Sven's dagboek

Wil je ons vertellen over jouw Start-to-run ervaring? Hier kan je je helemaal uitleven!
Forumregels
Een forum specifiek om jouw ervaringen te delen! Ben je vandaag gaan lopen, en vertel je ons graag hoe is geweest? Ga dan hier je gang!
Sven1971
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2014, 16:11
Locatie: Zottegem

Sven's dagboek

Bericht door Sven1971 »

Hallo allemaal,

Ik zal mij hier vlug even voorstellen: Sven, 44 jaar, vader van twee puberende tieners. Voor de rest speelt dat niet zoveel rol :-) maar het toont mss wel aan dat mijn avonden soms vooral bestaan uit het rondrijden met mijn kinderen naar hun hobby's.

Loopcarrière: al een paar keer S2R gedaan, zo ongeveer al zes keer schat ik. Een paar keer moeten opgeven zo rond les 15 à 17 omdat ik last kreeg van mijn scheenbeen. Maar ook een paar keer volledig uitgelopen. En ook al eens een paar keer verder gelopen, tot 10 km. En daar ligt mijn limiet, denk ik zo.
Laatste keer dat ik 10 K liep was op de midwinternachtrun in Gent (december 2015): een tijd van 1:00:59.
Niet slecht (voor mij dan toch) maar wel jammer van die 60 seconden....... 59:59 zou mooier staan, niet?

Dan ben ik in januari 2016 nog maar eens door mijn linkerknie gegaan. Dat was een wederkerend probleem maar in het verleden werd dat beter na een rustperiode van een aantal weken/maanden. Ik heb dan nog wat verder gesukkeld tot wanneer ik na ieder loopje een dag of 3 kniepijn kreeg. En dat word je vrij snel beu, maar wat de doorslag gaf om toch maar eens bij de sportarts te gaan was: de kniepijn ging op den duur niet meer weg, ik had constant last van een soort 'instabiele' knie, die meermaals per dag kraakte en mij het gevoel gaf dat ik er wat doorzakte.

De sportarts stuurde mij door naar de MRI scanner en een paar dagen later bekeken we die resultaten: er was goed en slecht nieuws. De kruisbanden en de meniscus zijn tiptop in orde, maar er was wel een kraakbeenletsel te zien. De dokter vroeg of ik wou blijven lopen en daar moest ik niet lang over nadenken en toen stelde hij mij inspuitingen met huyaleronzuur voor. Dat is een soort gel en die inspuiting geven ze rechtstreeks in je knie.
Toen ik die eerste inspuiting kreeg had ik het gevoel dat mijn knie ging ontploffen. De eerste vijf minuten kon ik zelfs niet steunen op mijn linkerbeen. Maar we zijn nu drie weken verder en ik heb ondertussen al twee keer gelopen. Dat vinden jullie terug onder deze topic eigen-ervaringen-f6/lopen-stoppen-door- ... t4823.html

Het lopen gaat vrij goed, hoewel ik de tweede keer wat sukkelde met een oplopende hartslag en een piepende meter :-)

Volgende maandag krijg ik een tweede inspuiting in de knie, want hoewel het al veel beter is voelt mijn linkerknie niet hetzelfde aan als mijn rechterknie.

Ik weet uit ervaring dat ik een slecht-weer-loperken ben, loop met hartslagmeter met de meest simpele Polar meter (de FT1) en dat is voorlopig voldoende. Ik ben met dat alles tot aan 10 km geraakt, dan moet dat weer lukken.
O ja, ik heb hier ooit eens een zeer kritische relaas van mijn ervaring met Runkeeper geschreven, maar sindsdien doet die app echt perfect wat hij moet doen. Maar als je voor de eerste keer in je leven de kaap van de 8 km gaat overschrijden en de app op je telefoon blokkeert net daarvoor en meldt je nadien doodleuk: "gelopen afstand: 0" dan schrijf je soms iets kritischer dan gewoonlijk.

Dit was dus mijn eerste bericht in mijn spiksplinternieuw dagboek. Veel leesplezier!
Gebruikersavatar
martmarbus
Berichten: 1245
Lid geworden op: 02 jan 2015, 04:56
Locatie: Den Helder

Re: Sven's dagboek

Bericht door martmarbus »

Allereerst welkom hier.
Gelukkig maak jij nooit iets mee.
Maar je loopt nog steeds en dat siert je.
Ga lekker door met de loopjes die jij het prettigst vindt.
‘Waar ik ben loop ik, waar ik loop ben ik.’
(@ Dolf Jansen)


I rest my case!
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Sven's dagboek

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Mooi dat je een dagboek bent begonnen :P . Veel succes ;)
Inhale the future. Exhale the past.
Gebruikersavatar
Saskia1982
Berichten: 363
Lid geworden op: 16 mar 2016, 15:21
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Sven's dagboek

Bericht door Saskia1982 »

Leuk dat je ook een dagboek bent begonnen, ik volg alles hier altijd met veel interesse en soms komen er ervaringen voorbij waar je best wat aan kan hebben. Maar belangrijkste is toch gewoon dat het fijn is om de hobby te kunnen delen, vooral de hoogte- maar ook de dieptepunten.
Ontzettend goed dat je toch steeds weer begint met lopen, ik hoop voor je dat het deze keer wel gewoon goed blijft gaan. Verder is het zeker ook te doen om zonder al die technische snufjes lekker te lopen.. Ik heb enkel runkeeper ter ondersteuning (en natuurlijk online support van oa dit forum :P ) en ook mij is het gelukt om ruim 15 km te lopen. Geen hartslagmeter dus, ik ga vooral op gevoel, bij twijfel is er altijd de praattest nog..
22-01-2016 eerste rondje hardlopen, het begin van een gezonde hobby..
Langste afstand tot nu toe: 15 km :D
9 juni - 4 mijl van Vierpolders, mijn eerste evenement en het was geweldig!
18 december - 10K (of halve marathon) Spijkenisse
Sven1971
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2014, 16:11
Locatie: Zottegem

Re: Sven's dagboek

Bericht door Sven1971 »

Deel 2 van het dagboek:

Dit langere weekend twee keer gelopen. Wel altijd aangevuld met andere sporten: zwemmen, fietsen, tafeltennis. Maar op woensdag en zondag heb ik gelopen. Hoewel ik dus maar een paar weken bezig ben met terug te lopen.
Ik word steeds beter en beter met het lopen met een hartslagmeter. Ook dat moet je dus blijkbaar leren. Woensdag liep ik 3 km en zondag liep ik 4,3 km (officieel via Runkeeper).
Ik ben er nog niet toegekomen om mijn maximale hartslag te bepalen. Dus sukkel ik nog altijd wat verder met die formule die ik op internet vond. Maar samengevat: ik kan mijn hartslag probleemloos in de lage 140 houden de eerste kilometers. Na een paar km stijgt dat naar 148 à 152 en meestal eindig ik dan zo rond de 158.

Vanavond wel terug bij de dokter voor een nieuwe inspuiting in mijn knie. Hopelijk ben ik dan weer niet te lang uit, maar ik denk toch minstens een weekje.
Gebruikersavatar
dirk.vancoillie.5
Berichten: 1596
Lid geworden op: 19 jul 2014, 16:52
Locatie: Torhout, Belgium
Contacteer:

Re: Sven's dagboek

Bericht door dirk.vancoillie.5 »

Goed bezig en ik denk dat je je over je hartslag geen problemen hoeft te maken, die is lekker laag.
Inhale the future. Exhale the past.
BlackScorpion
Berichten: 526
Lid geworden op: 13 apr 2016, 08:23

Re: Sven's dagboek

Bericht door BlackScorpion »

Dat is een hartslag waar ik jaloers op ben.
Ik zit gemiddeld rond de 158 en eindig meestal in de 164 ofzo...
Gebruikersavatar
Saskia1982
Berichten: 363
Lid geworden op: 16 mar 2016, 15:21
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Sven's dagboek

Bericht door Saskia1982 »

Klinkt allemaal erg goed!
22-01-2016 eerste rondje hardlopen, het begin van een gezonde hobby..
Langste afstand tot nu toe: 15 km :D
9 juni - 4 mijl van Vierpolders, mijn eerste evenement en het was geweldig!
18 december - 10K (of halve marathon) Spijkenisse
Sven1971
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2014, 16:11
Locatie: Zottegem

Re: Sven's dagboek

Bericht door Sven1971 »

o, niets om jaloers op te zijn hoor. Dat lopen met de hartslagmeter gaat wel aan een trager tempo.
In december 2015 liep ik 10 K in 1:00:59 (los van die extra 59 seconden) een tempo dus van 10 km/uur. Zonder hartslagmeter uiteraard.

Om mijn hartslag wat lager te houden loop ik nu een tempo van 8,3 km/uur en dat dus over 4,3 K. Mijn plan is om eerst tot vijf kilometer te geraken, dat lijkt mij gewoon leuk :-)
stap 2: blijven traag lopen zodat ik over die hele 5 km (of toch over een groot stuk ervan) aan een hartslag van rond de 145 kan blijven. Dat komt automatisch als mijn conditie beter wordt.
stap 3: sneller lopen/verder lopen => daar ben ik nog niet volledig uit.

Maar over een paar uur een nieuwe inspuiting in de knie en dan zullen we wel zien hoe het verder kan verlopen. Allicht de eerste dagen zonder lopen, zal dus alleen zwemmen worden. :D
fann
Berichten: 708
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:00

Re: Sven's dagboek

Bericht door fann »

stap 3: sneller lopen/verder lopen => daar ben ik nog niet volledig uit
Bij ons op de club zeggen ze eerst wat langer leren lopen en dan pas aan snelheid werken - eventueel wel kleine intervals inlassen in je trage langere duurlopen.
Plaats reactie