Sven's dagboek

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Sven1971
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2014, 16:11
Locatie: Zottegem

Re: Sven's dagboek

Bericht door Sven1971 »

Bedant voor de tip, Fann! Dat zullen we dan doen.

Gisterenavond bij de sportdokter geen inspuiting gehad: met één inspuiting was ik gegaan van "totaal niet kunnen lopen door de pijn in de knie" naar "probleemloos lopen met wel altijd wat extra stramheid in die knie". Dat was volgens hem zo'n spectaculair verschil, dat we het nog even gaan afwachten. De tweede inspuiting kan over een paar maanden ook nog gezet worden.

Dus kan ik terug lopen deze week. Net nu is het extra druk op het werk. Dedju. En alsof de duivel er mee gemoeid is zei mijn knie deze morgen nog eens krak. Wat dus al een paar weken gelelden was. Maar we houden vol, zij het met luisteren naar het lichaam. En dat lichaam snakt evenwel naar een rustig loopje ;)
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Sven's dagboek

Bericht door martmarbus »

Je kan ook niet alles hebben.
Neem, al is het gedwongen, deze week maar een rustig weekje. Je kan natuurlijk ook de hele dag naar de koffie automaat blijven lopen. :lol:
Best goed te lezen dat je knie verbeterd. Op de krak na dan.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Sven1971
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2014, 16:11
Locatie: Zottegem

Re: Sven's dagboek

Bericht door Sven1971 »

Dat is dan ook weer waar, je kan niet alles hebben. Nu, ik ben blij dat ik ondertussen zo goed als pijnvrij kan rondlopen. Dat was verdorie lang geleden.
Misschien vanavond lopen, hoewel ik dringend wat moet bijslapen. Dus wellicht wordt het morgenavond een loopje.
Sven1971
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2014, 16:11
Locatie: Zottegem

Re: Sven's dagboek

Bericht door Sven1971 »

Het loopje moest even wachten tot donderdag ;-)
Omdat ik wat irritatie had in mijn geblesseerde knie, heb ik gekozen om te lopen op een loopband. Op die manier kon ik dus ook heel goed mijn hartslag en mijn snelheid controleren (want die stelde ik dus zelf in).
1 km aan 8,5 km/uur, 2 km aan 9,2 en de laatste anderhalve km aan 10,5.
De hartslag ging nogal exponentieel omhoog: zolang ik "traag" liep kon ik hem makkelijk rond de 130 houden. Bij de 9,2 km/uur ging hij iets naar omhoog, maar toen ik ineens 10,5 km/uur begon te lopen (toegegeven ik wou eigenlijk maar 10/uur lopen maar ik had blijkbaar één keer teveel geduwd op dat scherm) ging het pijlsnel naar 165. En toen begon ik te zweten..... echt wel. Het T-shirt dat ik aanhad om te lopen, was precies een dweil.

Maar het belangrijkste: ik heb dus terug gelopen :) en nu ineens 4,5 km aan een stuk (hoewel ik twee keer van de loopband moest komen om mijn schoenveters opnieuw te strikken - waarom komen die steeds los op een loopband en niet als ik buiten loop?).
En de irritatie in de knie lijkt veel beter te zijn. Oef!

O ja: ik heb ook ontdekt dat mijn telefoon mijn hartslag kan meten. Maar ik weet niet echt of dat accuraat gebeurt: in rust heb ik volgens de gsm een hartslag van 55. Ik weet van geen kanten of dat klopt want mijn Polar FT1 doe ik dus enkel aan om te lopen. Na mijn kleine opwarming en dan is mijn hartslag al wat hoger.

Maar ben echt wel blij dat ik terug bij de actieve lopers hoor. :D
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Sven's dagboek

Bericht door martmarbus »

Je bent lekker bezig.
En je houdt je hartslag goed in de gaten, waardoor je leert beheerst te lopen.
Goed zo.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Sven's dagboek

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Sven1971 schreef: ik heb ook ontdekt dat mijn telefoon mijn hartslag kan meten
Een telefoon dient niet om de hartslag te meten, vertrouw op je Polar.
Verstandig gelopen trouwens ;)
Inhale the future. Exhale the past.
Sven1971
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2014, 16:11
Locatie: Zottegem

Re: Sven's dagboek

Bericht door Sven1971 »

Na het loopje op donderdag volgde er een loopje op zondag en het werd een (klein beetje toch) historisch loopje.

Ik was van plan om te gaan lopen op de finse piste, maar om eerlijk te zijn zag ik 10 rondjes op dezelfde piste niet echt goed zitten. Op de een of andere manier verlies ik altijd wel mijn tel... Bovendien was er in Zottegem ook Dance D Vision en de kampeerders kwamen mij al tegemoet. Je moet weten dat het kampingterrein net naast de finse piste ligt, dus vreesde ik wat voor wat ik daar zou aantreffen. Geen slecht woord trouwens hoor over Dance D Vision, leek mij een heel leuk festival.

Dus trok ik maar naar de atletiekbaan (voor de kenners rond het voetbalveld van Zottegem ligt er een soort van aftandse atletiekbaan). Ik zie jullie al denken: waarom verkiest hij een atletiekbaan van 400 meter boven een finse piste van 500 meter? Het antwoord is simpel, als je de piste afloopt en daarna een toer langs de buitenkant van de tribunes dan loop je volgens atletiek Zottegem exact 1 km. Nu dat is wel een klein beetje gelogen hoor want het is een klein beetje minder: ik schat zo een meter of 20. Vissers liegen over de grootte van hun vangst, atletiek Zottegem liegt (een klein beetje maar) over de lengte van dat parcours. De start-to-runners daar kunnen er maar goed bij varen.

Historisch werd het loopje omdat ik voor het eerst sinds mijn blessure de kaap van de 5 km wou ronden. Ik startte vol goede moed, de hartslag bleef mooi zo rond de 142 hangen. En dat bleef echt lang zo. In de vierde km ging de hartslag voor het eerst richting 150. De laatste km zat ik dan wel boven de 160.
Maar toen ik 5 keer een kleine + grote toer gedaan had, spookte de gedachte door mijn hoofd "het zal niet waar zijn hé, mijn telefoon zal zeggen dat ik 4.9xx meter heb gelopen. En ik wou echt die 5 km halen. Dus liep ik er gewoon nog een rondje rond de atletiekbaan bij. Wel een beetje afgezien dan hoor, ook omdat ik om een of andere bizarre reden ineens sneller begon te lopen :-)
Maar het resultaat: 5,39 km in 35:02 minuten. En zo rondde ik de kaap van de 5 km, waar is dat start-to-run diploma hier?

Nu nog een beetje de afstand opdrijven dan de snelheid en dan moet ik eens werk maken van mijn (niet zo ambitieuze loopdroom): rond de watersportbaan in Gent in minder dan 30 minuten (afstand 5 km).
Laatst gewijzigd door Sven1971 op 01 aug 2016, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Sven's dagboek

Bericht door martmarbus »

Gefeliciteerd
Hier ontvang je een fictieve diploma, maar de eeuwige roem is echt.
Je gaat echt heel goed. En aan het eind van je loop mag je gerust in het rood lopen. Geen probleem hoor.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Sven's dagboek

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Proficiat, de eerste mijlpaal is binnen :P
Inhale the future. Exhale the past.
Sven1971
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2014, 16:11
Locatie: Zottegem

Re: Sven's dagboek

Bericht door Sven1971 »

Bedankt voor het fictieve diploma, ik zal het hier direct aan mijn muur hangen :-)

En hopelijk volgen er nog veel mijlpalen zoals de eerste keer 5 K onder de 30 minuten, een jogging 5 K, opbouwen naar 10 K, de eerste keer 10 K op training, de eerste keer 10 K binnen het uur (nog nooit gehaald want beste tijd is 1:00:59) en een wedstrijdje 10 K. Want volgens mijn dokter mag ik met mijn kraakbeenletsel nooit langer lopen dan ongeveer een uur.

Maar een uur lopen kan ook plezant zijn hoor: een uur is net lang genoeg om je kop helemaal leeg te maken. Een trail run lijkt mij ook wel eens leuk en ook een color-run staat nog op mijn programma. :D
Plaats reactie