Pronatie, steun of niet?

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
peter.maes
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2015, 11:32
Contacteer:

Pronatie, steun of niet?

Bericht door peter.maes »

Hey, ik heb een vraag over schoenen.
Twee jaar geleden heb ik op aanraden van enkele collega lopers mij laten testen bij Runners Mol.
Ik heb de Brooks Gts schoenen gekocht vanwege pronatie.
Nu mijn vraag is, vorig jaar krijg ik tijdens het lopen, tegelijkertijd aan beide benen, onderbeen binnenkant een pijn vergelijkbaar met spierscheur. Zou het kunnen dat je, je wandelt en gaat tenslotte 99% van de tijd met schoenen die geen extra ondersteuning bieden ivm pronatie, dat dit komt door de schoenen met extra steunend stuk in de zool, toevallig aan de binnenkant ( het typisch grijze stuk bij Brooks)?
En is het niet logischer dat je tijdens belasting ook niet dat extra stuk in de zool nodig hebt?
Ik hoor jullie reacties graag...
Vriendelijke groeten
Peter
Bartdbr
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 mei 2014, 21:42

Re: Pronatie, steun of niet?

Bericht door Bartdbr »

Het is best dat je in je gewone schoenen ook steunzolen draagt ja. Op maat gemaakte.
Spinnekop
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mar 2014, 13:11

Re: Pronatie, steun of niet?

Bericht door Spinnekop »

Ik liep vroeger met Asics GT-2000, maar omdat ik regelmatig last had van allerlei kwaaltjes ben ik bij energy lab geweest voor een steunzoolanalyse. Daar kwamen ze tot het besluit dat ik best loop met neutrale schoenen met een steunzool op maat. Die heb ik nu sinds enkele maanden en het gaat stukken beter moet ik zeggen. Ik moet er wel bij zeggen dat het even geduurd heeft eer ik gewoon was aan die steunzolen want dat loopt toch heel anders...
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Pronatie, steun of niet?

Bericht door Holenmens »

Er is geen pasklaar antwoord helaas, het hele loopsysteem is te complex. Ondertussen heb ik al een paar of 10 schoenen getest en gedeeltelijk versleten en ik heb maar 1 advies: voor je een paar schoenen koopt er eerst zoveel mogelijk passen en eventueel een stukje mee lopen als het kan. Het ideale paar haal je er zelf wel uit, het paar wat direct perfect aanvoelt is het juiste. Alle extreme schoenen (demping/support/natural running) zou ik nog buiten beschouwing laten.

Ook als je overproneert moet je dat niet perse compenseren; alleen als je last van je voeten of enkels hebt. Als je corrigerende schoenen draagt kun je weer ergens anders problemen krijgen, waarvan knieen een wat meer voorkomend probleem is, maar ook aanhechting van spieren of pezen of de (over)belasting ervan kunnen voor problemen zorgen.

Kortom, de schoen kiezen waar je pijnvrij mee kan lopen, ongeacht wat de adviezen zijn. Helaas merk je dat pas na een tijd....
Plaats reactie