Dagboek Ruud

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Ruud1977
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jan 2016, 15:31

Dagboek Ruud

Bericht door Ruud1977 »

Hallo allemaal,

Ik ben een man van 38 jaar en woon in Nederlands Limburg. Sinds oktober 2015 ben ik gestart met hardlopen :) naast het fietsen dat ik ook graag doe. De reden dat ik ben gestart met hardlopen is dat ik dan meer afwisseling heb in de training en zo hopelijk ook het fietsen en natuurlijk het hardlopen leuker blijf vinden. Verder wil ik ook nog graag wandelen.

Omdat ik vanwege het fietsen al een aardige conditie heb (we maken in clubverband toertochten van 80 - 100 km) ben ik niet begonnen met het start2run-programma omdat je daarin afwisselend wandelt en loopt, wat voor mij niet nodig was. Wat natuurlijk wel nodig was, was dat ik de afstand langzaam moest opbouwen. Ik ben begonnen op een loopband in de sportschool op 8 km/uur en dan 8 minuten. Ik liep 2 keer per week en dan steeds 2 minuten langer. Ik heb altijd een hartslagmeter gebruikt en ik heb alle loopjes netjes genoteerd in een logboekspreadsheet / rekenblad.

Toen ik 34 minuten op de loopband kon lopen had ik veel zin om buiten te gaan lopen en dan bij voorkeur onverhard, dat hier in Nederlands Zuid-Limburg erg mooi kan met de nodige, soms pittige heuvels. Ik heb toen trailrunschoenen gekocht (Salomon Speedcross 3) netjes bij een hardloopspeciaalzaak en deze laten meten om te kijken of ik wel neutraal liep. Ik liep dus neutraal en de schoenen waren in orde.

Vervolgens nog 2 keer op de loopband met de nieuwe schoenen en toen alles ok was bevonden, ben ik dan begonnen met buiten te hardlopen. En dat viel me wel een stuk zwaarder dan de loopband. De modder en de blubber en de zompige paadjes zorgden ervoor dat mijn onderbenen zwaar belast werden, maar verder alles netjes opgebouwd.

Ik heb voor mezelf routes gemaakt in Garmin Basecamp van verschillende oplopende lengtes en die laad ik dan in mijn telefoon. Ik maak waypoints met route-aanwijzingen (Linksaf, rechtsaf, oversteken, rechts/links aanhouden etc) en die worden door Oruxmaps op de telefoon netjes voorgelezen onder het rennen. Ik hoef dus nooit op mijn telefoon te kijken, ik hoef alleen maar te luisteren naar de aanwijzingen. Maak ik toch een foutje, dan word ik na 100 meter teruggefloten met de melding dat ik te ver van de route ben en kijk ik op mijn scherm wat er aan de hand is.

Na zo'n 10 routes hier in de buurt gerend te hebben, gebruik ik nu ook de WandelgidsLimburg website om routes te vinden en daar gebruik ik dan de gpx van, zet er de waypoints in met aanwijzingen en gáán. ;)

Ik heb nu in totaal 139,1 km hardgelopen waarvan 90,3 buiten onverhard. Ik ben begonnen met 8 km/uur maar het rondje van vandaag gaf al aan:

Route: WandelgidsLimburg route 335 Sibbe (http://www.wandelgidszuidlimburg.com/wa ... s/335.html)
Afstand: 8,1 km
Tijdsduur: 00:52:17 uur
Gemiddelde bewegingssnelheid: 9,3 km/uur of 6:27 min/km :P
Gemiddelde hartslag: 168
Intensiteit Karvonen: 90%
Kcal: 843

Het was een mooie wintertocht met bevroren paadjes, wat het zwaarder maakte voor de enkels en de knieën (minder demping), maar het ging prima.

Ik heb me een paar dagen geleden opgegeven voor de Salomon Koning van Spanje Trailrun in Gulpen (afstand 11 km) die 24 april 2016 wordt gehouden. Ik train nu dus om dan mee te doen en de wedstrijd uit te lopen binnen de maximale tijd die ervoor staat. Je mag er geloof ik 1,5 uur over doen.

Als ik de huidige snelheid kan vasthouden, loop ik de tocht in 11* 6:27 = 1:11:30 uur. Ik moet alleen nog de afstand goed trainen en mezelf niet blesseren.

Verder wil ik ook nog gaan meelopen met een loopgroepje hier uit de buurt, maar ze lopen nu 10 km/uur en dan 10 à 12 km. Nog even doortrainen dus.

Ik hoop op jullie reacties, tips, aanmoedingen enz! Ik houd jullie graag verder op de hoogte!

Sportieve groet,

Ruud
Sporten is een manier om van het leven te genieten :D
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: Dagboek Ruud

Bericht door fann »

Indrukwekkend (zowel je loopprestatie als de pc toestanden er rond :) )
Ruud1977
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jan 2016, 15:31

Re: Dagboek Ruud

Bericht door Ruud1977 »

Hoi Fann,

Dank voor je reactie! Tsja toen ik begon met die 8 minuten op de loopband had ik niet het idee dat het zo zou gaan. Maar het is voor mij natuurlijk allemaal wel makkelijker geweest omdat ik al fietste en dus een behoorlijke basisconditie had (zo goed fiets ik nu ook weer niet ;) ). Maar toch, lopen is iets geheel anders voor de benen en dan moet je toch gewoon de tijd nemen om op te bouwen. Ik weet ook niet of ik nu te snel opbouw, of dat ik even pas op de plaats moet maken en de afstand even hetzelfde moet houden.

Mijn planning is om over 3 maanden dus de 11 km te kunnen lopen. Dus wil ik minimaal 1 km iedere maand toevoegen aan mijn afstand. Dat moet goed lukken. Ik denk zelf aan 1 km erbij elke 2 weken, dan zit ik over 6 weken op 11 km. En dan die 11 blijven trainen...ik hoop dat het lukt.
Sporten is een manier om van het leven te genieten :D
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: Dagboek Ruud

Bericht door fann »

Qua afstand lijkt je plan me zeker haalbaar.

Heb je een idee wat je hartslag zones zijn? De gemiddelde hartslag die je opgaf lijkt mij eerder aan de hoge kant (maar kan natuurlijk ook door de heuveltjes komen :lol: )
Ruud1977
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jan 2016, 15:31

Re: Dagboek Ruud

Bericht door Ruud1977 »

Mijn maximale hartslag is normaal gesproken rond de 180 (181/182). Dit lees ik af uit de keren dat ik heb gesport en wat mijn maximale hartslag is. Ik meet dit met een normale hartslagmeter met borstband.

Als ik Karvonen gebruik is 0% hartslag 53 laten we zeggen 50.

90% is dan 180 - (0,1*(180-50)) = 167
80% is dan 154
70% is dan 141

Ik had een gemiddelde hartslag van 168, dus dat is dan 90%. Ik ben het met je eens dat dit aan de hoge kant is. Maar ik hoop dat de hartslag nog gaat zakken bij gelijkblijvende snelheid. Ik train meestal wel pittig ja ;)
Sporten is een manier om van het leven te genieten :D
Ruud1977
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jan 2016, 15:31

Rondje 32 gaan lopen

Bericht door Ruud1977 »

Hallo allemaal,

Ik ben weer een rondje gaan lopen (mijn 15e rondje buiten, hardloopsessie 32):

Route: rondje vanuit thuis.
Afstand: 8,6 km
Hoogtewinst: 79m
Tijdsduur: 00:52:01 uur
Gemiddelde bewegingssnelheid: 9,9 km/uur of 6:04 min/km
Gemiddelde hartslag: 164
Intensiteit Karvonen: 87%
Kcal: 881

In totaal hardgelopen: 147,7 km

Gisteren heb ik dit rondje rondgewandeld in 1:18 uur, 6,7 km/uur, vandaag dus een hardlooprondje. Dit rondje is redelijk vlak, alleen vals plat op de heenweg (79 hoogtemeters). Op de terugweg dus echt lekker gerend, beetje bergaf... De laatste kilometer begon ik wat pijntjes te voelen, waarschijnlijk omdat ik de vorige langste afstand begon te overschrijden. De hondjes die met hun baasjes aan het wandelen waren, waren gelukkig ook lief allemaal. Anders dan gisteren, toen er 1 behoorlijk vals op me aan kwam rennen. Gelukkig ging alles goed. Met wat hard roepen en commanderen bleef hij op afstand. Eenmaal aangelijnd was hij weer zo lief als een babytje. Thuis direct lekker onder de warme douche en alles was weer voorbij. Lekker rondje!
Sporten is een manier om van het leven te genieten :D
Ruud1977
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jan 2016, 15:31

Loop 33

Bericht door Ruud1977 »

Hardloopsessie: 33
Dag: maandag 25-01-2016
Weer: 13 graden (gevoel 13 graden) Z1, zonnig
Gewicht: 82,2 kg
Afstand: 8,7 km
Bewegingsduur: 00:57:05 uur
Hoogtemeters: 96m
Bewegingssnelheid: 9,1 km/u of 06:36 min/km
Gemiddelde hartslag: 167
Maximale hartslag: 179
Karvonen: 89% Anaerobe Drempeltraining
Kcal: 916
Kcal/km: 105
In totaal gerend: 156,4 km

Opmerkingen:
Het was zeer warm en zonnig voor januari (13 graden!). MIjn gele jasje was eigenlijk te warm, ik had een thermoshirtje onder een sporttruitje kunnen dragen. Ik moet maar eens een heupgordel gaan kopen met drinkflesjes en een opbergvak voor eten en sleutels. 't Is een aardige klim naar Welsden, duidelijk te voelen in de benen. Met dit warme weer en bij deze afstanden is het meenemen van water ook aan te raden.
Sporten is een manier om van het leven te genieten :D
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: Dagboek Ruud

Bericht door fann »

En al terug aan het lopen ?
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Dagboek Ruud

Bericht door martmarbus »

Is wel een heeeeele loop.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Ruud1977
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jan 2016, 15:31

Re: Dagboek Ruud

Bericht door Ruud1977 »

fann schreef:En al terug aan het lopen ?
Nog niet. Ik heb een looppauze gehouden met af en toe fietsen en met wandelen. Ik heb het niet aangedurfd om weer te vroeg te beginnen. Als ik te vroeg zou beginnen en ik zou weer de pijn krijgen, dan mag ik weer een paar weken niet hardlopen.

Laatste loop is van 5 februari, dus nu 17 dagen pauze. Het viel me eerst zwaar, daarna ging het. Nu ben ik bang dat ik niet meer zo lekker in het ritme ga komen. Ik ben er echt even uit geweest, dus dadelijk weer opnieuw opstarten. Ik denk dat ik deze week weer ga, even kijken wanneer het weer goed is.
Sporten is een manier om van het leven te genieten :D
Plaats reactie