Dagboekje van Jeroen

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Gebruikersavatar
J.G.
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 aug 2017, 12:20
Locatie: Heist op den Berg
Contacteer:

Re: Dagboekje van Jeroen

Bericht door J.G. »

Gisteren dus 7km. Gemiddelde HS proberen wat lager te houden dan vorige 7km. 140 ipv 145 omdat ik toch wat zware benen had de laatste dagen ondanks de extra rust.
Lopen ging moeizaam de eerste kilometers maar dat heb ik wel meer.
Onderweg goed de HS in het oog proberen te houden en het lopen voelde heel traag aan maar toch de HS gevolgd.
Achteraf bleek het tempo toch nog mee te vallen. Gevoel is soms toch anders dan realiteit [emoji4].
Nu rust tot zondag, dan staat de monumentenloop hier in Vorselaar op het programma. Ik ga voor de 10k.

Afbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Dagboekje van Jeroen

Bericht door martmarbus »

Je bent weer goed bezig.
Gaat zo door
Fijn weekend verder
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
J.G.
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 aug 2017, 12:20
Locatie: Heist op den Berg
Contacteer:

Re: Dagboekje van Jeroen

Bericht door J.G. »

Vandaag de monumentenloop gelopen hier in het dorp.
Wou eens 10km op mijn max proberen te lopen. Eerste 5km op een normaal tempo gelopen en de tweede 5km proberen te versnellen.
Binnengekomen op 58:17 dus onder het uur.
Gem HS is op 159 uitgekomen, dus zou dit normaal mijn omslagpunt moeten zijn.
Mijn Garmin gaf maar 9,45km aan maar ik ga ervan uit dat de organisatie wel een afgemeten 10km uitgestippeld had [emoji4].
Ik had na de finish wel het gevoel dat ik niet helemaal leeg was dus mss had het nog iets sneller gekunnen maar soit, ik ben heel tevreden [emoji4]
Ik ga nu verder trainen met een omslagpunt van 160 dus mijn zone's gaan wel wat lager liggen nu.

Gr, Jeroen

Afbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Dagboekje van Jeroen

Bericht door martmarbus »

Heel heel heel mooi gelopen.
Diepe buiging...
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
J.G.
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 aug 2017, 12:20
Locatie: Heist op den Berg
Contacteer:

Re: Dagboekje van Jeroen

Bericht door J.G. »

martmarbus schreef:Heel heel heel mooi gelopen.
Diepe buiging...
Dank je :-)
maar die buiging is niet nodig hoor ;-)
Gisteren wel behoorlijk stijf geweest in de kuiten en gevoelige achilles...
Hieraan merk je toch dat de conditie wel redelijk in orde is maar dat je lichaam nog niet is voorzien op zulke afstanden.
Dus vanaf nu rustiger aan of ik lig in de lappenmand binnenkort :-)
Maar na die 10km weet ik wel ongeveer mijn omslagpunt dus kan ik beter mijn trainingszone's indelen.
Zone D0: 107 t/m 116
Zone D1: 117 t/m 128
Zone D2: 129 t/m 144
Zone D3: 145 t/m 159
Morgen rustig loopje van 5km op de agenda in zone D1..
Ik ga proberen een hartslag van 125 aan te houden, dat gaat waarschijnlijk tussen wandelen en lopen inzitten maar het is noodzaak als ik mijn trainingen zo efficiënt mogelijk wil doen.
Ik ga het 100 dagenschema voor de halve marathon volgen volgens het boek van de hardlooprevolutie. Hierin zitten verschillende trainingen per week.
1 Rustige loop (vogels kijken noemt dit in het boek) in zone D1
Dan zijn er twee duurlopen (max 10km) aan het halve marathontempo, dit is aan de HS die je ook moet aanhouden tijdens de halve marathon. deze wordt berekend op je omslagpunt en je snelste 10km tijd. Mijn halve marathon hartslag komt dan uit op 137 gemiddeld.
En dan is er nog één intensieve loop, deze is meestal wat korter (4 a 5km) in zone D2 -D3, dus aan 145 gemiddeld.
Ik ben benieuwd wat het gaat geven, ik lees positieve dingen over dit schema dus...

Gr, Jeroen
Woepi
Berichten: 202
Lid geworden op: 17 dec 2016, 10:33

Re: Dagboekje van Jeroen

Bericht door Woepi »

Met trainen in lage hs-zones zal je zeker positieve resultaten boeken. Ik ben nu 2maanden bezig met 'lopen' in zone 1 en 2 en ik kom er putonnozel van. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik nu ietsje sneller kan draven en grotere passen kan afleggen dan het wandeltempo van in het begin.
De eerste uurloop met hartslagmeter jogde ik 7,58km op zeer trage tempo en na 8 weken is dat nu opgelopen tot 8,64km met zelfs lagere gem.hs (134).
Het heeft dus wel degelijk effect en het loopt eigenlijk wel comfortabeler. (motiveert ook meer als ik eigenlijk geen zin heb).
Succes ermee en hou ons op de hoogte !!!
Doelstelling:1500km/jaar, 30km/week, 5km aan 12km/u.
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Dagboekje van Jeroen

Bericht door martmarbus »

Zo zie je maar weer.
Een hartslagmeter is toch een vereiste bij trainingen.
Ik ben blij dat er door veel lopers wordt geconstateerd dat lage zones lopen echt wel effectief is voor de hoge zones.

Mijn max zone is in 1 jaar tijd van 164 naar 177 gegaan (leeftijd is 62)
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
J.G.
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 aug 2017, 12:20
Locatie: Heist op den Berg
Contacteer:

Re: Dagboekje van Jeroen

Bericht door J.G. »

Vandaag stond er een training van 5 km "vogels kijken" op het programma.. :)
bedoeling is dan lopen zonder naar je hartslagmeter en naar je tempo te kijken, gewoon op een tempo lopen dat je prettig ligt en dat je comfortabel voor geruime tijd kan aanhouden.
Zo gezegd zo gedaan...4,6km gelopen, nergens op gelet...ademhaling zat helemaal goed, was onderweg nog de hele tijd aan het meezingen met Pearl Jam unplugged :-D dus echt een tempo dat ik met gemak 10km zou kunnen aanhouden.
Thuisgekomen, eigenlijk nog helemaal niet moe en dan maar even de gegevens nagekeken, tempo van 6:39 en gem hs 141...hmm, toch niet helemaal in een lage zone, eerder mijn halve marathon hartslag :-) maar het voelde helemaal niet zwaar aan.
Volgende training staat er 7km op het programma aan halve marathonhartslag, 137 gemiddeld dus het zal nog iets trager moeten :-)
lopen op gevoel is toch raar...
Gebruikersavatar
Luke666
Berichten: 148
Lid geworden op: 24 mei 2017, 10:31
Locatie: Oudegem

Re: Dagboekje van Jeroen

Bericht door Luke666 »

Is niet simpel hé, om in de lage zone te blijven.. [emoji12] Het gaat wel goed met je.. [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-J730F met Tapatalk
Run Babby Run... :lol:
Gebruikersavatar
J.G.
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 aug 2017, 12:20
Locatie: Heist op den Berg
Contacteer:

Re: Dagboekje van Jeroen

Bericht door J.G. »

Luke666 schreef:Is niet simpel hé, om in de lage zone te blijven.. [emoji12] Het gaat wel goed met je.. [emoji106]
Nee idd [emoji4] het gaat wel goed ja met het lopen maar voel me tussen de loopsessies wel moe en dat zou niet mogen. Mijn gewicht zit ook vast op 90kg. Eerste twee maand 6,5 kg kwijt maar blijf hier nu hangen op die 90...zou zo graag naar die 80 gaan...
Geduld zeker...geduld (laat dat nu niet mijn sterkste punt zijn [emoji51] )



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie