Waarom willen m'n benen niet meewerken???

Post hier je eigen ervaringen met lopen. Hoe je het lopen ervaart, hoeveel kilo je bent afgevallen, wanneer je loopt, hoeveel je loopt,waar je loopt,...
Kortom vertel het ons.
Forumregels
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Plaats reactie
Happymama
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 sep 2012, 16:49

Waarom willen m'n benen niet meewerken???

Bericht door Happymama »

Hallo allemaal,

Graag even jullie hulp, want ik weet niet meer wat te doen.
Al jaren probeer ik op een degelijke manier een beetje te lopen. Niets extravagant, maar ik wil zo graag - puur voor mezelf - eerst die 5 km halen en daarna zien we wel.
Alleen laten mijn benen me steeds in de steek: na een week of 3-4 begint de zeurderige pijn in mijn beide schenen en knieën. In het begin is dat nog draaglijk, maar uiteindelijk dwingt het me telkens tot opgeven :(
Nochtans neem ik al redelijk wat voorzorgen:

- ik heb steeds loopschoenen van Runner's Lab (net nog nieuwe gekocht)
- ik neem glucosamine om mijn gewrichten soepel te houden
- ik loop op een loopband om harde ondergrond en oneffenheden te vermijden
- ik zorg voor goede stretching en begin nooit te lopen zonder een goede opwarming
- ik loop niet te snel, zo'n 7,3 km/h
- ik respecteer de rustdagen

Kortom, ik word er echt moedeloos van. Iederéén kan lopen ... mij lijkt het maar niet te lukken :(
Ik wil dit zoooooo graag en puur conditioneel ben ik ervan overtuigd dat ik het effectief ook kan. Maar ja, als de benen niet meewillen...

Al jullie tips zijn meer dan welkom!
Dannieke
Berichten: 1189
Lid geworden op: 19 okt 2012, 19:47
Locatie: Temse

Re: Waarom willen m'n benen niet meewerken???

Bericht door Dannieke »

Misschien is gewicht een factor en heb je baat bij krachttraining en rustiger opbouwen. Evy praat in de eerste lessen zelfs op het wandelen van het volledige schema en daarna te beginnen met het lopen.
Alvast veel succes met het vinden van een oplossing voor de spier/gewrichts pijn.
Livinusrun 28/06 (29km) - Iron Dog Run 15/08 - Titan Run 5k 13/09 - TCS Amsterdam Marathon 18/10
Happymama
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 sep 2012, 16:49

Re: Waarom willen m'n benen niet meewerken???

Bericht door Happymama »

Hm, denk niet dat mijn gewicht een probleem is ... met 64,5kg voor 1m72 is het niet dat ik te veel gewicht meedraag.
Zaterdag en gisteren niets gedaan, wel 3x/dag ijs gelegd en Arnica-zalf gesmeerd.
Straks nog eens de loopschoenen aantrekken voor les 10, mét compressiekousen, en zien wat het geeft.
Vrees er wel wat voor ... maar telefoonnummer van de sportarts ligt ook al klaar!
trien
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 jan 2012, 16:57

Re: Waarom willen m'n benen niet meewerken???

Bericht door trien »

Hallo,
Ook ik had hier in begin enorm veel last van. Eerst sukkelde ik enkele weken met mijn rechterknie, daarna plots niets meer, maar dan zat het in mijn linkerknie.
Daarna had ik verschrikkelijke pijn in mijn linkerheup, een overbelasting van een onderliggende spier.
Toch heb ik mijn programma afgewerkt, wel met de nodige rustpauzes als de pijn te hevig was en ik onstekingsremmers diende te nemen.
Uiteindelijk loop ik nu een jaar later 10km zonder enige last waar dan ook.
Ik vermoed dat het mijn lichaam was die veel tijd nodig had om aan het lopen gewoon te worden.
Maar je ziet de aanhouder wint.
Misschien is dit bij jou ook het geval.
Alfred

Re: Waarom willen m'n benen niet meewerken???

Bericht door Alfred »

Happymama schreef: - ik heb steeds loopschoenen van Runner's Lab (net nog nieuwe gekocht)
- ik neem glucosamine om mijn gewrichten soepel te houden
- ik loop op een loopband om harde ondergrond en oneffenheden te vermijden
- ik zorg voor goede stretching en begin nooit te lopen zonder een goede opwarming
- ik loop niet te snel, zo'n 7,3 km/h
- ik respecteer de rustdagen
Als je het mij vraagt ontbreekt het belangrijkste in je lijstje om de kans op blessures te verminderen: aandacht voor looptechniek.
Is de kadans hoog genoeg (dus geen te grote passen)? Landen de voeten mooi onder i.p.v. voor het lichaam? Geen gestrekt been? etc. etc.
Happymama
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 sep 2012, 16:49

Re: Waarom willen m'n benen niet meewerken???

Bericht door Happymama »

Bedankt voor je reactie, Trien. Ik hoop volgend jaar ook te staan waar jij nu staat. (hoewel ik bij 5 km ook al een vreugdedansje zou doen, hoor :lol: ) Gelukkig spreek ik nog niet over verschrikkelijke pijnen.
Beter voorkomen dan genezen, dus morgen toch even langs de sportarts.
Gisteren heb ik les 10 uitgelopen, al bij al zonder veel last. Ik had compressiekousen aan en blijkbaar doet dat écht wel iets. Ook mijn steunzolen nog eens gebruikt ... met grote blaren tot gevolg, dus meer last daarvan dan van de schenen.
Ik blijf ook enkele keren per dag ijspacks leggen.
Wat m'n loophouding betreft: ik probeer daar echt wel op te letten. Zorgen dat ik mijn knie niet overstrek, goede afrolling van de voeten, etc.
Benieuwd wat de dokter morgen gaat zeggen. Hopelijk geen gedwongen rust want conditioneel gaat het nu echt wel super!
Plaats reactie