hallo ik ben nieuw !

Alle nieuwe leden stel je snel even voor hier.
Forum rules
Dit forum is gebouwd voor en door lopers, is louter informatief en verwijst niet naar andere merken. We beheren ook geen mobiele applicatie. Bij vragen over je account, richt je tot de uitgever zelf.
Post Reply
User avatar
KrisLams
Posts: 1
Joined: 29 Jun 2020, 07:41

hallo ik ben nieuw !

Post by KrisLams »

Dag iedereen ... Ben nieuw hier, heb me nog niet kunnen voorstellen in introductie. Na een zware val op het werk had ik verschillende pezen gescheurd in mijn schouder, waardoor ik arbeidsongeschikt werd. Twee operaties ondergaan, veel pijnstillers en door niet actief te zijn natuurlijk kilo's bijgekomen. In totaal 15 en ik was voordien al wat aan de zware kant.
Na mijn eerste operatie een besluit genomen om terug actiever te worden, eerst mij lid gemaakt bij basic fit, en dan een activity tracker gekocht. Het is een fitbit, en dat vind ik een leuk apparaatje om je te stimuleren. Je kan alles opvolgen op je smartphone en op je laptop. In mijn fitbit had ik aanvankelijk mijn doelstellingen tot 10.000 stappen per dag gesteld, maar als je thuis zit is dat aanvankelijk te veel dus heb ik ze gereduceerd naar 8000. Vorige week haalde ik dat doel alle dagen dus ga ik ze weer verhogen.
Tweede is in de basic fit. Sinds kort ben ik daar op de loopband bezig met een programma waar ik een half uur een intervaltraining opstart, 3 min opwarmen, 5 min 4 per uur helling 0 5 minuten 5 per uur helling 0, 5 minuten 4 per uur helling 1 %, 5 minuten 4 per uur helling 3 %, 5 minuten 5 per uur en afkoelen 3 minuten. Is dat een goede opbouw voor je conditie te verbeteren ? Lopen heb ik nog nooit gedaan, maar ik zou wel eens willen weten of ik pakweg tegen de kerstperiode de 5 k zou kunnen joggen.
Hellothere
Posts: 3451
Joined: 04 Mar 2010, 11:14
Location: Mechelen

Re: hallo ik ben nieuw !

Post by Hellothere »

Beste Kris,

Vooreerst van harte welkom op het start-to-run loopforum.
Zoals je waarschijnlijk al gezien zal hebben, heb ik eea veranderd, ik heb je postings bij elkaar gezet, en ze uit het "dagboek" van diti (een van de medelopers) gehaald, anders wordt het allemaal een beetje warrig ;) ;) .

Als je toch een dagboek wil aanmaken (en daar moedig ik je zeker toe aan), doe je dat best door onder Dagboeken / Verslagen op "nieuw onderwerp" te klikken, en dan kan je, jouw persoonlijk dagboekje starten (er zijn op dit forum nog maar een drietal actieve lopers, dus eentje meer is meer dan welkom).

Voor wat je vragen betreft :

De training die je doet kan zeker tellen om je conditie op te bouwen, maar ik zie dat je niet echt loopt, maar aan een beperkte snelheid met de helling speelt. Dit lijkt me eerder een training om kracht in de benen op te bouwen, dan wel om 5 kilometer te "leren" joggen. Ik weet niet of je blessures (of de nasleep daarvan) je weerhouden om te lopen, maar als dat niet het geval is, dan zou ik zeker het S2R programma 0 => 5 km overwegen. Je kan dit op een loopband doen, maar uiteraard belet je niets om zo nu en dan ook een loopje buiten te doen (tenzij je uiteraard in een omgeving woont die zich niet leent op veilig buiten te lopen).

Als je gaat lopen met de S2R train je eigenlijk 2 zaken :

- uithouding : je moet uiteraard die minuutjes kunnen vollopen. Daar is de opbouw van de conditie voor van belang.
- kracht : je bouwt spiermassa op. Kracht staat eigenlijk gelijk aan snelheid. Naarmate je spieren (dus de benen) sterker worden, ga je ook sneller lopen.

Voor wat betreft snelheid, daar ligt de focus (nog) niet op bij de start-to-run. Hier draait het vooral om die 30 minuten te kunnen lopen, ongeacht de snelheid.

Het S2R programma loopt in principe over 10 weken, dus kerstperiode zou zeker moeten kunnen om 5KM te lopen (zou, als je het programma volhoudt, en geen blessures loopt) zelfs na de zomer al moeten kunnen.

Voor de duidelijkheid, ik zei net al, dat snelheid voor de S2R niet belangrijk is, daar gaat het om uithouding. Er zijn weinig mensen die na de S2R binnen de 30 minuten de 5KM lopen (da's 10 km/uur, dus wel een forse snelheid voor een beginneling), maar maak je daar maar geen zorgen om, dat komt vanzelf als je regelmatig loopt (of nadien intervallen gaat trainen).

wat het overgewicht betreft, dat gaat ook vanzelf als je gaat lopen. Ik ben tijdens mijn eerste 4 loopmaanden destijds (inmiddels wel al meer dan 10 jaren geleden) 16 kg afgevallen. Nadien een mindere loopperiode gehad (door tal van omstandigheden), en die zijn er weer bijgekomen. Lopen is dè sport bij uitstek om calorieën te verbranden.

Natuurlijk is het wel zo, dat, als je begint met lopen, de inspanningen nog beperkt zijn, en de kilo's er initieel niet zullen afvliegen.
Zoals steeds is het overigens goed om sporten te combineren met een gezonde voeding.

Succes, en laat zeker nog iets van je horen.
User avatar
dirk.vancoillie.5
Posts: 2217
Joined: 19 Jul 2014, 16:52
Location: Torhout, Belgium
Contact:

Re: hallo ik ben nieuw !

Post by dirk.vancoillie.5 »

Vanwege mij ook een hartelijk welkom :P .
Wanneer je start met lopen mag je op één ding NIET besparen en dat zijn loopschoenen, ga naar een runningcenter in de buurt en laat je een paar goede loopschoenen aanmeten.
Je mag je ook niet blind staren op de cijfers, als je binnen 10 weken nog geen 5 km kan lopen is dat zeker niet erg, je loopt dan misschien al een half uur aan één stuk door wat ook al zeer goed zal zijn, en indien niet, ook niets aan de hand dat komt wel, niets forceren is de boodschap.
Wanneer je mijn epistel eens leest zal je zien dat ik ook al enkele keren geveld ben geweest maar ik heb me er nooit door laten ontmoedigen, gewoon omdat ik het graag doe.
Ik hoop dat we de volgende weken meer horen over je vorderingen en als er vragen zijn... daar is het forum voor, Veel succes :P
Inhale the future. Exhale the past.
User avatar
martmarbus
Posts: 2986
Joined: 02 Jan 2015, 04:56
Location: Den Helder

Re: hallo ik ben nieuw !

Post by martmarbus »

Kris, Welkom hier.

Ik vind het weer eens jammer dat ik zo laat reageer. Maar dat is bij mij wel vaker zo. :lol:
Dat late reageren impliceert wel dat, bij reageren op een in het forum geplaatste boodschap, vaak al het gras al voor mijn voeten is weggemaaid :roll:
Ik hoop dat je het kan vinden op dit forum. Mijn advies is maak een dagboek aan en schroom niet om vragen te stellen.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Post Reply