteld waren na hun eerste sessies, ik heb daar nog geen probleem mee gehad. Als ik thuis kom van mijn sessie ben ik helemaal niet moe of stijf, integendeel... alhoewel ik het niet doe ben ik uitgehongerd :lol: Het is pas na de 6de loopsessie dat die pijn aan mijn knieën begonnen is. Tja, deze nacht heb ik dus pijn gehad en ze zijn allebei ook stijf. Ik heb ze gisteren na het lopen dik ingesmeerd met Algipan. Ik zal het lot nu niet tarten, en vrijdag zeker niet op mezelf een loopje gaan doen. Normaal gezien is het zondagvoormiddag weer loopsessie, een herhaling van woensdag, maar als ik echt nog teveel pijn heb aan mijn knieën zal ik een dagje passen, en dan hopelijk volgende week woensdag weer kunnen gaan lopen. Ben benieuwd hoe het verder zal verlopen.
Laatst gewijzigd door Chantalle op 06 apr 2017, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chantalle
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 apr 2017, 12:36

Re: Dagboek van een groentje wat lopen betreft

Bericht door Chantalle »

sporterkertje schreef:Hoi Chantalle, Welkom hier en hoe oud of hoe jong je bent speelt hier geen rol, het gaat om het lopen, of in mijn geval joggen ;)
Ik had ook altijd last van mijn knieën en bij was het omdat mijn rechter been 2 cm korter was dan mijn linker. Sinds ik een verdikking in mijn schoen heb is de pijn in mijn knieën verdwenen.
Die pijn kan aan 101 dingen liggen, en het is nu uitzoeken aan wat het zou kunnen liggen. Schoenen, landing, te snel, te traag, te veel/week........

Je bent al heel goed begonnen, en een goed begin is half gewonnen, dus.........niet opgeven je gaat er zeker komen :P

Nog heel veel loopplezier en genieten zou ik zeggen ;)
Door dit probleem had je dus ook in beide knieën pijn ? Als het blijft pijn doen overweeg ik dan toch om eens mijn benen te laten testen. Bij welke dokter heb je zo een test laten doen ?
Gebruikersavatar
sporterkertje
Berichten: 403
Lid geworden op: 27 dec 2012, 11:23
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Dagboek van een groentje wat lopen betreft

Bericht door sporterkertje »

Chantalle schreef:Door dit probleem had je dus ook in beide knieën pijn ? Als het blijft pijn doen overweeg ik dan toch om eens mijn benen te laten testen. Bij welke dokter heb je zo een test laten doen ?
Dat heeft de running-speciaalzaak ontdekt waar ik mijn loopschoenen heb gekocht. Dat is in Herentals (euuu niet bij de deur :? ) Maar toen die tijd woonde ik nog in Turnhout.
Ik had er daar niets van gezegd, maar ze vertelden mij dat probleem.
Maar dat laten testen kan door je huisarts of vragen in de running-speciaalzaak waar jij je schoenen hebt gekocht.

Veel succes en heel veel loopplezier xx
Dreaming about running, Running so my dreams come true!
Gebruikersavatar
Chantalle
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 apr 2017, 12:36

Re: Dagboek van een groentje wat lopen betreft

Bericht door Chantalle »

dankjewel, ik heb nu ook gezien dat ze in het runningcenter waar ik mijn schoenen kocht ook van die grondige testen doen. Het is natuurlijk redelijk duur :shock: ik ga eventjes de kat uit de boom kijken en het wellicht deze week tot één loopsessie houden. Ik voel nu niets meer.... maar dat komt natuurlijk omdat ik een bruffen genomen heb. Het zou dus zeker niet slim zijn van mij om een pijnstiller te nemen en dan toch die knie te gaan belasten.
Plaats reactie