Back in business

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Hellothere

Re: Back in business

Bericht door Hellothere »

JollyRoger schreef: 26 okt 2023, 21:31 5:50 is toch niet bepaald een rustig tempo? Da's alles uit de kast halen denk ik voor mij. Gdvd wat een prestaties
@Jolly,

Voor M_M_M is alles boven de 5 m/km een rustig tempo :lol: .
M_N_M

Bericht door M_N_M »

Elk zijn tempo maar persoonlijk voor mij was dat nu geen toptempo. Meestal heb ik inderdaad een tempo van rond de 5min/km op een kwart triatlon met loopafstand van rond de 10km. Mijn toptijd op de 10km is 43:xx minuten (dat was wel gewoon op een loopwedstrijd dus zonder zwemmen en fietsen ervoor, dat scheelt ook wel wat :lol: )

Dinsdag heb ik op de piste nog eens een uurtje gelopen. Wat at-random intervallen (400m traag, 400m snel, 400m traag, dan eens km snel, km traag, ...) en toen ik had 5:19/km op een trainingsloop van exact één uur:
Afbeelding

Nog even een kleine update: de voet ( hiel/achilles of wat het ook moge geweest zijn :lol: ) lijkt volledig hersteld te zijn.
Vorig weekend heb ik nog eens een halve marathon gelopen aan LSD tempo op 2u05 (5:56min/km).

Veel snelheidstrainingen heb ik niet kunnen doen dus een toptempo zal het op 1/11 niet worden. Ik ga me denk ik aansluiten bij de pacer van 2u wat goed is voor een tempo van +- 5:40min/km als ik me niet vergis :-) Moest het een topdag zijn kan ik op de helft nog versnellen maar ik schat de kans niet zo groot in :lol:

Een verslagje over de donkmeerloop volgt maar waarschijnlijk pas de week nadien ergens (na de halve marathon woensdag vertrekken we direct richting zee tot zondag)
M_N_M

Bericht door M_N_M »

hier zijn we terug met een klein verslagje van "de mooiste halve".
Naar jaarlijkse traditie stonden we terug aan de start. Ik ging door recente issues met mn hiel in het startvak van 2u staan.
Mijn loopmaatje was me aan het overhalen om bij 1u50 aan te sluiten maar ik heb me niet laten ompraten.

Eens het startschot ging, zaten we echter al snel voor de pacer van 2u (ja, ik heb me weer laten meeslepen :lol: )
Na een 5tal km wou mn maatje nog wat versnellen maar heb ik toch gezegd dat ik ging passen en pas op de helft ging zien wat de beentjes en de hartslag waren. Hij is toen bij mij gebleven maar na zo'n 8km heeft hij me gedag gezegd.

Langs mijn kant voelde alles vrij goed dus heb ook de 2e helft aan een mooi tempo afgewerkt.
Echt versnellen heb ik niet gedaan want mijn hartslag was toch zone 4 (het gebrek aan kilometers voelde ik niet zozeer in de benen maar was wel duidelijk zichtbaar in de hartslag en ik wou vermijden dat ik zou verkrampen).

Eindresultaat wel erg mooi, toch een dikke 7minuten sneller (1:52:37) dan het vooropgestelde doel van 2u:
Afbeelding

Mn loopmaatje was uiteindelijk een minuut sneller.

Ik word inmiddels wel een vaste gast daar op de halve :lol: :
Afbeelding
Hellothere

Geen toptijd of wel ...
Is in elk geval een tempo waar de meesten alleen maar van kunnen dromen niet ?
Er zijn er in elk geval nog een pak na jou binnengekomen :lol:
M_N_M

Bericht door M_N_M »

hoi hoi, hier ben ik nog eens terug!
Jaja, ik leef nog maar mijn update heeft blijkbaar iets langer op zich laten wachten dan gewoonlijk :lol:

Best grappig met de medaille uit mijn vorige post maar dat is terug (jaarlijkse tradities in eer houden) één van mijn opkomende doelen.
In tussentijd heb ik eigenlijk niet zo veel wedstrijden gedaan (nu ik er over nadenk: geen zelf?) op enkele zwemwedstrijden na.. Een mooie zwemwedstrijd die me wel bijgebleven is, is "Damme Brugge". In Damme spring je van een boot en dan zwem je tot je in Brugge aankomt, goed voor 4km.

Ik ben wel altijd bezig gebleven (zwemmen/fietsen/lopen) maar met de vriendin had ik toch minder tijd voor alles. Het schema werd weggelaten en ik deed iets wanneer er wat ruimte was (maar dat was op loopvlak dan vaak maar 5 à 7km aan rustig tempo; fietsen/zwemmen deden we altijd samen) of ook vaak dingen samen (fietsen/zwemmen deed ze ook). Helaas is het inmiddels 'ex' vriendin dus we hebben terug wat meer tijd ;)

Coming up:
* binnen 2 weken doe ik terug mee aan het "Long Course weekend" in Nieuwpoort: vrijdag 1,9km zwemmen - zaterdag 90km fietsen en zondag 10km lopen. Normaal zou ik bij het loopdeel de HM doen maar mijn toenmalige vriendin ging normaal ook mee en zij was nog maar net begonnen met lopen en 10km was het maximum wat ze zag zitten. Enerzijds ben ik niet in top-loopconditie, anderzijds ben ik te gierig om de afstand nog te laten wijzigen (15€ extra voor de langere afstand en nog eens 10€ administratiekosten => 25€ extra in totaal voor de HM te mogen lopen, dat ga ik niet doen). Ik ben wel behoorlijk goed aan het fietsen, ik zou graag een top 10 plaats hebben in de inmiddels nieuwe leeftijdscategorie ( 40+ :? ) waar ik in zit sinds dit jaar (jaja, we blijven niet 'jong' :lol: ). Vorig jaar was 31km/u gemiddeld voldoende voor een top10 plaats en dat rij ik normaal met de vingers in de neus (vorig weekend 90km solo gedaan aan 33km/u - voor diegene die ook met de koersfiets rijden zullen weten dat solo of in groep wel een immens verschil is en op long course mag je in groepjes rijden dus als ik me kan nestelen in een snelle groep met jonkies, zou dat wel erg fijn zijn). Podium zou helemaal de max zijn (vorig jaar 34km/u nodig voor de 3e plaats) maar dat zal moeilijk worden (enerzijds is het geen 'afgesloten' parcours dus op bepaalde punten zal je moeten afremmen of zelf stoppen (en dan zakt je gemiddelde snel); anderzijds wil het niet zeggen omdat je vorig jaar met die snelheid de 3e plaats haalt dat dat nu ook zo is + 34km/u ga ik niet halen als ik niet in een groep kan zitten + ik mag me ook niet compleet stuk rijden want moet de dag nadien natuurlijk ook nog lopen dus ga toch wat op hartslag moeten rijden)
* Erna klassiek de "mooiste halve" op 1/11 (halve marathon)
* Erna ook al ingeschreven voor de halve in Berlijn (april 2025, exacte datum moet ik nog eens opzoeken - da's nog ver)

Pas in augustus ben ik terug begonnen met een schema (via trenara) en het lopen begint nu weer op iets te lijken (vorige week toch 35km (10+10+15) gelopen in 3 sessies) maar de halve in Nieuwpoort binnen 2 weken zal net iets te vroeg komen. In juni/juli heb ik het lopen vaak gelaten voor het fietsen omdat ik het vaak te warm vond om te lopen, vandaar dat mn fietsen nu toch duidelijk het beste van de 3 is.

Grtz!
Hellothere

Wow ... om "back in business" te zijn, ben je stevig bezig zou ik zo zeggen . :D .
Het is hier op het forum "nog kalmer" dan het al was, ik kom zo nu en dan eens kijken om de overvloedige spam weg te halen, en ik let nu heel goed op dat ik geen dagboeken meer verwijder dan :lol: .

Ik ben in elk geval blij dat je het allemaal vlot oppikt en ervoor blijft gaan (vriendin niet verwaarlozen dan, ook belangrijk :lol: ).

Bij mij is het jammer genoeg in de omgekeerde richting gegaan, begin juni diagnose darmkanker gekregen met uitzaaingen in de lever.
Gevolg : plaatsing van een stoma en chemotherapie.
2 zaken die niet echt helpen om sportieve topprestaties te leveren.

Sinds een kleine maand de mountainbike van stal gehaald, en sinds enkele weken enkele looppogingen op 5 km ondernomen.
Redelijk wat spiermassa verloren door de maanden inactiviteit, dus daar wordt voorzichtig aan gewerkt.
Belangrijkste is, we blijven doorgaan !!!

En nog belangrijk ... hoe kalm het hier ook is, ik blijf hier meelezen (al is dat niet elke dag).

Keep up the good work !!!
M_N_M

Bericht door M_N_M »

Ja kalm op het forum had ik gemerkt, mijn dagboek stond na een half jaar nog steeds niet ver naar onder :lol:

Mja, sporten deden we kwasie constant samen maar er waren (voor mij) andere zaken waar we te verschillend waren. Het leven is meer dan sporten (op dat vlak zaten we wel 100% "in sync") en we bleven telkens terugkomen op dezelfde issues met ruzies tot gevolg. Vandaar dat ik er de brui aan gegeven heb.

Maar dat stelt allemaal niets voor als ik nu lees wat jij voor hebt, damn!! Dan stort je wereld wel heel even in vermoed ik?
Ben je nu dan 'genezen' verklaard of is het nog afwachten?
Ik duim alvast voor je verdere herstel!
Hellothere

Er is inderdaad meer in het leven dan sporten, en binnen een relatie moet je daar rekening mee houden, zeker als er verschillen zijn qua niveau en interesses. Dus zeker ook iets om mee rekening te houden.

Wat mijzelf betreft, als je zo'n diagnose krijgt, dan is het inderdaad even slikken, maar ik had al heel snel zoiets van "we moeten verder, voila".
En ook nu heeft het feit dat ik altijd heb gesport een enorm voordeel.
Chemotherapie is op zich al topsport, omdat je lichaam continue (ook 's nachts) "vecht" tegen al die chemische rommel die ze in je lijf spuiten.
Voor de meeste mensen is dit zeer oncomfortabel en vermoeiend, zodanig zelfs dat ze niet écht meer kunnen functioneren.

Tot voor kort liep ik gedurende de week 2 x 10K op tempo, en in het weekend 21.1 K duurloop.
Hierdoor is blijkbaar mijn hart "getraind" om op hoger tempo langere tijd te functioneren, en heb ik hier weinig last van.

Ben wel geschrokken van de achteruitgang qua lopen, maar ga nu alweer opbouwen.

en nee, ik ben nog lang niet "genezen" verklaard, integendeel ...

- nog steeds chemo.
- De uitzaaiingen in de lever zijn zo talrijk dat deze niet operatief te verwijderen zijn, dus enkel een levertransplantie kan redding brengen.

dus nog een heel traject af te werken vrees ik.

Maar ... we blijven bezig, straks een 5KM loopje (ben nogal wat spiermassa verloren, dus dat moet er eerst terug bij).
M_N_M

Bericht door M_N_M »

hou de moed er in Hellothere!

Het long course weekend is gedaan.
Alles goed verlopen/verteerd.

De 1,9km zwemmen heb ik geklaard op 35:46. Goed voor een 93ste plaats overall van de 354 aangekomen zwemmers (37/94 binnen mijn categorie). In de laatste 500m zwemmen even opgeschrikt door een zwemster die in tegenovergestelde richting aan het zwemmen was en knal op mij gezwommen is (pijnlijke schouder aan overgehouden).

Bij het fietsen heb ik een knaltijd gereden van 2u26 op de 90km, goed voor een gemiddelde snelheid van 36,9km/u. Wetende dat het geen afgesloten parcours was en je op sommige stukken moest remmen en terug optrekken, was dit een tijd waar ik enkel van kon dromen.De laatste 30km waren langs de Ijzer dus rechtdoor en nergens stoppen, daar hadden we iets boven de 40km/u gemiddeld :P Deze tijd was goed voor een 45ste plaats algemeen van de +- 800 starters (het exacte aantal staat niet meer op de resultaten website, bizar), 16e binnen mijn categorie (40+). Ver weg van de gehoopte top 10 maar wel veel sneller dan ik gehoopt had. De tegenstand is elk jaar anders zo blijkt want met deze snelheid had ik vorig jaar een 2e plaats gereden. Ik zat al snel na de start in een supermooi groepje van 20-30 man genesteld wat het fietsen natuurlijk veel minder zwaar maakt dan solo of in een klein groepje. Aan de finish was ik nog vrij fris dus dat voorspelde veel goeds voor het lopen op zondag.

Gisteren dan de 10km gelopen. Helaas een beginnersfout gemaakt en te snel gestart (eerste km aan 4:25/km). De benen leken goed te voelen maar de tweede km voelde het al wat minder en vanaf de derde was het nog veel minder en had ik pas door dat ik op de rem moest gaan staan als ik de 10km wou halen :lol: km 4 tot km 10 kan ik samenvatten als iets tussen 'Ik wil sterven' en 'Ik ben aan het sterven' maar heb ondanks de pijn toch het tempo onder de 5:00/km proberen houden. Mijn hartslag lag constant tussen de 190 en 195 (wist zelf niet dat ik die zo hoog nog kon krijgen). Op 10km zag ik de finish nog niet maar wel een behoorlijke brug waar je nog over moest, wtf? Ik doe de 10km toch, niet? Hartslag klimt hier nog even verder richting 200... Bovenop de brug zag ik gelukkig de finish, het aftellen kon beginnen.. Nog een eindspurtje? Waarom niet, alles doet toch al pijn... 4:18/km nog gelopen in de laatste 400meter (er stond een dikke rij supporters daar op de rode loper dus dat geeft nog net dat beetje extra energie). Eindtijd 48:46 voor 10.4km aan een gemiddelde pace van 4:42/km (trenara had 4:43/km voorspeld op de 10km dus dat was een mooie schatting). Had ik gewoon vlak 4:42/km gelopen, had het wel wat minder pijn gedaan denk ik, die eerste snelle km's hebben het me alvast enorm pijnlijk gemaakt. Onverwacht heb ik met deze tijd een 4e plaats binnen categorie gelopen (bij lopen zijn er wel veel categoriën, 40-45 was bv hier een categorie maar ondanks dat vermoed ik dat de goede 40 tot 45 jarigen de HM aan het lopen waren want echt een toptijd is dit bijlange niet voor een 10km :lol: ) of een 65ste plaats overall van de 683 finishers..

Nu een dik maandje trainen voor de halve marathon aan het donkmeer ('de mooiste halve' -> jaarlijkse traditie)
Hellothere

Sterk bezig, en stiekem jaloers op jouw prestaties (hoewel ik nu al weet dat ik jouw niveau nooit zal halen).

Bedankt voor het verslag in elk geval.
Ik blijf meelezen.
Plaats reactie