't Zit weer ni mee

Vragen over blessures? Stel ze hier, dan kunnen we je advies geven om het lopen / Start-to-run programma al dan niet te hervatten!
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
TeamBlue
Berichten: 166
Lid geworden op: 26 mei 2012, 13:30

't Zit weer ni mee

Bericht door TeamBlue »

Hallo mede-lopers!

Gezien ik hier al lang zelf niets meer gepost heb; even een kleine opfrissing/voorstelling

Vorig jaar heb ik tijden lang 5 km gelopen, ik geraakte daar nooit voorbij. Als ik langer dan 30 minuten liep, kreeg ik last van slapende voeten. Na 15-20 minuten had ik echter al last van pijnlijke schenen. Lopen was nooit leuk voor mij, maar eerder op mijn tanden bijten om verder te geraken. Ik had toen al goede schoenen van een loopcenter.

Dan toch maar nog eens langsgegaan, dit keer bij een ander loopcentrum. Ze hadden niet veel informatie nodig om te zien wat er aan de hand was. Ik heb toen aangepaste zolen gekregen, met een 'bobbel' in de muis(?) van mijn voet ter correctie. De dagen nadien heb ik pijnloos gelopen en kon ik zonder probleem uitbreiden naar 10km. Lopen was eindelijk leuk!

In de winter is mijn motivatie dan weer naar omlaag gedoken en helaas, jawel, een winterstop vond plaats gedurende een 2-tal (3-tal?) maanden.
Begin januari ben ik er dan weer eens aan begonnen. Dit keer met een fanatiekere doelstelling; als ik vorig jaar 10 km kon lopen, dan lag de 21km niet zo ver meer.

Ik ben begonnen met 10-15 minuutjes lopen. De week erop 15-20 minuutjes. Ik wou deze week dan 20-25 minuten lopen. Maar helaas...
Weer scheenpijnen. Ik voel het reeds sinds begin januari, maar dacht; "logisch, na 2 maand niets doen". Vandaag was het echter heel pijnlijk en ben ik gestopt na 17 minuten.

Is dit nu effectief vanwege mijn winterstop? Zijn mijn spieren zo snel 'gedegenereerd' en 'kwijt'? Of moet ik maar weer eens langs bij het loopcentrum.. :(

Die 21.1 km lijkt plots weer zo ver weg :(
TeamBlue
Berichten: 166
Lid geworden op: 26 mei 2012, 13:30

Re: 't Zit weer ni mee

Bericht door TeamBlue »

Vandaag gaan lopen en na 10 minuten moeten stoppen omdat ik de pijn niet meer trok... Opnieuw die schenen.

Uit frustratie naar huis gestapt, snel gedouchte, de auto in en naar het loopcentrum.

Eindelijk eens een deftige uitleg gekregen; ik heb een duidelijke overpronatie. Grote teen wordt overbelast en kleine tenen worden amper gebruikt, vooral aan mijn rechterbeen (ook het been waar ik het meest last van heb).

Mijn zolen waren wel nog oké, maar mijn schoenen hadden hun beste tijd gehad; gaven weinig steun en hadden een duidelijke 'kuil' aan de binnenkant van mijn voeten. Blijkbaar zouden Asics schoenen meer gevoelig zijn voor mensen met overpronatie?

Anyway; nieuwe loopschoenen gekregen (Saucony) met mijn 'oude' corrigerende zolen.

Op de loopband zag het er alleszins 'perfect' uit.... dus let's hope for the best!
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: 't Zit weer ni mee

Bericht door Hellothere »

Ik duim met je mee.
Saucony is inderdaad een uitstekende anit-pronatieschoen, je zal het verschil wel merken.

wel opletten als je naar een running center gaat als je nog niet 100 % pijnvrij bent, want als je met pijn de loopanalyse doet, en daar een andere loopstijl gaat aannemen om de pijn te compenseren, dan zou je toch nog het verkeerde paar schoenen kunnen hebben.

Hopen maar dat dat niet zo is.
bloem
Berichten: 1195
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:54
Locatie: Zuiderkempen

Re: 't Zit weer ni mee

Bericht door bloem »

En ? Loopt 't al wat makkelijker ondertussen ? Pijnvrij ?
Ik duim in ieder geval mee..
Plaats reactie