Yasso 800s

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
Ava Runs
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:57
Contacteer:

Yasso 800s

Bericht door Ava Runs »

Wie heeft de Yasso 800s marathon training getest?
Gisteren 10 x 800 m gerend, gemiddelde tijd 3'32, wat zou moeten betekenen dat ik de marathon (mijn eerste) in 3h32 kan lopen. Ik zou het graag geloven, maar het lijkt me ambitieus...
Alfred

Re: Yasso 800s

Bericht door Alfred »

Volgens deze kritische kijkop de Yasso 800s van een coach die elite-renners begeleidt kan er als beginnende marathoner best zo'n 5 minuten bijtellen.

Ik volg zelf een andere benadering: een 10km "tune-up" wedstrijd lopen zo'n 2-3 weken voor de marathon en dan via een running calculator, bvb. deze van McMillan, mijn tijd extrapoleren naar de marathon.
Gebruikersavatar
Holenmens
Berichten: 902
Lid geworden op: 11 jan 2013, 13:01

Re: Yasso 800s

Bericht door Holenmens »

Dan kom ik op 3:45 uit~ 11km/u moet wel te doen zijn.

Dit is wat ik nu zonder specifieke training op een halve marathon loop. 3,5 uur voor een eerste marathon is voor mij in elk geval een behoorlijke stap te ver. Zelfs met ruime voorbereiding. Komend voorjaar ben ik van plan om de marathon van Zeeuws Vlaanderen te lopen en mijn doel is onder de 4 uur te eindigen. 10,5 km/u gaat wel lukken zonder dat het echt afzien word. Het moet wel leuk blijven natuurlijk. Ik zie het niet zitten om voor die paar minuten sneller 4 uur af te zien.
renzolini
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jul 2012, 16:23
Contacteer:

Re: Yasso 800s

Bericht door renzolini »

Holenmens schreef:Dan kom ik op 3:45 uit~ 11km/u moet wel te doen zijn.

Dit is wat ik nu zonder specifieke training op een halve marathon loop. 3,5 uur voor een eerste marathon is voor mij in elk geval een behoorlijke stap te ver. Zelfs met ruime voorbereiding. Komend voorjaar ben ik van plan om de marathon van Zeeuws Vlaanderen te lopen en mijn doel is onder de 4 uur te eindigen. 10,5 km/u gaat wel lukken zonder dat het echt afzien word. Het moet wel leuk blijven natuurlijk. Ik zie het niet zitten om voor die paar minuten sneller 4 uur af te zien.
en dan nog kan de windrichting een belangrijke rol spelen in je eindtijd , volgend jaar lopen ze van Hulst naar Terneuzen.
Blogger => http://loopkalender.blogspot.be
Uitgebreide loopkalender met uitslagen => http://www.sportsites.be/loopkalender
Bloggen => http://www.bloggen.be/joggings
Alfred

Re: Yasso 800s

Bericht door Alfred »

@Ava Ik zag dat je een voorbereidingsplan van amper 7 weken aan het volgen bent voor je eerste marathon.

Een normaal marathonplan voorziet 12 tot 18 weken om het lichaam de tijd te geven zich aan te passen aan de specifieke vereisten van de marathon, die toch verschillend zijn van 10, 21.1km, ...
Ook al is de marathon uitlopen op zich geen probleem, ik zou er in jouw plaats rekening mee houden dat het risico groot is dat je tussen km 35 - 42.2 een tik van de hamer kan krijgen omdat door de korte voorbereiding je vetverbrandingspercentage bij het lopen (efficientie) onvoldoende is toegenomen. Wanneer dit gebeurt, kan je minuten per kilometer verliezen.
Volgens mij is het dus best om realistisch te te blijven met je ambities en een conservatief tempo lopen (lager 'verbruik' dus), m.a.w. minstens 10 minuten toevoegen aan de geprojecteerde tijd die running calculators, Yasso, ... voorspellen a.h.v. je snelheid op andere afstanden.
Laatst gewijzigd door Alfred op 21 okt 2013, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ava Runs
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:57
Contacteer:

Re: Yasso 800s

Bericht door Ava Runs »

Specifiek voor de marathon volg ik inderdaad een 7 weken-schema, maar afgezien van een loopstop deze zomer (3 weken) heb ik het hele jaar door veel gelopen, twee halve marathons, drie 10 km races, een trail van 17 km en een trail van 21 km met 500 à 700 m klimmen. Of ik het zal volhouden aan 5:10 te lopen tijdens 42 km is nog niet gezegd, maar goed, ik wil het proberen!
Plaats reactie