start-to-run week 7 in combinatie met nachtwerk

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
Wendi
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jul 2009, 05:09

start-to-run week 7 in combinatie met nachtwerk

Bericht door Wendi »

Hallo,

Zoals reeds vermeld in mijn introductie:
Ik ben een recreatieve sporter en zit momenteel in week 7 van start to run voor beginners en het lukt allemaal prima. Voor mij was het een hele overwinning om voorbij week 3 te geraken. Dit is namelijk niet de eerste keer dat ik het schema startte. Telkens vond ik die week 3 een drempel te hoog. Deze keer dus niet :D :D
Hoewel lopen mijn prioritaire sport is momenteel, probeer ik ook 1x/ week te zwemmen + te wandelen en/of te fietsen in het dagelijkse leven. Hierbovenop zou ik graag thuis wat krachtoefeningen beginnen doen bv. 3x/week een kwartiertje.

Ik houd me niet volledig aan het schema omdat ik probeer naar mijn lichaam te luisteren d.w.z. soms als ik me goed voel, verleng ik een loopstukje of doe er eentje bij. Als ik me minder voel probeer ik eerst wat losser te komen door langer 'in te wandelen' of er één of meerdere 'rustdagen' bij te voegen.

Ik werk momenteel een week elke nacht en een week niet. Ik merk duidelijk verschil dat het lopen iets moeizamer gaat tijdens die werkweken. Vermoedelijk omdat ik in mijn werkweek zowiezo meer beweging heb ('k ben verpleegster) en omdat bioritme dan omgedraaid wordt. Is er nog iemand die dit merkt bij zichzelf?

Wat betreft de kilootjes: dit lukt dan weer vlotter tijdens de werkweek. Immers dan moet ik mijn maaltijden wel op voorhand plannen en zo heb ik er meer controle over. En ze hebben géén snoepkast op 't werk ;)
Ik ben in week 1 gestart met 86kg. Tot week 5 à 6 bleef ik min of meer status quo. De laatste (iets meer dan een) week ben ik plots meer dan 3kg kwijt.
Voor alle duidelijkheid: ik volg géén dieet, maar ik probeer wel gezonder te eten (+ meer te bewegen natuurlijk). In mijn geval wil dit zeggen: minstens 2 x groenten op één dag. Stoppen met eten als ik genoeg heb (en dus niet altijd het bord leegeten omdat het zo lekker is). Meer water drinken. Laat-avondsnacks proberen te vermijden. En iets eten uit elke voedingsgroep (cfr. de voedingsdriehoek). Ik ban de zoete of vettige gerechten niet, maar probeer ze wel sterk te verminderen.

Aan mijn buikje merk ik (nog) niet veel verandering. Mijn benen daarentegen (en in iets mindere mate de armen) voelen véél steviger aan. Vooral mijn kuiten, super gewoon!!
Een stimulans op zich!!

groetjes Wendi
Dries STR
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 jun 2009, 01:27
Contacteer:

Re: start-to-run week 7 in combinatie met nachtwerk

Bericht door Dries STR »

Inderdaad, water is de sportdrank bij uitstek, het is niet alleen massa's gezonder dan frisdrank.
Het lest ook daadwerkelijk je dorst, en je krijgt er geen slechte zoetstoffen en/of suikers mee binnen, ideaal dus om gezonder te gaan leven of te diëten. :-)

Het kan inderdaad soms zeer vermoeiend zijn om na het werk nog gaan te lopen, maar je hoeft niet noodzakelijk telkens na het werk te gaan ;-)
Je kan bijvoorbeeld 's een keer op zaterdag gaan lopen, of wat later op de avond wanneer je want bent uitgerust...

Ook het afwisselen van sport zoals je zelf doet is echt aan te raden! :-)
Het zorgt ervoor dat je een sport niet meteen beu geraakt en is nog ontzettend leuk ook!
En nu het zomer wordt heb je inderdaad geen excuus meer om niet aan sport/lichaamsbeweging te doen ;-)

Wanneer je loopt begin je inderdaad spieren aan te kweken :-)
Hoe langer je loopt... (Ook na het start to run programma moet je volhouden, en zou bvb. je doel kunnen zijn om 3x per week 5km gaan te lopen)
Hoe meer resultaat je krijgt, je zal zien... Je leeft gezonder, krijgt meer energie & zult je gewoonweg beter voelen!

Bedankt voor je reactie Wendi, ik wens je alvast heel veel succes en plezier met het sporten en hopelijk tot binnenkort! :-)
Plaats reactie