Dagboek JackoBond

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
JackoBond
Berichten: 197
Lid geworden op: 30 jan 2015, 12:58

Dagboek JackoBond

Bericht door JackoBond »

Hoi hoi!

Het werd tijd dat ik hier ook eens een dagboek aanmaak, kwestie om op regelmatige basis een verslagje neer te schrijven over mijn evolutie :-)
Heel veel heb ik nog niet te vertellen natuurlijk, aangezien ik nog maar een dikke maand aan het bewegen ben... maar het zit wel goed.

De voorbije weken heb ik getraind op hartslag, heel rustig tempo om zo mijn conditie op te bouwen: die is erbarmelijk te noemen :oops:
Ik heb wel al opgemerkt dat het soms moeilijk is(mentaal) om echt in actie te schieten; "komaan, schoentjes aan en bewegen" .. die positieve vibes ontbreken soms ...
Gelukkig ben ik iemand met veel discipline en achteraf ben toch ook altijd weeral blij dat ik heb doorgezet want het deed deugd, as usual :)

Gisterenavond was weer zo'n dag: stressvolle en vermoeiende dag achter de rug, geen zin om de zetel uit te komen... maar toch op karakter doorgezet. Ik had besloten om
het eerste start to run lesje te lopen. Spannend, benieuwd hoe dat zou gaan. En tot mijn verbazing liep dat fantastisch: vingers in de neus! Had zowaar het gevoel dat ik nog een heel eind verder kon lopen. Dat gaf mij nu weer eens een extra positieve boost die ik kon gebruiken :)
Ter info: toen ik vorig jaar het eerste start to run lesje liep, dacht ik dat ik na 1 minuut lopen al zowaar ging doodvallen dus ten opzichte van nu(en met wat extra training vooraf) is dit dus al een wereld van verschil!

Voor sommigen kan dit misschien belachelijk klinken, voor anderen misschien wel herkenbaar...

Ondertussen heb mezelf getrakteerd op een stel goede loopschoenen(Brooks - waar ik trouwens heel tevreden over ben) én de paashaas heeft mij een Polar M400 opgestuurd :D
Zaterdag ga ik ook een eerste keer buiten lopen(tot nu toe steeds getraind op een loopband) met vrouwlief én op 13 april begint er een start to run sessie hier in Gent waar ik mij zeker zal voor inschrijven!

Het vergt karakter en doorzettingsvermogen... het zijn kleine stapjes... maar we gaan vooruit :)
Even a bad run is better then no run at all!
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Dagboek JackoBond

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Dat is al een goed begin,dit dagboek, je kan je jouw bevindingen in kwijt, kan vragen stellen, jouw vooruitgang evalueren maar vooral delen met anderen want de avonturen van iemand anders lezen is leuk en je steekt er ook wat van op :) .
Zo te lezen ben je goed bezig en wat dat belachelijk betreft, op dit forum is NIETS belachelijk want we hebben het allemaal meegemaakt.
In het begin vergt het inderdaad wat doorzettingsvermogen maar eens je op dreef bent zal je zien dat je begint te verlangen naar de loopjes, en je hebt vrouwtje lief die je steunt dus wat kan er mis gaan :mrgreen: .
Inhale the future. Exhale the past.
keet
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:46

Re: Dagboek JackoBond

Bericht door keet »

die paashaas is er vroeg bij ! Benieuwd hoe je het vind om buiten te lopen. Hou ons op de hoogte!
Gebruikersavatar
zoefje
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:27

Re: Dagboek JackoBond

Bericht door zoefje »

Heel veel kleine stapjes bij elkaar vormen uiteindelijk een flinke afstand ;) . Je bent al goed begonnen, goede schoenen, een dagboek hier op het forum en met de steun van de paashaas een super goed sporthorloge! Moet je straks eens zien hoe hard je conditie vooruit gaat!!
De 10 mijl bereikt!!! :D
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: Dagboek JackoBond

Bericht door Dannieke »

Goed bezig! Veel succes :)
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
Gebruikersavatar
JackoBond
Berichten: 197
Lid geworden op: 30 jan 2015, 12:58

Re: Dagboek JackoBond

Bericht door JackoBond »

Bedankt voor jullie bemoedigende reacties :)

Terwijl mijn cadeau hier lag op te laden aan de pc, heb ik mijn 2e ST2R les op mijn loopband afgerond.
Ging al bij al aardig, al moet ik toegeven dat ik de laatste 3 loopminuten toch stiekem begon af te tellen :oops:
Ik merk dat ik net zo fungeer als een dieselmotor: duurt wat langer eer ik opgewarmd ben, maar eens ik op de juiste temperatuur zit, dan ben ik gelanceerd :lol:
Jammer genoeg begin ik pas op dreef te komen vanaf 20 minuten, de moment waarop ik nu dus moest stoppen.

Nu zijn mijn twee rustdagen aangebroken: de ideale moment om mijn nieuw speelgoedje te ontdekken. Zaterdag mijn derde les afronden, voor de eerste keer in buitenlucht. Ben benieuwd, zal toch wel wat anders zijn dan op de loopband, ik kruis de vingers alvast om geen tegenwind te hebben :) Ik ben van plan om mijn derde ST2R les als intervaltraining in te stellen op mijn polar(als dat lukt tenminste maar ik dacht van wel). Aangezien ik in gezelschap loop is het dus allesbehalve sociaal om met oortjes rond te hossen ;-)

Los daarvan ben ik ook eens beginnen rondkijken naar wat interessante literatuur. Heb van de bib een boek meegebracht van Dagny Scott: "compleet handboek - looptraining voor vrouwen". Speciaal voor vrouwen zeg, de max --> Eindelijk iemand die doorheeft dat we toch wel anders zijn dan de mannen :P
Even a bad run is better then no run at all!
Gebruikersavatar
zoefje
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 mei 2012, 12:27

Re: Dagboek JackoBond

Bericht door zoefje »

De paashaas is dus al lekker op bezoek geweest :D . Nu lekker je nieuwe speeltje gaan ontdekken! Zal wel anders zijn om buiten te lopen dan op de loopband, maar het grote voordeel van buiten lopen is dat je in de frisse lucht loopt, je kan genieten van je omgeving en op een gegeven moment er achter komt dat je steeds verder komt.
Je kan als je in gezelschap loopt ook gewoon 1 oortje indoen i.p.v. twee. Ik loop nog wel eens tussendoor mee met een vriendin die nog bezig is met Evy, ze doet dan gewoon 1 oortje in en ik loop met haar mee. Ondertussen kletsen we gezellig bij dan weten we ook dat we niet te hard gaan :mrgreen: .
Gewoon genieten en blijven lopen, voor je het weet gaat je conditie met enorme sprongen vooruit!! Kun je als je de fitness test gedaan hebt na een paar weken mooi terug zien, ook erg leuk en motiverend!
De 10 mijl bereikt!!! :D
Gebruikersavatar
JackoBond
Berichten: 197
Lid geworden op: 30 jan 2015, 12:58

Re: Dagboek JackoBond

Bericht door JackoBond »

Hoog hoog tijd om een update te plaatsen, veel te lang geleden!

Eind maart heb ik een tijdje in de lappenmand gelegen: lichte hernia :cry: Gelukkig heeft mijn chiropractor me vrij snel terug op de been geholpen zodat ik nét op tijd
kon starten met de STR trainingen georganiseerd door de atletiekclub.

Ondertussen zijn we vandaag aanbeland aan de laatste les van week 4. Wat een fun! In buitenlucht én in groep lopen is zoveel leuker dan alleen op de loopband, ik treed Hellothere en anderen dan ook probleemloos bij in die stelling(alhoewel in de winter ed die loopband zéker nog zal gebruikt worden). :)

Het was wel een aanpassing in het begin: de ondergrond is dan ook iets harder en je krijgt uiteraard ook af te rekenen met regen, tegenwind etc. Maar al bij al: het bevalt me wel, het is soms zwaar maar ik doe het enorm graag! Vorige week heb ik 2 lesjes laten schieten omdat ik last begon te krijgen van een pees in mijn voet. Voor de veiligheid toch naar een orthopedisch centrum geweest om mij een paar sportzolen aan te schaffen. Ik loop nu ook al met steunzolen, maar het blijkt nu dat bij sportzolen(specifiek voor het hardlopen) het gewelf dat je voetboog ondersteunt hoger is waardoor de buitenste pezen (waar ik nu last van heb) minder worden belast. Heb trouwens leuke platvoeten en zwakke enkels dus het zou me wel vooruit kunnen helpen. Die sportzolen zouden meer demping geven, ook in de hiel wat blijkbaar aangenamer zou zijn voor de knietjes en heupen. Ik ben benieuwd.
Iemand ervaring(zowel pro als con) met sportzolen?

In ieder geval: ik ben enthousiast en ik geef niet op! Op 21 juni is het D-day: dé test. En aangezien een mens toch doelen moet hebben in zijn leven: ik ga eind juni meelopen met de midzomerrun van 5 km in Kortrijk. Daarna is het mijn betrachting om via de atletiekclub te blijven lopen en in het najaar op te bouwen voor de 10 km! Misschien haal ik de 10 miles wel volgend jaar, maar we zullen eerst al maar verder doen met het begin: het brevet van de 5 km :-)
Even a bad run is better then no run at all!
Gebruikersavatar
JackoBond
Berichten: 197
Lid geworden op: 30 jan 2015, 12:58

Re: Dagboek JackoBond

Bericht door JackoBond »

Ondertussen ben ik bezig aan week 7: het aantal 'loopminuten' gaat nu toch wel goed naar omhoog...

Er zijn 2 dingen in mijn progressie die me opvallen:
1) een duidelijke winst op spierkracht: ik kan bvb nu de plank oefening probleemloos uitvoeren terwijl dit in't begin onmogelijk was.
2) de eerste weken waren de trainingen goed te doen, soms moeilijk maar best wel ok, sinds vorige week ondervind ik dat het voor mij zwaar begint te worden.
Voorbije maandag moest ik er mij serieus doorsleuren, de laatste acht minuten had ik ook even last van steken in mijn zij :( Laat ons hopen dat het gewoon een "off day" was...

Ik volg niet de podcast van Evy maar ik loop volgens het schema van Mieke Boeckx. Vanavond komt dat neer op: 8 min lopen - 1 min stappen - 8 min lopen - 2 min stappen - 8 min lopen - 1 min stappen - 8 min lopen - 1 min stappen.
Vingers kruisen dat het mij fysiek beter afgaat vanavond. Het is wel zo dat ik nog steeds met volle goesting en enthousiasme ga lopen maar het feit dat ik de laatste sessies echt
begin af te tellen naar het einde... niet leuk!

Paar cijfertjes:

Gemiddelde loopsnelheid is gemiddeld 7 km/uur
Gemiddelde hartslag is 144 slagen/min
Even a bad run is better then no run at all!
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Dagboek JackoBond

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Proficiat, je bent een volhoudertje :P . Dat schema ken ik niet maar ergens is het wel normaal dat na verloop van tijd de loopminuten omhoog gaan :mrgreen: . Het kan inderdaad een off day geweest zijn maar als het nog niet lukt neem dan een gewoon stapje terug want lopen moet plezierig blijven.
Jouw cijfers zien er goed uit en de conditie zal nog verbeteren :)
Inhale the future. Exhale the past.
Plaats reactie