zelfkennis

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
normale
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2013, 20:20

zelfkennis

Bericht door normale »

Ik was een verslaafde loper van mijn 14 tot mijn 58 jaar(wegens ziekte een stapje terug zetten).
Vanaf mijn 35 jaar heb ik het volgende schema gelopen en geoefend:ma en dinsdag 10km en fitness,woensdag en donderdag 20 tot
25 km en fitness vrijdag alleen fitness,de zaterdag had ik dan twee jeugdwedstriiden te fluiten( 1 maal 60min en 1 maal 70 min)
de zondagmorgen waren we weer goed voor 10 tot 15 km.Ik wil erop wijzen dat ik geen andere lopers bij mij had tijdens de weekdagen.De zondagmorgen waren we met enkele maar het rare was dat er soms iemand keer ontbrak wegens kwetsuur.
En dit had volgens mij te maken dat als iemand zich niet goed voelt maar in groep liep hij zich niet wil laten kennen en dus verder liep met zijn vrienden.(met alle gevolgen van dien ) Als ik begon en na enkele km mij er niet goed bij voelde dan was het voor mij voorbij en was het stop.
Maar als ik mij super voelde dan konden er gerust enkele km erbij.Gedurende de zomervakantie periode was voor mij hoe absurd het ook moge klinken tussen 11 en 14 uur de beste looptijd dan was ik vergezeld van mijn echtgenote per fiets die mijn gekoelde drank bij had en dan was dit voor mij super.Wat ik wil zeggen aan allen die deze start to run wil beginnen wees steeds je zelf en vergelijk je niet met een ander,het minder dag is geen eind en schema's zijn maar papieren werklijkheden die niet persoonlijk zijn.Voel je goed in je vel en sport op je eigen manier (maar maak je er niet vanaf met een smoesje dat sporten alleen voor slanke mensen is of voor mensen met veel tijd.)
Eigenwaarde is een grote troef.
(Dank zijn mijn sportief verleden ben ik volgens de dokters iemand die een zware strijd heeft overwonnen en dat is wat telt en het overwegen meer dan waard is, als men begint met dit programma te volgen , wat men niet altijd genoeg in de verf zet )
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: zelfkennis

Bericht door Dannieke »

Wauw, dat is heel veel sport per week zeg, respect!
En verder: wijze woorden :)
Ja, dat vergelijken met anderen is inderdaad zeker af te raden.
Ik heb trouwens gewoon de lichaamsbouw niet om ooit 16km/u te kunnen lopen voor een lange tijd.
We blijven gewoon lopen en zien wel waar we uitkomen hé, mijn droom is om toch eens een marathon uit te lopen binnen 4 uur en dat is zeker een haalbaar doel.
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
moychi1
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 feb 2013, 16:40
Contacteer:

Re: zelfkennis

Bericht door moychi1 »

Loop al 7 maanden en loop meestal tussen 8 en 10/uur en zeker niet sneller heb net maand niet kunnen lopen wegens wereldreis en daar was het gewoon veel te warm en geen goede omgeving om te lopen gisteren terug begonnen 'tging wel maar pezen knie en enkels protesteerden toch wel heb wijselijk regelmatig gestapt op een trajekt van 8 km daardoor geen letsles opgelopen voila.
Goed gezweet dat ist belangrijkste. en vandaag is weer een nieuwe dag.
Hellothere
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 mar 2010, 11:14
Locatie: Mechelen

Re: zelfkennis

Bericht door Hellothere »

Inderdaad heel wijze woorden.

Jezelf vergelijken met anderen is sowieso beginnersfout nummer twee. Velen doen dat en forceren zichtzelf daardoor.
Da's ook de reden waarom ik zo goed als altijd alleen loopt, niks of niemand om rekening mee te houden.

Maar ik kan me voorstellen dat het soms een automatisme is om, als andere mensen voor of achterlopen, je je tempo daaraan aanpast. Bij een wedstrijd doe ik dat ook, iemand die voor mij loopt aan een net iets hoger tempo, ga ik ook proberen te "pakken", aard van het beestje dus.

Beginnersfout nummer is, en veel belangrijker, is inderdaad het gebrek aan zelfkennis. Beginners weten dikwijls niet hoe hun lichaam werkt tijdens en na het lopen, en weten ook dikwijls niet de segnalen die hun lichaam hen geeft correct te interpreteren, en dan loop je dikwijls brokken.

Wat op dit forum ook al tientallen keren is beschreven, is dat kracht en conditie zich op een totaal verschillende snelheid ontwikkelen waardoor het soms conditioneel voelt dat je meer kan doen (en ook doet) dan je spieren en pezen eigenlijk aankunnen, of dat die toch belangrijke rustdagen dan maar worden overgeslagen.

Gezien de meeste sportblessures zich redelijk langzaam opbouwen, worden, als het lichaam dan signalen geeft dat er iets niet goed zit, de signalen genegeerd, met iets van "acht het is allemaal zo erg nog niet".

We waarschuwen hier dus wel constant voor overmoed, te snel te veel willen doen, niet naar je lichaam luisteren, alles op je eigen tempo opbouwen, je lichaam de kans geven om te herstellen, ... kortom inderdaad een basis aan zelfkennis die elke loper zich eigen zou moeten maken.

Jammer genoeg zijn er ook hier steeds weer beginnende lopers die vinden dat het allemaal op hen niet van toepassing is, maar even jammer genoeg is dat ook één van de belangrijkste redenen dat het forum “blessures” toch nogal druk beschreven worden.

En voor de derde keer jammer genoeg haken daardoor ook heel wat lopers weer af, omdat zij dan maar beslissen dat het allemaal niets voor hen is, met al die pijntjes en blessures.

We blijven hier hameren op zelfkennis, maar verder kunnen we niet meer doen, dan hopen dat ieder daar het juiste mee doet.
moychi1
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 feb 2013, 16:40
Contacteer:

Re: zelfkennis

Bericht door moychi1 »

Nog even dit, na een maand niet gelopen te hebben kon ik verbazingwekkend makkelijk terug gaan lopen geen ademnood het ging gewoon zelfs te goed. Maar wel na dan die eerste keer terug een beetje verzuring maar zeker niet zoals in het begin van mijn loopavontuur. Nu vandaag 2 de keer 9 km in een uurtje gelopen het liep gewoon lekker als een klok deze namiddag bewolkt gewoon perfect weer.
Morgen dus rustdag uiteraard.
Overmorgen dan wel terug lopen.
Plaats reactie