Markman's Dagboek

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
markman
Berichten: 166
Lid geworden op: 07 mar 2015, 08:44

Markman's Dagboek

Bericht door markman »

hallo aan allen hier.
ik ben mark.
2,5 jaar terug woog ik 138 kg.
heb er toen wat aangedaan en nu weeg ik al een jaar tussen de 85 en de 87.
ga proberen met te hardlopen, met een gezonde geest en hier en daar de nodige info moet dat lukken ;)
ik heb me trouwens al ingeschreven in de spartacus run en de batlle of the Ardennen run. (tezamen met mijn zoon)
echt lang lopen is niet echt voor mij ,maar met wat hindernissen in is dat dik oké.
heb vroeger in den tijd altijd (regelmatig) fit-o-metres gelopen in de bossen, ik weet trouwens niet of dat dit nog bestaat.
ik heb ondertussen alles al aangekocht
training, acics gel loopschoenen GT 3000, mp3 player enzzz.
ben deze morgen begonnen met lopen en tot men verbazing moet ik vaststellen dat na 1 minuutje dat toch redelijk zwaar is zenne ;)
ben gestart bij les 1, en kon het nog geen 2 volle minuten uithouden :oops: ( oeps moest geen 2 minuutjes zijn maar 2 kilometertjes )
ik heb met wat moeite toch het blokje rondgelopen.
ik ondervindt een beetje last aan de buitenkant van men voeten en aan de kuitspieren, ( ben van beroep chauffeur)
alle info is welkom !!!

groetjes
Laatst gewijzigd door markman op 08 apr 2015, 22:43, 2 keer totaal gewijzigd.
30.04.2016 Spartacus Run 10 km boom /25.06.2016 Battle of the Ardennes 11km Durbuy /04.09.2016 Battle of Thor 12km Genk /02.10.2016 Race Against Nature 10km Averbode /13.11.2016 Neptunus Run 10km Nieuwpoort.
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Hallo allen

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Je bent al ingeschreven bij Spartacus en Battle en nu kom je tot de constatatie dat je nog geen twee volle minuten kan lopen?????????
Mijn advies is dat je best niet mee doet aan twee zo'n zware runs, je zal jezelf kapot maken :(
Gewoon verder doen met STR en na 10 of meer weken zal je een half uur aan één stuk kunnen lopen, dan kan je misschien verder gaan naar 10 km lopen.
Dan zal je plezier hebben met het lopen, competitie moet je zeker nu vermijden want het zal niet lukken.
Veel succes en hopelijk kunnen we jouw avonturen hier verder volgen ;)
Inhale the future. Exhale the past.
Gebruikersavatar
markman
Berichten: 166
Lid geworden op: 07 mar 2015, 08:44

Re: Hallo allen

Bericht door markman »

oeps,,,,moest geen 2 minuutjes zijn maar 2 km ;)
ik weet dat het zwaar is in het begin, maar alle begin is moeilijk en ik leer en herstel zeer snel hoor ;)
heb trouwens vroeger ( in de jonger jaren) altijd gefitnest , nu 15 jaar later de draad weer opnemen :D
30.04.2016 Spartacus Run 10 km boom /25.06.2016 Battle of the Ardennes 11km Durbuy /04.09.2016 Battle of Thor 12km Genk /02.10.2016 Race Against Nature 10km Averbode /13.11.2016 Neptunus Run 10km Nieuwpoort.
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Hallo allen

Bericht door Hellothere »

Ik ben het (jammer genoeg) helemaal eens met Dirk, als je nu nog geen eindje doorlopend kan lopen (of het nu 2 minuten of 2 kilometer zijn) en na dat loopje stikkapot zit, dan kan ik je nu al garanderen dat je heel weinig plezier gaat beleven aan competitieloopjes (zelfs al neem je een recreatief tempo aan), niet te dag zelf, en evenmin de dagen of, als je de lappenmand insukkelt, ook niet de weken nadien.

Probeer eerst die S2R af te haspelen, ga dan, als je er nog pret aan beleefd door voor de 10K, en als dat vlotjes gaat, probeer eerst even enkele "gewone" wedstrijdjes, lukt dat nog wel, ga dan voor iets "extra" stijl Spartacus. Dan zal je er waarschijnlijk wèl plezier aan beleven. Ter info, een wedstrijd zoals de Spartacus of de battle, kan je vergelijken met een pittige interval. Die hindernissen onderweg zijn er echt niet, om even uit te rusten, integendeel. En iedere loper op dit forum, die ooit intervallen heeft gelopen, zal je kunnen vertellen dat intervaltrainingen nog een pak pittiger zijn dan gewone constante duurloopjes. Dus als je geen 10K continue kan lopen zonder stikkapot te zijn, zal een Spartacus een ware nachtmerrie zijn.

Het is inderdaad wel zo dat, iemand die regelmatig sport, wel even kan onderbreken, en nadien ook wel weer redelijk vlot kan inpikken, maar dan denken we aan periodes van enkele weken, tot, in het slechtste geval enkele maanden. 15 jaar geleden gefitnessed hebben zal je nu niet helpen vrees ik.

Voor wat betreft je schoenen, de ASICS gel GT3000 is een antipronatieschoen, je zegt dat je problemen hebt aan de buitenkant van de enkels, wellicht is de correctie van de schoen, tè veel of onvoldoende. Heb je de schoenen in een runningcenter gekocht ? Als dat zo is, ga er dan even mee terug. en meld je probleem, mogelijkerwijs kan je met een kleine correctie aan de schoenen een boel ellende nadien voorkomen.

De pijn aan de kuiten heb je wellicht tgv. verzuring / overbelasting. Enige oplossing hier is trager lopen. Je moet echt wel in staat blijven om een gesprek te voeren tijdens het lopen (of te kunnen meezingen met Evy), anders ben je eigenlijk ook niet zo goed bezig.

In jouw geval zou een hartslagmeter overigens een mooi hulpmiddel zijn. Dat ding fluit je terug als je gaat overdrijven.

Excuses dat, wat ik hier schrijf misschien niet is wat je wil lezen, maar je zocht tips, en info, je hebt ze bij deze ook ;) . Op een dag ben je er misschien dankbaar voor :geek: :geek: :geek:
Gebruikersavatar
markman
Berichten: 166
Lid geworden op: 07 mar 2015, 08:44

Re: Hallo allen

Bericht door markman »

hoi,
bedankt alvast voor de reactie's ;)
ik hoor graag de pro's en de contra's , en zoals ik zeg alle info is welkom.
het is inderdaad wel zoals je zegt bijna onmogelijk, maar toch ga ik het proberen en blijven knokken want ik wil de runs wel meedoen hoor ;)
ik heb de oorzaak gevonden wat het foutje was, ik ben begonnen zonder opwarming en direct veel te snel beginnen lopen :lol:
ik heb gisteren met iemand een blokje rond gelopen en dat ging veel trager, maar wel veel beter en zonder veel pijn en zonder moeite :)
straks ga ik weer een blokje lopen, rustig aan deze keer ,zal wel lukken.
tot hoors ;)
30.04.2016 Spartacus Run 10 km boom /25.06.2016 Battle of the Ardennes 11km Durbuy /04.09.2016 Battle of Thor 12km Genk /02.10.2016 Race Against Nature 10km Averbode /13.11.2016 Neptunus Run 10km Nieuwpoort.
Gebruikersavatar
markman
Berichten: 166
Lid geworden op: 07 mar 2015, 08:44

Re: Hallo allen

Bericht door markman »

voilà, ben net terug van het lopen.
heb opnieuw de STR toegepast maar deze keer op schors nu, op een soort van een looppiste ( er waren trouwens nog een paar aan het lopen daar :D ).
volledig volgehouden, zonder pijn, geen kuitpijn, geen voetpijn ,,,,,wel veel goesting om nog meer te doen, maar ik hou me voorlopig aan de regels van STR voor onnodige blessures te voorkomen :lol:
vorige keer had ik pijn aan de buitenkant van de voet, nu heb ik dat niet.
ik heb wel een gans weekend de schoenen aangehad , kwestie van ze in te lopen of stappen of hoe je het ook wilt noemen.
nieuw voelden ze aan als karton, nu voelen ze al vrij soepel aan en nergens geen last meer van :D
ik moet toch eerlijk toegeven dat ik echt zin heb in meer, ik had dat toch niet gedacht :o
ik ben niet moe, ik heb nergens geen pijn, kortom ik voel me goed.
vraagje : is dat echt nodig een dagje rust tussenin of mag men dagelijks een blokje lopen ook :?:
30.04.2016 Spartacus Run 10 km boom /25.06.2016 Battle of the Ardennes 11km Durbuy /04.09.2016 Battle of Thor 12km Genk /02.10.2016 Race Against Nature 10km Averbode /13.11.2016 Neptunus Run 10km Nieuwpoort.
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Hallo allen

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Ik zou het dagje rust respecteren hoor, je lichaam kan dan recupereren en dan sta je weer scherp voor de volgende dag :mrgreen:
Inhale the future. Exhale the past.
Hellothere
Berichten: 3224
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: Hallo allen

Bericht door Hellothere »

Ik wens je in elk geval succes, zowel met de Spartacus als de battle dan. Hopelijk nadien net teveel last.
Hou ons in elk geval op de hoogte, en hopelijk kan je hier nadien komen schrijven dat ik ongelijk had met mijn negatieve relaas ;) .

We komen hier met enige regelmaat mensen tegen die ambitieus trainen naar een event toe, en de lat onhaalbaar hoog leggen. Jammer genoeg lezen we dan enkele weken zeer enthousiaste verslagen, waarna ze weer stilletjes verdwijnen.

Dus mijn uitdaging aan jou : open hier een dagboek, en schrijf over je trainingen, je doelen, en het resultaat. Je zou de eerste zijn die we tot het einde kunnen meelezen, neem je de uitdaging aan ??? ;)

Onmiddellijk uit de startblokken schieten met koude spieren, daar zijn je kuiten je inderdaad niet dankbaar voor, dus als het nu lukt met doseren en trager lopen, denk ik dat je al iets veiliger aan de slag bent.
markman schreef:vraagje : is dat echt nodig een dagje rust tussenin of mag men dagelijks een blokje lopen ook :?:
Het dagje rust is een absolute noodzaak voor je spieropbouw, en ja, dus absoluut nodig.

Het is zo, als je de S2R doet, dan probeer je uithouding en kracht te winnen, dus conditie en spieropbouw. Voor die spieropbouw zijn die rustdagen heel belangrijk. Het is zo dat je door de zwaardere belastingen, een lichte schade aan spieren en pezen opbouwt. Op zich niks ergs, en tijdens de rustdagen herstelt je lichaam als het ware die schade, en zorgt er ook voor dat je pezen en spieren er telkens iets sterker uitkomen. Met andere woorden, je lichaam anticipeert op een toekomstige zwaardere belasting dan.

In tegenstelling dus, tot wat velen denken, is het dus zo, dat je sterker wordt tijdens de rustdagen, en niet tijdens de trainingsdagen.

Als je de rustdagen niet respecteert, dan blijf je eigenlijk, langzaam maar zeker schade opbouwen, omdat je lichaam niet de kans krijgt om te herstellen. Op een zeker moment ga je het wel voelen, er last van krijgen, en bij verder negeren een gedwongen rust, langere tijd de lappenmand in en terug naar af.

Het wil niet zeggen dat je tijdens de "rustdagen" niets mag doen, je mag enkel de zwaarst belastte spieren bij het lopen niet belasten dan (vooral kuiten en quadriceps). Maar je kan tijdens de rustdagen wel andere cardio training doen, om verder aan de conditie te werken, bijvoorbeeld fietsen, wandelen, of in de fitness, cross-trainen, summit, .... mogelijkheden genoeg. Misschien ook goed om de rustdagen te gebruiken voor wat krachttraining voor onderste rugspieren, en buikspieren (of waarom niet het ganse bovenlichaam).

Zo deed ik het destijds.
Gebruikersavatar
markman
Berichten: 166
Lid geworden op: 07 mar 2015, 08:44

Re: Hallo allen

Bericht door markman »

alvast bedankt voor de nodige steun !!!
ik ga mij strakjes klaarmaken voor wederom te gaan lopen :)
ik kijk er eerlijk gezegd al een ganse dag naar uit (had ik niet of nooit gedacht)
ik open misschien wel een dagboekje hier maar moet ik dan alles wat hier staat overbrengen naar het dagboek :roll:
ik kom straks nog es terug , heb juist gegeten ( kommetje rijst met stukje kipfilet ) dus eerst eten wat laten zakken en daarna invliegen :lol: :lol:
tot strakjes
30.04.2016 Spartacus Run 10 km boom /25.06.2016 Battle of the Ardennes 11km Durbuy /04.09.2016 Battle of Thor 12km Genk /02.10.2016 Race Against Nature 10km Averbode /13.11.2016 Neptunus Run 10km Nieuwpoort.
Gebruikersavatar
markman
Berichten: 166
Lid geworden op: 07 mar 2015, 08:44

Re: Hallo allen

Bericht door markman »

hier ben ik weer :D
juist terug van S2R les 2, alles dik in orde zou ik zeggen :)
voeten oke, kuiten oke, de rest van den body oke, behalve en beetje kort van adem :o
en nog redelijk wat hoesten ook.
al er iets is wat ik zeker niet meer zal doen, is een maaltijd nemen vooraleer ik ga lopen :!:
ik voel alles tot in mijn keel zitten, tijdens de run had ik toch last van een te veel lucht in de maag, dus dat was een run vol met boertjes absoluut niet prettig !!!
ik had er voor gevreesd maar alles was vandaag wat aan de late kant daarom.
ik heb zo het gevoel : mijne body wilt wel mee maar mijne adem niet :shock:
30.04.2016 Spartacus Run 10 km boom /25.06.2016 Battle of the Ardennes 11km Durbuy /04.09.2016 Battle of Thor 12km Genk /02.10.2016 Race Against Nature 10km Averbode /13.11.2016 Neptunus Run 10km Nieuwpoort.
Plaats reactie